Eten Eten

Eten

Puur leren koken en je eetpatroon veranderen. Maar hoe doe je dat?

quote van Dr Now op je koelkast plakken:

il_570xN.3403837638_9kev.jpg

😋 Ik heb “pizza is not part of your diet” omdat ik glutenvrij moet eten. Ik vind die man super goed omgaan met eetverslaafden van 300 kilo, vooral vanwege het uitdagen van de ongezonde gedachtengangen. Zoals “ik verdien het”. Nee, je verdient een gezond lichaam. 

Jujubee

Jujubee

25-07-2026 om 14:13 Topicstarter

ToetieToover schreef op 25-07-2026 om 13:50:

quote van Dr Now op je koelkast plakken:

il_570xN.3403837638_9kev.jpg

😋 Ik heb “pizza is not part of your diet” omdat ik glutenvrij moet eten. Ik vind die man super goed omgaan met eetverslaafden van 300 kilo, vooral vanwege het uitdagen van de ongezonde gedachtengangen. Zoals “ik verdien het”. Nee, je verdient een gezond lichaam.

Die is mooi! Die gaat hier ook op de koelkast. Ik kijk dat programma ook wel eens. Hij heeft ook gelijk; je hebt altijd wel een smoesje. "Oh ik ben ongesteld, ik verdien chocola, oh joh, ik had een lange dag, geef me een bak ijs,"

Dat krijg je als je een eetverslaafde bent. Zo zie ik het ook echt. Je weet het wel, maar zeg maar elke dag nee, tegen de verleidingen die overal zijn. Dat is pas de hel, haha. 

Ik heb trouwens heel veel gehad aan een dietiste…. Ben ook een snaai Tante (hartig)….

Als ik dit zo lees zou ik niet beginnen met het kopen van allerlei kookboeken maar juist met het bundelen van de recepten die je eerder hebt uitgekozen. 
En starten met daar 1 of 2 recepten per week van te maken. Leg de lat niet meteen te hoog en kook voor 2 dagen. Dat scheelt je weer een avond eten verzinnen en koken.

Ies

Ies

25-07-2026 om 14:56

Een maaltijdsalade is super duur en je kunt het zelf zoveel goedkoper en lekkerder maken. Daar hoef je echt niet lang de keuken voor in. Voorgesneden groente, een lekkere olie, iets lekker zoets en zuurs (ik grijp altijd naar goede balsamico) en in 20 seconden ben je klaar. Dan nog wat eiwit erin, volledig naar je smaak en als je wil nog koolhydraten. Dat laatste hoeft ook echt niet moeilijk, een broodje doet het ook. 
Doe dat een paar keer en je wil echt geen kant en klaar meer. 
Verder ben ik ook een avond snaaien en ik verwen mezelf dan altijd met lekker eten. Dat hoeft geen ongezond eten te zijn. Ik maak best wat werk van mijn bak yoghurt, heerlijk fruit en topping. 

Jujubee schreef op 25-07-2026 om 13:10:

[..]

Maar ja, een Magnum is nog lekkerder, natuurlijk.

Die snap ik! Ik heb 5 dagen nodig om het suiker te laten zitten. En met suiker bedoel ik snelle koolhydraten en in mijn geval chips (en soms wat melkchocola). 
Dus ik moet echt 5 dagen op mijn vingers zitten en eet dan maar een amandelnootje of wortelen met hummus ofzo. Daarna kan ik het laten staan. Sowieso eet ik geen snelle suikers op mijn werk, dat is mijn regel en houd ik me goed aan.

Ik zorg dat ik nog eetruimte heb voor een snack ‘s avonds, eetlepel nootjes of een klein bakje popcorn of chips.

Jujubee

Jujubee

26-07-2026 om 07:37 Topicstarter

Bedankt voor alle tips en reacties! Ik ben er blij mee. Een diëtiste had bij mij niet zoveel zin, omdat ik al genoeg over voeding wist om een gezond eetpatroon bij te houden. Alleen, weten en je eraan houden, dat is de truc. Het rotte bij mij was dat ik letterlijk kon snaaien wat ik wilde toen ik nog sportte. Ik ging als de brandweer en na het sporten at ik lekker alles waar ik zin in had. En toch viel ik kilo's af. Ik dacht bijna dat ik een lintworm had of zo. 
Maar nu ik dus wat ouder word en niet meer zo intensief sport, kom ik ineens aan. Wat ook logisch is, als je ziet wat ik nog kan eten in de avond. De diëtiste had de tip om een dag in de week te pakken als cheatdag en buiten die dag niets aan suiker of chips te eten. Maar dat werkt hier dus niet. 
Want als ik een dag lekker aan het ijs ga, dan ligt het nog in de vriezer en twee dagen later gaat de rest op. Ik ben nogal een alles-of-niets-persoon, dus of ik snoep wel of ik snoep niet. Maar rigoureus alles verbieden werkt hier ook niet. Ik moet echt met stapjes mijn eetpatroon omgooien. Dan lukt het wel. 
Vroeger at ik zo vier donuts op en een hele bak ijs. Dat heb ik toen veranderd in een donut en een halve bak ijs. Als ik nu een bak ijs haal, gooi ik de helft meteen weg. 
En van een roomijsje per dag kom je echt niet aan. Van een heel pak per dag dan weer wel. Rationeel kan je het wel weten, maar ik word ook gewoon echt blij van wat lekkers. Van een lekker stuk chocola of de versgebakken brownies van mijn schoonzus. Dat ga ik mezelf ook niet ontzeggen. Maar ik wil wel leren maathouden. Dus alleen die brownie en niet ook nog drie ijsjes. En ik vind alleen Skyr en een appel, of wat snoepgroente in de avond wel een goed plan. Zal ik me daar altijd aan houden? Vast niet, maar zolang ik het grotendeels doe, scheelt dat al een slok op een borrel. Ik zorg dat het gros van mijn eten gezond is, drink geen alcohol of frisdrank en ik eet zelden ongezonde avondmaaltijden. Alleen is mijn snaaipercentage in de avond dus momenteel te hoog. 

Een paar recepten gaan bundelen vind ik ook wel een goed plan. Ik wil het vooral niet te moeilijk maken allemaal. Geen suiker eten op het werk is ook een goeie. 

To de site  "Leukerecepten.nl" is ook een goede. Ze kookt simpel, met weinig ingrediënten. 

Lifesabout heeft ook erg leuke recepten, zonder zakjes.

Trouwens, om een uur of negen 's avonds een klein handje ongezouten noten eten is zelfs goed voor je. Het vult ook nog eens behoorlijk. Wij doen dat dagelijks. Wèl een klein handje dus, geen scháál.

Zo herkenbaar! Waar ik mezelf nog weleens mee om de tuin leidt is dat ik eerst kwark ga eten en dan 'mag' ik van mezelf daarna  chips ofzo. Maar zelden dat ik nog trek hebt na de kwark.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.