Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

runderlapje, witlof ala creme en gekookte krieltjes en uiteraard fruitsalade. Ik doe alles voor fruitsalade(stukjes, galiameloen, ananas, druif, watermeloen en nog een soort meloen. 

Nikki1973 schreef op 23-12-2025 om 17:17:

[..]

Oké dank je, klinkt goed! blik tajine ken ik niet. Ik ken de tajine als een middel om te koken. Ga eens op zoek.

Met ratatouille is het ook erg lekker. Iets frisser, denk ik. En anders een stoofje maken van aubergine, paprika, courgette, wat tomaat, iets citroensap en kruiden. Volgende dag nog lekkerder.

Naminokurashi schreef op 23-12-2025 om 18:11:

runderlapje, witlof ala creme en gekookte krieltjes en uiteraard fruitsalade. Ik doe alles voor fruitsalade(stukjes, galiameloen, ananas, druif, watermeloen en nog een soort meloen.

Die fruitsalade herken ik ook zo. Iets fris in je mond, al krijg je er dorst van. Vochtbeperkt is heel naar. Ik was jarig toen ik in het ziekenhuis lag, en heb een 1000-litertank ijswater gevraagd. No way dat ik die kreeg natuurlijk  .

inderdaad, die vochtbeperking is rot. Mag maar 1500 ml vocht hebben. Soms zo een dorst. Dus drinken wat ze dan aanbieden is, ijswater. Blijft tenminste lang koud en drink maar via een rietje

Dewi-Sri2 schreef op 23-12-2025 om 18:43:

[..]

Met ratatouille is het ook erg lekker. Iets frisser, denk ik. En anders een stoofje maken van aubergine, paprika, courgette, wat tomaat, iets citroensap en kruiden. Volgende dag nog lekkerder.

Oh dat klinkt heerlijk, dank voor de aanvulling. 

Kerstavond, we eten vanavond laat een traditioneel Fins menu: rossolli (rode bietensalade) met ingelegde haring en gevulde eitjes. Crème fraîche apart, anders wordt het te vroeg roze. Beenhammetje uit de oven en perunalaatikko (zoete aardappelpuree uit de oven).

De Finse gewoonte om buiten worstjes te roosteren boven een open vuurtje met mosterd en warme limonade, gaan we morgen doen. We krijgen gasten die waarschijnlijk geen Finse outfits hebben maar stiekem hoop ik op enige kou voor een zo authentiek mogelijk ervaring  en anders wil vriendlief wel buiten gaan staan roosteren. 

Dar klinkt heel leuk, lekker en gezellig Toetie. Veel plezier. 
woon je in Finland? 

Nikki1973 schreef op 24-12-2025 om 10:20:

Dar klinkt heel leuk, lekker en gezellig Toetie. Veel plezier.
woon je in Finland?

Dankjewel Nikki! Wij wonen in Nederland.

nou het is in ieder geval wel koud vandaag toetie 😁

Wij hebben vandaag een drukke dag met oa een ziekenhuisafspraak (we gaan de datum voor de keizersnede vastleggen, yeah). Vanavond dus lekker makkelijk: nasi. Ik heb net een diepvrieszakje boemboe klaargelegd, daar hoeft alleen nog rijst bij en dat had ik gisteren al gekookt. Eigenlijk is het dus een kwestie van opwarmen. Ik heb gisteren ook bewust teveel sperziebonen gekookt, die kunnen in de magnetron (of even wokken met wat ketjap) en ik had vorige week een grote portie tomaten in sambal gorengsaus gemaakt voor in de diepvries, daar ligt dus ook een zakje van te ontdooien. Als we het nog uitgebreider willen, kan ik er nog een eitje bij bakken met ketjap. Komkommer, augurk, atjar, seroendeng en gefrituurde uitjes voor de mannen erbij (blij als ik dat weer kan verdragen). 

Morgen komen schoonvader en partner. Gisteren heb ik alvast een simpele tomatensoep gemaakt voor morgen. Morgenochtend mag zoon helpen met sterren en kerstbomen uit bladerdeeg steken, sesamzaadjes erop en dat worden dan de "soepstengels". Mogelijk ga ik straks alvast wat kleine dingen voorbereiden, zoals de broccoli in roosjes verdelen, champignons snijden. In elk geval ga ik straks de pudding vast maken, een simpele custard en een bitterkoekjesvariant volgens familierecept van man (wat achteraf gewoon de achterkant van de verpakking volgen bleek te zijn... so far voor het handgeschreven recept van wijlen schoonmoeder  )

We hebben al kerst gevierd. Vanavond is er maar 1 Kind thuis. De Rest zit bij „schoon“ Familie. Maak voor ons 3 eerst een vleesplankje, met olijven en gevulde mini Paprika. Dan een zalm tartar. En Trüffel Ravioli met een entrecote. En heb kaneelijs gemaakt in een stervorm.
En eindelijk valt er sneeuw…..

Wens iedereen een fijne avond!

ik eet of bij Ted of bij Afrodite 

Vanuit hier ook allemaal een fijne Kerstavond gewenst! Lief gaat koken. Ik hoorde iets over een amuse, een voorgerechtje, tussengerecht, hoofdgerecht. Ik denk dat het nogal wat wordt dus. Toe heb ik pistache-Viennetta, want ja, kinderen hè. En ik heb ook weinig zin om nog veel moeite te gaan doen als ze al zoveel gangen te verstouwen hebben  , al zal lief de porties wel klein houden.
Verder staat er een clementinecake in de oven voor de familie-brunch morgen. 

Ik vind het jammer dat je zo ver weg woont; Naminokurashi… Ik Zhou anders wel een Bord voorbij brengen…..

Fijne feestdagen allemaal! 

Nami ik hoop dat ze er in het ziekenhuis ook wat feestelijks van maken.

Wij gaan met z'n vieren gourmetten vanavond.  Voor mezelf ook lekker veel champignons en courgette voor erop. En stokbroodjes met een lekker sausje

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.