Eten
MijnNaamIsHaas73
24-12-2025 om 16:45
Ik vind dit altijd zo'n apart moment. Overdag nog volop in de voorbereiding en 's avonds begint kerst. Maar wanneer gaat de knop om. Sowieso niet met omkleden want ivm gourmetten vanavond nog in ons kloffie.
Dolfje
24-12-2025 om 23:35
Fijne Kerst allemaal.
Wij hebben vanavond bij schoonouders Chinees gehaald, uiteraard veel te veel dus de rest in bakjes verdeeld. Zij eten dat morgen waarschijnlijk en bij ons ligt het in de diepvries voor ik denk zondag.
Dewi-Sri2
25-12-2025 om 00:01
Nami, ik wens je heel veel sterkte. Oh, die dorst, moordend is dat! Ik denk aan je!
Koreveen
25-12-2025 om 11:32
Goedemorgen, fijne kerstdagen, dames
Gisteravond een diner voor thuis van een van onze favoriete restaurants thuisbezorgd gekregen. Doen we al jaren. Ik krijg alles met instructies en dan opwarmen en bordjes mooi opmaken.
Ivm de maagproblemen van lief maar 3 gangen gegeten. Het was ook niet superveel maar wel heul lekker.
Voor was een bombe van pekelvlees met brandade gevuld met een bisque eromheen geschonken.
Tussen: rendang van spitskool met knoflooksaus
Hoofd: kalsfssukade met knolselderij en een drop/laurierjus
Het toetje en de kaasjes doen we waarschijnlijk vanavond.
Vanmiddag een lunchbuffet in een restaurant met de schoonfamilie. Lekker voor ieder wat wils
Naminokurashi
25-12-2025 om 11:48
normaal is het onbijt of brood, beschuit of knäckebröd. Vandaag was er een wit bolletje en rozijnen brood met spijs. Heb ook een stukje kerst taart gehad. Vanmiddag zal wel weer brood zijn. Vanavond weet ik niet meer ipv mijn ge ijkte fruitsalade krijg ik nu een bavarois toetje.
afrodite05
25-12-2025 om 11:55
Fijne kerst allemaal!
Leuke traditie, Koreveen!
Hier zijn inmiddels de koekjes en bladerdeegkerstbomen gebakken. En de keuken is weer schoon (overal bloem....). Vanavond eten we een simpele tomatensoep met die bladerdeegbomen, beetje pesto om in te dippen. Zoon houdt niet van soep, dus hij krijgt zijn eigen borrelbordje met stukjes augurk, worst en kaas. En uiteraard ook een boom. Daarna iets totaal niet kerstigs: tomatenrijst met paprika en braadworst, met als extra wat gebakken champignons, broccoli en erwtjes in schaaltjes ernaast naar ieders behoeven. Na de familiebitterkoekjespudding (of custardpudding) waar naar eigen believen kersen op sap en slagroom bij geschept kan worden. Misschien druk ik er bij zoon nog een lange vinger in. Ook wat kleine bakjes ijs in verschillende smaken. Zelf mag ik daar niets van hebben, dus zal het voor mij een banaan, appel, kiwi of mandarijn worden. Of een combi.
Oh en bij wijze van kerstontbijt heb ik met zoon croissantjes met een knakworst erin gebakken. Wel pas nadat de gewone boterham gegeten was. Straks eens kijken of ik nog wat fruit bij hem naar binnen krijg, het mag ook wel een beetje normaal... hij krijgt verder al genoeg suikers vandaag (al 2 kerstkransjes uit de boom geplukt).
Ted68
25-12-2025 om 12:02
We eten Vanavond Gourmet… Raclette voor de kaasliefhebbers, en vlees (rund, kip en Kalf). Daarbij prei, Paprika, Champignons, sausjes.
Als toetje hebben we een ijs buche.
Dolfje
25-12-2025 om 13:05
Hier change of plans en niet naar het evenement vanavond want wakker geworden met keelpijn en hoofdpijn en het is natuurlijk ontzettend koud en vanavond helemaal. En ik kan best gaan maar we zouden met bus en trein en nu ik niet fit ben zie ik daar tegenop. Als we een auto hadden gehad waren we misschien wel gegaan want dan waren we met een goed half uur weer thuis geweest.
Vanavond maak ik kaasfondue. Niet met wijn maar met de appelsap uit het kerstpakket van man. Erbij stokbrood, komkommer en wortels om te dippen. Carpaccio vooraf.
Naminokurashi
25-12-2025 om 17:37
gevulde varkens haas
Gebakken krieltjes
Haricots verts met spekjes
Champignons saus
Bavarois toetje met stoofpeertjes
anijsblokje
25-12-2025 om 22:57
Helemaal geen fruit vandaag @Naminokurashi?
Hier bestond het kerstmenu uit vooraf groene asperges met knoflook, citroen en olijfolie, hoofdgerecht paella met een komkommer-tomatensalade en als toetje met dank aan Allerhande en waarschijnlijk net zoals vele anderen de kerstkrans van meringue, citroenyoghurt en bosvruchten.
MijnNaamIsHaas73
26-12-2025 om 00:19
Dat klinkt niet verkeerd Nami, hopelijk heeft het gesmaakt!
Ook de andere kerstmenu's klinken goed.
Wij aten vooraf een "grand entree" bestaande uit zalmtartaar, gevulde kastanjechampignons, en geroosterde brioche met steak tartaar. Hoofdgerecht was hachee met pommes duchesse, gekookte aardappelen, rode kool, spruitjes en witlofsalade. Na een glaasje net koek, yoghurt/slagroom en compote van Mango en appel. Was heerlijk allemaal
afrodite05
26-12-2025 om 07:52
Bij ons vanavond geen drie gangen meer, we gaan weer terug naar twee. Ik heb van die aardappeldingetjes voor in de airfryer in de vorm van sterren, man en ik nemen er stoofvlees bij en voor zoon bak ik een hamburger. Erwtjes en sperziebonen erbij. Na is er nog een restant pudding inclusief kersen en slagroom, indien gewenst kan er nog ijs op tafel. Voor mij iets van fruit. Misschien maak ik wel een fruitsalade, geïnspireerd door de posts van Nami. Gisteren hebben we namelijk 2 mango's en een ananas gekregen van onze gasten (ipv een bos bloemen of chocola oid).
Moosey
26-12-2025 om 08:36
Hier doen we het redelijk rustig aan qua eten. Kerstavond kaasfondue bij de schoonouders (die wéér niet perfect was, grmbl. Blijft toch scheiden) Gister lunch/borrel met mijn familie met door iedereen meegebrachte hapjes en ‘s avonds ging ik koken bij bejaarde vriendin, een dorade-filet en een gebakken romanesco/paprika/ui/aardappeltje. Was prima.
Vandaag lekker thuis, zo wel wat luxere brunch met afbakbroodjes en vanavond iets met veel groenten maar ik weet nog niet wat. In elk geval iets met sla want daar heb ik veel van (woensdag resten groenten van werk meegenomen die 2 januari niet gaan halen)
Dolfje
26-12-2025 om 09:45
Ik had gisteren kaasfondue gemaakt met appelsap en verschillende restjes geraspte kaas uit de diepvries en wat geitenkaas. Ik had wel een papje van maïzena erdoor gedaan, het was goed gelukt en lekker ( al proef ik niet superveel).
Voor vanavond hebben we wat kofte en gemarineerde kipfilet uit de diepvries gehaald dat gaat in stukjes en dan op de bakplaat. Verder champignons en moet nog wat rauwkost erbij halen en een stokbrood.
Teigera
26-12-2025 om 10:29
Lief heeft zich uitgeleefd Kerstavond. We kregen een mooi uitgeprint menu, frut II ging daar cijfers op geven: eentje voor de presentatie, eentje voor de smaak. Amuse was een blini met crème fraîche met dille en citroen, en gerookte zalm. Voorgerecht voor lief en de kinderen was steak tartare met mosterd, augurk, ui - ik hou daar niet van dus ik kreeg carpaccio, heel lief. Tussengerecht was een reuzenravioli gevuld met spinazie en ricotta, met salieboter (voor de frutjes een halve ravioli). Hoofd was voor de frutjes beenham met honingmosterd, voor mij en lief lamskoteletje met rode-wijn-saus, daarbij haricot verts omwikkeld met spek en aardappelsterren. Toe had ik dus Viennetta. Iedereen heeft genoten, de porties waren zeer beschaafd en de bordjes gingen leeg. Dus dat was een fijne avond. Wij hadden er een lekkere Barolo bij.
Gisteren overdag een gezellige brunch gehad met de familie. Ik had een clementine-cake mee, met van die siroop die er zo lekker ingetrokken was, dat smaakte goed. Sowieso gezellig om met elkaar te eten en te kletsen. Gisteravond gegourmet, toe een roomijsje met koekeman-decoratie (gingerbread mannetje, hoe heet dat, wij noemen dat koekemannetjes door een sprookje wat we vroeger veel voorlazen voor de kinderen).
Vanavond kook ik: vooraf mini-bladerdeegbakjes met kipragout en van die puntzakjes gevuld met citroen-roomkaas met gerookte zalm - daarna kip ballotine met parmaham (voor de kinderen en man gevuld met groene olijf, voor mij met abrikoosjes) in een saus met kastanjechampignons en spinazie. Erbij aardappelsterren deel II, en toe Viennetta deel II.
Ik wens jullie allemaal een fijne 2e Kerstdag toe. Hopelijk zitten de gezondheidsperikelen her en der niet te veel in de weg.