Eten
MijnNaamIsHaas73
29-04-2026 om 08:23
Dank Ted en Moos, Berlijn is echt fantastisch.
Wat goed van de belangstelling voor jullie huis Moos, hopelijk wordt het snel en goed verkocht!
De eerste dag in Berlijn waren we helaas in een slecht tapas restaurant terecht gekomen. Had goede reviews maar ik vermoed dat die gekocht waren.
Maandag heel erg lekker gegeten in een Aziatisch restaurant. Vooraf heerlijke sushi die ook nog eens prachtig gepresenteerd werd. Als hoofdgerecht hadden we Udon noodles, daar zaten teveel en teveel verschillende ingrediënten bij, maar smaakte wel erg lekker.
Gisteren bij een fantastische Italiaan gegeten. Vooraf deelden we antipasti en ik had lasagne als hoofdgerecht.
Vanavond moeten we snel eten tussen een fietstocht en museum.bezoek dus dat zal wel niet veel worden.
ToetieToover
29-04-2026 om 09:31
Jee Dewi, eindelijk zitten ze in de goede richting. Hopelijk is het goed te genezen.
Vandaag eten we afbakbroodjes met (de laaste) snijbiet, rauwe ham en zachte geitenkaas. Snel misosoepje erbij van bouillon, misopasta en verse kruiden.
En verder nog groentenmix van groene asperges, snijbonen, edamame. Risotto met uitjes, knoflook, de rest van de bouillon, parmezaanse kaas. Plus garnalen en chorizo. Daar maak ik veel van, kunnen we er nog een keer van eten.
Ik zit wel boven de max van 20 gram kaas van het Voedingscentrum vandaag ![]()
afrodite05
29-04-2026 om 10:39
Wauw, Haas, klinkt goed! Behalve die tapas dan. Veel plezier nog!
Wij eten vanavond pastasalade met rode pesto, courgette, puntpaprika, rucola en minimozzarella.
Moosey
29-04-2026 om 22:02
Veel plezier Haas!
Dewi, ik duim dat er nu allemaal een beetje schot in komt (de goede kant op werk te verstaan) klinkt allemaal heel ellendig.
Omdat we ons gisteren nogal feestelijk voelden over de populariteit van ons huis en omdat we de keuken niet vies wilden maken gingen we pizza eten in de provinciestad. Was (natuurlijk) niet spectaculair maar mijn Napolitana smaakte me toch goed. Wel enorm zout maar dat kan ook niet anders met ansjovis, kappertjes en olijven. Heb ‘s nachts nog een complete liter water opgedronken.
Vandaag roerbakte lief iets met kippendij, paprika en prei. Was lekker. Daar lunch ik morgen ook weer mee en dan eten we ‘s avonds bij bejaarde vriendin (voor de gezelligheid en om de keuken niet vies te maken
) in elk geval zeebaars, de rest moet ik nog verzinnen. Hm, ik heb wel zin in risotto denk ik.
Dolfje
30-04-2026 om 08:26
Hier wordt het focaccia broodjes uit de diepvries met sla, komkommer en tomaat en shoarmavlees. Was eigenlijk voor morgen maar dan moet ik werken.
Teigera
30-04-2026 om 08:28
Wij zijn vanaf vandaag een paar dagen weg. Logeren vanavond bij vrienden, geen idee wat we daar eten maar er zal vast voor ons gezorgd worden.
afrodite05
30-04-2026 om 08:34
Ik heb witte bolletjes en verse hamburgers, die we verder kunnen beleggen met augurk, tomaat, sla, gefrituurde ui, kaas....
ToetieToover
30-04-2026 om 09:01
Ik hoef mijn keuken niet vies te maken vandaag
ik doe mee met de trendsetters hier, al heb ik niks te verkopen. Manlief haalt vers brood bij de glutenvrije bakker en ‘zo Fins mogelijke’ glutenvrij worstjes en die gaan we buiten aan een lange stok boven de kooltjes hangen. Vanavond. Eerst nog restjes opeten van gisteren als we trek krijgen.
anijsblokje
30-04-2026 om 16:07
Ik at...van alles, want ik schreef een tijdje niet mee. Wat ik heb onthouden: lekkere paneer jalfrezi, met basmatirijst, naan en rauwkost, in een Indiaas restaurant.
Gisteren mijn eigen klassieker: tofu, met volkoren basmatirijst en sperziebonen. Als iemand tips heeft om die bonen lekkerder te maken...ik vond ze erg slap maar misschien is dat niet te voorkomen.
Vanavond heek met harissa, aardappel, tomaat en ui, min of meer een alles-in-de-oven-gooi-recept, waar ik eigenlijk gisteren al zin in had (maar de tofu met datum 7 april moest eerst gebruikt worden).
MijnNaamIsHaas73
30-04-2026 om 17:32
Gisteravond aten we in een biergarten wegens weinig tijd tussen een fietstour en museumbezoek. Ik had loaded fries met pulled oesterzwam. Was lekker maar wel weer weinig groenten.
Vandaag op haubtbahnhof geluncht (buiten in de zon op een terras) met een lekkere grote salade met zalm en witte kaas (niet echt een combi, maar ik at het niet in dezelfde happen). Nu onderweg naar huis, ik denk dat we bij de Mac terecht komen op verzoek van de kinderen
Moosey
30-04-2026 om 22:06
anijsblokje schreef op 30-04-2026 om 16:07:
Ik at...van alles, want ik schreef een tijdje niet mee. Wat ik heb onthouden: lekkere paneer jalfrezi, met basmatirijst, naan en rauwkost, in een Indiaas restaurant.
Gisteren mijn eigen klassieker: tofu, met volkoren basmatirijst en sperziebonen. Als iemand tips heeft om die bonen lekkerder te maken...ik vond ze erg slap maar misschien is dat niet te voorkomen.
Vanavond heek met harissa, aardappel, tomaat en ui, min of meer een alles-in-de-oven-gooi-recept, waar ik eigenlijk gisteren al zin in had (maar de tofu met datum 7 april moest eerst gebruikt worden).
Zijn het verse bonen of uit pot/diepvries? Als vers, dan korter koken (maar niet te kort, boontjes hebben echt zo’n omslagpunt qua smaak, te rauwe smaken ze nergens naar) Uit pot of vriezer is er niet zoveel aan te doen, die zijn slappig.
Verse bonen vind ik heeeeerlijk (maar is nu nog te vroeg) Koken tot net gaar en dan nog even doen in boter met een gesnipperd uitje, zo lekker. Ik ben in staat om niks anders te eten als avondmaaltijd.
anijsblokje
30-04-2026 om 22:54
Moosey schreef op 30-04-2026 om 22:06:
[..]
Zijn het verse bonen of uit pot/diepvries? Als vers, dan korter koken (maar niet te kort, boontjes hebben echt zo’n omslagpunt qua smaak, te rauwe smaken ze nergens naar) Uit pot of vriezer is er niet zoveel aan te doen, die zijn slappig.
Verse bonen vind ik heeeeerlijk (maar is nu nog te vroeg) Koken tot net gaar en dan nog even doen in boter met een gesnipperd uitje, zo lekker. Ik ben in staat om niks anders te eten als avondmaaltijd.
Ik zie dat ik essentiële info was vergeten in mijn post, sorry
. Het ging om diepvriesbonen want ik was te moe voor schoonmaken en dacht: ik probeer het gewoon... Volgende keer bij luiheid dan maar al-schoongemaakte sperziebonen uit de koeling proberen.
afrodite05
01-05-2026 om 06:30
anijsblokje schreef op 30-04-2026 om 22:54:
[..]
. Het ging om diepvriesbonen want ik was te moe voor schoonmaken en dacht: ik probeer het gewoon... Volgende keer bij luiheid dan maar al-schoongemaakte sperziebonen uit de koeling proberen.
Die voorgesneden sperziebonen koop ik ook meestal, zeker sinds de oudste geboren is. Uit de diepvries kocht mijn moeder vaak "dat verschil proef je niet" euh... wel! Zelf als ze de sperziebonen verzoop in een saus of in de sajoer boontjes gebruikte, merkte ik het. Die koop ik dus nooit. Laatst heb ik broccoli uit de diepvries gekocht om te proberen, ook omdat ik dacht: dat zal lekker makkelijk zijn. Ik gebruikte het in een hartige taart, maar ook dat was zo snotterig, koop ik dus niet meer. Erwtjes, tuinbonen, spinazie en paprika uit de diepvries vind ik wel altijd prima. Het enige wat ik in pot koop, is rode kool. Ok, en dingen als gemarineerde artisjokken, gegrilde paprika, olijven...
Wij eten vanavond risotto met groene asperges, aangevuld met erwtjes. Voor de mannen een kipkrokantburger uit de airfryer erbij, zelf houd ik hem vega want dat is al lekker zat. Ik twijfel wel of ik er witte wijn doorheen doe, dat is wel lekkerder maar geen idee of de alcohol dan voldoende verdampt is (ivm zoontje van bijna 3). Wat zouden jullie doen?
Moosey
01-05-2026 om 06:53
anijsblokje schreef op 30-04-2026 om 22:54:
[..]
Ik was ook al verbaasd dat jij tips zou nodig hebben om verse bonen lekker te maken
Nee, uit diepvries is niet zoveel aan te doen. De celstructuur verandert door het invriezen. Als je normaal je verse bonen helemaal doodkookt proef je inderdaad geen verschil denk ik