Eten
Dewi-Sri2
01-01-2026 om 15:43
Ik ben dat gezooi met pannenkoeken zat, vanavond nog wat gyoza en rijst en wat clafoutis met kersen. En misschien een blobje slagroom. Dan is het wel weer mooi geweest, dit jaar. Hoewel, misschien morgen nog een pan bagnat voor de lunch. Nu al zin in. Even afbouwen van de feestdagen.
Koreveen
01-01-2026 om 17:00
Het was erg gezellig gisteravond. Lag om half 3 in bed.
Vanmiddag met 2 buurtjes de Nieuwjaarsduik gedaan in onze wijk. Ook al zo’n fijne traditie. Het was erg koud maar toch lekker om gedaan te hebben. Daarna de leftover oliebollen en appelflappen met warme chocolademelk opgesmikkeld met de buren.
En nu lekker op de bank oudejaarsconference kijken. We eten vanavond erwtensoep die is overgebleven bij de duik. Handig als je buurvrouw in de organisatie zit.
Heftig bericht inderdaad vanuit Zwitserland, Irma en Ted.
Iedereen succes met bijkomen
anijsblokje
01-01-2026 om 18:47
Hier ook het jaar ingeluid in het land van Irma en Ted, met het heftige nieuws dus. En in NL ook van alles aan de hand, mensen overleden, veel gewonden, de Vondelkerk afgebrand... Wat heftig dat je man is opgeroepen om te komen werken, sterkte ook voor hem daarbij.
Mijn geliefde kookt vanavond. Ik verwacht eigenlijk dat hij zo roept dat we kunnen eten. Hij maakt volkoren penne (gelukkig afgelopen week net de hand weten te leggen op het laatste pak! Ze zijn hier niet zo volkoren minded, maar zowel de fussili als de penne heeft nu (nog steeds) lege schappen) met een saus van ansjovis, tomaat(blokjes), paprika, courgette, gedroogde tomaat, knoflook...en parmezaanse kaas erover. Het komt een beetje neer op "maak een saus van alles wat we hebben"!
Teigera
01-01-2026 om 21:05
Die brand in het café is ook hier in NL veel op het nieuws ja. Afschuwelijk, zoveel overledenen al en ook nog zoveel zwaargewonden. Moet ook een vrij groot café zijn geweest.
Dank yette, ik denk dat ik de pompoensoep op het lijstje zet voor a.s. weekend. Heb wel behoefte aan groente merk ik. Gisteravond was ontzettend gezellig en werd erg laat. Vanmiddag nog even naar m'n ouders geweest, opa's appel- en ananasbeignets zijn toch echt het allerlekkerst. Vanavond restjes gegeten: reuzenravioli met spinazie gevuld met salieboter eroverheen, blini's met frisse roomkaas en gerookte zalm, mini-hamburgertjes, mini-worstjes, stukjes varkenshaas (allemaal gourmetrestjes), rauwkost met tzatziki en mini-kerstboompjes gevuld met ragout. Voor ieder wat wils, iedereen blij.
Allemaal een heel mooi 2026 gewenst, moge mooie dromen uitkomen en nachtmerries ver weg van ons blijven.
ToetieToover
01-01-2026 om 21:49
Ik wens jullie allemaal een prachtig jaar met veel kook- en eetplezier!
Traditioneel aten we de laatste, in de oven opgewarmde, oliebollen bij het ontbijt. Dat heb ik enigszins uitgebreider gedaan dan wijzelf doorgaans eten, wegens logees. Ik maakte fruitsalade met alle fruit dat op moest en stopte er nog wat rozijnen en blikananas bij. Ik bakte banaan-ei-havermeel-pannenkoeken en serveerde er dikke yoghurt naast. Grote potten koffie en thee. Een B&B is er niks bij! Vol liefde ook, hier.
Daarna had ik in ieder geval heeeeeeel lang geen trek tot het tijd was voor ons traditionele nieuwjaars-avondeten: zuurkoolstamppot met zalm! Volgens mijn oma is zuurkool “de bezem voor de maag” en ze is boven de honderd geworden, dus we eten het weer zoals elk jaar na alle feesteten. En vóór het koken een hapje ongekookte zuurkool! Ik zie het mijn oma nog doen, maar toen moest ik er niks van hebben 
Smulkruimel
01-01-2026 om 22:23
ToetieToover schreef op 01-01-2026 om 21:49:
En vóór het koken een hapje ongekookte zuurkool! Ik zie het mijn oma nog doen, maar toen moest ik er niks van hebben
Dit doe ik ook altijd. Vind ongekookte zuurkool echt lekker.
Ben geen meeschrijver van dit topic maar lees wel regelmatig mee en haal er inspiratie uit! Ik ga mijn best doen mee te schrijven.
Hier man 2 wraps met groenten-gehaktvulling (uit de vriezer) met geraspte kaas en ik een restje super lasange van gisteren. Smaakte me vandaag nog lekkerder!
En vanmid een muesli soda brood gebakken, lekker voor bij het ontbijt morgenochtend met roomboter. En een bakplaat granola gemaakt.
Kaaaaaaaatje
01-01-2026 om 22:29
Ik ga weer proberen mee te schrijven.
Gisteren aten we een kant en klare kipschotel uit de supermarkt die de oven in moest, pom duchesse uit de aanbieding en snijbonen.
Vandaag aten we een kerrie gehakt schotel met prie, pastinaak, appel en paprika onder een laagje aardappelpuree.
Ik ben aan het onderzoeken of het me zo kunnen helpen als ik glutenvrij zou gaan eten, dus dan wordt het ineens een stuk avontuurlijker wat ik allemaal eet 
Dewi-Sri2
01-01-2026 om 22:53
Morgen maak ik voor de lunch pan bagnat. Al jaren niet meer gedaan, en ik heb er echt zin in.
afrodite05
02-01-2026 om 06:54
Ik maak vanavond gele curry met kip, kikkererwten, bloemkoolrijst en sperziebonen. Naanbrood en wat komkommer erbij.
Teigera
02-01-2026 om 08:23
Leuk weer van je te lezen Kaaaaaatje! En hopelijk gaat dat dan wat opleveren, glutenvrij eten. Naast avontuurlijker, dat is natuurlijk altijd goed 
Smulkruimel, leuk dat je mee schrijft.
Ongekookte zuurkool, nee, dat heb ik nog nooit gegeten. Wist niet dat dat een 'ding' was wat je kunt eten eigenlijk. Net als ongekookte aardappel zegmaar. Mijn ene oma kon ook niet koken én had een man die niks lustte, dus zuurkool zal ze niet gegeten hebben, en de ander overleed helaas toen ik nog jong was.
Ik heb weer eens "confrontatietherapie" gevolgd bij de weegschaal en het resultaat was dat ik zojuist netjes gesport heb. Er moet weer wat af... grmbl. Dus meer bewegen en opletten wat er in 't mondje gaat wordt het devies.
Vanavond wordt het ragu genovese met wat extra groenten erdoorheen met pasta. Die ragu ligt al in de vriezer, ga ik er zo maar eens uithalen. Vanmiddag naar theater met het gezin, daarna is er weinig tijd om nog te koken dus dan is dit ideaal.
anijsblokje
02-01-2026 om 08:53
Zuurkool...lekker! Rauw eten kan natuurlijk makkelijk, gezien de fermentatie.
En @kaaaaaaatje, genoeg glutenvrije inspiratie met Toeties creaties hier. Hopelijk gaat het je helpen. Hoeveel tijd ben je van plan jezelf ervoor te gaan geven, om te kijken of het wat doet?
Smulkruimel, ben benieuwd welke kruimels jij smult!
Hier wordt me voorgehouden dat vanavond älplermagronen op het menu staat. Ik hoop (en denk) dat het niet waar is!
Dolfje
02-01-2026 om 10:45
Er ligt nog een zak wortels te verpieteren dus ik denk dat ik daar met een stuk knolselderij en linzen of zo een soep van ga maken. Zijn allebei nog verkouden en man heeft er ook koorts bij. Verder nog even kijken wat er is en of in nog naar de supermarkt ga.
Smulkruimel
02-01-2026 om 11:18
anijsblokje schreef op 02-01-2026 omSmulkruimel, ben benieuwd welke kruimels jij smult!
Ha ha....letterlijk Smulkruimels 😊 die ik zelf bak.
Rauwe zuurkool eet ik niet een hele pan van vol hoor. Dat is wat te veel van het goede. Maar een paar hapjes heerlijk.
Vanavond aardappelpuree met rode kool met appeltjes en rozijnen en een gehaktbal. Lekker en makkelijk!
Voor straks bij de lunch heb ik net balkebrij gehaald. Lekker op een plakje roggenbrood. Eet het niet zo vaak maar af en toe heerlijk!