Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

yette

yette

06-01-2026 om 16:24 Topicstarter

Wat de ernst van de epilepsie van De Zoon betreft, is er niets veranderd. Hij wordt alleen minder vaak opgenomen omdat we de clusters tegenwoordig veel langer zelf mogen behandelen. Hij hoeft nu niet meer na 5 kwartier naar het ziekenhuis, maar pas na 10 uur (eerder mag ook, als hij of anderen dat veiliger vinden). Gelukkig duurt het zelden zo lang. De cluster van gisteren duurde ongeveer 1,5 uur. Als hij niet op straat had gelopen, was hij 'gewoon' thuis elke 2 minuten grommend in elkaar gezakt en had iemand hem zijn noodmedicatie kunnen geven. Zoals zo vaak. De zorgen zijn er dus nog steeds. Dit was alweer het 4e cluster van dit jaar.

Smulkruimel schreef op 06-01-2026 om 08:30:

Maken jullie een week-eet-planning of kijken jullie per dag wat jullie eten?

Ik kijk per dag maar voor sommige dagen, zoals dinsdag, plan ik /kook ik vooruit. En als ik picnic ga bestellen bedenk ik wat dingen die ik kan variëren maar niet op vaste dagen.

yette schreef op 06-01-2026 om 16:24:

. Dit was alweer het 4e cluster van dit jaar.

Bedoel je het vierde van 2026? Oef...

afrodite05 schreef op 06-01-2026 om 18:12:

[..]

Bedoel je het vierde van 2026? Oef...

Dit, ja... Wel geweldig dat die agent de pizza alsnog kwam brengen 

Ik maak niet echt een weekmenu, woon alleen en eet meestal om de dag hetzelfde. Ik moet dus 3-4 maaltijden perweek verzinnen en neem soms iets uit de vriezer. Ik plan op basis van hoe druk de dag gaat worden en hoe ik verwacbt dat mijn energielevel zal zijn (heb wat gezondheidsproblemen).

jeetje Yette, 4 in zes dagen. Kan me voorstellen dat jullie geen trek meer hadden.

Ik wilde vanavond pasta pesto maken maar er was geen courgette bij de lidl, daarom werd het spinaziepasta met kip, spekjes en champignons 

Hier meestal een planning voor 2 a 4 dagen

yette

yette

06-01-2026 om 20:52 Topicstarter

Het was inderdaad de 4e cluster in 6 dagen. 

En de politie kwam die pizza niet brengen, maar regelde dat hij werd bezorgd. De Zoon was namelijk op pad om een bestelde pizza op te halen toen hij die aanvallen kreeg. Op een gegeven moment belde de pizzeria om te vragen waar hij bleef. Aangezien hij niet kan praten tijdens clusters, gaf hij zijn telefoon maar aan een agent en werd heel lief geregeld dat de pizzeria een pizza naar de instelling zou komen brengen

Dat is wel heel lief van de pizzeria én de agent yette.
Lief maakt voor hem en de frutjes vanavond een Sloveense bonenschotel met spekjes. Ik hou niet erg van kidneybonen enzo, dus ik maak een salade met mozzarella,spinazie, avocado, komkommer en tomaatjes - erbij een vega "kip"-schnitzel die eenzaam in de vriezer lag. 

Wegens opvangdag zoon gaan we maar weer aan de pasta (dan kan hij onderweg naar huis al wat kale pasta snacken en dan is hij niet zo "hangry" als we aan tafel gaan bij thuiskomst). Aan tafel is het geen kale pasta meer, maar is het een combi met prei en het gehakt van een braadworst. Ik moet straks even kijken hoe we zitten qua hoeveelheid prei, als het wat karig is, strooi ik er nog wat diepvrieserwtjes doorheen. 

Jeetje Yette, wat een toestand. Gelukkig zijn er nog aardige mensen die elkaar helpen.

Ik werk ook altijd met een week menu en laat maandagavond de boodschappen bezorgen. Die bezorging werd gecanceld ivm het weer dus gisteren zelf maat eea gehaald.

Gisteren aten we hachee die ik nog in de vriezer had, met gekookte aardappels en rode kool.

Vanavond pasta puttanesca

Jeetje Yette, dat is heftig, zo vaak en zo intensief. 
Wij eten vandaag knolselderij, champignons, prei en ui met bruine bonen en haverrijst. 

Ik vind dat best wel heftig Yette! Ken door mijn werk veel mensen met Epilepsie. Maar blijf het altijd heftig vinden.
Ik maak vandaag babi ketjap.

Tjonge, yette.

Vanavond kabeljauwhaasjes met kerstomaatjes in een lichte (beetje room met melk) mosterd-roomsaus met kappertjes uit de oven. Rijst erbij en gemengde groene sla.

ik maak vanavond pasta met een rode saus. Heb nog gehaktballetjes in de vriezer, paprika, courgette in de groentela. En met passata, ui, knoflook in de voorraadkast maak ik daar een saus van. Heb gisteren boodschappen gedaan voor een aantal dagen en ben daar nu blij om want hier ligt echt een dik pak sneeuw. 
Maar ik maak nu eerst de restjes op. 

@yette, dat is heftig zeg als hij zo vaak een aanval heeft. Wat ontzettend lief dat de politie geregeld heeft dat de pizza thuisbezorgd werd.

De meesten dus een weekmenu. Hier in elk geval van ma-vrij in het weekend zien we wel. Ik doe bijna elke dag boodschappen. Woon achter een grote jumbo en sta er binnen 2 minuten binnen. En nog 2 andere supermarkten, slager, kaasboer etc binnen 5 minuten loopafstand.
Maar haal ook gerust bij de slager aan de andere kant van de stad rookworst omdat ik die het lekkerste vind.

Vanavond zuurkool met rookworst en jus. Heb er nu al trek in als ik buiten het zo hard zie sneeuwen.

Jakkes Yette, wat een toestanden weer. Raakt zoon zelf niet uitgeput na al die aanvallen?

Een weekmenu maken is iets dat mij nou totaal niet lukt. Ik heb veel te veel plotselinge ideeën, soms zelfs al ik al iets anders sta te maken. Maar voor vanavond wordt het makkelijk (denk ik...): spaghetti aglio olio e peperoncini. Met wat excuussla.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.