Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Doet opa hier verstandig aan?

Vera8 schreef op 12-08-2026 om 20:36:

[..]

Precies. Althans hij voelt zich hiertoe genoodzaakt.

Je genoodzaakt voelen om elk kleinkind de waarde van de auto te schenken, is iets anders dan het willen.... 

Ik ben het met je eens dat het op een eerlijke manier moet gaan, de manier waarop opa er geen stress of last van heeft dus na zijn overlijden. Hoe eerlijk ben je als de hele familie wil meebeslissen over de erfenis tijdens het leven van opa? Het is zijn geld, daar heeft verder niemand iets over te zeggen, hij bepaald verder niemand.

Opa kan het beste de komende jaren van zijn geld genieten, en die familie er foto's van sturen.

Tijgeroog schreef op 13-08-2026 om 00:04:

Je vindt dat kleinzoon hier niet om had mogen vragen, omdat dat opa in een lastige positie bracht, maar het was natuurlijk opa zelf die de vraag eerst bij de kleinkinderen neerlegde. Dan kun je het kleinzoon niet kwalijk nemen dat hij ja zegt.

Verder vindt opa het blijkbaar waardevol als de auto in de familie blijft, en als hij kleinzoon er blij mee kan maken. Dat is ook iets waar rekening mee gehouden mag worden!

Hij wou de auto verkopen, kleinzoon wil die auto maar heeft geen geld. 

Dat opa moeilijk nee kan zeggen, dat is iets waar rekening mee gehouden moet worden!

Waarom wil Opa de auto weg doen? Wil hij de beschikking hebben over het geld? Als denk ik dat Opa geld genoeg heeft, als hij de mogelijkheid heeft om de andere kleinkinderen een groot bedrag te schenken.
Of wordt het Opa teveel om de auto te onderhouden of staat hij in de weg? Dan kun je overwegen wat eerder al is genoemd, om de kleinzoon het onderhoud etc. te laten doen en tezijnertijd de auto te schenken in de erfenis. Of kleinzoon gaat ervoor sparen en koopt hem over als hij het geld heeft.
Heeft kleinzoon overigens al eerder belangstelling gehad voor de auto, bv samen met Opa geklust eraan of gepoetst, samen ritjes gemaakt, of komt deze belangstelling wat uit het niets? En is het meer het voortijdig binnenharken van de erfenis? In het eerste geval zou ik harder proberen om te kijken wat mogelijk is, dan in het laatste geval.

Ik vind het echt hondsbrutaal. Als dit mijn kind (en mijn vader) zou betreffen, dan had mijn zoon echt een probleem met mij gehad. En ja, opa heeft geïnformeerd of iemand interesse heeft, maar dat betekent zeker niet die auto nu ineens een gift moet worden. Kom zeg. Geen geld? Jammer dan. Voor niets gaat de zon op. 

Volgens mij is er maar 1 vraag; wat vindt opa het belangrijkst. Is het voor hem super belangrijk dat de auto in de familie blijft, dan zal hij een andere keuze moeten maken dan wanneer hij het het allerbelangrijkst vindt om alle kleinkinderen hetzelfde te geven, of om meer geld op zijn rekening te hebben om die ene dure reis nog te maken.

Schemerlampje schreef op 13-08-2026 om 00:34:

Waarom wil Opa de auto weg doen? Wil hij de beschikking hebben over het geld? Als denk ik dat Opa geld genoeg heeft, als hij de mogelijkheid heeft om de andere kleinkinderen een groot bedrag te schenken.
Of wordt het Opa teveel om de auto te onderhouden of staat hij in de weg? Dan kun je overwegen wat eerder al is genoemd, om de kleinzoon het onderhoud etc. te laten doen en tezijnertijd de auto te schenken in de erfenis. Of kleinzoon gaat ervoor sparen en koopt hem over als hij het geld heeft.
Heeft kleinzoon overigens al eerder belangstelling gehad voor de auto, bv samen met Opa geklust eraan of gepoetst, samen ritjes gemaakt, of komt deze belangstelling wat uit het niets? En is het meer het voortijdig binnenharken van de erfenis? In het eerste geval zou ik harder proberen om te kijken wat mogelijk is, dan in het laatste geval.

Dit vind ik nogal een belangrijke. Is er eerder nooit belangstelling geweest, dan is de kans groot dat het een opwelling is, en de auto binnen een paar jaar staat de verloederen, want geen geld voor stalling en onderhoud. 

Overigens vind ik wel dat opa zelf volledig baas is over wat hij doet en wat hij geeft. En dat kan gedoe opleveren. 

En ik vraag me af. Is het duidelijk dan kleinkinderen erven? Want dat is natuurlijk niet standaard. 

Het klinkt ook alsof er iemand nodig is die opa op een eenvoudige manier de financiële opties kan uitleggen hoe de auto in de familie kan blijven zonder iemand te bevoordelen en zonder dat nu schenkbelasting afgetikt moet worden. Ik denk niet dat jij daarvoor de meest geschikte persoon bent gezien jouw reacties. Dus ik zou vooral naar zo'n iemand zoeken voor opa. 

Verderop lezen we dat kleinkind 33 is. Een leeftijd waarop je uitstekend beseft dat het niet oké is zo bevoorrecht te worden boven de andere kleinkinderen. Opa zal dat zelf ook beseffen. 

Dat elk kleinkind een zelfde bedrag moet krijgen omdat er zoiets kostbaars te erven valt ligt de lat hoog. Omdat die auto grote waarde heeft, moet iedereen een vergelijkbaar bedrag krijgen. Misschien is opa zeer vermogend en is dit geen enkel probleem.

Er zijn hier al veel opties gedeeld. Benieuwd wat opa gaat besluiten.
(Lijkt me sowieso rottig om bij leven te ‘lijden’ aan de te verdelen erfenis. )

Dweedledee schreef op 13-08-2026 om 03:28:

Ik vind het echt hondsbrutaal. Als dit mijn kind (en mijn vader) zou betreffen, dan had mijn zoon echt een probleem met mij gehad. En ja, opa heeft geïnformeerd of iemand interesse heeft, maar dat betekent zeker niet die auto nu ineens een gift moet worden. Kom zeg. Geen geld? Jammer dan. Voor niets gaat de zon op.

Ik dacht hetzelfde. Mijn zoons zijn rond  de 30. De horror dat ze het  in hun hoofd zouden halen om een hoogbejaarde  man met dit  dilemma op te zadelen.

Niet alle reacties of aanvulling van TO gelezen.
Ik kan me niet van indruk ontdoen dat TO toch bang is dat haar kinderen tekort zullen gedaan worden. 

Maar nog enkele bedenkingen:
Weet - en ik weet waarover ik spreek - dat het onderhoud en jaarlijkse taksen, verzekering, ..., ... ook geld kosten. Als kleinzoon nu al geen geld heeft (of zijn ouders willen niet voorschieten) om wagen aan te kopen, gaat hij, als wagen van hem is, dan wel geld hebben voor 'de dagelijkse kosten'? Grootvader doet wat hij wil, verkoopt de wagen met kleinzoon als 1ste kandidaat. Heeft 1ste kandidaat niet voldoende/geen geld, spijtig. Ik weet niet hoe oud kleinzoon is, misschien valt het hebben en onderhouden van een oldtimer wel tegen. Heeft misschien nog niet eens een rijbewijs. 
Het is misschien een jeugdige beslissing van kleinzoon dat hij die wagen wel wil hebben (lees: krijgen). Of het is een lepe truk om een ferm bedrag al voor zich te 'reserveren'. En TO is even bekommerd om geld en gunt neefje het kado niet. 
Trouwens, wat als een oldtimer hebben, tegenvalt of neef kan onderhoud niet betalen. En hij verkoopt die wagen, wat gebeurt er dan met het geld? Teruggeven aan grootvader? 

Ik vind het ook niet zo netjes, maar ik zou een afspraak met een notaris maken (op kosten van het kleinkind) om te bepalen of het mogelijk is zonder opa op al teveel kosten te jagen. Als kleinkind de notaris te duur vindt is ook meteen duidelijk hoe belangrijk het voor kleinkind is.

-Augusta- schreef op 12-08-2026 om 23:06:

......

Iedereen heeft het over 't.z.t. bij de erfenis wordt het dan wel verrekend'.

Maar dan moet er wel een testament zijn waarin de kleinkinderen genoemd worden. Vaak erven de kinderen van opa gewoon (en indien nog aanwezig natuurlijk ook zijn echtgenote).
Kleinkinderen erven helemaal niet standaard. Mochten deze wel in het
testament staan, dan vaak voor de belastingvrije vrijstelling (dit jaar
iets meer dan 26.000 euro).

Dit. 
"Een auto voor kleinzoon als voorschot op de erfenis".
Maar gaan de kleinkinderen wel erven of gaat alles eerst naar hun ouders?

Als er een testament is waarin de kleinkinderen als erfgenamen beschreven staan, dan kan de auto hierin ook vastgelegd worden.

Kan een van de ouders van het kleinkind de auto kopen en schenken aan het eigen kind? 

Eigenlijk is het toch vrij belachelijk dat er allerlei constructies bedacht moeten worden omdat kleinzoon opeens heeft bedacht dat hij die auto wel wil hebben, terwijl hij dat eerst niet wilde en er geen geld voor heeft.

Dat de auto in de familie moet blijven voelt als een gezocht argument van de kleinzoon. Immers, opa was en is in onderhandeling met een derde partij. Die partij is er omdat er in eerste instantie vanuit de familie géén belangstelling was. Dat kleinzoon zich bedenkt kan natuurlijk. Maar dat deze man vervolgens geen geld heeft voor de aankoop, onderhoud en waarschijnlijk ook stalling maakt de zaak onnodig complex. En de druk op opa onredelijk. Opa heeft initieel besloten de auto aan een derde te verkopen. Vandaar de onderhandelingen. M.i. doet opa er het beste aan de auto inderdaad aan een derde partij over te doen. Even een teleurgestelde kleinzoon. Maar zo wel de minste gedonder in de familie. Opa geen stress.

Nog iets:

Nadeel als de auto in de familie blijft en kleinzoon zorgt er niet goed voor. Dan gaat dit mogelijk scheve ogen geven en is zo een recept voor jarenlang gedonder. Beter nu even de pijn van de verkoop aan een vreemde.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.