Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Doet opa hier verstandig aan?

In de familie van mijn ex hebben we met zo’n soort casus zoveel gedoe gehad. Oma moest haar huis verkopen en van de kleinkinderen was er nog maar één voor wie dat op een goed moment kwam. De rest was studerend of had net zelf een huis gekocht. Neef Jan mocht dus het huis kopen voor de laagste prijs die de belastingdienst nog acceptabel zou vinden.
Het kon mij niet zo boeien, fijn voor Jan, maar die familie had vrij snel scheve ogen. Wij hadden het ook gemogen, maar ik hoefde dat hele huis niet

Kleinkind is een dertiger. Dan snapt kleinkind toch wel dat er tussen hem en de erfenis nog een hele generatie zit? Waarom zeggen zijn ouders hier niets van, TO? 

Ik vind dit een vrij bizarre situatie zo. Opa moet zelf weten wat hij met zijn auto en geld doet, maar zo'n dure auto aan 1 kleinkind schenken zal toch vast niet de bedoeling geweest zijn bij het peilen naar de interesse bij de familie?  Ik kan me voorstellen dat het spaargeld wel erg hard daalt als opa vindt dat ook de andere kleinkinderen dan nu datzelfde bedrag moeten krijgen. En dan heb je het nog niet eens over schenkbelasting. En hoeveel kleinkinderen zijn er tov kinderen? Als er 2 kinderen zijn met ieder 2 kinderen, voelt dat voor de kinderen mogelijk ook alweer anders dan als er 3 kinderen zijn waarvan er 1 geen kinderen heeft en de andere 2 wel. 

Happyapple schreef op 14-08-2026 om 07:55:

Ik vind dit een vrij bizarre situatie zo. Opa moet zelf weten wat hij met zijn auto en geld doet, maar zo'n dure auto aan 1 kleinkind schenken zal toch vast niet de bedoeling geweest zijn bij het peilen naar de interesse bij de familie? Ik kan me voorstellen dat het spaargeld wel erg hard daalt als opa vindt dat ook de andere kleinkinderen dan nu datzelfde bedrag moeten krijgen. En dan heb je het nog niet eens over schenkbelasting. En hoeveel kleinkinderen zijn er tov kinderen? Als er 2 kinderen zijn met ieder 2 kinderen, voelt dat voor de kinderen mogelijk ook alweer anders dan als er 3 kinderen zijn waarvan er 1 geen kinderen heeft en de andere 2 wel.

Het lijkt mij niet meer dan normaal dat opa alle kleinkinderen gelijk wil behandelen.

Het probleem lijkt te zijn dat opa geen "Nee!" durft te zeggen tegen de kleinzoon.

haarklover schreef op 14-08-2026 om 08:53:

[..]

Het lijkt mij niet meer dan normaal dat opa alle kleinkinderen gelijk wil behandelen.

Het probleem lijkt te zijn dat opa geen "Nee!" durft te zeggen tegen de kleinzoon.

Leuk dat je die zin er zo uitpikt, op het woordje nu na dan

Ik heb in dit topic meerdere reacties gelezen waarbij de andere kleinkinderen het bedrag mss in belastingvrije delen zouden kunnen krijgen, maar het lijkt wel om behoorlijk hoge bedragen te gaan, dus het lijkt me inderdaad eigenlijk wel handiger als opa de auto 'gewoon'  aan die derde verkoopt. 

Groentetuin schreef op 13-08-2026 om 21:15:

[..]

Nee, kleinkind zit er niet mee. Die wil het wel hebben, maar kan het zelf niet betalen, dus hoopt hij op een groot cadeau.

Opa heeft het probleem, wil aan de ene kant de oldtimer in de familie houden, maar alle kleinkinderen gelijk behandelen.

En kan zich ws zo n hele grote uitgave ( alle kleinkinderen een bedrag gelijk aan de oldtimer) niet veroorloven ( wil hij voor zichzelf de zekerheid hebben de rest van zijn leven zich alles te kunnen betalen wat hij wenst)

Ik vind kleinkind had op deze leeftijd beter moeten weten ( hij kan t een mooie auto vinden maar kan zich onderhoud en stalling etc niet veroorloven)

Dus verkopen die hap, probleem opgelost.

Dat alle kleinkinderen een zelfde bedrag moeten krijgen vindt TO. Ze vertelt niet of opa dit ook daadwerkelijk van plan is.

Ook is het een aanname van TO dat het kleinkind het onderhoud niet kan betalen.

Dat gezegd hebbende, ik ben het met je eens dat opa de auto beter kan verkopen om gedoe te voorkomen. 

Dweedledee schreef op 13-08-2026 om 23:22:

Kleinkind is een dertiger. Dan snapt kleinkind toch wel dat er tussen hem en de erfenis nog een hele generatie zit? Waarom zeggen zijn ouders hier niets van, TO?

Dit zei ik eerder ook al. Ik snap weinig van het "voorschot op de erfenis". 

MMcGonagall schreef op 13-08-2026 om 22:38:

In de familie van mijn ex hebben we met zo’n soort casus zoveel gedoe gehad. Oma moest haar huis verkopen en van de kleinkinderen was er nog maar één voor wie dat op een goed moment kwam. De rest was studerend of had net zelf een huis gekocht. Neef Jan mocht dus het huis kopen voor de laagste prijs die de belastingdienst nog acceptabel zou vinden.
Het kon mij niet zo boeien, fijn voor Jan, maar die familie had vrij snel scheve ogen. Wij hadden het ook gemogen, maar ik hoefde dat hele huis niet

Mijn  neef heeft ook  het vrijstaande huis van opa voor een bodemprijs overgenomen.  Omdat ik als wees wel directe erfgenaam was van opa had ik er voor kunnen gaan liggen. Niet gedaan, ik gunde het neef wel, en vond het ook een fijn idee dat het huis in de familie bleef.

UIteindelijk ben ik er nooit meer geweest, en heel eerlijk gezegd moest ik toch wel even slikken toen ik zag voor hoeveel het onlangs  op Funda stond. Laat ik het zo zeggen, een etentje had er wel vanaf gekund.

Zou in dit geval opa adviseren eens een oriënterend gesprek aan te vragen bij een notaris. Die kennen alle mogelijkheden en consequenties. Misschien kan er meer dan je in eerste instantie denkt. En anders heb je een goede argumentatie achter de hand om nee te zeggen.

Rosehip schreef op 14-08-2026 om 10:29:

[..]

Dat alle kleinkinderen een zelfde bedrag moeten krijgen vindt TO. Ze vertelt niet of opa dit ook daadwerkelijk van plan is.

Ook is het een aanname van TO dat het kleinkind het onderhoud niet kan betalen.

Dat gezegd hebbende, ik ben het met je eens dat opa de auto beter kan verkopen om gedoe te voorkomen.

Volgens mij is dat gedoe er al. Als opa gaat verkopen wordt hem dat wellicht niet in dank afgenomen door de kleinzoon en misschien ook door zijn ouders. Als opa de auto aan kleinzoon geeft is de rest boos. En als hij hem dan maar houdt om gedoe te voorkomen kun je er op wachten dat er alsnog gezeik van komt als opa ooit overlijdt...

Joszy schreef op 14-08-2026 om 12:21:

[..]

Volgens mij is dat gedoe er al. Als opa gaat verkopen wordt hem dat wellicht niet in dank afgenomen door de kleinzoon en misschien ook door zijn ouders. Als opa de auto aan kleinzoon geeft is de rest boos. En als hij hem dan maar houdt om gedoe te voorkomen kun je er op wachten dat er alsnog gezeik van komt als opa ooit overlijdt...

Daar heeft hij geen last van en waarom zou hij nog zo lang de kosten van onderhoud en stalling dragen als hij er niets meer mee doet? Het gedoe mooi bij de veroorzakers laten, ik heb nul respect voor familie die lopen te zeiken over het geld van een ander.

Yumi schreef op 14-08-2026 om 12:30:

[..]

Daar heeft hij geen last van en waarom zou hij nog zo lang de kosten van onderhoud en stalling dragen als hij er niets meer mee doet? Het gedoe mooi bij de veroorzakers laten, ik heb nul respect voor familie die lopen te zeiken over het geld van een ander.

Eens hoor. Het is gedoe om niks, opa mag echt helemaal zelf bepalen wat hij ermee doet. Als ik hem was zou ik het verkopen en alles wat ik bezit nalaten aan een goed doel. Al die familie die vinden dat ze ergens recht op hebben, konden mij de boom in. Maar zo te zien denkt opa er anders over

Joszy schreef op 14-08-2026 om 12:35:

[..]

Eens hoor. Het is gedoe om niks, opa mag echt helemaal zelf bepalen wat hij ermee doet. Als ik hem was zou ik het verkopen en alles wat ik bezit nalaten aan een goed doel. Al die familie die vinden dat ze ergens recht op hebben, konden mij de boom in. Maar zo te zien denkt opa er anders over

Ik lees dat nergens, opa schrijft niet mee en to is niet helemaal onbevooroordeeld.

Met de rest van je bericht ben ik het eens, opa moet een leuke video opnemen, waarin hij te zien is vanaf zijn nieuwe hobby, een peperduur jacht of zo en de familie verteld dat ze beter de erfenis niet kunnen aanvaarden....

reicher-mann-auf-yacht-a2xh30.jpg

Het hele idee om die auto te schenken komt niet van opa, maar van dat kleinkind zelf. Inhalig sujet. 

Heeft opa de auto al verkocht?

Rosehip schreef op 14-08-2026 om 10:29:

[..]

Vreselijk zeg, dat je zelf niet eens meer mag bepalen wat je met je eigendommen doet. Omdat je een verplichting (?) hebt om iedereen van alles te geven.

Als ik opa zou zijn en ik zou het leuk vinden als die auto in de familie blijft, dan zou ik 'm lekker aan die kleinzoon geven. En de rest: Succes ermee, stelletje inhalige hebberds.

En als het opa verder niets uitmaakt maar hij wil gewoon geld vangen: Lekker verkopen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.