Financiën en recht
Netherfield
25-03-2026 om 08:46
Energiecrisis
Ik lees overal dat er een energiecrisis komt. Dat de gasvoorraad in Nederland opraakt. En nu weer in het AD dat je je huis NU moet verduurzamen om je energiekosten omlaag te brengen. Gaan jullie dat doen, heb je het al gedaan? Doe je iets anders om de energierekening niet te hoog te laten worden? Of denk je, het zal wel meevallen?
Ambra
26-03-2026 om 19:50
Schemerlampje schreef op 26-03-2026 om 19:46:
Hoe wil je nog aan wedstrijdsport doen zonder uitwedstrijden?
Het was een gedachtenspinsel hè. Niet of ik dat wil of niet.
Maar: is het noodzakelijk dat er auto's gereden worden voor wedstrijden? Van alle wedstrijden die je je maar kunt verzinnen hè.. niet alleen voetbal. Ook van mieren dressuur, hondenshows, punnik wedstrijden, ik weet niet wat allemaal..
Vf_Watervrouw
26-03-2026 om 20:03
#gedachtenspinsel
Collega opperde hologrammen concerten ipv wereldtournee vd artiesten, crew, decors, ...
Abba in/nabij Londen schijnt nog steeds populair te zijn.
Ambra
26-03-2026 om 21:17
Vf_Watervrouw schreef op 26-03-2026 om 20:03:
#gedachtenspinsel
Collega opperde hologrammen concerten ipv wereldtournee vd artiesten, crew, decors, ...
Abba in/nabij Londen schijnt nog steeds populair te zijn.
# gedachten spinsel
Olympische spelen op 1 vaste plek op de wereld en niet steeds overal nieuwe stadions bouwen die regelmatig ongebruikt eindigen
Tjilp
26-03-2026 om 22:24
Schemerlampje schreef op 26-03-2026 om 19:46:
Hoe wil je nog aan wedstrijdsport doen zonder uitwedstrijden?
Geen idee… wedstrijdsport afschaffen is ook weer zowat 😎😜
Tjilp
26-03-2026 om 22:28
ehm… kunstijsbanen afschaffen. Snowworld, in het bijzonder bij buitentemperaturen van boven de 10 graden. Fatbikes, uiteraard. Gasbarbecues. Terrasheaters.
Terug naar tevreden zijn met wat er is. (Oef dat is economisch gezien geen verdienmodel)
Tjilp
26-03-2026 om 22:29
Ambra schreef op 26-03-2026 om 21:17:
[..]
# gedachten spinsel
Olympische spelen op 1 vaste plek op de wereld en niet steeds overal nieuwe stadions bouwen die regelmatig ongebruikt eindigen
Oh ja en sowieso het Europarlement op 1 locatie. Ff dobbelen welke 🤓
Ambra
26-03-2026 om 23:05
Tjilp schreef op 26-03-2026 om 22:28:
ehm… kunstijsbanen afschaffen. Snowworld, in het bijzonder bij buitentemperaturen van boven de 10 graden. Fatbikes, uiteraard. Gasbarbecues. Terrasheaters.
Terug naar tevreden zijn met wat er is. (Oef dat is economisch gezien geen verdienmodel)
Dat vind ik er ook zo lastig aan..dat de economie blijkbaar moet blijven groeien en dat er dus alsmaar meer bijkomt.
Maar ik zat vandaag eens even door een tijdschrift te bladeren, en dan valt me ook weer op dat er heel veel gepromoot wordt rondom ' op stap gaan": bloesem tochten, leuke stadjes, terrasjes, uitwaaien aan het strand". En ik denk dan: ja 1 keer per jaar iets van dat alles. Maar toch niet steeds? Thuis is het toch ook goed?
rionyriony
27-03-2026 om 06:00
Ambra schreef op 26-03-2026 om 18:11:
[..]
Ja maar ja..wat dan? Die warmtepomp gaat niet meer weg. We doen nu het raam in de nacht aan hun kant dicht, als de pomp weer te lang doorgaat. Mijn man slaapt toch meteen in, ik doe sobs toch nog oordoppen in.
En overdag is het proberen het weg te filteren uit je systeem. Ik heb nooit muziek aan, het huis is stil. Dat maakt natuurlijk ook dat ik het beter hoor. Maar ik trek muziek ook niet.
( En ziek ben ik al, dus dit doen we er dan nog maar bij. Je bezorgdheid waardeer ik erg
)
Oordoppen werken niet voor iedereen. Ook noice cancelling doppen niet. De geluiden van dergelijke systemen behoren tot het lage spectrum. Naarmate je ouder wordt, worden geluiden in toenemende mate door de botten getransporteerd, vooral juist de donkere geluiden; het geronk. Terwijl je dan in toenemende mate de hogere tonen niet meer kan horen die door het gehoorkanaal gaan. Het resultaat is een onheilspellend geronk in de verte, wat je alarmsysteem activeert. Daardoor stijgt je adrenaline en je bloeddruk.
Het is volkomen achterlijk dat er op dit gebied geen wetgeving is, maar de machtige, zieke milieulobby zit in de weg. Die legt regels op. Om macht te krijgen, verder niets. Laat je niets wijs maken over mooie doelen. Men weet allang dat de maatregelen niets opleveren.
Je moet beter voor jezelf opkomen. Daar gaat iedereen ook vanuit trouwens dat je dat doet. Als je dat niet doet denkt iedereen dat het okee is wat ze uitvoeren.
Euphoria
27-03-2026 om 07:30
Ambra schreef op 26-03-2026 om 19:50:
[..]
Het was een gedachtenspinsel hè. Niet of ik dat wil of niet.
Maar: is het noodzakelijk dat er auto's gereden worden voor wedstrijden? Van alle wedstrijden die je je maar kunt verzinnen hè.. niet alleen voetbal. Ook van mieren dressuur, hondenshows, punnik wedstrijden, ik weet niet wat allemaal..
Voetbalclubs liggen op elke hoek van de wijk. Er zijn sporten waar je idd echt ver voor moet rijden. Zo een sport heeft mijn kind. 2,5 uur rijden om op locatie tegenstander te komen is niks. Daar baal ik ook van, ons weekend staat voortdurend in het teken van verre reizen voor de uitwedstrijden. Als dat minder zou kunnen zou dat dus ook een bijkomend voordeel hebben voor onszelf vwb tijd en brandstof.
Netherfield
27-03-2026 om 07:40
Ik vind het altijd wel grappig (maar niet echt) dat wij de kachel een graadje lager zetten, isoleren, water besparen waar mogelijk. Maar de grootverbruikers, fabrieken als Tata Steel en vele vele anderen waar energie verbruikt wordt alsof de ze de hel moeten voorzien van brandstif en water alsof er complete woestijnen moeten worden geïrrigeerd, daar vrolijk mee doorgaan en niet minderen. De echte grootverbruikers zouden ook moeten minderen, dat legt gewicht in de schaal, niet dat Isabel een hooikist neemt om eten te garen.
watertoren
27-03-2026 om 08:19
Tjilp schreef op 26-03-2026 om 18:25:
Voor wie geen zonnepanelen heeft: kijk naar warmte/kou-energieverbruik.
De diepvriezer op non-actief zetten (is even puzzelen misschien, niet voor iedereen mogelijk, maar het scheelt. Met alleen de koelkast kom je een eind.)
Eenpansmaaltijden maken.Salades eten.
De oven minder gebruiken.Als je gewend bent te strijken: mínder/niet strijken.
Nog wat beter opletten bij was sorteren/aantal wasbeurten. Was ophangen, wasdroger op non actief.Afwassen met de hand.
Kortom: minderen op luxe.
Zolang ik het kan betalen zou ik nooit minderen op luxe. Ik zou mijn vriezer echt niet willen missen, salades eet ik nooit en koken is mijn hobby.
Broadway
27-03-2026 om 08:42
Joszy schreef op 26-03-2026 om 17:28:
[..]
Dit is altijd wel een beetje een dooddoener. Eigenlijk zeg je daarmee, anderen werken niet hard genoeg. Je bedoelt het vast niet zo maar zo kan het wel worden uitgelegd
nee hoor, dat maakt jij er zelf van. het is heel simpel: je keuzes beïnvloeden je leven. dat geldt voor 80% van de mensen. die overige 20% hebben geen keus door onoverkomelijke invloeden van buitenaf.
maar je studie (en dan bedoel ik ook of je postbezorger of metselaar wordt), je spaargedrag, je beslissing wel of geen kinderen (en dus het bewuste risico om zorgkinderen te krijgen), de grootte van je huis, je energiegebruik, je auto('s), je vakanties etcetcetc.
80% is een keus.
jij gaat op die prachtige reis naar australie 1x in je leven, ik leg alles vol met zonnepanelen. jij kiest voor geen kinderen en spaart je rot, ik kies voor 1,8 kind en een golden retriever en spaar 70% minder.
en nee. het leven is niet maakbaar, maar we gaan hier niet zitten doen alsof de meerderheid van NL op bijstandsniveau zit, want dat is grote onzin. nee, we hebben ook niet allemaal een ton op de bank. om die opmerkingen ook maar meteen dood te slaan
rionyriony
27-03-2026 om 09:31
Broadway schreef op 27-03-2026 om 08:42:
[..]
nee hoor, dat maakt jij er zelf van. het is heel simpel: je keuzes beïnvloeden je leven. dat geldt voor 80% van de mensen. die overige 20% hebben geen keus door onoverkomelijke invloeden van buitenaf.
maar je studie (en dan bedoel ik ook of je postbezorger of metselaar wordt), je spaargedrag, je beslissing wel of geen kinderen (en dus het bewuste risico om zorgkinderen te krijgen), de grootte van je huis, je energiegebruik, je auto('s), je vakanties etcetcetc.
80% is een keus.
jij gaat op die prachtige reis naar australie 1x in je leven, ik leg alles vol met zonnepanelen. jij kiest voor geen kinderen en spaart je rot, ik kies voor 1,8 kind en een golden retriever en spaar 70% minder.
en nee. het leven is niet maakbaar, maar we gaan hier niet zitten doen alsof de meerderheid van NL op bijstandsniveau zit, want dat is grote onzin. nee, we hebben ook niet allemaal een ton op de bank. om die opmerkingen ook maar meteen dood te slaan
Ik zie die 'alles is een keus'-redenering wel als een belegen, erg versimpelde opvatting die een aantal decennia geleden erg in was. Je talent en bedrevenheid om de voor jou meest lucratieve keuzes te maken zal ook een mix zijn van aanleg en omstandigheden.
Er zijn diverse redenen waarom iemand is uitgekomen op de plek waar hij nu is en "vrije keus" is meestal niet zo vrij en voorspelbaar als dat het er uitziet in theorie.
Een tweede is of je iemand moet helpen en zo ja, tot in hoeverre, maar dit is een totaal ander hoofdstuk.
lientje69
27-03-2026 om 09:36
rionyriony schreef op 27-03-2026 om 09:31:
[..]
Ik zie die 'alles is een keus'-redenering wel als een belegen, erg versimpelde opvatting die een aantal decennia geleden erg in was. Je talent en bedrevenheid om de voor jou meest lucratieve keuzes te maken zal ook een mix zijn van aanleg en omstandigheden.
Er zijn diverse redenen waarom iemand is uitgekomen op de plek waar hij nu is en "vrije keus" is meestal niet zo vrij en voorspelbaar als dat het er uitziet in theorie.Een tweede is in hoeverre je iemand moet helpen en zo ja, tot in hoeverre, maar dit is een totaal ander hoofdstuk.
Eens. Hoeveel mensen zijn ( worden ) er niet ziek. Dan worden de keuzes ook heel anders. En meestal een stuk minder.
Broadway
27-03-2026 om 09:37
rionyriony schreef op 27-03-2026 om 09:31:
[..]
Er zijn diverse redenen waarom iemand is uitgekomen op de plek waar hij nu is en "vrije keus" is meestal niet zo vrij en voorspelbaar als dat het er uitziet in theorie.
natuurlijk is niets zo zwart wit als ik, en jij, het opschrijven.
wel denk ik dat mensen zich bewuster mogen zijn van het feit dat hun keuzes gevolgen hebben. en dat gaat van: je voeten niet optillen betekent dat je over de stoeprand struikelt tot een dure auto op afbetaling kopen, die in elkaar rijden en nog moeten blijven betalen tot net rondkomen en besluiten kinderen te krijgen en dus financieel weinig ruimte over te houden.
dat is nog naast de dingen die je kunnen en zullen overkomen, maar laten we niet doen alsof de meerderheid van de mensen een tsunami van ellende beleven waardoor geen enkele eigen keus ertoe doet hoe hun situatie is.
)