Financiën en recht
Aviendha
09-03-2026 om 12:47
Etf's beleggen
Hi all, ik ben benieuwd naar wat visies. Ik ben begonnen met beleggen in etf's, voor de lange termijn. Heb er nu eentje, heel simpel een all world. Daar zit dus álles in, want hij heeft geen duurzaamheidsfilter oid. En het zit me niet lekker om geld te geven aan bepaalde industrieën (kernwapens, tabak). Ik weet dat mijn pensioenfonds en de bank het ook doen maar voor mij voelt dat niet echt als steekhoudend argument.
Nu wil ik die all world vervangen door twee andere kleinere met genoemde filter. Meta wil ik er ook niet in, heb ik gecontroleerd en zit er niet in. Maar vragen blijven door mijn hoofd spoken. Is het wel zo zwart wit? In die ene all world zitten ook veel "goede bedrijven"? Ga ik niet alsnog allerlei "slechts" sponsoren? Alle bedrijven zitten immers gevangen in "het web". Kan iemand hier iets slims over zeggen?
Aviendha
09-03-2026 om 13:23
Netherfield schreef op 09-03-2026 om 13:21:
Wat is een etf?
Haha. Simpel gezegd een mandje van aandelen met soms wel duizenden bedrijven. Dan beleg je dus "gespreid".
Mischa83
09-03-2026 om 15:48
Om deze reden zit ik in het mixfonds themabeleggen van de ASN bank. Alleen maar duurzame bedrijven. Je kunt ook kiezen voor investeren in microkredieten bij hen.
De app Peaks doet geloof ik ook alleen duurzame bedrijven.
Misschien vind je crowdfunding ook interessant, dat is investeren in mkb
Neweve
09-03-2026 om 19:55
Mischa83 schreef op 09-03-2026 om 15:48:
Om deze reden zit ik in het mixfonds themabeleggen van de ASN bank. Alleen maar duurzame bedrijven. Je kunt ook kiezen voor investeren in microkredieten bij hen.
De app Peaks doet geloof ik ook alleen duurzame bedrijven.
Misschien vind je crowdfunding ook interessant, dat is investeren in mkb
Het rendement bij asn was bij mij in 2022-2024 maar net hoger dan de spaarrekening.
Ik ben inmiddels over gestapt naar brand new Day en heb daar de Green portfolio. Dan moeten bedrijven voldoen aan de VN Global Compact principes.
Je kan de bedrijven die eronder vallen opzoeken. Meta voldoet eraan, dus helemaal waterdicht is het niet. Maar wapens en tabak zijn daarnaast expliciet uitgesloten dus het is een begin. Idealiter zou ik ook richting een meer Europees portfolio bewegen, maar ik heb de mentale ruimte niet om zelf meer beheer te doen/de gewenste etf uit te zoeken.
Aviendha
09-03-2026 om 20:53
Bij mij is die mentale ruimte de afgelopen drie dagen een obsessie te noemen. Het scheelt dat ik me al aangemeld had bij DeGiro dus dat beperkte de keuze wel enigszins. Heb nu twee etfs uitgezocht met sri-(social return on investment)filter en meta en apple zitten er bijvoorbeeld al niet in dus het is best een streng filter. Een world ontwikkelde markten en een opkomende markten. Degene die ik had (all world zonder filter) heb ik weer verkocht met tien euro verlies maar ik kon het niet loslaten. 🤡
Mischa83
10-03-2026 om 14:00
Neweve schreef op 09-03-2026 om 19:55:
[..]
Het rendement bij asn was bij mij in 2022-2024 maar net hoger dan de spaarrekening.
Ik ben inmiddels over gestapt naar brand new Day en heb daar de Green portfolio. Dan moeten bedrijven voldoen aan de VN Global Compact principes.
Je kan de bedrijven die eronder vallen opzoeken. Meta voldoet eraan, dus helemaal waterdicht is het niet. Maar wapens en tabak zijn daarnaast expliciet uitgesloten dus het is een begin. Idealiter zou ik ook richting een meer Europees portfolio bewegen, maar ik heb de mentale ruimte niet om zelf meer beheer te doen/de gewenste etf uit te zoeken.
Oh wat jammer! Bij mij is t rendement toch wel fors hoger dan de spaarrente moet ik zeggen! Heb mn fonds ook wel op zeer offensief staan, misschien komt het daardoor.
Ik ga ook eens kijken naar Brand New Day.
Madamecannibale
10-03-2026 om 14:21
Als je zo specifiek wil kiezen welke bedrijven wel en niet, kan je dan niet beter zelf de bedrijven kiezen waarin je investeert?
Aviendha
10-03-2026 om 15:28
Madamecannibale schreef op 10-03-2026 om 14:21:
Als je zo specifiek wil kiezen welke bedrijven wel en niet, kan je dan niet beter zelf de bedrijven kiezen waarin je investeert?
Dan lukt het nooit om honderden bedrijven te spreiden tenzij ik ontslag neem
ik heb nu wel de knoop doorgehakt en etfs gekozen die mij goed leken of in elk geval niet evil
Rozi
10-03-2026 om 18:54
Misschien is DEGIRO wat? Dat is een broker, hier geven ze een paar adviezen
https://www.degiro.nl/zelf-beleggen/etfs-kopen/duurzaamheid
BotteBijl
11-03-2026 om 18:46
Je opmerking over "het web" is wel de kern. Maar zoals je zelf eerder ook noemt, zit je al op allerlei manieren vast in dat web (zoals wij allemaal, uiteindelijk). Je bank en pensionfonds doen het ook, maar wat maakt dat je beleggen hier aan een hogere standaard houdt?
Mijd je in de supermarkt ook Nestlé en Unilever? Ik heb er verder geen oordeel over, ik probeer alleen de gevoelens en het gespook in je hoofd een perspectief te bieden. Ik heb een hekel aan de uitspraak "ja maar dan kun je helemaal niks meer doen", maar zelfcensuur die uiteindelijk niks beter maakt, heb je ook niks aan.
Streng filteren zoals je nu doet is nobel, maar realiseer je wel wat het doet met je spreiding en daarmee het risico. We komen uit een tijd waarin duurzaam "hip" was, maar dat is wel eventjes voorbij en echt uitzicht op verandering is er nu niet. Als het je doel is om er financieel een beetje op vooruit te gaan, moet je je afvragen of beleggen wel het juiste instrument is voor je. Het is geen zonde om het bijv. voor 1.70% een jaartje vast te zetten bij bij Triodos. Levert geen klap op, maar je kunt ook niks verliezen, de bank neemt het hele risico.
Ikzelf ben daar wel wat extreem in, het enige aanvaardbare risico vind ik dat de hele markt het slecht doet, maar ik zal altijd maximaal spreiden (ik heb daarom ook alleen maar all-world-fondsen met bijna geen uitsluitingen). Al het andere zie ik als gokken... wat leuk kan zijn, als je maar beseft dat het dat is en je het geld kunt missen. Of beleg puur vanuit idealisme, dat mag soms wat kosten, bonus als het ook wat oplevert.
Ik besef dat ik niet echt een oplossing heb voor je obsessie, hopelijk is dat een beetje over nu je de knoop hebt doorgehakt. Maar ergens houdt onze verantwoordelijkheid als "consument" ook op. Een uitspraak als "Een beter milieu begint bij jezelf" werd niet voor niets gretig misbruikt door allerlei schimmige bedrijven om hun verantwoordelijkheid af te schuiven op het individu.
Aviendha
11-03-2026 om 22:19
Dankjewel voor je reactie, de obsessie is inderdaad over nu ik de knoop heb doorgehakt. Ik heb trouwens wel ook mijn pensioen aangepast naar duurzaam belegprofiel, dat kon blijkbaar gewoon. En het historisch rendement is niet eens veel lager, het scheelt straks waarschijnlijk een paar tientjes per maand.
Ik beleg alleen met geld dat ik kan missen, een vast bedrag per maand, en niet uit idealisme (maar mijn geld "geven" aan kernwapens en tabak is het andere uiterste van idealisme). Het is leuk als het uitgroeit tot een mooi vermogen maar zo niet heb ik er ook vrede mee. De iShares met SRI die ik nu heb zitten alsnog honderden bedrijven in dus goed gespreid. Maar geen duizenden zoals de Vanguard all world.