Financiën en recht
Isje
18-01-2026 om 14:45
Team komt niet uit de zomervakantie
Hoi allemaal,
Ooit heb ik een sociale opleiding gedaan en heb er niks mee gedaan tot ik dit jaar vast liep op mijn huidige werk en heb inmiddels een baan in de zorg gevonden wat passend is bij mij. Daarnaast zit ik in de luxe positie dat ik mag werken omdat ik het leuk vind en ik vind het belangrijk om wat te doen voor mijzelf. Kortom het werken is niet noodzakelijk
Dit jaar maak ik voor het eerst de vakantie aanvraag mee. De vakantie's moesten voor november doorgegeven worden en deze zijn afgewezen door de manager.
Sinds die tijd loopt het vast en lijkt er geen oplossing te komen voor de vakantie's. Meerdere keren heb ik hierover met mij. Manager gesproken en hij blijft mij terug verwijzen naar het team. Ook heb ik dit meerdere keren binnen het team bespreekbaar proberen te maken. Het lijkt erop dat er geen oplossing is en er willen te veel mensen vrij in de zomervakantie. (Inmiddels is er geopperd iedereen twee weken)
Zelf heb ik bij de aanvraag aangegeven dat ik drie weken vrij wil omdat wij (zoals wij ieder jaar doen) een verre reis willen maken. De kinderen zijn pubers en dit is het moment om te reizen met ze en ze zullen geen jaren meer mee op vakantie gaan.
daarnaast hoef ik in andere vakantie's geen vrij te hebben en ben bereid om alle komende feestdagen te werken. Kortom werk hoe leuk ook is vervangbaar, de tijd met de kinderen en de reizen die wij met elkaar maken niet.
Kortom ik wij willen inmiddels gaan boeken en zie de tickets alleen maar duurder worden, binnen het team lijken de vakantie's niet rond te komen. Ik wil het netjes oplossen, maar zie alleen niet hoe
Rozi
29-01-2026 om 10:31
Ik vind je niet egoïstisch hoor. Er zal altijd wel wat zijn dat 3 weken niet lukt. Heel goed juist dat je nu eens aan jezelf denkt. Jammer van die morele vingers die er naar je gewezen wordt. Helaas zit de maatschappij daar vol van.
Narcis
29-01-2026 om 10:44
Ik werk zelf ook in de zorg, en ik denk juist dat het heel goed is dat je goed voor jezelf zorgt. Zoals anderen ook al zeggen: eerst voor jezelf zorgen, dan voor de ander. Dat heet geen egoïsme, maar realisme. Het is toch juist belangrijk dat we in de zorg zuinig zijn op ons personeel, zodat mensen zich kunnen blijven opladen, veerkracht behouden, en vooral plezier in het werk. En nee Isja, het is helemaal niet gek dat jij gewoon, net als een heleboel andere gezinnen, lekker drie weken weg wilt! Fijn dat het gelukt is om eruit te komen met elkaar! Ga lekker genieten van het vooruitzicht!
Gebruikersnaaminvullen
31-01-2026 om 11:45
Best bijzonder topic. Eerst moet TO maar genoegen nemen met 2 weken vakantie en is een verre reis niet "noodzakelijk". Vervolgens schuift TO een week op, het team komt er niet uit en de teammanager hakt geen knopen door. Daarna schuift TO weer op, omdat een andere collega vasthoudt aan eigen 3 weken, waardoor de eerste week school gemist wordt en is het wéér niet goed.
M.i. heeft TO haar best gedaan mee te werken om de planning rond de zomervakantie en heeft aangeboden alle andere schoolvakanties en feestdagen te werken, en nóg is ze een "slechte" moeder. Misschien kunnen die mensen even in gedachten houden dat jullie situatie en keuzes niet van toepassing zijn op de hele wereld.
Isje
31-01-2026 om 14:20
Gebruikersnaaminvullen schreef op 31-01-2026 om 11:45:
Best bijzonder topic. Eerst moet TO maar genoegen nemen met 2 weken vakantie en is een verre reis niet "noodzakelijk". Vervolgens schuift TO een week op, het team komt er niet uit en de teammanager hakt geen knopen door. Daarna schuift TO weer op, omdat een andere collega vasthoudt aan eigen 3 weken, waardoor de eerste week school gemist wordt en is het wéér niet goed.
M.i. heeft TO haar best gedaan mee te werken om de planning rond de zomervakantie en heeft aangeboden alle andere schoolvakanties en feestdagen te werken, en nóg is ze een "slechte" moeder. Misschien kunnen die mensen even in gedachten houden dat jullie situatie en keuzes niet van toepassing zijn op de hele wereld.
Sterker nog, inmiddels zijn er collega''s die 4 weken vakantie aan hebben gevraagd tijdens de zomervakantie. Ik ben het inmiddels kwijt
Broadway
05-02-2026 om 08:17
helemaal eens. ik zou als TO mijn manager hier ook duidelijk op aanspreken dat dit taak manager is als het team er niet uitkomt en dat ontslag nemen als serieuze optie in mijn achterhoofd houden. zeker omdat het financieel kan. in september vindt TO wel weer nieuw zorg-werk. TO is hier niet de rigide persoon, het hele team zit op zijn strepen en de manager is incompetent.
haarklover
05-02-2026 om 08:29
Isje schreef op 31-01-2026 om 14:20:
[..]
Sterker nog, inmiddels zijn er collega''s die 4 weken vakantie aan hebben gevraagd tijdens de zomervakantie. Ik ben het inmiddels kwijt
Als dat toegewezen wordt, zou ik mij ook wel belazerd voelen.
Maar die strijd kan je beter voeren voor de vakantie van volgend jaar.
haarklover
05-02-2026 om 08:33
Ik ga ervan uit dat bij oplossing die het team gevonden heeft, met iedereen rekening is gehouden.
Dus dan is TO niet egoïstisch.
(we kunnen nog eeuwig discussiëren of het verstandig is dat haar kinderen een week later met school beginnen, maar als de school akkoord gaat, mag je ervan uitgaan dat het goed is).
Vrijevlinder
05-02-2026 om 08:34
Maar dat mag die collega toch zelf weten? Die wil ook, net als TO 3 weken. Die is niet verplicht te schuiven of om te minderen omdat iemand een lange reis wil maken.
En ik vind het geheel normaal om 3 weken te willen, laat daar geen misverstand over ontstaan. 2 weken is net niets, voor je er net aan gewend bent, moet je alweer.
haarklover
05-02-2026 om 08:34
Isje schreef op 31-01-2026 om 14:20:
[..]
Maar zitten die in een ander team?
Als jouw team samen een vakantieplanning gemaakt heeft, weet je toch wat iedereen gekregen heeft?
(je schreef: "het team is eruit").
Isje
05-02-2026 om 11:50
haarklover schreef op 05-02-2026 om 08:34:
[..]
Maar zitten die in een ander team?
Als jouw team samen een vakantieplanning gemaakt heeft, weet je toch wat iedereen gekregen heeft?(je schreef: "het team is eruit").
Zit zeker niet in een ander team. Vakantie planning vind ik vooral bijzonder gegaan. In november zijn de vakantie's afgewezen. Vervolgens moest er een nieuwe planning neergelegd worden met de vraag wie kon schuiven. Deze moesten naar een aantal collega's doorgestuurd worden. Op basis daarvan is er een nieuwe planning gemaakt en deze is doorgestuurd naar de manager. Nu de planning definitief akkoord is, is pas inzichtelijk wie wanneer vakantie heeft en hoeveel weken. Manager heeft toegezegd dat ik een werkgevers verklaring zou krijgen. Inmiddels is dit nog niet zeker en ligt het niet meer bij de manager. Ik wacht het deze week nog af en anders neem ik vakantie op de eerder aangevraagde weken.
Inmiddels bezint het meer op een soap te lijken dan een vakantie aanvraag en voel ik mij behoorlijk in de zeik gezet. Het is dat ik mijn werk heel leuk vind en heb voor nu de conclusie getrokken dat ik mijn vakantie ga boeken op het moment dat het mij uitkomt. Als dat betekent dat ik egoïstisch persoon ben die ten koste van alles en iedereen op vakantie wil dan is dat maar zo.
krulliebollie
05-02-2026 om 12:05
jeetje Isje, in de zorg is zoveel werk te vinden. Ik zou sowieso op zoek gaan naar een andere werkplek. Dit klinkt allemaal heel onprofessioneel. Als er collega’s zijn die gewoon 4 weken kunnen opnemen klinkt dat ook alsof er sprake is van voorkeursbehandeling..
Gebruikersnaaminvullen
05-02-2026 om 13:50
Isje schreef op 05-02-2026 om 11:50:
[..]
Zit zeker niet in een ander team. Vakantie planning vind ik vooral bijzonder gegaan. In november zijn de vakantie's afgewezen. Vervolgens moest er een nieuwe planning neergelegd worden met de vraag wie kon schuiven. Deze moesten naar een aantal collega's doorgestuurd worden. Op basis daarvan is er een nieuwe planning gemaakt en deze is doorgestuurd naar de manager. Nu de planning definitief akkoord is, is pas inzichtelijk wie wanneer vakantie heeft en hoeveel weken. Manager heeft toegezegd dat ik een werkgevers verklaring zou krijgen. Inmiddels is dit nog niet zeker en ligt het niet meer bij de manager. Ik wacht het deze week nog af en anders neem ik vakantie op de eerder aangevraagde weken.
Inmiddels bezint het meer op een soap te lijken dan een vakantie aanvraag en voel ik mij behoorlijk in de zeik gezet. Het is dat ik mijn werk heel leuk vind en heb voor nu de conclusie getrokken dat ik mijn vakantie ga boeken op het moment dat het mij uitkomt. Als dat betekent dat ik egoïstisch persoon ben die ten koste van alles en iedereen op vakantie wil dan is dat maar zo.
Waarom is dit niet meer zeker en waar ligt het nu?
Ga je boeken op de verschoven weken of de originele weken?
btw, ik vind het echt een slechte manager. Mensen willen gaan boeken, weten waar ze aan toe zijn.
Isje
05-02-2026 om 14:05
Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-02-2026 om 13:50:
[..]
Waarom is dit niet meer zeker en waar ligt het nu?
Ga je boeken op de verschoven weken of de originele weken?
btw, ik vind het echt een slechte manager. Mensen willen gaan boeken, weten waar ze aan toe zijn.
Ik heb akkoord gekregen voor de verschoven weken. Voor school heb ik een werkgevers verklaring nodig. Dit is ook aangegeven bij de manager. Manager is nu pas bezig met HR voor deze werkgevers verklaring. Manager heeft inmiddels aan dat het niet zeker is dit gaat lukken.
Daglichtlamp
05-02-2026 om 16:51
Isje schreef op 05-02-2026 om 14:05:
[..]
Ik heb akkoord gekregen voor de verschoven weken. Voor school heb ik een werkgevers verklaring nodig. Dit is ook aangegeven bij de manager. Manager is nu pas bezig met HR voor deze werkgevers verklaring. Manager heeft inmiddels aan dat het niet zeker is dit gaat lukken.
Als school vraagt om een werkgeversverklaring geeft dat de indruk dat zij toch denken dat het om een aanvraag onder artikel 11f gaat, dan hebben je kinderen inderdaad geen recht op verlof, en school geen recht om dat te verlenen. Voor een aanvraag op grond van artikel 11g is geen werkgeversverklaring nodig.
haarklover
05-02-2026 om 18:16
Isje schreef op 05-02-2026 om 14:05:
[..]
Huh?
De werkgever hoeft toch geen stempel bij het UWV of de onderwijsinspectie te halen voor zo'n verklaring?
Ik dacht dat zo'n werkgeversverklaring gewoon een briefje was met een tekst als
...in onze sector kan hooguit 30% van het personeel tegelijk op vakantie. Als werkgever zijn wij echter verplicht onze werknemers 2 weken aaneengesloten vakantie te laten opnemen. Voor Isje konden wij geen andere mogelijkheid vinden dan van 1 t/m 14 september. .....
Of zijn er allerlei wettelijke voorwaarden voor het verstrekken van een werkgeversverklaring?