Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Team komt niet uit de zomervakantie

haarklover schreef op 06-02-2026 om 11:34:

[..]

Dan nog is de vraag waarom de werkgever dat wel faciliteert en bij Isje niet.
Ik kan mij zulke situaties voorstellen (iemand neemt voor het eerst in 10 jaar vakantie in de zomer, heeft 5 jaar gespaard, heeft het 8 jaar geleden al met de werkgever afgesproken) maar de werkgever moet gewoon duidelijk zijn wat wel en niet mogelijk is, en waarom.

En ik snap dat in de zorg een minimale bezetting nodig is in de zomer.
En dan is het misschien oneerlijk dat iemand die voor de lol werkt, gewoon ontslag kan nemen als de vakantieplanning niet uitkomt.

Maar hier gaat het erom dat de werkgever
- eerst de problemen op het team afschuift
en daarna
- de belofte over de werkgeversverklaring niet nakomt.

Ja eens. Manager had al veel eerder moeten ingrijpen. 

En als TO met haar vakantie schuift zodat er ruimte ontstaat in de planning voor iedereens wensen met de belofte dat ze daar een werkgeversverklaring voor krijgt, dan kan hij niet nu zeggen 'oeps nee toch geen werkgeversverklaring'. En als dat toch de conclusie is, kan hij mijns inziens niet meer met goed fatsoen de oorspronkelijke vakantie van to weigeren. Want met het hele team terug naar de tekentafel kan nu niet meer dus dan schiet to erbij in door zijn belofte. Dat is niet fair. 

Ik had (buiten Nederland) een keer een werkgever die bij een vakantie-aanvraag heel snel mondeling vertelde of het kon.
Maar de schriftelijke bevestiging kwam pas op het laatste moment, merkte ik later.

(dus op een gegeven moment begreep ik dat ik een bewijs van de aanvraag moest hebben, want in dat land betekende geen antwoord binnen 2 weken : aanvraag goedgekeurd)

haarklover schreef op 06-02-2026 om 12:47:

Ik had (buiten Nederland) een keer een werkgever die bij een vakantie-aanvraag heel snel mondeling vertelde of het kon.
Maar de schriftelijke bevestiging kwam pas op het laatste moment, merkte ik later.

(dus op een gegeven moment begreep ik dat ik een bewijs van de aanvraag moest hebben, want in dat land betekende geen antwoord binnen 2 weken : aanvraag goedgekeurd)

Zo werkt het in Nederland ook.

Schoondochter schreef op 06-02-2026 om 12:54:

[..]

Zo werkt het in Nederland ook.

Precies, maar dan moet je hem dus wel officieel aangevraagd hebben, maar wat er dus hier gebeurd is, is dat er alleen een inventarisatie gebeurd, geen formele aanvraag.

Bron is trouwens: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0005290&boek=7&titeldeel=10&afdeling=3&artikel=638&z=2026-01-01&g=2026-01-01

ik geloof er niks van. 

Euphoria schreef op 06-02-2026 om 13:13:

ik geloof er niks van.

Zullen we dan maar vragen het topic te verwijderen?

haarklover schreef op 06-02-2026 om 14:35:

[..]

Zullen we dan maar vragen het topic te verwijderen?

Waarom?

Enkel omdat ik er niks van geloof? Nee hoor…ik ben geen dictator.

Euphoria schreef op 06-02-2026 om 13:13:

ik geloof er niks van.

En wat is de meerwaarde hiervan om dit mee te delen?

Roos57 schreef op 06-02-2026 om 19:05:

[..]

En wat is de meerwaarde hiervan om dit mee te delen?

Wat is de meerwaarde ervan om te reageren op mijn bericht als jij er niks aan vindt?

Isje schreef op 31-01-2026 om 14:20:

[..]

Sterker nog, inmiddels zijn er collega''s die 4 weken vakantie aan hebben gevraagd tijdens de zomervakantie. Ik ben het inmiddels kwijt

En vallen die vier weken ook allemaal binnen de zomerschoolvakantie? Mijn man kan gerust vijf weken vrij krijgen maar maximaal drie in de plaatselijke schoolvakantie. Kan dus vanaf 20 juni gerust vijf weken nemen omdat de zomervakantie hier op 4 juli begint dit jaar. 

Helaas kan ik dat niet, dus is het nog geen optie......

Isje

Isje

09-02-2026 om 18:23 Topicstarter

Kampeerder schreef op 07-02-2026 om 08:37:

[..]

En vallen die vier weken ook allemaal binnen de zomerschoolvakantie? Mijn man kan gerust vijf weken vrij krijgen maar maximaal drie in de plaatselijke schoolvakantie. Kan dus vanaf 20 juni gerust vijf weken nemen omdat de zomervakantie hier op 4 juli begint dit jaar.

Helaas kan ik dat niet, dus is het nog geen optie......

Ja die vallen binnen de zomervakantie. 

bij ons werd er altijd gekozen om de aanvragen open en bloot op tafel te leggen zodat je met elkaar kon puzzelen en dat in 1 oogopslag duidelijk was waar ruimte was en waar niet meer.

Tussen aanvragen en krijgen zit een verschil.  
Zijn er geen voorwaarden mbt de vakantie op papier gezet?? Zoals max 3 weken in de zomervakantie? 

Loezzie schreef op 10-02-2026 om 21:08:

bij ons werd er altijd gekozen om de aanvragen open en bloot op tafel te leggen zodat je met elkaar kon puzzelen en dat in 1 oogopslag duidelijk was waar ruimte was en waar niet meer.

Tussen aanvragen en krijgen zit een verschil.
Zijn er geen voorwaarden mbt de vakantie op papier gezet?? Zoals max 3 weken in de zomervakantie?

Dat was bij ons vroeger wel zo. Maar met de komst van roosteraars is dat niet meer. Ik vind het echt jammer. Bij ons wordt er dus geloot. 

Isje

Isje

11-02-2026 om 10:16 Topicstarter

De soap blijkt nog niet voorbij te zijn. 
Tot op heden geen werkgeversverklaring, ik ga ervanuit dat deze niet meer afgegeven gaat worden. Sinds vorige week krijg ik structureel te horen morgen ga ik ermee bezig en vraag het na bij HR 
Inmiddels heeft een collega die de vakantie niet ingediend heeft de weken vakantie gekregen die ik niet gekregen heb. Dit was mogelijk omdat er ruimte gekomen is binne het vakantie rooster. 
Voor nu heb ik de laatste twee weken van de vakantie vrij met de kinderen en ik kan niet meer schuiven omdat de overige vakantie's goedgekeurd zijn. Daarnaast is nog gevraagd of de collega die 4 weken vrij is in de zomervakantie een week in wil leveren zodat ik drie weken vrij ben samen met de kinderen. Ook dit gaat niet gebeuren. 

ik zou per direct ontslag nemen 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.