Financiën en recht
Tismewat
18-02-2026 om 11:30
Verkoper huis wil niet meebewegen na bouwkundige keuring
We hadden het winnende bod op een huis. Na de bouwkundige keuring kwam een gebrek naar boven aan het dak. Daarop hebben wij gevraagd om de kosten van het verhelpen van het gebrek te middelen (ongeveer 4500)
Verkoper wil helemaal niets meer aan de prijs doen omdat naar zijn zeggen het dak nu eenmaal oud is en dit erbij hoort. Wij zeggen: ja daar hadden we ook rekening mee gehouden maar dit dak heeft meer gebreken dan enkel ouderdom.
Ik baal ervan, het huis is echt leuk. We zijn al driekwart jaar aan het zoeken en dit huis is verder precies wat wij willen op een fijne lokatie. Als het om wat anders was gegaan had ik gezegd: 'de groeten, zak er maar in' maar dit gaat om een huis waar we als het goed is ons verdere leven blijven wonen. Onze makelaar baalt ook van de starre houding van de verkoper maar snapt ook dat er verder niet veel keus is voor ons.
Wat zouden jullie doen?
LazyCat
18-02-2026 om 13:15
Tismewat schreef op 18-02-2026 om 13:12:
[..]
Ons droomhuis kunnen we niet betalen. 😂
We zitten in de randstad en dit huis is ruim 7 ton (taxatiewaarde lager)
Dus je geeft ruim 7 ton uit aan een huis en gaat dan moeilijk doen over 4500 euro? Ik snap dat het balen is, maar bezie dat even in verhouding met elkaar.
Tismewat
18-02-2026 om 13:26
Poezie schreef op 18-02-2026 om 13:14:
[..]
Je kunt dit soort argumenten wel bij ons voordragen maar feit is dat de verkoper niet bij wil dragen. Dan is jouw enige optie slikken of stikken.
Het is geen argument maar een antwoord op iemand.
Tismewat
18-02-2026 om 13:27
LazyCat schreef op 18-02-2026 om 13:15:
[..]
Dus je geeft ruim 7 ton uit aan een huis en gaat dan moeilijk doen over 4500 euro? Ik snap dat het balen is, maar bezie dat even in verhouding met elkaar.
Dat schrijf ik niet.
Armband
18-02-2026 om 13:38
Je hebt wel een bouwkundige keuring in je bod opgenomen, maar daar geen bedrag of voorwaarden aan gehangen (bv meer dan €5000 kosten worden gedeeld). Dat snap ik niet, wat is dan het belang van een bouwkundige keuring opnemen?
Maar hoe dan ook, verkoper hoeft niet bij te dragen in de kosten en zal dit dus waarschijnlijk niet doen. Dus dan blijft over dat je je terugtrekt of dat je de kosten op je neemt.
Ik zou trouwens niet te lang twijfelen, want zolang er niks getekend is, kan de verkoper nog met een andere partij in zee gaan en dan ben je je huis misschien kwijt.
MMcGonagall
18-02-2026 om 14:19
Mijn huis komt ook te koop. Ik wacht even een gegadigde af die deze week zou terugkomen met een reactie. Bouwkundige keuring of wat dan ook aan onderzoek zou ik prima vinden, maar de prijs staat vast, ongeacht de uitkomst.
Mocht ik na een paar maanden nog steeds met huis huis zitten, dan kan ik altijd nog heroverwegen.
Miepjecody
18-02-2026 om 15:00
Tismewat schreef op 18-02-2026 om 12:27:
[..]
Dat kan best want het bitumen moet vervangen worden (prima, is 25 jaar oud) maar er is een goede kans dat ook al het hout daaronder vervangen moet worden.
Maar dat weet je toch niet?
Bij ons zei de makelaar, dat kozijn in de badkamer moet eigenlijk vervangen. We hebben dat nog 15 jaar laten zitten en zelfs toen had het nog even meegekund ( was wat afgebladderd)
Poezenmeisje
18-02-2026 om 15:30
De verkoper hoeft niet akkoord te gaan met jullie bod, zoals de rest ook al heeft verklaard.
Het is graag of niet.
Poezenmeisje
18-02-2026 om 15:40
Armband schreef op 18-02-2026 om 13:38:
Je hebt wel een bouwkundige keuring in je bod opgenomen, maar daar geen bedrag of voorwaarden aan gehangen (bv meer dan €5000 kosten worden gedeeld). Dat snap ik niet, wat is dan het belang van een bouwkundige keuring opnemen?
Maar hoe dan ook, verkoper hoeft niet bij te dragen in de kosten en zal dit dus waarschijnlijk niet doen. Dus dan blijft over dat je je terugtrekt of dat je de kosten op je neemt.
Ik zou trouwens niet te lang twijfelen, want zolang er niks getekend is, kan de verkoper nog met een andere partij in zee gaan en dan ben je je huis misschien kwijt.
Het belang is dat je dan zonder boetebeding kunt afzien van de koop.
Poezenmeisje
18-02-2026 om 15:44
Tismewat schreef op 18-02-2026 om 13:11:
[..]
Ja dat begrijp ik zeker, ik was bij de keuring aanwezig.
Verkoper werd gebeld door de verkoopmakelaar toen de keurder vertelde dat het dak echt niet goed was. Hij begon de keurder de schuld te geven, dat de keurder aan het bitumen heeft zitten trekken (het hout daaronder is volledig rot) en kwam vervolgens langs voor tekst en uitleg.
Dat dak is niet in één week gaan rotten en bitumen van meer dan twintig jaar oud is gewoon af.
absor
18-02-2026 om 15:55
ik denk dat je het anders moet bekijken. Als de verkoper niet wil zakken en jullie dit niet kunnen dragen dan is dit dus níet je droomhuis. Helaas
Armband
18-02-2026 om 16:00
Poezenmeisje schreef op 18-02-2026 om 15:40:
[..]
Het belang is dat je dan zonder boetebeding kunt afzien van de koop.
Zolang het koopcontract niet getekend is is er geen reden voor een boete voor de koper. Zelfde na het tekenen van de koopovereenkomst heb je als koper nog 3 dagen bedenktijd, waarin je je als koper kosteloos kunt terugtrekken, zelfs zonder goede reden.
Nadeel hierbij is dat de verkoper voor het tekenen van de overeenkomst ook nog gewoon met een andere partij in zee kan gaan.
Madamecannibale
18-02-2026 om 16:47
Ik zou het beeld loslaten van wat je eerlijk of niet eerlijk vind. Je wil iets heel graag kopen, dit is kennelijk de prijs. Dus ik zou het dan niet laten schieten op zo’n klein bedrag (op 7 ton).
Principes heb je weinig aan in deze situatie.
Tijgeroog
18-02-2026 om 17:54
als er nog geen voorlopig koopcontract getekend is, of de bedenktijd daarvan nog niet verstreken is, kan de verkoper sowieso met een andere koper in zee gaan. Als hij jouw bod te veel gedoe vindt zou dat zomaar een optie kunnen worden.
Je hebt het bod onder voorbehoud van keuring gedaan, dat betekent dat als de kosten hoger zijn dan een bepaald bedrag (wat je daarbij zelf aangeeft) de koopovereenkomst kostenloos mag ontbinden. Niet dat de ander dan mee met gaan betalen. Dat mag natuurlijk wel, maar dan starten je onderhandelingen eigenlijk weer opnieuw.
Bovendien is het contract nog niet getekend, toch? Dus er is ook nog niets om te ontbinden.
Ninoea
18-02-2026 om 18:42
Je doet er een beetje verongelijkt over terwijl het gewoon het goed recht van de verkoper is. En als je 4.500 euro in alle eerlijkheid een redelijk bedrag vind dan zou ik het laten zitten, op zo’n hoog aankoopbedrag is dat niet veel.
Euphoria
18-02-2026 om 18:59
haarklover schreef op 18-02-2026 om 13:09:
De kosten kunnen dus meer dan 9000 euro worden.
Willen jullie dat de verkoper de helft van de kosten betaalt, of is hij er vanaf als hij 4500 euro met de prijs zakt?
Deze vraag al beantwoord?