Financiën en recht
lientje69
15-03-2025 om 17:55
Wat vind jij ( te ) duur geworden?
Het is een goedlopend topic op Viva. Hier kon ik hem zo gauw niet vinden. Of ik zoek niet goed natuurlijk maar gezien de berichten in de media over de extreme prijsstijgingen de laatste jaren ( sommige dingen zijn verdriedubbeld in prijs terwijl de kosten om iets te maken of de grondstoffen maar 20 procent gestegen zijn ) , leek het mij leuk dit topic te openen.
Dus. Barst los. Wat vinden jullie ( te ) duur geworden?
Rockstar
18-05-2026 om 22:28
Ik lees tegenwoordig gewoon gratis op de e-reader, is niet moeilijk om de boeken te vinden die je wilt lezen.
Broodjebrie
19-05-2026 om 07:50
Dweedledee schreef op 18-05-2026 om 21:48:
[..]
Bookchoice vind ik ook een aanrader. Dan krijg je 8 e-books per maand (ook zeer recente titels) voor 4 tot 6 euro per maand, afhankelijk van je abonnement. Ik heb een nog goedkopere aanbieding afgesloten met Black Friday en ik betaal volgens mij nu voor 1 jaar 25 euro. Echt geen geld!
Die e-books blijven ook van jou, anders dan bij Kobo.
Ik lees niet iedere maanden alle boeken, maar het zorgt er wel voor dat ik regelmatig een goed boek lees, dat ik zelf nooit had uitgekozen.
Oh dit klinkt nog beter!
Broadway
19-05-2026 om 08:50
lientje69 schreef op 18-05-2026 om 16:20:
Hier is de bieb inmiddels zo'n 65 euro. Ik lees ongeveer 8-10 boeken per maand.Weet nog niet zeker of ik lid blijf , wil bezuinigen. Maar ja , wat is dan 65 euro als je graag leest. Ben echt al mijn hele leven lid. Vroeger als kind in de biebbus, magisch was dat vond ik.
On topic: ik was wat te vroeg in het ziekenhuis. We namen een kleine cappuccino en een warme chocolademelk. Niks erbij verder. 8,50. Vond ik nog best prijzig.
dan lekker lid blijven. zelfs als je kringloop zou gaan lezen voor 1 euro per boek kost het je meer dan die 65 euro.
Fenyw
19-05-2026 om 09:14
Hier nog een tevreden gebruiker van Bookchoice. Ik lees nu vaak boeken die ik niet gekozen zou hebben en ben al regelmatig verrast. Onbekend maakt onbemind, zeg maar. Nog een pluspunt: je kan de boeken ook als luisterboek downloaden. Ik luister op een lange rit en lees thuis weer verder.
Ysenda
19-05-2026 om 11:00
Fenyw schreef op 19-05-2026 om 09:14:
Hier nog een tevreden gebruiker van Bookchoice. Ik lees nu vaak boeken die ik niet gekozen zou hebben en ben al regelmatig verrast. Onbekend maakt onbemind, zeg maar. Nog een pluspunt: je kan de boeken ook als luisterboek downloaden. Ik luister op een lange rit en lees thuis weer verder.
Ik neem aan dat je bij een lange rit een trein rit bedoeld. Want je kunt toch geen verhaal goed luisteren als je ook op het verkeer moet letten.
RaSa
19-05-2026 om 11:05
Ysenda schreef op 19-05-2026 om 11:00:
[..]
Ik neem aan dat je bij een lange rit een trein rit bedoeld. Want je kunt toch geen verhaal goed luisteren als je ook op het verkeer moet letten.
Dat doe ik altijd in de auto. Of een luisterboek of een podcast. Als je de radio aan hebt luister je toch ook naar wat de dj's vertellen of zing je met liedjes mee? En als je een medepassagier hebt ben je ook gezellig aan het kletsen. Zie het verschil niet helemaal als ik eerlijk ben.
Fenyw
19-05-2026 om 11:07
[..]
In de auto. Op lange stukken snelweg gaat dat prima, bij drukte of in een stad gaat het uit. En af en toe een zin missen is ook niet het eind van de wereld.
Als ik naar radio 1 luister is het toch precies hetzelfde?
Ysenda
19-05-2026 om 14:35
RaSa schreef op 19-05-2026 om 11:05:
[..]
Dat doe ik altijd in de auto. Of een luisterboek of een podcast. Als je de radio aan hebt luister je toch ook naar wat de dj's vertellen of zing je met liedjes mee? En als je een medepassagier hebt ben je ook gezellig aan het kletsen. Zie het verschil niet helemaal als ik eerlijk ben.
het verschil met een boek is dat je in het verhaal zit, dat zie je voor je gebeuren echte beelden alsof je in een bioscoop zit, dat heb je niet zo snel met muzak (je kent het wel van die achtergrond muziek bij een winkel (ook heel storend overigens), maar als ik muziek speciaal op zet leidt dat ook af.
Dweedledee
19-05-2026 om 14:39
Ysenda schreef op 19-05-2026 om 14:35:
[..]
het verschil met een boek is dat je in het verhaal zit, dat zie je voor je gebeuren echte beelden alsof je in een bioscoop zit, dat heb je niet zo snel met muzak (je kent het wel van die achtergrond muziek bij een winkel (ook heel storend overigens), maar als ik muziek speciaal op zet leidt dat ook af.
Zo ervaar ik een luisterboek totaal niet. Ik kan echt prima autorijden en luisteren tegelijkertijd. Behalve als ik aan het filerijden ben. Of midden in de drukke binnenstad rijd.
Het is dus heel persoonlijk.
ToetieToover
19-05-2026 om 14:45
Ysenda schreef op 19-05-2026 om 14:35:
[..]
Ha mede beelddenker.
Dat heeft niet iedereen zo.
Ysenda
19-05-2026 om 15:08
ToetieToover schreef op 19-05-2026 om 14:45:
[..]
Ha mede beelddenker.
Dat heeft niet iedereen zo.
rare mensen die anderen 
Grindelwald
20-05-2026 om 12:14
[..]
Dat gaat prima, ik zit de hele dag in de auto als ik aan het werk ben. En luister vaak naar een boek. Je luistert toch ook naar de radio wanneer je auto rijdt?
Fleurette
24-05-2026 om 15:18
Ysenda schreef op 19-05-2026 om 15:08:
[..]
rare mensen die anderen
Helemaal mee eens😁
Hier nog een beelddenker. Voor de medeweggebruikers zou het levensgevaarlijk zijn als ik achter het stuur naar een luisterboek zou luisteren.
Ysenda
24-05-2026 om 15:51
Grindelwald schreef op 20-05-2026 om 12:14:
[..]
Dat gaat prima, ik zit de hele dag in de auto als ik aan het werk ben. En luister vaak naar een boek. Je luistert toch ook naar de radio wanneer je auto rijdt?
Meestal niet, en bij muziek heb je geen verhaal dat je moet volgen om het te begrijpen.
1 van de redenen waarom bij mijn bedrijf het verboden is om rijdend deel te nemen aan vergaderingen. Je mag nog net melden dat je achter het stuur zit maar verder is bellen en rijden niet toegestaan.