Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wat vind jij ( te ) duur geworden?

haarklover schreef op 21-06-2026 om 13:12:

(ik moet erbij zeggen dat ik niet weet wat een patatje in de snackbar kost)

hier een friet zonder2,95, paar snacks erbij en ik ben zo tussen de 8-10 euro kwijt. Is trouwens n kleine friet, maar die is zelfs voor een frieteter zoals ik groot genoeg

lientje69

lientje69

21-06-2026 om 18:50 Topicstarter

haarklover schreef op 21-06-2026 om 13:12:

Ik vind McDonald's waanzinnig duur.
Voor dat geld kun je bij de Chinees of toko een lekkere maaltijd halen.

Chinees is ook niet echt goedkoop meer ( maar je krijgt wel nog steeds waar voor je geld )

Loeki72 schreef op 21-06-2026 om 15:30:

[..]

Wij hebben afgelopen nacht op mijn werk wat snacks besteld. Eén pita kaas/ananas kostte 5 euro, een patatje 5,50 en met mayo 6,50. Best veel geld vind ik.

Hier in de snackbar is een patatje 3, 10 ( zonder saus )

lientje69 schreef op 21-06-2026 om 18:50:

[..]

Chinees is ook niet echt goedkoop meer ( maar je krijgt wel nog steeds waar voor je geld )

[..]

Hier in de snackbar is een patatje 3, 10 ( zonder saus )

3,50 voor patat met en omdat ze geen maat houden is dat voldoende voor 2 personen 

kermis is altijd duur maar 9 euro voor eendjes vissen..

LindaPinda11 schreef op 24-06-2026 om 17:21:

kermis is altijd duur maar 9 euro voor eendjes vissen..

Ik herinner me nog steeds het moment dat ik rond de 10 was (dat was 20 jaar terug dus). We gingen naar de pieken kermis. Mijn moeder "jullie mogen voor 3 euro iets uitzoeken. Alles was duurder wat waren we teleurgesteld. Mijn moeder ging ervanuit 1 piek (wat de attracties vroeger waren) is 0,50 cent, maar zal vast een euro zijn dus dan kunnen ze 3 dingen doen...

Eénpersoonsmaaltijden zoals maaltijdsalades of diepvrieszakken. Volgens mij heeft dat heel lang onder de 3 euro gezeten en later iets van 3,50. 

Nu minimaal 5,50 of meer. Niet dat ik het dagelijks at maar voor af en toe een dagje was het prima, als ik weinig tijd had om te koken. 

lientje69

lientje69

07-07-2026 om 12:20 Topicstarter

Batterijtje  van horloge vervangen.  12,50. Nog geen 3 minuten werk bij de juwelier.  Helaas speciaal gereedschap nodig voor dit type horloge.  Niet open te krijgen zelf. Anders deed ik het zelf wel.

Damoontje schreef op 07-07-2026 om 11:59:

Eénpersoonsmaaltijden zoals maaltijdsalades of diepvrieszakken. Volgens mij heeft dat heel lang onder de 3 euro gezeten en later iets van 3,50.

Nu minimaal 5,50 of meer. Niet dat ik het dagelijks at maar voor af en toe een dagje was het prima, als ik weinig tijd had om te koken.

Dat is dan echt al een aantal jaren geleden want als ik in mijn boodschappenlijsten kijk zie ik al jaren prijzen rond de €6 in 2024 was de roerbaksensatie tagliatelle fungi 5.59 en nu 5.99. Die lage prijs is meer iets vanuit een 1+1 gratis actie. 

Ysenda schreef op 07-07-2026 om 13:15:

[..]

Dat is dan echt al een aantal jaren geleden want als ik in mijn boodschappenlijsten kijk zie ik al jaren prijzen rond de €6 in 2024 was de roerbaksensatie tagliatelle fungi 5.59 en nu 5.99. Die lage prijs is meer iets vanuit een 1+1 gratis actie.

Ysenda schreef op 07-07-2026 om 13:15:

[..]

Zou kunnen hoor, ik heb een paar jaar in een situatie gezeten waarin ik niet echt éénpersoonsmaaltijden at. 

Toen ik ze weer ging kopen viel het verschil ineens wel heel erg op.

De landelijke Ov korting voor 65 plussers verdwijnt. Jammer want als ik zie hoeveel ouderen er gebruik van maken. 
Voor kinderen tot met 11 jaar  gratis reizen door heel NL.

Goed bedacht, dit levert natuurlijk meer op, aangezien kinderen onder begeleiding van een betalende volwassene reizen.
Ov-korting voor 65-plussers verdwijnt, kinderen gaan juist gratis reizen met trein, bus, tram en metro | Nieuws | De Gelderlander.nl

Yumi schreef op 08-07-2026 om 17:02:

De landelijke Ov korting voor 65 plussers verdwijnt. Jammer want als ik zie hoeveel ouderen er gebruik van maken.
Voor kinderen tot met 11 jaar gratis reizen door heel NL.

Goed bedacht, dit levert natuurlijk meer op, aangezien kinderen onder begeleiding van een betalende volwassene reizen.
Ov-korting voor 65-plussers verdwijnt, kinderen gaan juist gratis reizen met trein, bus, tram en metro | Nieuws | De Gelderlander.nl

Ik vind het eigenlijk wel een goede maatregel. Ik denk dat er meer gezinnen met kinderen zijn waarvoor het een rib uit hun lijf is om met de kinderen met het o.v te reizen, dan dat er ouderen zijn die het niet kunnen betalen. Ik snap niet dat je als 65plusser opeens korting moet krijgen.

Herfstappeltaart schreef op 08-07-2026 om 18:31:

[..]

Ik snap niet dat je als 65plusser opeens korting moet krijgen.

Ik ook niet eigenlijk.

Bij mij op mijn werk hebben ze die korting zo'n 10-15 jaar geleden afgeschaft. Let wel het was 1€ of zo. Er wordt nog regelmatig naar gevraagd... 

65+ korting is meer iets van 25+ jaar geleden. Toen de mensen in die leeftijdsgroep minder oud werden en minder vermogend en ook meer minder qua aantal waren.
Ik snap wel dat bedrijven zo'n grote groot meestal vermogende mensen niet langer wil matsen. Het is wel zuur voor de kleine groep 65+ers met alleen een AOW'tje.

[..]

Ik vind het eigenlijk wel een goede maatregel. Ik denk dat er meer gezinnen met kinderen zijn waarvoor het een rib uit hun lijf is om met de kinderen met het o.v te reizen, dan dat er ouderen zijn die het niet kunnen betalen. Ik snap niet dat je als 65plusser opeens korting moet krijgen.

Nou, ik voel me het "kind" van de rekening. Of melkkoe, vanuit een ander oogpunt.

1) Heb jaren VUTpremie betaald maar nooit gebruik van kunnen maken want afgeschaft

2) senioren vrijedagen afgeschaft zonder enige compensatie

3) AOW/pensioenleeftijd 2 jaar later

En nu dit weer !

En het is niet dat ik niets heb bijgedragen aan de maatschappij en het OV.  43 jaar gewerkt, alle premies betaald maar zelf nooit gebruik gemaakt van een uitkering en naar werk met het OV gereisd. Ook in mn vrije tijd vaak met OV.

En nu doe ik vrijwilligerswerk en ben mantelzorger waar ik met het OV naar toe ga.  Vanaf 2027 volle prijs.   Stank voor dank, heet dat !!!

[..]

Ik denk dat jij je vergist, ik zie veel armoede onder de ouderen in mijn wijk. Dus ik denk dat hierdoor veel ouderen zijn die de deur niet meer uitkomen. 

Daarnaast is er een grote groep vrouwen die weinig pensioen hebben opgebouwd. Door parttime banen, of omdat er geen pensioen kon/mocht worden opgebouwd via de werkgever. 

Vrouwelijke werknemers hebben in Nederland lang moeten wachten voordat zij aanvullend pensioen mochten gaan opbouwen. Veel pensioenfondsen kenden tot 1990 bepalingen dat gehuwde vrouwen en deeltijdwerkers (ook veelal vrouwen) waren uitgesloten van de pensioenregeling.

Profiel: Pensioen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.