Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wat vind jij ( te ) duur geworden?

iedereen moet inleveren helaas. 
ik als alleenstaande van 30 zonder kinderen krijgt nooit eens een extraatje. 

Ik kreeg geen basisbeurs en moet wel langer doorwerken bijvoorbeeld. 

Grindelwald schreef op 09-07-2026 om 16:17:

[..]

Ik wel. Mijn ouders en schoonouders. En ook ouders van mijn vriendinnen. Allemaal goedkoop een huis gekocht in de jaren 80. Dus allang geen hypotheek meer.

Huis in Frankrijk dat dan weer niet. Maar wel tevreden met het huis wat ze hebben. Mijn ouders wonen in een tussenwoning. Nooit de behoefte gehad om te verhuizen. Daar plukken ze nu de vruchten van. Want mijn vader heeft wel pensioen maar die is niet riant.

Ik ken ook geen arme ouderen.

Als ik naar mij zelf kijk, altijd gewerkt, geen hoog salaris ( onder modaal) wel spaarzaam geleefd,partner verdiende modaal

Koophuis,  gedeelte aflossingsvrije hypotheek ,maar je weet dat je die ooit moet aflossen dus dat stukje bij beetje gedaan.( En dat koste soms moeite)

Nu pensioen en aow, er komt meer binnen dan toen ik nog werkte, nog steeds spaarzaam, dus dat huisje in Frankrijk is er niet.( Wel een camper waar we heel vaak mee weggaan)

Wat doen wij anders dan andere ouderen?

Als je ziek bent en niet kon werken , dan snap ik dat het met alleen aow  krap is.

Maar anders,is t toch vaak een kwestie van keuzes die iemand maakte denk ik

Ik ken iemand die zegt : je hebt een goed financieel leven als je altijd bij je 1e partner blijft en in je 1e huis blijft wonen.

Ik vind dat dat vervoers geld idd wel naar gezinnen met kinderen mag, dat is een dure periode in t leven en kinderen leren dat niet alles met de auto hoeft

Die schrappen van 65+ korting gaat dus oudere vrouwen sterker treffen dan oude mannen. Behalve een kleiner pensioen vanwege uitsluiting, hebben vrouwen vaker in deeltijd gewerkt, of uit het arbeidsproces geweest, wat voor een kleiner pensioen zorgt.
Vrouwen worden ook nog eens gemiddeld ouder dan mannen. En oude vrouwen hebben ook meer moeite een rijke man aan de haak te slaan die hun vervoer kan bekostigen. Mobiliteit is dus allesbehalve gelijkwaardig verdeeld tussen man en vrouw.

Auwereel schreef op 09-07-2026 om 19:51:

En oude vrouwen hebben ook meer moeite een rijke man aan de haak te slaan die hun vervoer kan bekostigen. 

Meen je dit nou? 

wild-flower schreef op 09-07-2026 om 19:58:

[..]

Meen je dit nou?

tuurlijk. Want oude mannen slaan allemaal een rijke vrouw aan de haak die dan een ov-abonnement voor ze koopt. En oude vrouwen hebben dat voordeel niet. 

Meesje schreef op 09-07-2026 om 20:24:

[..]

tuurlijk. Want oude mannen slaan allemaal een rijke vrouw aan de haak die dan een ov-abonnement voor ze koopt. En oude vrouwen hebben dat voordeel niet.

Voor de mensen die dit in twijfel trekken: lees eens Onzichtbare vrouwen geschreven door Caroline Criado Perez

Fenyw schreef op 09-07-2026 om 21:23:

Voor de mensen die dit in twijfel trekken: lees eens Onzichtbare vrouwen geschreven door Caroline Criado Perez

Ja, die heb ik gelezen dus. 

Ik moest eraan denken dat op een gegeven moment een huis zoekende jongere werd voorgehouden, dan zoek je toch een rijk vriendje om samen een huis mee te kopen. Dat lukt bij een 65+ vrouw toch een stuk minder goed.

Auwereel schreef op 09-07-2026 om 21:37:

[..]

Ja, die heb ik gelezen dus.

Ik moest eraan denken dat op een gegeven moment een huis zoekende jongere werd voorgehouden, dan zoek je toch een rijk vriendje om samen een huis mee te kopen. Dat lukt bij een 65+ vrouw toch een stuk minder goed.

Och hemel ja, ik herinner het me. Was dit niet De Jonge die dit zei?

Fenyw schreef op 09-07-2026 om 21:46:

[..]

Ja

vergeet niet de oudere die al sinds jaar en dag huurt en altijd in hetzelfde huis is blijven wonen. Die huurprijs is relatief laag, ze betalen niet over hun huis als vermogen. Soms een geluk, bj een krap pensioen. Soms belachelijk, zoals twee mensen die uit het onderwijs komen, riant pensioen, opgeknapt huurhuis met gratis zonnepanelen (huurprijs ging niet omhoog). Die feesten ervan.

Fenyw schreef op 09-07-2026 om 21:46:

[..]

Pff vanuit de CDA gedachte zeker. 

Ik zie het bij jonge stellen die wél verliefd zijn al vaak mis gaan als ze van huis uit gaan samenwonen. Slecht idee dat. 

Ik vind de korting voor zowel kinderen als ouderen onzin. De korting betalen wij als maatschappij en ik dus ook. Maar hier in het noorden is het ov zo slecht dat ik na 20 uur het dorp niet uit of in kom met het ov. En ik vind dat ov voor iedereen toegankelijk moet zijn. Wij zijn aangewezen op de auto en nu heeft rijkswaterstaat ook nog besloten dat het onderhoud van een aantal grote belangrijke snelwegen in het noorden geschrapt wordt. Dan heb ik echt het gevoel dat de boel oneerlijk verdeeld wordt. 
Naar mijn idee moet het OV enorm verbeterd worden en ook weer volledig bij de overheid komen te liggen en voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zonder subsidiepotjes. En graag ook weer ziekenfonds en de energie weer naar de overheid en niet meer commercieel. We zijn alleen maar meer moeten betalen en er is niets verbeterd. En de overheid moet met subsidies en toeslagen het voor iedereen betaalbaar houden.

Ik was altijd goed op de hoogte van alle kortingsregelingen. Heb heel lang voordeelurenkaart oude stijl gehad, waarin je ook in de avondspits korting had. Nu ben ik het spoor een beetje bijster met al die verschillende kaarten. 

Ik vind het vooral goed als korting in de daluren gestimuleerd wordt. Op doordeweekse dagen in de daluren zit de trein bijna nooit vol. 

De ouderen in mijn buurt zijn wel grotendeels mensen die hun huis in de gunstige tijd gekocht hebben en er redelijk warmpjes bij zitten. Maar idd voor degenen die dat niet hebben is de afschaffing van de korting wel een flinke tegenvaller. 

Sowieso zou het OV wat mij betreft geheel gratis gebruikt moeten kunnen worden. Gefinancierd van het belastinggeld van de vermogenden, die veel te weinig belasting betalen op dit moment. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.