Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wat vind jij ( te ) duur geworden?

Jujubee schreef op 12-08-2026 om 13:42:

Nou ja, voor een keer kan het wel, als ik een salade neem en een watertje. Ik drink toch geen wijn meer. En iedereen komt direct uit het werk en het is etenstijd, dus tja, ik vind dat dan ook ongemakkelijk om het aan te geven. Ze weten dat ik niet breed zit, maar ik hou er niet van om dat weer op tafel te gooien. Ik kan het wel betalen, maar ik vind eten in de horeca standaard zonde van mijn geld. En het is dan gelukkig de 20ste, dus mijn toeslagen zijn er dan alweer. Dat scheelt.

O dan valt het wel mee.

Mika2024 schreef op 12-08-2026 om 14:09:

[..]

Betalen jullie dan wel ieder voor zich? Als ze de rekening gaan splitten zit je nog…

Ja inderdaad, ik zou wel echt van te voren goed aangeven dat je alleen je eigen porties betaald en niet gaat splitten.

Soms kan het ineens weer wel voor heel redelijke prijzen. Hier op een terras in een ‘dure’ straat met dure horeca en chique winkeltjes, lekker gegeten met z’n tweeen voor 48,-. Geen haute cuisine, maar helemaal prima. Voor deze 48,- hadden we een heerlijke halve kip, goed gegrild en lekker mals, een goede malse saté met lekkere satesaus, lekkere friet en salade. Daarbij 3 vaasjes bier en 1 rose. Kom daar tegenwoordig maar om. En het watts dus op een dure locatie. 

bieb1963 schreef op 12-08-2026 om 15:08:

Soms kan het ineens weer wel voor heel redelijke prijzen. Hier op een terras in een ‘dure’ straat met dure horeca en chique winkeltjes, lekker gegeten met z’n tweeen voor 48,-. Geen haute cuisine, maar helemaal prima. Voor deze 48,- hadden we een heerlijke halve kip, goed gegrild en lekker mals, een goede malse saté met lekkere satesaus, lekkere friet en salade. Daarbij 3 vaasjes bier en 1 rose. Kom daar tegenwoordig maar om. En het watts dus op een dure locatie.

Dat is inderdaad spotgoedkoop voor tegenwoordige horecabegrippen.

Mika2024 schreef op 12-08-2026 om 14:09:

[..]

Betalen jullie dan wel ieder voor zich? Als ze de rekening gaan splitten zit je nog… Ik kan het financieel wel dragen maar ik ben ook iemand die een paar frisjes drinkt en als ik meebetaal aan de wijntjes van anderen voelt dat toch niet zo fijn.

Dat neem ik aan van wel, ja. Ik ga niet splitten. Dat kan ik niet betalen. Maar we zijn niet zo moeilijk met elkaar hoor, dus dat komt wel goed. Ze weten dat ik het niet zo ruim heb. Niemand drinkt wijn trouwens. Ik vind splitten sowieso stom. Betaal gewoon voor je eigen dingen. De laatste keer dat we samen ergens aten, heeft een collega alles betaald; die wilde er geen geld voor hebben. 

Ik keek steeds op van jullie berichten over bolletjes ijs van meer dan 2 euro. hier was de duurste namelijk 1,90 bij een geweldige boerderij die zelf ijs maakt van de eigen koeienmelk en daarvoor een superleuke ijs/koffiesalon gemaakt hebben met grandioos uitzicht. Verder aan de duitse kans van de grens 1,50 en 1,70.

waren we gisteravond na het eten nog een rondje fietsen en stopten we in ons dorpscentrumpje even bij de ijssalon. 2 bakjes met 2 bolletjes: 8,60. dat is 2,15! dus ons prutsdorp heeft nu ook "stadse fratsen"

Wij zijn op reis met de camper, we wilden een schepijsje kopen, maar de bolletjes zijn hier 2,50 , dus 10 euro voor 2 ijsjes met 2 bolletjes.
Die 2,50 per bolletje is geen  uitschieters ,ook bij de andere ijszaak die we tegenkwamen waren ze zo duur.

We  hebben via social deal een lekker broodje pulled zalm en een smoothie gekocht dat was 4,50 pp voor ons een betere deal.

Mijn dochters hebben de app wie betaalt wat (geloof ik dat het zo heet), dan maak je een foto van de bon en kun je per persoon aangeven wat diegene gehad heeft en dan heel gericht tikkies sturen. Voor als je niet mag splitten in het restaurant.

Met een klein groepje stuur ik een foto van de rekening en een open tikkie en dat gaat eigenlijk altijd goed. Dan moeten mensen dus zelf even hun sommetje maken. Als ik echt maar met twee collega’s ben, weet ik nog wel wie wat heeft gehad en kan ik ook de evt fooi splitten.

ik vind een salade altijd zo duur in de horeca. Zit je zomaar op 17-20 euro. 

Vandaag een eenvoudige en niet al te grote salade met een paar stukjes kip, wat spek en half gekookt ei met dressing gegeten, 20,50. Voor wat ik kreeg vond ik het behoorlijk aan de prijs. Ik ben geen grote eter, maar ik had er niet genoeg aan.
Als dessert een grote en heerlijke dame blanche voor 7,50 vond ik dan weer niet duur. Als ik dit vergelijk met de dame blanche die ik een paar weken terug had. 2 mini bolletjes ijs, kleine lepel slagroom erbij en een paar streepjes chocoladesaus 13,50. Toen voelde ik me wel een beetje in de maling genomen.

Afgelopen zomer op een Grieks eiland in een ijssalon 6 euro voor een bolletje ijs. Daar zijn we weg gegaan. Dacht even dat het een grap was, maar met dit soort prijzen loop ik zo de zaak weer uit.

En 9,50 voor een stuk appeltaart met slagroom erbij 2,50 extra laat ik ook gaan. En dan komt appeltaart vaak ook nog ijskoud uit de koeling. Zo koud dat je de taart bijna niet meer proeft. Met dit soort prijzen kun je elk geval de taart gewoon goed serveren.

6 euro voor een bolletje ijs😱 dat kunnen de Grieken toch ook niet betalen?

Groentetuin schreef op 14-08-2026 om 22:45:

6 euro voor een bolletje ijs😱 dat kunnen de Grieken toch ook niet betalen?

Die grieken zelf halen daar natuurlijk zelf geen ijsje! Gelukkig is het niet overal in griekenland zo duur. Ik zat op 2 euro per bolletje in een toeristisch plaatsje midden op de boulevard.

Milala schreef op 15-08-2026 om 07:28:

[..]

Die grieken zelf halen daar natuurlijk zelf geen ijsje! Gelukkig is het niet overal in griekenland zo duur. Ik zat op 2 euro per bolletje in een toeristisch plaatsje midden op de boulevard.

Denk dat dit echt een toeristenprijs is hoor. Een bol ijs kostte er verder tussen 2,50-3,50. 

Smulkruimel schreef op 14-08-2026 om 22:22:

Vandaag een eenvoudige en niet al te grote salade met een paar stukjes kip, wat spek en half gekookt ei met dressing gegeten, 20,50. Voor wat ik kreeg vond ik het behoorlijk aan de prijs. Ik ben geen grote eter, maar ik had er niet genoeg aan.
Als dessert een grote en heerlijke dame blanche voor 7,50 vond ik dan weer niet duur. Als ik dit vergelijk met de dame blanche die ik een paar weken terug had. 2 mini bolletjes ijs, kleine lepel slagroom erbij en een paar streepjes chocoladesaus 13,50. Toen voelde ik me wel een beetje in de maling genomen.

Dat vind ik zelf vooral stom. Ingrediënten zijn de kosten meestal niet (dat is personeel, stroom vastgoed). Gooi dan gewoon dat extra eitje en tomaat erbij...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.