Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wat vind jij ( te ) duur geworden?

Jujubee schreef op 12-08-2026 om 13:30:

[..]

Het verbaast me echt dat de horeca nog bestaat met deze prijzen. Maar blijkbaar zijn er toch nog zat mensen die het wel kunnen betalen en dat is ook prima natuurlijk.

Volgende week ga ik met mijn oud-collega's wat drinken op een terrasje. Super leuk natuurlijk, tot ik erachter kwam dat we ook wat gaan eten. Dus ik ben alweer aan het rekenen en aan het hopen dat het geen dure plek wordt. Want ik moet ook nog boodschappen halen en dat is al een heel gezeik tegenwoordig. Ik had liever gewoon alleen wat gaan drinken, want ik kan dat eigenlijk al niet meer betalen met de huidige prijzen.

Wat ik hier vooral zie is dat de terrassen nog wel gevuld zijn maar dat mensen dan geen taart, bitterballen enz enz meer erbij nemen.
Misschien doen de mensen ook wel heel lang over hun drankje nog.

Ik ga bijna niet meer naar de horeca. Wat we weleens doen is een belegd broodje kopen van 7 euro echt dikgevuld met salade. Koffie vind ik meestal niet lekker op terras. Ik weet niet of de kwaliteit altijd al zo slecht is geweest of omdat ik zelf kritischer ben geworden en thuis betere koffie koop

Rozi schreef op 15-08-2026 om 10:01:

[..]

Wat ik hier vooral zie is dat de terrassen nog wel gevuld zijn maar dat mensen dan geen taart, bitterballen enz enz meer erbij nemen.
Misschien doen de mensen ook wel heel lang over hun drankje nog.

Ik ga bijna niet meer naar de horeca. Wat we weleens doen is een belegd broodje kopen van 7 euro echt dikgevuld met salade. Koffie vind ik meestal niet lekker op terras. Ik weet niet of de kwaliteit altijd al zo slecht is geweest of omdat ik zelf kritischer ben geworden en thuis betere koffie koop

Ik hoor alleen naar mensen klagen dat alles te duur is en ondertussen is het bij ons in de horecagelegenheden drukker dan ooit.  Waar het voorheen met deze temperaturen sappelen was en we met zo min mogelijk personeel nog de personeelskosten er niet uithaalden, zitten nu de zaken (en dat snap ik nog want airco en thuis vaak niet) én de terrassen (en daar snap ik helemaal niks van) nog prima gevuld.  De roostermakers gaan nog steeds uit van de behaalde resultaten in het verleden,  dus wij lopen ons in de snothitte de tandjes met te weinig personeel. En niks niet alleen drankjes,  veel meer drankjes en grote bestellingen aan eten want ze blijven lang zitten en bestellen. En omdat het warm is,  beginnen ze om 11 uur al uitgebreide lunch te bestellen om de warmte voor te zijn,  waar het normaal pas rond 12 uur begint. Op de warmste momenten van de dag zit het vol want lekker in de airco en als het af gaat koelen zitten de terrassen vol en gaat het nog tot laat door en moeten we de mensen echt bewegen om af te gaan ronden omdat we toch echt willen sluiten.  

Ik snap er niks van,  want tussen wat ik om me heen hoor en wat ik voor mijn neus zie gebeuren,  zit een groot verschil

Hier is de horeca ook vol. Als je uit wil gaan eten moet je weken van te voren reserveren.

watertoren schreef op 15-08-2026 om 10:29:

Hier is de horeca ook vol. Als je uit wil gaan eten moet je weken van te voren reserveren.

Hier ook. 

met heel veel mensen in nl gaat het financieel helemaal niet slecht.

Met deze droogte gaat voedsel wel duurder worden, veel groenten en fruit wil niet lekker groeien zo.

Ysenda schreef op 15-08-2026 om 11:10:

met heel veel mensen in nl gaat het financieel helemaal niet slecht.

Economie draait nog goed, ondanks alle crises en oorlog hier en daar:

https://www.cpb.nl/persbericht/raming-cpb-nederlandse-economie-blijft-groeien-maar-gestegen-energieprijzen-werken-door

De warmte droogte zal ook de energieprijzen verhogen als kerncentrales stilgelegd moeten worden.

En goederen die per schip worden aangevoerd, ook. 

Er zijn gewoon (te)veel mensen in NL ,ondanks de hoogste terrasdichtheid van Nederland, moet je hier meestal zoeken naar een plekje.
Het merendeel op de terrassen is jong, onder het mom van we kunnen toch geen huis kopen, besteden ze hun geld liever op een andere manier.

„Voor jongeren is het lastig om een woning te kopen, dus besteden ze hun geld liever aan dingen als een ontbijt’’, noemt Dirk Mulder, retailexpert bij ING, als één van de redenen. „Over een huis denken ze: ‘dat lukt toch niet’.’

Zij ruilen de ouderwetse boterham met kaas uit de broodtrommel het vaakst in voor voor onderweg gekochte broodjes en smoothies. „
Aantal koffie- en lunchbezoekers stijgt, vooral onder jongeren: de lunchroom heeft nu 9,6 miljoen klanten | Nieuws | AD.nl

Ik denk dat het een combinatie van verschillende dingen is. Op mijn werk een aantal twintigers, wonen nog thuis. Willen geen genoegen nemen met een studio of een kamer oid als eerste stap om op zichzelf te gaan wonen. Het moet gelijk perfect, dat is lastig, ja. De lonen vind ik vrij hoog voor starters. 

Smulkruimel schreef op 15-08-2026 om 08:17:

[..]

Denk dat dit echt een toeristenprijs is hoor. Een bol ijs kostte er verder tussen 2,50-3,50.

Ik wilde alleen aangeven dat niet op elke mega toeristische plek het ijs in griekenland zo duur is. Mijn toeristische bol ijs was nog goedkoper dan wat jij noemt. Dus daar was 2 euro de toeristen prijs

Rozi schreef op 15-08-2026 om 14:30:

Ik denk dat het een combinatie van verschillende dingen is. Op mijn werk een aantal twintigers, wonen nog thuis. Willen geen genoegen nemen met een studio of een kamer oid als eerste stap om op zichzelf te gaan wonen. Het moet gelijk perfect, dat is lastig, ja. De lonen vind ik vrij hoog voor starters.

Is er dan in jouw woonomgeving nog genoeg aanbod aan kamers en studio's. Waar ik woon in een kleine plaats buiten de randstad is er niet veel te vinden voor starters. Bijna alle studio's en kleine appartementen die vrij komen worden verkocht voor een bedrag dat zelfs voor een starter met een goed salaris niet is op te brengen.

Milala schreef op 15-08-2026 om 15:39:

[..]

Ik wilde alleen aangeven dat niet op elke mega toeristische plek het ijs in griekenland zo duur is. Mijn toeristische bol ijs was nog goedkoper dan wat jij noemt. Dus daar was 2 euro de toeristen prijs

Ik kan me zowieso niet voorstellen dat mensen 6,50 voor een bol ijs betalen hoor. Vind 3,50 ook al prijzig.

Yumi schreef op 15-08-2026 om 13:37:

Er zijn gewoon (te)veel mensen in NL ,ondanks de hoogste terrasdichtheid van Nederland, moet je hier meestal zoeken naar een plekje.
Het merendeel op de terrassen is jong, onder het mom van we kunnen toch geen huis kopen, besteden ze hun geld liever op een andere manier.

„Voor jongeren is het lastig om een woning te kopen, dus besteden ze hun geld liever aan dingen als een ontbijt’’, noemt Dirk Mulder, retailexpert bij ING, als één van de redenen. „Over een huis denken ze: ‘dat lukt toch niet’.’

Zij ruilen de ouderwetse boterham met kaas uit de broodtrommel het vaakst in voor voor onderweg gekochte broodjes en smoothies. „
Aantal koffie- en lunchbezoekers stijgt, vooral onder jongeren: de lunchroom heeft nu 9,6 miljoen klanten | Nieuws | AD.nl

Sorry, dit moet Nijmegen zijn... die heeft de hoogste terrasdichtheid.

Yumi schreef op 15-08-2026 om 17:37:

[..]

Sorry, dit moet Nijmegen zijn... die heeft de hoogste terrasdichtheid.

En veel jonge mensen.  

dat mensen denken een huis kopen lukt toch niet  en dan hun geld aan andere dingen  vind ik zo dom, ik zou juist extra gaan sparen want nu te duur dus moet ik sparen  om t over een tijdje te kunnen kopen.
Als je t geld uitgeeft weet je zeker dat t nooit gaat lukken.
Maar niet elk mens is t zelfde

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.