Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wat vind jij ( te ) duur geworden?

Tuinfluiter schreef op 15-08-2026 om 15:54:

[..]

Is er dan in jouw woonomgeving nog genoeg aanbod aan kamers en studio's. Waar ik woon in een kleine plaats buiten de randstad is er niet veel te vinden voor starters. Bijna alle studio's en kleine appartementen die vrij komen worden verkocht voor een bedrag dat zelfs voor een starter met een goed salaris niet is op te brengen.

Ja hier heb je onder de 2 ton kleine studio’s en tussen de 200.000 en 300.000 wel een huis, maar dan of in een niet zo’n beste wijk of klein of oud. Dus opzich is er wel keuze. Dan heb je ook nog een aantal dorpjes waar het wat goedkoper is. 
Opzich als je thuis zou wonen, dan zou je bijna je gehele salaris kunnen sparen. Stel als je 40 uur werkt dan zou dat toch best oplopen als je verder heel zuinig zou doen om een wat beter huis te krijgen of vanuit de studio weer verder te kijken. 

Rozi schreef op 15-08-2026 om 19:08:

[..]

Ja hier heb je onder de 2 ton kleine studio’s en tussen de 200.000 en 300.000 wel een huis, maar dan of in een niet zo’n beste wijk of klein of oud. Dus opzich is er wel keuze. Dan heb je ook nog een aantal dorpjes waar het wat goedkoper is.
Opzich als je thuis zou wonen, dan zou je bijna je gehele salaris kunnen sparen. Stel als je 40 uur werkt dan zou dat toch best oplopen als je verder heel zuinig zou doen om een wat beter huis te krijgen of vanuit de studio weer verder te kijken.

De goedkoopste studio hier in de stad €279.000 voor 30m², kk, en dan naast je hypotheek nog €300 per maand aan vve bijdrage en €100 energie voorschot.

In de hele stad staan 150 woningen te koop,  waarvan 14 onder de 3 ton, 40 tussen de 3 en 4 ton, 20 tussen 4 en 5 ton, 20 boven een miljoen. En dan moet je nog overbieden hier.

Groentetuin schreef op 15-08-2026 om 18:34:

dat mensen denken een huis kopen lukt toch niet en dan hun geld aan andere dingen vind ik zo dom, ik zou juist extra gaan sparen want nu te duur dus moet ik sparen om t over een tijdje te kunnen kopen.
Als je t geld uitgeeft weet je zeker dat t nooit gaat lukken.
Maar niet elk mens is t zelfde

Als de gemiddelde huizenprijs 5 ton is en de prijsstijging 4%, moet je al €20.000 per jaar sparen en dan houd je alleen nog maar de marktprijzen bij. Kun je vandaag niks kopen, kan je dat na een jaar ook niet - zelfs met €20.000 spaargeld. Ik snap wel dat je daar moedeloos van wordt. 

We zijn een weekend weg en gaan dan ook lekker uit eten. Vanavond in een klein dorp in een eetcafe gegeten. Schnitzel met champignonsaus 17,50 en dat was incl bijgerechten frietjes, gebakken aardappels, mayo, groenten en salade. En ze kwamen 2x vragen of ze nog moesten bijvullen. Dat was gratis. En een grote dame blanche was 6,00, 3 bollen ijs met flink slagroom en een kannetje chocadesaus erbij. Echt lekker en goed verzorgd eten en goede porties. Gisteravond had ik echt nog een beetje trek na het eten vanavond niet.
Het kan dus blijkbaar wel gewoon voor redelijke prijzen lekker uit eten gaan.

Vind vooral de restaurants waar je bijgerechten apart moet bijbestellen en er dan nog 6-7 euro per portie frietjes en salade bij komt erg duur geworden.  Vind dat ook een beetje apart want je eet toch niet alleen een biefstuk zonder iets erbij verder. Dus je moet het wel bestellen.

Rozi schreef op 15-08-2026 om 19:08:

[..]

In heel Nederland staan  maar 443 woningen te koop onder de twee ton. Om een hypotheek van twee ton te krijgen moet je zo'n 50.000 euro per jaar verdienen. Voor heel veel single jongeren is kopen dus geen optie. 

De midden huurmarkt  is de afgelopen twee jaar dramatisch afgenomen heel veel is verkocht of wordt verkocht zodra de laatste verhuurder vertrekt.

Ik zie in mijn omgeving meer wanhopig zoekende jongeren die om economische of studie redenen alles accepteren wat er is dan verwende twintigers die alles perfect willen hebben. Ik zie wel heel veel vijftigers en zestigers die zelf riant wonen en echt geen idee hebben hoe moeilijk de woning markt voor jongeren nu is.

Groentetuin schreef op 15-08-2026 om 18:34:

dat mensen denken een huis kopen lukt toch niet en dan hun geld aan andere dingen vind ik zo dom, ik zou juist extra gaan sparen want nu te duur dus moet ik sparen om t over een tijdje te kunnen kopen.
Als je t geld uitgeeft weet je zeker dat t nooit gaat lukken.
Maar niet elk mens is t zelfde

Ik denk dat het voor veel jongeren uitzichtsloos voelt om ooit een huis te kunnen kopen. Als je weet dat je nog 5-10 jaar moet sparen om dan eindelijk iets te kunnen kopen dan snap ik wel dat ze hun geld nu aan iets anders uitgeven. Denk dat zo'n termijn voor veel jongeren heel abstract/eindeloos voelt. En nu vooral op korte termijn leven en nu een wat luxer leven willen leiden als compensatie omdat het eigen huis toch nu niet lukt en veel te lang gaat duren. Ik zou het zelf ook moeilijk vinden om 5-10 jaar vooruit te moeten kijken. Om zo'n lange tijd bijna alleen maar te moeten sparen en geen/weinig geld over te houden voor leuke dingen. 

Moet wel zeggen dat ik best veel om me heen zie dat mensen graag iets groots willen, groter huis, nieuwe auto, grote verbouwing etc maar daar niets anders voor willen laten. Dus ook gewoon 3x per jaar op vakantie blijven gaan ipv 1x en toch die verre dure reis willen maken ipv een keer dichter en goedkoper bij huis. Het is toch vaak en en en ipv of of of.

Tuinfluiter schreef op 15-08-2026 om 20:22:

[..]

In heel Nederland staan maar 443 woningen te koop onder de twee ton. Om een hypotheek van twee ton te krijgen moet je zo'n 50.000 euro per jaar verdienen. Voor heel veel single jongeren is kopen dus geen optie.

De midden huurmarkt is de afgelopen twee jaar dramatisch afgenomen heel veel is verkocht of wordt verkocht zodra de laatste verhuurder vertrekt.

Ik zie in mijn omgeving meer wanhopig zoekende jongeren die om economische of studie redenen alles accepteren wat er is dan verwende twintigers die alles perfect willen hebben. Ik zie wel heel veel vijftigers en zestigers die zelf riant wonen en echt geen idee hebben hoe moeilijk de woning markt voor jongeren nu is.

Ik woon ook in een redelijk goedkope provincie. Onder de 300.000 euro staan er ruim 4400 te koop op Funda. Als je een inkomen hebt van 40.000 zou je 190.000 kunnen lenen volgens hypotheeksite als ik een snelle check doe.

Daar zul je inderdaad in veel gevallen geen huis van krijgen, maar van een salaris van 3000 houd je ongeveer netto 2000(?) over? Als je elke maand daarvan 1500 zou sparen, dan na een jaar of 6 sparen kom je een heel eind. Het is niet ideaal, maar zo kun je alsnog voor de 30e het huis uit toch? Ik denk dat er altijd wel opties zijn als je echt wil. 

Smulkruimel schreef op 15-08-2026 om 20:07:

We zijn een weekend weg en gaan dan ook lekker uit eten. Vanavond in een klein dorp in een eetcafe gegeten. Schnitzel met champignonsaus 17,50 en dat was incl bijgerechten frietjes, gebakken aardappels, mayo, groenten en salade. En ze kwamen 2x vragen of ze nog moesten bijvullen. Dat was gratis. En een grote dame blanche was 6,00, 3 bollen ijs met flink slagroom en een kannetje chocadesaus erbij. Echt lekker en goed verzorgd eten en goede porties. Gisteravond had ik echt nog een beetje trek na het eten vanavond niet.
Het kan dus blijkbaar wel gewoon voor redelijke prijzen lekker uit eten gaan.

Vind vooral de restaurants waar je bijgerechten apart moet bijbestellen en er dan nog 6-7 euro per portie frietjes en salade bij komt erg duur geworden. Vind dat ook een beetje apart want je eet toch niet alleen een biefstuk zonder iets erbij verder. Dus je moet het wel bestellen.

Maar dat restaurant in dat kleine dorp heeft waarschijnlijk een stuk minder kosten aan huisvesting dan een restaurant op een A locatie in een stad. 

Het ligt niet aan het feit dat die restaurants zomaar prijzen rekenen omdat het kan, maar omdat het noodzaak is om te kunnen blijven bestaan. 

Vooral horeca heeft hele grote kosten aan personeel, huisvesting, energie, precariobelasting, om van de gestegen inkoopprijzen maar te zwijgen.

Ik snap best dat het allemaal duur aanvoelt, en ook zeker is, en dat het voor sommigen ook gewoon niet meer te betalen is, maar zoals jij het stelt doe je het voorkomen dat die horeca ondernemer met hoge prijzen een zakkenvuller is want in kleinklekkersdorp kan het wel tegen een "normale" prijs. Zo simpel is het helaas niet. 

Smulkruimel schreef op 15-08-2026 om 20:54:

[..]

Ik denk dat het voor veel jongeren uitzichtsloos voelt om ooit een huis te kunnen kopen. Als je weet dat je nog 5-10 jaar moet sparen om dan eindelijk iets te kunnen kopen dan snap ik wel dat ze hun geld nu aan iets anders uitgeven. Denk dat zo'n termijn voor veel jongeren heel abstract/eindeloos voelt. En nu vooral op korte termijn leven en nu een wat luxer leven willen leiden als compensatie omdat het eigen huis toch nu niet lukt en veel te lang gaat duren. Ik zou het zelf ook moeilijk vinden om 5-10 jaar vooruit te moeten kijken. Om zo'n lange tijd bijna alleen maar te moeten sparen en geen/weinig geld over te houden voor leuke dingen.

Moet wel zeggen dat ik best veel om me heen zie dat mensen graag iets groots willen, groter huis, nieuwe auto, grote verbouwing etc maar daar niets anders voor willen laten. Dus ook gewoon 3x per jaar op vakantie blijven gaan ipv 1x en toch die verre dure reis willen maken ipv een keer dichter en goedkoper bij huis. Het is toch vaak en en en ipv of of of.

Toen ik mijn eerste huis kocht,zo'n 38 jaar geleden stond de rente op 11,25 % dus ja ik kon een huis kopen. Maar moest mijn auto verkopen ( en ik werkte onregelmatige diensten in een andere plaats) De eerste 6 jaar kon ik niet op vakantie, ook geen dagjes of weekendjes,mijn huishoudbudget was klein.Mijn totale inrichting was 2e hands, uitgaan? Echt niet.

Wat ik bedoel ook toen was t moeilijk,maar door afzien kreeg ik t wel voor elkaar.( Oke dat de ik de rente na 3jaar kon oversluiten naar een lager bedrag hielp natuurlijk ook)

Ik denk dat als je nu wilt dat het ook moet lukken,maar dan genoegen nemen met een minder af huis,en je moet er offers voor brengen.

5-10 jaar afzien en dan weten dat je een huis hebt,ik zou daar zeker voor gaan.

Groentetuin schreef op 15-08-2026 om 23:01:

[..]

Toen ik mijn eerste huis kocht,zo'n 38 jaar geleden stond de rente op 11,25 % dus ja ik kon een huis kopen. Maar moest mijn auto verkopen ( en ik werkte onregelmatige diensten in een andere plaats) De eerste 6 jaar kon ik niet op vakantie, ook geen dagjes of weekendjes,mijn huishoudbudget was klein.Mijn totale inrichting was 2e hands, uitgaan? Echt niet.

Wat ik bedoel ook toen was t moeilijk,maar door afzien kreeg ik t wel voor elkaar.( Oke dat de ik de rente na 3jaar kon oversluiten naar een lager bedrag hielp natuurlijk ook)

Ik denk dat als je nu wilt dat het ook moet lukken,maar dan genoegen nemen met een minder af huis,en je moet er offers voor brengen.

Je komt met 25 van je opleiding af, 10 jaar af zien, ben je 35, oeps, dan kom je al in de risicogroep als vrouw om kinderen te krijgen. Ondertussen stijgen de huizenprijzen. 

Rozi schreef op 15-08-2026 om 22:11:

[..]

Ik woon ook in een redelijk goedkope provincie. Onder de 300.000 euro staan er ruim 4400 te koop op Funda. Als je een inkomen hebt van 40.000 zou je 190.000 kunnen lenen volgens hypotheeksite als ik een snelle check doe.

Daar zul je inderdaad in veel gevallen geen huis van krijgen, maar van een salaris van 3000 houd je ongeveer netto 2000(?) over? Als je elke maand daarvan 1500 zou sparen, dan na een jaar of 6 sparen kom je een heel eind. Het is niet ideaal, maar zo kun je alsnog voor de 30e het huis uit toch? Ik denk dat er altijd wel opties zijn als je echt wil.

Juist in de ‘goedkope’ provincies zijn de prijsstijgingen nog hoger geweest dan de gemiddelde 4%. Reken daar eens mee. Als je voor de prijsstijgingen moet sparen, is dat 4% van 300.000 kom je op 12.000 euro. Als je 1.500 spaart x 12 maanden zit je op 18.000 euro. Heb je dus +6.000 euro. Duurt lang hoor, als je dat gat van 110.000 euro (verschil tussen 3 ton en 190.000) heb opgespaard. 

Miraval schreef op 15-08-2026 om 23:00:

[..]

Maar dat restaurant in dat kleine dorp heeft waarschijnlijk een stuk minder kosten aan huisvesting dan een restaurant op een A locatie in een stad.

Het ligt niet aan het feit dat die restaurants zomaar prijzen rekenen omdat het kan, maar omdat het noodzaak is om te kunnen blijven bestaan.

Vooral horeca heeft hele grote kosten aan personeel, huisvesting, energie, precariobelasting, om van de gestegen inkoopprijzen maar te zwijgen.

Ik snap best dat het allemaal duur aanvoelt, en ook zeker is, en dat het voor sommigen ook gewoon niet meer te betalen is, maar zoals jij het stelt doe je het voorkomen dat die horeca ondernemer met hoge prijzen een zakkenvuller is want in kleinklekkersdorp kan het wel tegen een "normale" prijs. Zo simpel is het helaas niet.

Ik weet heel goed dat het niet zo simpel is en er een groot verschil is qua kosten voor horeca in een grote stad op een a locatie en een horeca ondernemer in een klein dorp. Ben zelf ook ondernemer in de food sector en weet als geen ander welke kosten er allemaal bij komen kijken en kosten die elk jaar weer duurder worden en moet mijn prijzen ook aanpassen (duurder maken) maken om nog uit te komen. Misschien heb ik het niet helemaal goed geformuleerd, maar soms is het ook wel eens fijn om voor een "normale" prijs lekker uit eten te gaan. Ik schrok bijna dat het zo goedkoop was omdat ik hele andere prijzen gewend ben. Ik vind horeca erg duur geworden en heb daar alle begrip voor, weet alles van de hoge inkoopprijzen loop daar zelf ook tegen aan, wel gaan wij daardoor minder uit eten.

Ook bij mij klagen klanten dat ik steeds duurder wordt. Mensen denken vaak dat omzet = winst. Was dat maar waar. Mensen hebben geen idee welke kosten er allemaal bij komen kijken. Ik heb afgelopen 10 jaar mijn prijzen moeten verhogen omdat de inkoop steeds duurder werd maar onder de streep ben ik zelf geen cent meer gaan verdienen. De prijsstijgingen zijn alleen gaan zitten in stijgende kosten van inkoop, energie etc etc. En toch wordt er dan vaak gezegd dat ik met wat minder ook genoegen kan nemen. Maar zelf 10 jaar geen salarisverhoging krijgen dat is echt heel iets anders vinden ze dan.

Groentetuin schreef op 15-08-2026 om 23:01:

[..]

Ik vind zelf 10 jaar vooruit kijken heel ver. Er kan in de tussentijd nog zoveel gebeuren.....alleen al de huizenprijzen die afgelopen enorm gestegen zijn. En 10 jaar afzien en verder niets kunnen erg lang. Ik zou daar zelf niet voor kiezen. En is voor mij misschien ook makkelijk praten want wij konden 25 jaar geleden een huis kopen toen we wilden gaan samen wonen en hoefden niet eerst 10 jaar te sparen en af te zien. Wel hebben wij de keuze gemaakt om een kleiner huis te kopen zodat we financieel niet aan onze max zouden zitten. Hadden we toen een groter huis willen kopen dan hadden we daar ook eerst jaren voor moeten sparen en veel dingen voor moeten laten. En dat wilden we niet. Door de jaren heen heb ik de wens gehad om een groter huis te kopen maar dat betekende dat we andere dingen die we graag doen niet meer konden doen en uiteindelijk de keuze gemaakt om hier gewoon te blijven wonen. Het is keuzes maken en iedereen maakt andere keuzes. 

ToetieToover schreef op 15-08-2026 om 19:46:

[..]

Als de gemiddelde huizenprijs 5 ton is en de prijsstijging 4%, moet je al €20.000 per jaar sparen en dan houd je alleen nog maar de marktprijzen bij. Kun je vandaag niks kopen, kan je dat na een jaar ook niet - zelfs met €20.000 spaargeld. Ik snap wel dat je daar moedeloos van wordt.

Ze moeten niet gaan sparen, ze moeten gaan beleggen. Zelfs beleggen met weinig risico levert snel meer op dan sparen. 

Wij konden 28 jaar geleden een huis kopen omdat mijn ouders waren overleden en ik mijn erfenis ervoor gebruiken kon, en man net een vaste aanstelling kreeg. Maar we konden rustig rondkijken en we hebben ons droomhuis voor lager dan de vraagprijs kunnen kopen. Dat laatste is tegenwoordig bepaald niet het geval. Als je nu een huis ziet dat bevalt moet je flink overbieden. Dat lijkt mij geen fijne situatie om een huis te kopen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.