Gezondheid en welzijn
Ysenda
25-06-2026 om 16:58
Alcohol is het nieuwe roken
Zoals ik al een aantal keer heb geschreven verwacht ik dat alcohol het nieuwe roken is en dat alcohol niet alleen voor 18- ontmoedigd gaat worden maar voor de hele bevolking omdat er geen gezondheidsvoordelen van zijn en alleen maar nadelen.
En wat lees ik vandaag in de krant:
Gezondheidsraad waarschuwt: elk glas alcohol schaadt gezondheid en vergroot kans op kanker en ongelukken | Gezond | AD.nl
En van de gezondheidsraad zelf:
Alcohol en gezondheid in brede zin | Gezondheidsraad
Zelf drink ik al heel weinig, hooguit een glas of 10 per jaar. Die laten staan is geen enkele moeite, maar ik kan me voorstellen dat als je regelmatig alcohol nuttigt dat dat minder makkelijk kan zijn net als stoppen met roken niet zo makkelijk is.
Ik ben wel benieuwd wat jullie met dit nieuws gaan doen? Gaan jullie je alcohol gebruik aanpassen of niet?
Rockstar
03-07-2026 om 11:31
Ik denk dat over 25 jaar alcohol net zoiets is als roken. Niet officieel verboden, wel extreem hoge accijns, verboden om in in de horeca/openbaar te nuttigen en het men zal net zo neerkijken op rokers als op alcoholdrinkers. Ik vind het een prima ontwikkeling.
Zelf drink ik niet dus ik mis er niks aan. Mensen worden alleen maar vervelend met alcohol en het wordt helemaal gevaarlijk als ze achter het stuur kruipen. Je hebt geen alcohol nodig om het leuk te hebben.
Rockstar
03-07-2026 om 11:33
kenfan schreef op 26-06-2026 om 22:51:
Ik kan me prima ontspannen of gezellig zijn zonder alcohol. Ben geen type dat na een drukke dag achter het fornuis alvast een wijntje inschenkt voor onder het koken om tot rust te komen. Maar een goed gerecht is voor mij niet compleet zonder 1 glas wijn. Ik kan geen vervanger denken die niet zoet is of waar geen bruis in zit. Een glas kraanwater vind ik geen klap aan, dat drink ik alleen om niet uit te drogen.
Druivensap? Alcoholvrije wijn?
kenfan
03-07-2026 om 11:53
Rockstar schreef op 03-07-2026 om 11:33:
[..]
Druivensap? Alcoholvrije wijn?
Laatste is vooralsnog nog niet gelukt om daar iets drinkbaars uit te krijgen voor de liefhebber.
En druivensap? Serieus? Die mierenzoete meuk, bij een goede maaltijd?
Als alcohol het nieuwe roken is, en zelfs de gematigde drinkers al als sneue paria's gezien worden dan doet de health maffia weer iets anders in de ban, totdat uiteindelijk alle feestelijke gelegenheden opgeluisterd worden met een karaf kraanwater en een droge rijstwafel uit het vuistje. Dan is 2036 suiker de nieuwe alcohol.
TineWinkel
03-07-2026 om 11:56
kenfan schreef op 03-07-2026 om 11:53:
[..]
Dan is 2036 suiker de nieuwe alcohol.
Ik heb idd wel ns horen zeggen dat als suiker, losse suiker, nu uitgevonden zou zijn, t niet door toelatinsgtesten zou komen... maar 2036 lijkt me wat vroeg. 2056 eerder
Mick87
03-07-2026 om 12:03
[..]
Laatste is vooralsnog nog niet gelukt om daar iets drinkbaars uit te krijgen voor de liefhebber.
Als alcohol het nieuwe roken is, en zelfs de gematigde drinkers al als sneue paria's gezien worden dan doet de health maffia weer iets anders in de ban, totdat uiteindelijk alle feestelijke gelegenheden opgeluisterd worden met een karaf kraanwater en een droge rijstwafel uit het vuistje. Dan is 2036 suiker de nieuwe alcohol.
Ze worden niet als sneue paria's gezien. Integendeel. Maar de gezondheidsraad heeft als taak informeren en gezond gedrag bevorderen. En daar hoort dan weer bij om het te zeggen zoals het is: alcohol is ongezond en er geldt geen gezonde Ondergrens. Dat zijn de feiten. Maar het staat een ieder vrij om lekker van een alcoholische versnapering te genieten op een terras.
0lijfje
03-07-2026 om 12:15
[..]
Haha, ik las al eens: wat overblijft is een glaasje water en een worteltje om op te knagen
Geef mij dan toch ook maar liever dat glas wijn bij de maaltijd, of die cocktail op een terrasje in de zon. Geen mens die daar last van heeft.
BlairW
03-07-2026 om 14:27
Rockstar schreef op 03-07-2026 om 11:31:
Ik denk dat over 25 jaar alcohol net zoiets is als roken. Niet officieel verboden, wel extreem hoge accijns, verboden om in in de horeca/openbaar te nuttigen en het men zal net zo neerkijken op rokers als op alcoholdrinkers. Ik vind het een prima ontwikkeling.
Zelf drink ik niet dus ik mis er niks aan. Mensen worden alleen maar vervelend met alcohol en het wordt helemaal gevaarlijk als ze achter het stuur kruipen. Je hebt geen alcohol nodig om het leuk te hebben.
Dit slaat nergens op. Iedereen reageert anders op alcohol. Ik wordt zelf helemaal niet vervelend als ik wat gedronken heb. Alleen maar lollig vooral. En nee, ik heb geen alcohol nodig om het leuk te hebben. Maar er zijn wel genoeg avonden waarop ik het echt heel leuk heb gehad door de alcohol.
Dolfje
03-07-2026 om 14:51
BlairW schreef op 03-07-2026 om 14:27:
[..]
Dit slaat nergens op. Iedereen reageert anders op alcohol. Ik wordt zelf helemaal niet vervelend als ik wat gedronken heb. Alleen maar lollig vooral. En nee, ik heb geen alcohol nodig om het leuk te hebben. Maar er zijn wel genoeg avonden waarop ik het echt heel leuk heb gehad door de alcohol.
Eens.
ToetieToover
03-07-2026 om 14:56
0lijfje schreef op 03-07-2026 om 12:15:
[..]
Haha, ik las al eens: wat overblijft is een glaasje water en een worteltje om op te knagen
![]()
Geef mij dan toch ook maar liever dat glas wijn bij de maaltijd, of die cocktail op een terrasje in de zon. Geen mens die daar last van heeft.
Dat is wel een heel extreme vergelijking en als je het zó ‘absoluut’ (alles of niks) stelt, valt de vergelijking uiteraard erg karig uit voor gezond eten.
Ysenda
03-07-2026 om 15:02
BlairW schreef op 03-07-2026 om 14:27:
[..]
Dat is wel grappig, want ik vind de mensen die zichzelf lollig vinden worden als ze net iets te diep in het glaasje hebben gekeken of het valt net verkeerd dat ene glaasje meestal helemaal niet zo lollig.
Er zijn maar heel weinig mensen die ik nog leuk vind als ze iets te veel hebben gedronken. Ze gaan harder lachen, harder praten, veel meer gebaren maken, nee, laat maar.
Ik dronk al niet zo heel veel, 1 glas als ik uit eten ben met een bepaalde groep vriendinnen, maar zonder alcohol geniet ik net zo van het eten en van hun gezelschap.
ToetieToover
03-07-2026 om 15:06
Ysenda schreef op 03-07-2026 om 15:02:
[..]
Dat is wel grappig, want ik vind de mensen die zichzelf lollig vinden worden als ze net iets te diep in het glaasje hebben gekeken of het valt net verkeerd dat ene glaasje meestal helemaal niet zo lollig.
Er zijn maar heel weinig mensen die ik nog leuk vind als ze iets te veel hebben gedronken. Ze gaan harder lachen, harder praten, veel meer gebaren maken, nee, laat maar.
Ik dronk al niet zo heel veel, 1 glas als ik uit eten ben met een bepaalde groep vriendinnen, maar zonder alcohol geniet ik net zo van het eten en van hun gezelschap.
Dit is ook mijn ervaring. Ze vinden vooral zichzelf errug geinuggg hahaha hihihi.
bieb1963
03-07-2026 om 15:15
[..]
Maar er zijn heeeeel veel mensen die met regelmaat een glas drinken en helemaal niet iets te diep in het glaasje gekeken hebben. En dus ook niet overdreven lollig of wat dan ook worden. Gewoon verder niet anders dan anders. Het gaat niet perse en alleen over mensen die de nodige glazen drinken, maar ook over mensen die 1, hooguit 2 glazen drinken. Daar heeft een ander in de regel totaal geen last van.
bieb1963
03-07-2026 om 15:26
ToetieToover schreef op 03-07-2026 om 14:56:
[..]
Dat is wel een heel extreme vergelijking en als je het zó ‘absoluut’ (alles of niks) stelt, valt de vergelijking uiteraard erg karig uit voor gezond eten.
Zo extreem gesteld vind ik dat niet. Want het gaat nu niet meer alleen over veel drinken, maar ook over een glaasje. En in die vergelijking is een koekje bij de koffie, een karbonade met een vetrandje enz allemaal net zo ongezond. Ook daar zijn heel veel nuances in: eet je dagelijks of meerdere keren per week iets met ongezond vet, eet je naast je koekje bij de koffie ook op zaterdag een taartje of neem je ook dagelijks een stuk chocola. Allemaal slecht en we begrijpen ook als je dat veel eet, dat dat schadelijke is voor je gezondheid. Maar worden we er ook op gewezen, dat dat ene koekje of karbonaadje, of toefje slagroom enz enz ook al ongezond is en niet moeten doen? Kunnen we op wachten
Rockstar
03-07-2026 om 15:30
[..]
Dit dus.🤭