Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

BMI versus middenomtrek

Hoe denken jullie hierover? Mijn BMI is prima, 23.6 maar mijn middenomtrek is te hoog. Ik vind dat ingewikkeld. Als ik af ga vallen krijg ik een ingevallen gezicht en mijn middenomtrek gaat maar minimaal omlaag. Dat geeft me toch het gevoel dat het niet gezond is. Hoe is dat voor jullie?

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

07-02-2026 om 07:43 Topicstarter

Bolmieke schreef op 06-02-2026 om 20:00:

Mijn bmi is prima maar mijn middelomtrek is veel te hoog. Ik heb daar aan gewerkt en veel afgevallen om een middelomtrek van 83 cm te bereiken maar mijn bmi was toen te laag en ik voelde mij ook absoluut niet goed.
Ik heb die hele middelomtrek overboord gegooid want er klopt volgens mij ook niks van. Het gaat namelijk om het vet dat om de organen zit wat slecht is maar het spek rond je middel wat je zo vast kunt pakken is niet hetzelfde soort vet als dat om de organen zit. Je bouw speelt ook een rol, ik heb een hele brede borstkas en even brede heupen maar er zit maar weinig ruimte tussen de onderkant van mijn ribben en mijn heupen dus daar kan nooit een slanke taille tussen zitten. Ik heb trouwens ook nooit een taille gehad dus ik meet mijn taille niet meer en mijn bmi ook niet meer trouwens

Ja dit is nu precies wat ik bedoel.

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

07-02-2026 om 07:44 Topicstarter

Ninoea schreef op 06-02-2026 om 20:05:

Mijn ervaring is dat je gezicht wel weer bijtrekt en ook dat je eraan went en het dan opeens helemaal niet meer lelijk vind of anders.
Dan heb je eerst zo’n ingevallen bekkie en dan later toont het toch weer anders. Een te hoge middelomvang staat in relatie met gezondheidsrisico’s. Ik vind het zelf belangrijker om die in te perken dan dat ik het belangrijk vind of mijn gezicht ingevallen oogt of niet.
Los van je middelomtrek, hoe fit ben je?

Fit. Ik sport, wandel en pas op kleinkinderen. Ik ben ook echt niet dik. Heb maat 38 van al mijn kleding en ben 166 lang. Ik ben wel 68 jaar.

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

07-02-2026 om 07:48 Topicstarter

Egel. schreef op 06-02-2026 om 23:23:

"Bel anders even de huisarts of de assistent, die kan goed adviseren wat voor jou beter is."
Oef, de huisarts bellen met een prima gewicht, maar volgens bepaalde normen ben je bang dat je buik toch iets minder dik kan... als je daar een huisarts al voor gaat lastig vallen.

Maar goed. Herfstappeltaart, ik denk dat je je er sowieso te druk om maakt. Probeer genoeg te slapen, meestal gezond te eten, weinig alcohol, regelmatig bewegen, en een beetje te ontspannen. Dood gaan we allemaal. Een iets slankere buik door heel veel buikspieroefeningen te doen geeft je vast geen week extra. Of misschien toch een weekje. Geniet van die week, of van eerdere weken....

Hahaha waarschijnlijk heb je volkomen gelijk. Ik drink geen alcohol, rook niet en heb een prima leventje verder. Soms word je ook een beetje gek van alle gezondheidsadviezen.

Ik denk dat er ook kan meespelen dat mensen ongewild een fout maken bij het meten. Het is moeilijker uitvoeren  dan de bmi-rekensom.
En je moet het meetlint op de juiste plek doen. Het is niet je buikomtrek maar je middelomtrek dus hij moet hoger.

Gaan jullie uit van de standaard buikomvang ongeacht je lengte, die ze in Nederland hanteren, of degene die wel rekening houdt met je lengte?
In deze link staat een afbeelding die het laatste doet (ik krijg de afbeelding niet geplakt):
https://www.equilibre3.be/heb-jij-een-gezonde-buikomtreklengte
Dan mag ik een buikomvang van max 90 cm hebben ipv 80 cm.

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

07-02-2026 om 08:00 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 07-02-2026 om 07:58:

Gaan jullie uit van de standaard buikomvang ongeacht je lengte, die ze in Nederland hanteren, of degene die wel rekening houdt met je lengte?
In deze link staat een afbeelding die het laatste doet (ik krijg de afbeelding niet geplakt):

Ik kijk bij Het Voedingscentrum. BMI-meter. Daar kun je ook je buikomvang opgeven.

Deze link wilde ik ook net gaan posten. Het maakt voor het bepalen van je buikomvang uit of je 1,58 of 1,85 bent. 

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

07-02-2026 om 08:28 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 07-02-2026 om 08:27:

[..]

Deze link wilde ik ook net gaan posten. Het maakt voor het bepalen van je buikomvang uit of je 1,58 of 1,85 bent.

Bij het Voedingscentrum kun je je lengte, gewicht, leeftijd en omtrek invullen voor de berekening.

Daar scoor ik ook "prima". 

Grappig, ik mag bij mijn lengte van 162 cm een fors hogere buikomvang hebben > 95 cm.

Martje80 schreef op 07-02-2026 om 09:12:

[..]

Grappig, ik mag bij mijn lengte van 162 cm een fors hogere buikomvang hebben > 95 cm.

Nou, dan zit je al in het rode gebied. Het gele gebied is ook al niet wenselijk. Wil je in het groene gebied zitten is de max 81 cm.

Herfstappeltaart schreef op 07-02-2026 om 08:28:

[..]

Bij het Voedingscentrum kun je je lengte, gewicht, leeftijd en omtrek invullen voor de berekening.

Je lengte wordt voor de buikomvang op deze site niet meegenomen. Ze gebruiken hem alleen voor de bmi berekening.

Voor elke lengte is 80 cm het moment dat je in het gele gedeelte beland of je nu 1,60 of 1,80 bent. Ze hebben voor elke lengte dezelfde waardes dus ik zou echt opzoek gaan een tabel die ook je lengte in de buikomvang berekening meeneemt. 

mijn bmi is goed ( ongeveer 23), ik ben 169. Ik draag maat 38/40. Doordat ik 3 buikoperaties heb gehad is mijn buik niet slanker te krijgen als wat hij nu is. En mijn zwaartekracht ligt echt wel op mijn buik. Het valt niet erg op als je goed kleedt, in mijn bikini vind ik het niet heel fijn. Maar in verhouding is het gewoon niet. 

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

07-02-2026 om 11:02 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 07-02-2026 om 09:37:

[..]

Je lengte wordt voor de buikomvang op deze site niet meegenomen. Ze gebruiken hem alleen voor de bmi berekening.

Voor elke lengte is 80 cm het moment dat je in het gele gedeelte beland of je nu 1,60 of 1,80 bent. Ze hebben voor elke lengte dezelfde waardes dus ik zou echt opzoek gaan een tabel die ook je lengte in de buikomvang berekening meeneemt.

O is dat zo? Dat is dan wel raar ja. Nu ben ik niet zo groot (1.66) dus ik weet niet of het gunstiger zal uitpakken. Het lijkt mij idd wel dat de lengte van invloed zou moeten zijn.

Mijn buikomtrek is ook te groot, met een gezond BMI. Een appelfiguur noemen ze dat. Als ik mijn buik intrek is de omvang een stuk kleiner, waarmee ik bedoel dat het bij mij vooral een kwestie van slappe buikspieren is. Natuurlijk ook wel vetrol die ik kan beetpakken hoor, maar niet van dat harde vet. Sommige dagen lijk ik wel weer (hoog)zwanger als ik op de bank zit in m’n huiskloffie, andere dagen of als ik goed aangekleed sta valt het mee. 

Leefstijl gezond houden is wat ik doe, maar ik heb ervaren dat dat niets garandeert.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.