Gezondheid en welzijn
Herfstappeltaart
06-02-2026 om 19:31
BMI versus middenomtrek
Hoe denken jullie hierover? Mijn BMI is prima, 23.6 maar mijn middenomtrek is te hoog. Ik vind dat ingewikkeld. Als ik af ga vallen krijg ik een ingevallen gezicht en mijn middenomtrek gaat maar minimaal omlaag. Dat geeft me toch het gevoel dat het niet gezond is. Hoe is dat voor jullie?
Herfstappeltaart
07-02-2026 om 11:14
Hmmm ook bij de Hartstichting nemen ze de lengte niet mee. Voor iedereen geldt dezelfde standaard van gezond en niet gezond....
Herfstappeltaart
07-02-2026 om 11:21
Sil1970 schreef op 07-02-2026 om 11:21:
jemig, bij het voedingscentrum mag je echt weinig omtrek hebben...
Hartstichting idem.
Malibu2
07-02-2026 om 11:27
Herfstappeltaart schreef op 07-02-2026 om 11:14:
Hmmm ook bij de Hartstichting nemen ze de lengte niet mee. Voor iedereen geldt dezelfde standaard van gezond en niet gezond....
Omdat onderzoek heeft aangetoond dat de lichaamslengte relatief weinig invloed daarop heeft.
Tuinfluiter
07-02-2026 om 11:27
Herfstappeltaart schreef op 07-02-2026 om 11:14:
Bij de site die schemerlampje postte houden ze daar wel rekening mee. Ze gaan daar van de helft van je lengte uit. Bij jou zou je dus in het geel belanden bij 83 cm.
Zwanebloem
07-02-2026 om 11:38
Mijn buikomvang is ook te groot bij een gezonde BMI. Ik wijt het aan mijn leeftijd en de buikoperaties die ik gehad heb(4). Het zij zo.
MMcGonagall
07-02-2026 om 12:26
Je kunt wel wat vet van de hardnekkige plekken af krijgen, maar uiteindelijk is het voor een groot deel wat het is. Ik heb een slank bovenlichaam dat er in het juiste licht heel gespierd uitziet (wordt ook hard voor gewerkt). Dat is tot aan mijn billen, slanke heupen dus, maar onder mijn billen lijkt het wel van een andere persoon. Zadeltassen, putjes, vetzakjes boven mijn knieën, plofkuiten. En daar wordt net zoveel, zo niet meer, aan getraind. Het is wel wat slanker geworden met 14 kilo minder, maar nog steeds denk je niet ‘goh, die mevrouw sport.’
De sportarts had mijn visceraal vet gemeten, 5%. Nou leuk, dan ga ik dáár hopelijk niet dood aan.
Auwereel
07-02-2026 om 15:10
Malibu2 schreef op 07-02-2026 om 11:27:
[..]
Omdat onderzoek heeft aangetoond dat de lichaamslengte relatief weinig invloed daarop heeft.
En ook niet verschil man/vrouw? Dat lijkt me ook van het type onderzoek dat voornamelijk op mannen wordt gedaan. Die buiken die opeens opzwellen vlak voor de menstruatie, da's onhandig.
Ook ben ik benieuwd of de nieuwe vetverdeling na de menopauze nog invloed heeft, is dat even nadelig als eerder in het leven of nòg nadeliger?
Ysenda
07-02-2026 om 15:48
man / vrouw maakt wel uit.
Vrouw < 81 cm, man < 94 gezond
Verhoogd, 80-88 vs 94 - 102
Te hoog: daar boven.
Auwereel
07-02-2026 om 16:15
Ysenda schreef op 07-02-2026 om 15:48:
man / vrouw maakt wel uit.
Vrouw < 81 cm, man < 94 gezond
Verhoogd, 80-88 vs 94 - 102
Te hoog: daar boven.
Bij die lengte/omvang grafiek die ik wel boeiend vond, hoefde ik niet in te vullen of ik man of vrouw ben, maar dat het uitmaakt lijkt me inderdaad logisch.
Volgens die grafiek is mijn omvang net wel/niet teveel, 160 en 78 cm, met 81 cm zit ik snor.
Ies
07-02-2026 om 17:22
Ik vind het bij mezelf wel kloppend. Ook (inmiddels) een goede bmi en een buikomvang die te hoog is. De goede bmi vind ik verklaarbaar: ik eet niet (meer) zo gek veel. Maar de verhoogde buikomtrek vind ik ook verklaarbaar: ik heb jarenlang niet al te gezond geleefd. Toch echt wel teveel ongezonde vetten, suikers, alcohol enz. En te weinig bewogen.
Dus tsja. Het is wat het is, ongezonder leefpatroon is nu eenmaal ook flink ingeburgerd. Een buikje hoort daar bij!
Neemt niet weg dat ik toch probeer het roer om te gooien, al jaren met ups en downs. Ik richt me daarbij alleen nog op buikomtrek, niet meer op gewicht.
Waarbij buikomtrek niet leidend is, het is ook maar een middel. Inmiddels weet ik wel wat gezond is en probeer ik me daar op te richten.
Kaassoufflee
07-02-2026 om 17:35
Al zou ik alle buikvet met liposuctie weg laten halen en zou ik strakke buikspieren hebben, dan zit ik volgens mij nog steeds niet in de gezonde zone…
Evaluna
07-02-2026 om 18:37
Mijn bmi is net te hoog en mijn buikomvang al helemaal. Ik kan het er alleen maar mee eens zijn.
Tot de overgang kon ik alles eten wat ik wilde en at ik wat gezonder.
Er zijn ongezonde gewoontes ingeslopen, veel vermoeidheid, overgang en stress. Allemaal niet goed. Ik heb serieus een buik gekregen alsof ik zwanger ben.
Ben sinds deze week wat serieuzer bezig om gezonder te gaan leven. Hoop toch weer wat minder te gaan wegen en daarmee minder gezondheidsrisico te lopen.
Dorestad
07-02-2026 om 22:01
Mijn BMI is 19,3. Middelomtrek 72. Overgang achter de rug.
En ja, dat betekent in mijn geval ook een gezicht waarbij lijnen/rimpels niet worden opgevuld door onderhuids vet. Ik vind dat ik een oude kop heb, die wallen tekenen echt heel erg. En dat trekt niet meer bij. Het is niet anders.
In het verleden was mijn BMI tussen 35 en 36. Ik heb nog een rok en motorbroek uit die periode. Wanneer ik die aantrek vallen ze op de grond, zoveel scheelt dat.
Gebruikersnaaminvullen
07-02-2026 om 23:27
Bolmieke schreef op 06-02-2026 om 20:00:
Mijn bmi is prima maar mijn middelomtrek is veel te hoog. Ik heb daar aan gewerkt en veel afgevallen om een middelomtrek van 83 cm te bereiken maar mijn bmi was toen te laag en ik voelde mij ook absoluut niet goed.
Ik heb die hele middelomtrek overboord gegooid want er klopt volgens mij ook niks van. Het gaat namelijk om het vet dat om de organen zit wat slecht is maar het spek rond je middel wat je zo vast kunt pakken is niet hetzelfde soort vet als dat om de organen zit. Je bouw speelt ook een rol, ik heb een hele brede borstkas en even brede heupen maar er zit maar weinig ruimte tussen de onderkant van mijn ribben en mijn heupen dus daar kan nooit een slanke taille tussen zitten. Ik heb trouwens ook nooit een taille gehad dus ik meet mijn taille niet meer en mijn bmi ook niet meer trouwens
Nou dit dus. Ik heb nog nooit een echte taille gehad. Brede schouders en verder recht. Ik kan zelfs geen al te hoge broeken aan omdat de bovenkant van mijn heupbot dan gaat irriteren/zeer doen.