Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Hoe slaap jij?

Haal jij netjes je 8 uur slaap? Waarom wel/niet? 
Slaap je snel in? Heb je veel slapeloze nachten? 

Met of zonder hulpmiddelen? Denk aan oordoppen/witte ruis/slaapmiddelen? 

Maheiden schreef op 15-08-2026 om 11:31:

[..]

Heel herkenbaar! Welke hst gebruik je wat hielp voor het slapen?

Gewoon de standaard dingen, aanvullend oestrogeen (eerst spray nu pleisters, die laatste bevallen me veel beter) en cyclisch progestageen (Utrogestan) Ik had gelezen dat dat laatste vooral zou helpen bij slapen maar bij mij lijkt de oestrogeen ook te helpen. Ik ervaar althans weinig verschil tussen de weken dat ik wel progestageen en de weken dat ik het niet slik

Bakblik schreef op 15-08-2026 om 11:53:

[..]

Ik heb ook verduisterende gordijnen en rolgordijnen maar zoals in deze periode moet er een raam open en dan komt het licht toch binnen.

Wij hebben de ramen maar een klein stukje open ( helaas) omdat we geen katten opgehangen willen terugvinden in het kiepkantel systeem. Vanwege de warmte slapen zij nu niet op hun eigen kamer ( zolderkamer op het zuiden) maar lopen in huis los. En daarom liggen we inderdaad in de hitte maar wel donker 

Moosey schreef op 15-08-2026 om 11:57:

[..]

Gewoon de standaard dingen, aanvullend oestrogeen (eerst spray nu pleisters, die laatste bevallen me veel beter) en cyclisch progestageen (Utrogestan) Ik had gelezen dat dat laatste vooral zou helpen bij slapen maar bij mij lijkt de oestrogeen ook te helpen. Ik ervaar althans weinig verschil tussen de weken dat ik wel progestageen en de weken dat ik het niet slik

Ik heb de spray en mirena maar wil over naar progrestron capsule omdat het idd beter zou helpen bij slapen. De huisarts gaf ook aan dat de oestrogeen weinig doet voor de slaap. Wel tegen opvliegers maar die kunnen me minder schelen. Dat slaaptekort wil ik vanaf....

En Mirena zijn ook geen bio-identieke hormonen hè, dat kan ook veel schelen. Let er wel op dat je een bio-identiek progestageen krijgt, zoals Utrogestan, er zijn ook niet-bio-identieke progestagenen in pilvorm. 

Ik ga tegen elven naar bed en val meestal snel in slaap, zonder hulpmiddelen. 's Nachts een-tweemaal sanitaire stop, ook daarna slaap ik snel verder. Ik droom enorm veel, word altijd middenin hele verhalen wakker maar als ik ze wil vertellen, zijn ze weg. 
Overdag doe ik soms een hazenslaapje als ik me moe voel. Op de bank, even geparkeerd in de auto. Wekkertje aan. 

Bakblik schreef op 15-08-2026 om 11:53:

[..]

Ik heb ook verduisterende gordijnen en rolgordijnen maar zoals in deze periode moet er een raam open en dan komt het licht toch binnen.

Waarom dan geen slaapmasker? En oordopjes op maat? Gaan jarenlang mee.

Regendrup.

Regendrup.

15-08-2026 om 20:31 Topicstarter

Wat een uiteenlopende verhalen zeg! 

Ik slaap al jaren slecht door extreem slecht slapende kinderen. Mijn man slaapt overal doorheen en voordat hij wakker is heb ik alles al opgelost.. heeft dus geen zin. Zeer frustrerend maar moet ik me maar bij neerleggen. 

Nu slapen kids eindelijk beter, lig ik wakker door buren die tot laaaaat in hun tuin zitten te praten op volume standje overdag. Vaak lukt het mijzelf wel om er toch doorheen in slaap te vallen (wel flink geïrriteerd), maar man niet. Die wordt er heel gefrustreerd van, wil ramen niet open en gaat vaak pas naar bed of echt slapen als buren naar bed zijn. 

Ik opperde oordoppen voor hem maar dat vind hij echt belachelijk, dat hij dat moet doen omdat de buren nergens rekening mee houden. 
Maar dan denk ik... als je het uit principe niet wilt, heb je alleen jezelf (en mij) ermee. Daarom was ik ook wel benieuwd of er veel mensen met hulpmiddelen zoals oordoppen slapen en met welke reden. 

Iemand tips voor fijne? Wil het zelf wel al gaan proberen! 

Mijn oordopjes heb ik op maat laten maken toen ik nog nachtdiensten deed. Bij een audicien.  Inmiddels heb ik wel 3 paar. Standaard op nachtkastje maar ook bij mij in trein of vliegtuig. Ik hoor normaal een vlo al hoesten dus deze dingen zijn voor mij een uitkomst. 

En slaapmasker heb ik een paar Manta Sleep Mask en de Sleep Mask Pro. Kost wat maar echt,  ik doe er al jaren mee.  Volledig verduisterend.  Wanneer het nu op onze slaapkamer erg warm is en de nachten wel koeler zijn, hebben wij onze ramen wagenwijd open en de gordijnen ook volledig open.  Onze slaapmaskers verduisteren volledig.  Zowel bij de buikslaper als bij degene die voornamelijk zijslaper is.

Ambra schreef op 15-08-2026 om 11:58:

[..]

Wij hebben de ramen maar een klein stukje open ( helaas) omdat we geen katten opgehangen willen terugvinden in het kiepkantel systeem. Vanwege de warmte slapen zij nu niet op hun eigen kamer ( zolderkamer op het zuiden) maar lopen in huis los. En daarom liggen we inderdaad in de hitte maar wel donker

Speciaal voor jou:

product_trixie_beschermrekje_voor_kantelraam_none_4_1466593867_70200.jpg?auto=format&width=250&height=250&dpr=2

Bij https://www.medpets.nl/trixie-beschermrekje-kantelraam?sku=MP13535&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=21831828858&utm_content=_&utm_term=&gclid=Cj0KCQjwnIDUBhDrARIsAJDGwSuznCsaUzJ6EjVd5vDK04LSvhnDup7AragP1eUbVOPIiMiNXxNRzDMaAs3xEALw_wcB&gad_source=1&gad_campaignid=21831830547&gbraid=0AAAAADy2J4mOhCvF-GRgRELxBk3LS-9Rk

Regendrup. schreef op 15-08-2026 om 20:31:

Wat een uiteenlopende verhalen zeg!

Ik slaap al jaren slecht door extreem slecht slapende kinderen. Mijn man slaapt overal doorheen en voordat hij wakker is heb ik alles al opgelost.. heeft dus geen zin. Zeer frustrerend maar moet ik me maar bij neerleggen.

Nu slapen kids eindelijk beter, lig ik wakker door buren die tot laaaaat in hun tuin zitten te praten op volume standje overdag. Vaak lukt het mijzelf wel om er toch doorheen in slaap te vallen (wel flink geïrriteerd), maar man niet. Die wordt er heel gefrustreerd van, wil ramen niet open en gaat vaak pas naar bed of echt slapen als buren naar bed zijn.

Ik opperde oordoppen voor hem maar dat vind hij echt belachelijk, dat hij dat moet doen omdat de buren nergens rekening mee houden.
Maar dan denk ik... als je het uit principe niet wilt, heb je alleen jezelf (en mij) ermee. Daarom was ik ook wel benieuwd of er veel mensen met hulpmiddelen zoals oordoppen slapen en met welke reden.

Iemand tips voor fijne? Wil het zelf wel al gaan proberen!

Ik draag op maat gemaakte oordoppen in sportlessen waar de muziek op standje gehoorschade staat. Die heb ik gekocht bij de plaatselijke opticien/audicien. Even gieten, uitharden, opsturen naar het bedrijf dat ze maakt en ze gaan al jaren mee. Links en rechts even opschrijven want geen oor is hetzelfde  ik heb de muziek-demping-variant maar je hebt ze ook voor slapen. 

ik draag al jaren oordopjes want man SNURKT! gewoon schuimmateriaal dat je moet samendrukken en in de gehoorgang weer uit laat zetten. Weet niet welk merk. Ben zo gewend aan t gevoel in mn oren dat ik ze ook regelmatig draag als t stil is. De lichte druk in mn oor is voor mijn geest ondertussen synoniem met 'welterusten '....

Ik vind de Ohropax wasbolletjes het fijnst. Ik heb doppen op maat laten maken, maar daar kreeg ik als zijslaper zere oren van. Maar van die foamdoppen ook, dus mijn oren zijn blijkbaar teergevoelig 😉

ToetieToover schreef op 15-08-2026 om 20:46:

[..]

Speciaal voor jou:

product_trixie_beschermrekje_voor_kantelraam_none_4_1466593867_70200.jpg?auto=format&width=250&height=250&dpr=2

Bij https://www.medpets.nl/trixie-beschermrekje-kantelraam?sku=MP13535&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=21831828858&utm_content=_&utm_term=&gclid=Cj0KCQjwnIDUBhDrARIsAJDGwSuznCsaUzJ6EjVd5vDK04LSvhnDup7AragP1eUbVOPIiMiNXxNRzDMaAs3xEALw_wcB&gad_source=1&gad_campaignid=21831830547&gbraid=0AAAAADy2J4mOhCvF-GRgRELxBk3LS-9Rk

Dank je voor het opzoeken. We hebben deze inderdaad in de houten kozijnen ( de laatste worden volgende week vervangen door kunststof kozijnen. We hebben het nog niet aangedurfd om te boren in de kunststof kozijnen, vandaar dat ze daar niet gemonteerd zijn.

oordoppen… dan zou ik helemaal niet meer slapen, rotgevoel, iets in m’n oren. Als er ongewenst geluid is, probeer ik dat in te breien in een droomplan. Alsof het erbij hoort. Nou ja behalve een klepperende deur of tuinhek - dan ga ik er meteen uit om het te fixen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.