Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

Leatje schreef op 29-06-2026 om 11:56:

Waardeloos Lientje. Dit soort dingen hebben dan wel impact op je al afgenomen gezondheid... ik hoop dat je snel wat opknapt.

Nou het is weer om gek van te worden. Blijkbaar is HRM vergeten mij ziek uit dienst te melden. Hoe slecht....

Nu dus na bellen van mij wel gebeurd ( maar ze zeiden dat de fout bij het reïntegratie bureau zat , wijzen lekker naar elkaar) . Het gaat nu met spoed opgepakt worden. Hoop het maar. 

Ik begin nu gelukkig wat op te knappen al ben ik nog steeds niks waard. Maar het begin is er.

Ben nog steeds niks waard. Naar de keuken lopen is al te zwaar. Voel me 150 ofzo. Zo blij dat ik gisteren de fysio voor vandaag afgebeld heb!  Ik ben altijd van je hebt een afspraak , mensen maken tijd voor  je dus je sleept je er maar heen maar dat had nu dcht niet gekunt. 
Darmen zijn wat rustiger  , wel af en toe nog last want ik begin weer kleine beetjes te eten en alles moet weer oppakken gang komen. Ben gewoon ruim 3 kilo afgevallen  in een paar dagen tijd. Is vnl vocht uiteraard  maar het verklaard wel waarom ik me zo vreselijk slap voel.

Jeetje Lientje, wat een ellende. Kun je er net bij gebruiken. Ik denk niet dat de drie kilo die je bent afgevallen alleen vocht is. Je hebt dagen niet gegeten, dus er zal ook echt wel wat anders zijn verdwenen. Gelukkig knap je langzaam wat op. Kijk nog wel uit met eten, rustig beginnen.

Picunia schreef op 30-06-2026 om 21:16:

Jeetje Lientje, wat een ellende. Kun je er net bij gebruiken. Ik denk niet dat de drie kilo die je bent afgevallen alleen vocht is. Je hebt dagen niet gegeten, dus er zal ook echt wel wat anders zijn verdwenen. Gelukkig knap je langzaam wat op. Kijk nog wel uit met eten, rustig beginnen.

Ik zit vandaag rond de 1000 calorieën.  Kleine porties en licht verteerbaar dingen. Zit ook heel snel vol. Denk dat mijn maag behoorlijk gekrompen is even.   Darmen hebben er nog moeite mee. Heb de laatste antibiotica  ingenomen.  Op zich gaat het nu wel redelijk. Stuk minder pijn en  breng nu meer tijd op de bank door dan op de wc. Dus dat is winst. Maar iets doen , even de trap op of naar de keuken, ik moet  me erheen slepen.   Hoop dat dat weer  snel  beter gaat.  Ik had al weinig energie maar  nu is het echt drama.

Nou de hele ochtend bezig geweest met de aanvraag voor uwv. Ik hoop dat ik het goed heb gedaan. Ik weet niet wat ik ervan moet verwachten. We gaan het zien. Blij dat dit de deur uit is in elk geval.

Leatje schreef op 01-07-2026 om 11:25:

Nou de hele ochtend bezig geweest met de aanvraag voor uwv. Ik hoop dat ik het goed heb gedaan. Ik weet niet wat ik ervan moet verwachten. We gaan het zien. Blij dat dit de deur uit is in elk geval.

Spannend leatje. Ik hou mijn fingers crossed voor de 23e. Dan zou ik , theoretisch, mijn ziektewetuitkering moeten ontvangen.  X 2 omdat ik afgelopen maand niets gehad heb. Maar vind dat ook best een dingetje. UWV hoor je echt heel wisselende verhalen over.  Ik vrees dat ik daar wel mee te maken ga krijgen ook. Vind dat ook best eng. Wat gaan ze beslissen, hoe gaat dat allemaal  en wat verder?

Ik duim voor je.

ja precies ...uwv staat bekend als de boeman. Maar ik laat het maar gebeuren.

Leatje schreef op 01-07-2026 om 12:57:

ja precies ...uwv staat bekend als de boeman. Maar ik laat het maar gebeuren.

UWV: de negatieve verhalen halen de pers.  Wat jaren geleden gebeurde,  namelijk het bonsaikwekerverhaal, blijft in het brein van mensen hangen en boezemt angst in. De positieve verhalen zijn niet nieuwswaardig.  

Ik ben een jaar of 7 geleden 80-100% afgekeurd.  Géén IVA maar WGA.  Alles is geweldig gegaan.  Met de coach van UWV heb ik jaarlijks een gesprek.  Dat zijn prettige gesprekken waar ik nul komma nul tegenop zie. 

Ook op dit forum zijn mensen die afgekeurd zijn. Die van tevoren heel bang waren niet volledig afgekeurd te worden. En die dus wel volledig afgekeurd werden. 

Mijn eega zit in zijn tweede ziektewetjaar. Het eerste jaar heeft hij overigens nog 75% gewerkt,  het tweede jaar 50% en nu sinds ruim 2 maanden volledig thuis.  Arboarts en arbeidsdeskundige zijn duidelijk. Arboarts zegt dat het UWV de beslissing neemt maar dat we ervan uit kunnen gaan dat het absoluut volledige afkeuring zal gaan worden.  Of het dan WGA of IVA zal worden is afwachten.  Verschil is dat eega onder heel ander pensioenstelsel valt dan ik. Hij krijgt invaliditeitspensioen er dan bij. En we hebben een uitgebreide AOV verzekering die grotendeels door werkgever betaald wordt. Dat betekent 90 of 95% straks aan uitkering.  

Je hebt gelijk dorestad. Ik probeer het met open blik aan te gaan. Maar ik merk vooral vanuit iedereen die me nu begeleid heeft (werkgever/coaches etc)   dat er een soort angst heerst voor het uwv. 

Fijn dat jouw ervaring 'beter' is. Ik weet zelf niet waar ik op moet hopen. Geen idee....
Mijn werkgever denkt dat ik niet wordt afgekeurd in elk geval, omdat ik wel aan het reintegreren ben. 

Dat is fijn dorestad.
Ik maak me heel veel zorgen over mijn toekomst.  Niet alleen fysiek maar ook financieel.  Ik weet nog steeds niet hoeveel ik ga krijgen maar duidelijk is wel dat  ik er echt héél flink op achteruit ga. Ben er erg mee bezig. En ook heel verdrietig om. 
Ik krijg het plaatje nog niet echt rond, ben overal aan het kijken waar en hoe te schrappen. Ons huis verkopen is toch wel het laatste wat we doen. Waarschijnlijk  moet man nóg harder werken of interen op de spaarrekening.  Dat kan op zich best redelijk lang aan. Maar toch. Het voelt zó machteloos.  Je bent overgeleverd aan instanties en afhankelijk van wat zij beslissen.

Lientje69,  met jouw dossier ga je onherroepelijk afgekeurd worden.  Daar durf ik wel een weddenschap op af te sluiten.  Zoon van vriend werkt als keuringsarts.  Dus ik krijg die verhalen ook weleens te horen. 
Lientje69,  zeker ga je er op achteruit. Waarschijnlijk 25 of 30 procent.  Dat merken wij destijds ook. Ik ben,  in mijn situatie dus, wel reëel: de uren die ik werkte toen ik ziek werd had ik nooit kunnen volhouden tot mijn pensioen.  Dus ik ging toendertijd terug naar 70% maar ik ben nu fiks wat jaartjes ouder.  Hoogstwaarschijnlijk was ik al lang minder gaan werken en bedraagt het verschil nu géén 30% meer maar waarschijnlijk veel minder. Die gedachte helpt mij wel. Maar ik snap ook dondersgoed dat jij géén rust hierover hebt voordat jij daadwerkelijk zwart op wit de beslissing van het UWV op papier hebt. Om nog maar even in percentages me te blijven uitdrukken: ik heb daar 250% begrip voor. 

Leatje, ik heb ook reïntegratie achter de rug.  Dat hoeft dus niet te betekenen dat je niet afgekeurd gaat worden.  

Nou ik durf er niet om te wedden hoor dorestad. Maar hou me aan jou vast dan. Sowieso weet ik nu nog niet eens wat mijn gewone ziektewetuitkering gaat worden en dat vind ik best irritant.  En ik weet het , het is maar geld. Niks vergeleken met gezondheid  . Maar toch. 

En ergens, héél diep in me, heb ik nog steeds een beetje hoop dat ik hier doorheen kom en weer kan werken. Dat is me 35 jaar terug tenslotte ook gelukt met exact hetzelfde  restletsel. Maar ik ben ook 35 jaar ouder inmiddels én  er is nu in hetzelfde gebied meer beschadiging.  Nu weet ik niet in hoeverre geknapte aders herstellen, maar de ader van 35 jaar terug is weg , afgestorven. Dus ik doe het nu met  één  ader minder én 2 in elk geval beschadigde aders . Dat is natuurlijk een ander soort situatie.

En ik lijk gewoon ook kwetsbaarder te zijn geworden. Sneller dingen op te pikken ofzo.  Afgelopen  week erg ziek geweest , zo erg dat het randje net niet naar het ziekenhuis was. Dat heb ik werkelijk nog nóóit in mijn leven gehad. En het hiervan weer opkrabbelen  , pffff , heb het gevoel dat ik weer terug bij af ben. 

Lientje69,  nou echt hè. Jij zit in een hele slechte film. Dat gekloot met je hele spijsverteringsstelsel stemt niet tot vrolijkheid,  al maanden niet. Met de slokdarm immers al. 

Mag ik zeggen dat ik hoop dat jij opkrabbelt maar dat ik daarnaast je de afkeuring gun. Ik zou je de onregelmatige diensten willen besparen.  De druk om extra te werken. De stress. Je bloeddruk  proberen laag te houden.  Ook mag jij bij volledige afkeuring nog echt wel werken. Alleen is de druk er dan van af.  Mijn eega mag straks ook nog echt wel wat doen op zijn werkgebied.  Dat zou ik hem ook heel graag gunnen. 

O ja, het is maar geld zeg jij. Maar we hebben vergelijkbare omstandigheden meegemaakt vroeger.  Qua armoede.  Dat gaat nooit meer uit je systeem.  

Dorestad schreef op 01-07-2026 om 15:53:

O ja, het is maar geld zeg jij. Maar we hebben vergelijkbare omstandigheden meegemaakt vroeger. Qua armoede. Dat gaat nooit meer uit je systeem.

Nee dat is het. Deurwaarders aan de deur. Huis verkocht.  Openbare veiling . Wonen in een koude schuur want ja op straat is ook zo wat.  Brr. Je hebt er toch een soort trauma van ofzo als je zo je jeugd beleeft.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.