Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Ziekmelden tijdens menstruatie

Peiling

Heb jij je wel eens ziekgemeld vanwege menstruatie?

Maximaal 2 antwoorden.

100 stemmen
26%
74%

Marin125 schreef op 30-07-2026 om 20:18:

[..]

Ze zegt toch niets over anderen? Zoals ik het lees is dit hoe er in "haar tijd" mee om gegaan werd.

Ik had de 1e jaren heel veel last. Veel bloedverlies, pijn, duizelig enz. Mijn moeder vond dit niet normaal en ging met me naar de huisarts. Advies van de (vrouwelijke) huisarts: wen er maar aan. Na je 1e kind wordt het beter.... Ik was net 11.

Top zo'n huisarts, daar heb je echt wat aan 😞

Happyapple schreef op 31-07-2026 om 08:06:

[..]

Top zo'n huisarts, daar heb je echt wat aan 😞

Inderdaad. Gelukkig is het tij wel een beetje aan het keren en worden vrouwenkwalen serieuzer genomen maar de genderongelijkheid blijft.

Als je menstruatie qua klachten heviger is dan of even hevig is als klachten waar je je wel voor ziek zou melden dan zou ik me dus wel ziekmelden. Je bent immers lichamelijk niet in staat om te werken.

Ik kan me voorstellen dat je wellicht de keuze maakt om de gemiste uren op een ander moment in de maand in te halen maar ook dat zou een vrije keuze moeten zijn.

Ik heb met de jaren gelukkig wel geleerd om liever voor mezelf te zijn op de zwaardere dagen. Ik heb gelukkig geen klachten waarvoor ik me ziek moet melden maar ik leg mijn lat op die dagen op alle vlakken (werk, privé, gezin) wat lager. Ik vind dat een vorm van zelfzorg.

Dus TO zorg ook goed voor jezelf. Ik snap je schuldgevoel om je ziekmelding maar je hebt het niet zomaar gedaan. Je kon gewoon niet jouw werk doen op dat moment.

Marin125 schreef op 30-07-2026 om 20:18:

[..]

Ze zegt toch niets over anderen? Zoals ik het lees is dit hoe er in "haar tijd" mee om gegaan werd.

Ik had de 1e jaren heel veel last. Veel bloedverlies, pijn, duizelig enz. Mijn moeder vond dit niet normaal en ging met me naar de huisarts. Advies van de (vrouwelijke) huisarts: wen er maar aan. Na je 1e kind wordt het beter.... Ik was net 11.

Mijn menstruatie werd juist heftiger na mijn 1e (en enigste) bevalling...

De menstruatie werd heftiger, de pijn werd wel minder. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.