Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het grote minimalisme topic

Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!

Graag gedaan, Fiorah! 
Misschien is het voor jou ook wel makkelijker om gekregen spullen of kleding waar je niet meer blij mee bent maar die nog wel goed is naar de kringloop te brengen. 
Dan weet je dat iemand anders er nog plezier van gaat hebben. 
Verkopen kan natuurlijk ook, maar doe ik zelf enkel bij duurdere dingen. Daar gaat toch altijd meer tijd inzitten. Terwijl wegbrengen meteen een goed gevoel, rust en ruimte opleverd. 

Ik breng kleding die nog mooi is maar ik toch niet draag (miskopen bijvoorbeeld) ook wel naar de kledingbank hier. Dat wordt gratis uitgeleend/gegeven aan mensen met een kleine beurs die bijvoorbeeld netjes moeten zijn voor een sollicitatie.

RavIvaR schreef op 08-02-2026 om 13:28:

Graag gedaan, Fiorah!
Misschien is het voor jou ook wel makkelijker om gekregen spullen of kleding waar je niet meer blij mee bent maar die nog wel goed is naar de kringloop te brengen.
Dan weet je dat iemand anders er nog plezier van gaat hebben.
Verkopen kan natuurlijk ook, maar doe ik zelf enkel bij duurdere dingen. Daar gaat toch altijd meer tijd inzitten. Terwijl wegbrengen meteen een goed gevoel, rust en ruimte opleverd.

Ik heb het met kleding die nog mooi is gelukkig niet, dat doe ik zonder twijfel naar de kringloopwinkel. 

Maar ik heb een keer een set goede makeup gekocht. Omdat ik graag zo'n goed verzorgde, mooi opgemaakte vrouw zou zijn met een precies passende foundation, poeder en rouge. Ok en als het kan ook nog oogschaduw. Toen die vrouw het deed, stond het waanzinnig mooi. Kwasten heb ik ook. Maar ik ben gewoon niet zo iemand... zelfs niet met kerst of voor een feestje. Dus eigenlijk moet het weg. Maar de combi van nog goed spul + duur + verwachtingen van mezelf zorgt ervoor dat ik het dan toch maar weer laat staan voor 'ooit'.

Misschien proberen te verkopen en de opbrengst van alles wat je verkoopt apart zetten voor iets voor jezelf waar je wél plezier van hebt?

Iemand nog tips met speelgoed uitzoeken? Elke keer als ik die kast inloop wordt ik overweldigd

Pands schreef op 09-02-2026 om 00:02:

Iemand nog tips met speelgoed uitzoeken? Elke keer als ik die kast inloop wordt ik overweldigd

Direct alles waar je kinderen te groot voor zijn geworden te koop zetten? Of naar de kringloop eventueel?

Pands schreef op 09-02-2026 om 00:02:

Ironisch dat ik nu gelijk tips ga geven, maar... bij mij helpt sorteren heel goed. Dus het doel is niet meteen weg doen maar eerst sorteren wat je hebt. Dus je haalt alles uit de kast en categoriseert het. Als je iets pakt dat echt kapot is, incompleet of niet meer bij de interesses van je kinderen past, doe je het wel meteen weg. Maar alle andere dingen breng je eerst onder in categorieën. Ik maak dan nog twee subcategorieën: "schatten", dus losse meuk die kinderen prachtig vinden, beetje afhankelijk van de leeftijd, maar bv. een plastic edelsteen, een stuiterbal, een klein speelgoed diertje dat ooit in een traktatie zat, etc. Daar maak ik één bak van en die inspireert altijd tot spelen. En een categorie "what the fuck moet ik hier nou weer mee", dus dingen waarvan je denkt dat je kind ze wél gaat missen maar die bv. onderdeel zijn van iets anders, een spaaractie ofzo. Die zoek ik als laatst uit.

Nu beginnen met het gebruiken van kleurboeken die bijna vol zijn, potloden en stiften die hun beste tijd gehad hebben. 
Potloodpunten die steeds afbreken, stiften die het niet meer goed doen en kleurboeken die dan echt vol zijn, of niet meer passend bij de leeftijd, weg ermee.

Orden vervolgens de nog goede kleurpotloden, stiften en kleurboeken bij elkaar.

Puzzels en spellen die niet meer compleet zijn, niet meer passend bij de leeftijd of waar simpelweg geen interesse meer voor is, weg ermee.
Orden de andere puzzels en spellen en leg de twijfelgevallen eens op tafel in de voorjaarsvakantie. 

Tijdschriften en boeken die niet meer passend zijn bij de leeftijd of gewoon al gelezen kunnen ook weg. Hier zijn vaak nog wel anderen blij mee te maken.

hierbij zomaar wat concrete voorbeelden. Ik ken de inhoud van jullie kasten natuurlijk niet, maar wie weet heb je er wat aan. 

Hoe dan ook is de beste tip niet uitstellen maar gewoon beginnen en een start maken. Dat levert meteen wat orde en ruimte op en motiveert  vaak om verder te gaan.

ik probeer zoveel mogelijk alles te organiseren. Bak met Barbies, bak duplo, Lego, poppen spullen enz. Veel kleurboeken hebben we ook maar ze kleuren liever op witte blaadjes (heb zelfs postvakjes blaadjes op kleur gesorteerd haha) laatst wat puzzels weggegaan voor verkoop. Spelletjes in plastic zakjes gedaan. Maar vindt ik toch niet heel handig. Kinderen zijn 3 en 7 jaar. Vindt soms lastig wat nou weg kan en wat niet....soms spelen ze heelang ergens niet mee en dan ineens weer wel. 

Zo te lezen, nu en eerder ben je er toch al wel goed mee bezig. Kan het ook zijn dat er eigenlijk daar te weinig plek is voor hun speelgoed? Kan een deel daarvan misschien ook op hun slaapkamer staan?

En iets heel anders.. 
Voor de Carnavallers en oud-Carnavallers, is dit natuurlijk het moment om de carnavals spullen uit te zoeken en zo weer wat ruimte te creeren.

RavIvaR schreef op 09-02-2026 om 23:58:

Zo te lezen, nu en eerder ben je er toch al wel goed mee bezig. Kan het ook zijn dat er eigenlijk daar te weinig plek is voor hun speelgoed? Kan een deel daarvan misschien ook op hun slaapkamer staan?

Slaapkamer heb ik wel de Playmobil in de bedlades en knuffels.

Opzich hebben we aardig wat ruimte maar in mijn ogen is het vrij veel denk ik...vindt het lastig 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.