Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

09-07-2021 om 22:35

Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sophia_! schreef op 13-07-2021 om 13:10:

Zijn Spaanse margrieten nou echt zulke moeilijke planten? Voor het derde jaar op rij gaan ze heel snel dood hier. Van mijn buurvrouw hoorde ik dat ook al over gewone margrieten, die doen het bij haar ook echt nooit. Wel jammer

Hier doen de Spaanse margrieten het erg goed in een border, maar super slecht in een pot. Sinds ik dat weet gaan ze hier dus de border in en dan heb ik er tot de eerste nachtvorst plezier van. 

Sophia_!

Sophia_!

13-07-2021 om 23:00

Plotsa schreef op 13-07-2021 om 22:54:

[..]

Hier doen de Spaanse margrieten het erg goed in een border, maar super slecht in een pot. Sinds ik dat weet gaan ze hier dus de border in en dan heb ik er tot de eerste nachtvorst plezier van.

Ik heb ze ook in de border staan, maar ze willen echt niet. Jammer,  want ik vind ze zo vrolijk altijd. 

@Tickel,
Ik had het gezien en wijzigen kon niet meer. 
Maar ik vind het niet erg, wel fijn dat jij dit meld zeer vriendelijk, bedankt.

Bij mij vinden de bijen het zo leuk dat er een nest in de spouw schuin boven de achterdeur zit... Ze leken me wat klein voor wespen iig. Er komt ergens deze week iemand kijken en evt gif in doen. 

Sophia_!

Sophia_!

13-07-2021 om 23:14

Gif? Hier komt er in zulke gevallen een imker die ze dan meeneemt. Bijen hebben het al moeilijk zat. 

Sophia_! schreef op 13-07-2021 om 23:14:

Gif? Hier komt er in zulke gevallen een imker die ze dan meeneemt. Bijen hebben het al moeilijk zat.

Nou idd zeg, de bijen hebben het al moeilijk genoeg

mooi uitzicht heb je Lexie

Netherfield schreef op 13-07-2021 om 23:12:

Bij mij vinden de bijen het zo leuk dat er een nest in de spouw schuin boven de achterdeur zit... Ze leken me wat klein voor wespen iig. Er komt ergens deze week iemand kijken en evt gif in doen.

Bijen zijn beschermd, daar mag je absoluut geen gif bij gebruiken!! Als je een imker belt, komt hij ze graag voor je weg halen.

Als meelezer op Viva was ik blij te zien dat het topic hier ook te vinden is. 
Want ik zoek wat tips voor onze voortuin. 

Het gaat om een zanderig stukje grond op het zuiden. Er is een driehoek aarde waarvan de korte zijden beide twee meter zijn. Daarnaast één langer, smal stuk van 30cm breed. 

Geen grote tuin dus, maar wel grootse plannen: ik vind de prairietuinen erg mooi en ook passend bij de duurzaamheid die ik nastreef.

Is het mogelijk om hier te werken met grassen, wat vaste bloeiers, een wat hogere heester of siergras, en dan die prairie-uitstraling te creëren? 
Ik kom tegen: sesleria autumnalis, purperklokje, steenanjer, verbena allium. Misschien callicarpa. 
Maar wat is teveel, wat is de beste combi? Is een oranje ipv paarse tint mogelijk? 
Iemand zin om mee te denken?

Sophia_!

Sophia_!

13-07-2021 om 23:34

ik zat eens even te Googlen, maar het schijnt dat bijen zo'n beetje half juli al vertrekken. Dus dan heb je sowieso geen last meer van ze. Misschien zijn het toch wespen,  die zou ik wel weg willen hebben daar. 

MargarethaMia, purperklokje op het zuiden of in felle zon was bij mij een fiasco. Het blad verbrandde helemaal bruin en knapperig. Je zou de bodem voor het planten kunnen verbeteren zodat het meer vocht vasthoudt en voeding krijgt. Ik zou siergras combineren met dropplant, verbena bonarieensis en witte herfstanemoon. Eventueel gaura erbij. Dan moet er wel soms een emmer water bij de anemonen. In ieder geval planten die in volle zon kunnen en in droge grond. Er zijn zo veel mooie planten. 🌸

Sophia_!

Sophia_!

14-07-2021 om 00:04

op mijn driehoekje 'zand in de zon' staan  planten en kruiden met grijs blad. Dat was een tip van de jongen bij het tuincentrum. Hij zei dat die planten uit de mediterranee komen en dus tegen droogte en hitte kunnen. Is nog waar ook. 

Purperklokje staat bij mij juist in de schaduw onder een boom, die lijkt me niet geschikt voor de zon. 

Meerkat schreef op 13-07-2021 om 15:57:

Ik wil oohoooooook egelsssss.... tsk! Maar die kunnen niet vliegen he? Als in: over het dak. En niet alleen omdat ze schattig zijn maar ook vanwege de zes miljoen slakken op mijn 80 m2. Ga. Weg.

Koettie had ook een tuin zonder ingang en zij deed mee met Egel opvang. Dat kon alleen in een dichte tuin, misschien kan jij dat ook? 

Lalot schreef op 13-07-2021 om 23:29:

[..]

Bijen zijn beschermd, daar mag je absoluut geen gif bij gebruiken!! Als je een imker belt, komt hij ze graag voor je weg halen.

Niet uit de spouw weet ik sinds kort, daar kunnen ze niet bij. 

Maar ik zou ze ook lekker laten zitten  niks gif. 

Masami, GT, Inge en nog een per geloof ik, mooie foto's!! 

Netherfield schreef op 13-07-2021 om 23:12:

Dikke kans dat degene die komt kijken niet het verschil weet tussen bijen en wespen. Was in het voorjaar een ding op een regionale omroep in het Noorden van het land waar eerst een reportage was over een wespenverdelger, waarop iemand met verstand van wespen de omroep liet weten dat er dus bijen om zeep waren geholpen. Lang verhaal kort werd er uiteindelijk een onafhankelijk onderzoek gedaan en bleek het idd om bijen te gaan. 
heb je misschien een duidelijke foto van een van die beestjes?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.