Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

Veldbloemen
17-07-2021 om 22:21
Sophia_! schreef op 16-07-2021 om 20:01:
Ik zie je buurvrouw zo voor me 🙈😂
Doen de clematissen het goed aan de schaduwkant? Ik zoek nog wat bloemen voor in de schaduwkant, al wat bloeit staat bij mij in de zon. Dat schiet natuurlijk niet op, de balans is weg in mijn tuin.
Ik heb klimhortensia in de schaduw en die bloeit hier.
Mama-Inge
17-07-2021 om 22:34
Ik heb net ook een rondje tuin gedaan
Hier zonnig maar wel veel wind.
Dan droogt de boel snel op
Moosey
17-07-2021 om 22:35
Friezinnetje schreef op 17-07-2021 om 20:57:
ik heb net een paar kleine weckpotjes met zwartebessenjam gemaakt!
Lekker Friez! Ik heb flink lopen oogsten net, aalbessen, kruisbessen en zwarte bessen. En bonen (mooie donkerpaarse) en augurken. De moestuin is deels mislukt dit jaar wegens het koude voorjaar, maar er komt toch nog best wat uit. Als ik maandag vrij ben de aardappels maar ns opgraven, en de eerste tomaten gaan ook niet lang meer op zich laten wachten.
Veldbloemen
17-07-2021 om 22:36
Hier in Friesland moest ik ook de bloemen water geven. De buien zijn langs mijn huis gedreven.
Moosey
17-07-2021 om 22:37
Oh, qua neerslag is t hier perfect trouwens, regelmatig flinke buien maar niet te gek. M'n pomp die ik normaal gebruik om te sproeien staat nog in de schuur.
Qua hoogwater wordt het hier nog wel een beetje spannend, er is al dijkbewaking actief. Maar de nieuwsberichten zijn geruststellend, verwacht niet dat het hier echt mis gaat.
FaithfulDuck87
17-07-2021 om 22:38
Veldbloemen schreef op 17-07-2021 om 22:36:
Hier in Friesland moest ik ook de bloemen water geven. De buien zijn langs mijn huis gedreven.
he woon je ook in Friesland>? welke regio?
Mama-Inge
17-07-2021 om 22:39
Wij hebben gisteren het eerste rijtje aardappels geoogst en gegeten.
De aardappels waren niet erg groot, maar we kunnen er wel 3 a 4 x van eten, wat we er nu uit gehaald hebben.
FaithfulDuck87
17-07-2021 om 22:41
Moosey schreef op 17-07-2021 om 22:35:
[..]
Lekker Friez! Ik heb flink lopen oogsten net, aalbessen, kruisbessen en zwarte bessen. En bonen (mooie donkerpaarse) en augurken. De moestuin is deels mislukt dit jaar wegens het koude voorjaar, maar er komt toch nog best wat uit. Als ik maandag vrij ben de aardappels maar ns opgraven, en de eerste tomaten gaan ook niet lang meer op zich laten wachten.
ik heb niet veel hoor, maar 1 struik zwarte bessen en die zat vol dit jaar. De vogels hebben er ook al flinkk van gesnoept, maar heb nu zelf eerst zoveel mogelijk eruit gehaald. En ik heb nog een (doornloze) braam staan en die zit vol met vruchtjes. Alleen nog lang niet rijp. Dan nog een appelboom (ook aardig vruchten eraan, maar is maar een kleine) en tot slot 2 plantjes met cocktailtomaatjes. De eerste zijn al rijp
Madamecannibale
17-07-2021 om 23:16
Het blijft toch altijd bijzonder hoe het weer zo kan verschillen in een klein land. Ik woon op de Veluwe, gelukkig niet zoveel regen als Zuid-Limburg maar toch is er wel een aantal dagen een behoorlijke hoeveelheid gevallen (sommige dagen meer dan 50mm). Mijn planten zijn dan ook behoorlijk platgeregend.
DownrightChinchilla41
17-07-2021 om 23:22
Madamecannibale schreef op 17-07-2021 om 23:16:
Het blijft toch altijd bijzonder hoe het weer zo kan verschillen in een klein land. Ik woon op de Veluwe, gelukkig niet zoveel regen als Zuid-Limburg maar toch is er wel een aantal dagen een behoorlijke hoeveelheid gevallen (sommige dagen meer dan 50mm). Mijn planten zijn dan ook behoorlijk platgeregend.
Daar blijf ik me ook over verbazen hier 20 km verderop hoog water dat buiten de oevers treedt en hier moeten we de tuin sproeien, amper regen gehad afgelopen week.
Sophia_!
17-07-2021 om 23:25
Veldbloemen schreef op 17-07-2021 om 22:21:
[..]
Ik heb klimhortensia in de schaduw en die bloeit hier.
Ah, goed idee, dat ga ik ook doen.
BrightEchidna89
17-07-2021 om 23:29
Hier organiseert natuurpunt deze maand vlindertellingen. Vijf minuten ergens staan en tellen hoeveel vlinders er zijn in een straal van 10 meter.
Daarstraks in de voortuin gaan staan en heb er 34 geteld (wel 20 bruine zandoogjes, maar kom).
Veel leven, ik blij.
DownrightChinchilla41
17-07-2021 om 23:36
Valdemar schreef op 17-07-2021 om 23:29:
Hier organiseert natuurpunt deze maand vlindertellingen. Vijf minuten ergens staan en tellen hoeveel vlinders er zijn in een straal van 10 meter.
Daarstraks in de voortuin gaan staan en heb er 34 geteld (wel 20 bruine zandoogjes, maar kom).
Veel leven, ik blij.
Hier alleen atalanta en die witte, nog even en dan komen de dagpauwogen weer.. Die vind ik zo mooi!
Kleine achtertuin maar veel vlinders stuk of 30 tegelijkertijd. Ik heb dan ook veel bloemen staan en nu net bloeiende vlinderstruiken. Ik hoop ook weer een colibrivlinder te spotten, de mannetjes zijn zo mooi.
Van de week zag ik een prachtige fel oranje vlinder met mooie kartelvleugels, geen idee welk soort het was ik het hem nooit eerder gezien.
BrightEchidna89
17-07-2021 om 23:39
Oei, hoe maak je onderscheidt tussen een mannetje en een vrouwtje bij vlinders? Nooit bij stilgestaan.
Tover-Feetje
17-07-2021 om 23:40
Wauw Valdemar dat zijn er wel veel
Ik heb wel regelmatig vlinders in de tuin maar hooguit een stuk of 10.
Weet je zeker dat het niet een bruin zandoogje was die 20 keer langsvloog