Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

09-07-2021 om 22:35

Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

17-07-2021 om 23:40

Valdemar schreef op 17-07-2021 om 23:39:

Oei, hoe maak je onderscheidt tussen een mannetje en een vrouwtje bij vlinders? Nooit bij stilgestaan.

Bij colibrivlinders wel, de mannetjes hebben kleur de vrouwtjes zijn net motten.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

17-07-2021 om 23:43

Ah, bedankt. Hier daarstraks ook een colibrivlinder maar die was bijna gans bruin. Dat zal dus een vrouwtje geweest zijn.
Vind het trouwens leuke beestjes maar zo verrekt moeilijk om op foto vast te leggen. 

Ik heb ooit een kolibrievlinder vermoord omdat ik dacht dat het een kakkerlak was 😅

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

17-07-2021 om 23:45

Valdemar schreef op 17-07-2021 om 23:43:

Ah, bedankt. Hier daarstraks ook een colibrivlinder maar die was bijna gans bruin. Dat zal dus een vrouwtje geweest zijn.
Vind het trouwens leuke beestjes maar zo verrekt moeilijk om op foto vast te leggen.

Ze zijn snel he, ik heb er ook nooit een foto van kunnen maken. Wel echt facinerende beestjes zo snel ze kunnen vliegen. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

17-07-2021 om 23:46

Madamecannibale schreef op 17-07-2021 om 23:44:

Ik heb ooit een kolibrievlinder vermoord omdat ik dacht dat het een kakkerlak was 😅

Wees dan maar blij dat het geen kakkerlak was. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

17-07-2021 om 23:48

een paar jaar terug had ik ook een kolibrievlinder in de tuin. Erg leuk om te zien

BrightEchidna89

BrightEchidna89

17-07-2021 om 23:50

Yolo schreef op 17-07-2021 om 23:45:

[..]

Ze zijn snel he, ik heb er ook nooit een foto van kunnen maken. Wel echt facinerende beestjes zo snel ze kunnen vliegen.

Ja, ik zag hem twee jaar geleden voor het eerst. Dadelijk mijn partner gaan halen omdat ik het zo'n vreemd beestje vond (toen nog nooit gehoord van de kolibrievlinder). 

(Excuses trouwens voor mijn spellingsfouten, ben de autocorrect al zeer gewoon.)

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

17-07-2021 om 23:52

Valdemar schreef op 17-07-2021 om 23:50:

[..]

Ja, ik zag hem twee jaar geleden voor het eerst. Dadelijk mijn partner gaan halen omdat ik het zo'n vreemd beestje vond (toen nog nooit gehoord van de colibrievlinder).

Ik moest ook eerst stevig googlen toen ik hem voor het eerst zag, ik dacht echt wtf is het nu een vlinder of een vogeltje.. Het leek echt net een colibri haha. Ze verschilllen best van kleur en tekening. 

Ik heb hier regelmatig vlinders op de lobelia. Die schijnen ze lekker te vinden. Ik zag oa Atalanta en kleine vos. 

Wat gebeurt hier?

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

18-07-2021 om 08:08

Cocorico schreef op 17-07-2021 om 18:24:

[..]

Maaien dacht ik ook aan, maar alle andere buren wieden hun deel dus die zullen wel hoofdschuddend naar dat uit de toon vallend grasveldje vol onkruid kijken. We moeten er ook overheen lopen om op de stoep te komen, dus dat is ook al niet praktisch. Ik denk erover om er een pad in te leggen en het grind verder te laten voor wat het is.

Volgooien met bloemen zou ik prachtig vinden, maar dat mag dan weer niet van de gemeente.

Ze kwamen een poosje terug met zo'n brander de grootste onkruiden in het grind wegbranden. Doen ze één of twee keer per jaar.

Je kunt er ook een paar stapstenen ingooien en verder wat sedum. Dat heeft heel weinig onderhoud nodig.

Cocorico schreef op 17-07-2021 om 18:24:

[..]

Maaien dacht ik ook aan, maar alle andere buren wieden hun deel dus die zullen wel hoofdschuddend naar dat uit de toon vallend grasveldje vol onkruid kijken. We moeten er ook overheen lopen om op de stoep te komen, dus dat is ook al niet praktisch. Ik denk erover om er een pad in te leggen en het grind verder te laten voor wat het is.

Volgooien met bloemen zou ik prachtig vinden, maar dat mag dan weer niet van de gemeente.

Ze kwamen een poosje terug met zo'n brander de grootste onkruiden in het grind wegbranden. Doen ze één of twee keer per jaar.

Je kunt het vragen aan de gemeente. 

Hier juichen ze bewoners met vergroeningsplannen enorm toe. Zo zijn er boomspiegels geadopteerd en daar staat dan ook iets omheen zodat het duidelijk is dat de plantsoenendienst eraf moet blijven.

Waarom niet dat stukje grind, álle stukjes grind, vergroenen met wilde bloemen en grassen? Paadje erdoor.... veel beter dan dat stomme grind wat er nu ligt.

Sommige stukken gras hebben inmiddels een bordje met ‘wildbloemenstrook’ of zoiets en dan passen ze een ander maaibeleid toe. Alles op aanvraag van de bewoners, er hoeft er maar 1 actie te nemen en de rest mee te nemen. 

Yolo schreef op 17-07-2021 om 23:36:

[..]

Hier alleen atalanta en die witte, nog even en dan komen de dagpauwogen weer.. Die vind ik zo mooi! Kleine achtertuin maar veel vlinders stuk of 30 tegelijkertijd. Ik heb dan ook veel bloemen staan en nu net bloeiende vlinderstruiken. Ik hoop ook weer een colibrivlinder te spotten, de mannetjes zijn zo mooi.

Van de week zag ik een prachtige fel oranje vlinder met mooie kartelvleugels, geen idee welk soort het was ik het hem nooit eerder gezien.

Grote kans dat je een gehakkelde aurelia hebt gezien die is oranje. Ik zie ze ook regelmatig in de tuin

gisteren vlinders en libellen gespot in de tuin. Heb ook nog een deel mooi op de foto kunnen krijgen. 

DSC06970.jpg

ToetieToover schreef op 18-07-2021 om 08:16:

[..]

Je kunt het vragen aan de gemeente.

Hier juichen ze bewoners met vergroeningsplannen enorm toe. Zo zijn er boomspiegels geadopteerd en daar staat dan ook iets omheen zodat het duidelijk is dat de plantsoenendienst eraf moet blijven.

Waarom niet dat stukje grind, álle stukjes grind, vergroenen met wilde bloemen en grassen? Paadje erdoor.... veel beter dan dat stomme grind wat er nu ligt.

Sommige stukken gras hebben inmiddels een bordje met ‘wildbloemenstrook’ of zoiets en dan passen ze een ander maaibeleid toe. Alles op aanvraag van de bewoners, er hoeft er maar 1 actie te nemen en de rest mee te nemen.

Ik ben het met je eens hoor, maar ik acht het weinig kans hebben bij mijn gemeente. De overbuurvrouw had bijvoorbeeld wat planten gezet in het stuk grind, maar dat moest eruit. Best wel sneu. Maar bellen kan altijd.

Over vlinders, wat hebben jullie er al veel! Bij mij heb ik alleen de Atalanta en de dagpauwoog gezien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.