Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

Aaaanne
22-07-2021 om 23:29
Tickel schreef op 20-07-2021 om 21:58:
[..]
Bij mij ging de één na de ander dood. Precies op die manier. Ik plaatste er ook steeds nieuwe naast, maar die gingen ook dood. Toen heb ik het opgegeven. Wat ik wel, bij clematissen is de onderkant van de plant heel kwetsbaar. Er wordt ook geadviseerd ze 15 cm dieper te planten dan ze in de kweekpot staan.
Friez, bij mijn gingen de clematissen met blauwe bloemen enzo ook dood. Nu heb ik er een wilde bosrank gezet en die groeit als een dolle, ben er erg blij mee!
Aaaanne
22-07-2021 om 23:40
Myrdal, mooie bloeiende tuin heb je!
Jaaaaa een egel Pimpom, leuk leuk leuk!
Hehe, bijgelezen. Ik vind het erg fijn dat dit topic zo lekker loopt 
GroenTuintje
22-07-2021 om 23:46
Tuinfluiter schreef op 22-07-2021 om 14:12:
[..]
Dank je. Bij het zoeken van een huis was voor ons de grootte van de tuin erg belangrijk. De achtertuin is ongeveer 15 × 15 meter en dat is waar wij wonen royaal. Het is soms wel hard werken om hem mooi te houden maar we werken beide graag in het "groene monster".☺️
Dat is een mooi formaat 
GroenTuintje
22-07-2021 om 23:48
Clematissen houden van een natte voet die altijd in de schaduw ligt. De rest van de plant mag wel in de volle zon. Hier doen ze het namelijk heel goed. Ze groeien tegen het schuurtje, onder altijd schaduw, boven zonnig.
ShowyHummingbird30
23-07-2021 om 07:45
Hamer, wat een prachtige kleurrijke bos bloemen! Ik heb geloof ik dezelfde in de tuin, maar daar staat nu nog maar 1 bloem.
ShowyHummingbird30
23-07-2021 om 07:48
Een vraag aan de kenners: aan de rand van mijn voortuin staat lavendel. Die is in het verleden slecht bijgehouden, te lang bossig uitgegroeid en vervolgens te radicaal gesnoeid. Inmiddels zitten er een hoop houtige takken in die geen blad/bloem meer dragen. Ik weet dat je niet tot in het hout mag snoeien omdat ie dan niet meer uitloopt.
Ik heb alle "dode" stukken er nu uitgehaald. Maar het restant ziet er nogal zielig, onregelmatig uit. Is dit nog te redden?
Mama-Inge
23-07-2021 om 07:56
aaane fijn dat je er weer bent.
Ja echt een grote tuin met veel ruimte, zo blij mee, al is het veel werk.
En de kinderen gaan genieten van hun boomhut.
De vloer ligt er bijna in en dan kunnen ze bezig met de muren.
Hamer
die bloemen.
Coreopsis wat betreft de lavendel, geen idee. In onze vorige tuin hadden we dat ook en daar heb ik het toen maar eruit gehaald omdat ik het zo lelijk vond staan. Ik vind lavendel prachtig en heerlijk ruiken, maar dan wel een mooie volle plant.
ShowyHummingbird30
23-07-2021 om 08:14
De vlinderstruik in mijn voortuin begint nu ook eindelijk te bloeien. Met belachelijk lang pluimen.

Myrdal
23-07-2021 om 08:29
Wauw, wat een prachtige vlinderstruik!
Kun je geen stekjes nemen van de delen die het wel doen en zo nieuwe lavendels kweken, gaat mer lavendels heel makkelijk is mijn ervaring. Dan heb je volgend jaar weer mooie nieuwe plantjes
QuarrelsomeSnail25
23-07-2021 om 08:33
Sophia_! schreef op 16-07-2021 om 10:09:
Leuk is dat GroenTuintje.
Ik lees altijd dat mussen de meest getelde tuinvogel is, maar die zie ik hier echt bijna nooit.
Hier ook nooit. Wel andere vogels. Waar zou dat aan liggen?
ShowyHummingbird30
23-07-2021 om 08:36
Myrdal schreef op 23-07-2021 om 08:29:
Wauw, wat een prachtige vlinderstruik!
Kun je geen stekjes nemen van de delen die het wel doen en zo nieuwe lavendels kweken, gaat mer lavendels heel makkelijk is mijn ervaring. Dan heb je volgend jaar weer mooie nieuwe plantjes
Daar had ik nog niet aan gedacht. Ga ik proberen!
Tuinfluiter
23-07-2021 om 08:37
hoi Coreopsis lavendel kan wel nieuwe scheuten krijgen maar of je planten weer echt mooi worden betwijfel ik. Zelf zou ik in dit geval volgend voorjaar nieuwe planten en die van af het begin goed bij houden.
EnchantedDragonfly18
23-07-2021 om 09:26
Coreopsis schreef op 23-07-2021 om 07:48:
Een vraag aan de kenners: aan de rand van mijn voortuin staat lavendel. Die is in het verleden slecht bijgehouden, te lang bossig uitgegroeid en vervolgens te radicaal gesnoeid. Inmiddels zitten er een hoop houtige takken in die geen blad/bloem meer dragen. Ik weet dat je niet tot in het hout mag snoeien omdat ie dan niet meer uitloopt.
Ik heb alle "dode" stukken er nu uitgehaald. Maar het restant ziet er nogal zielig, onregelmatig uit. Is dit nog te redden?
Je kunt even kijken of er in het hart van de plant nog nieuwe scheuten groeien. Indien ja, alles afknippen en van de grond af aan beginnen. Indien nee, uitgraven en afvoeren 😬
https://www.youtube.com/watch?v=9h2ucOiOoXA
wild-flower
23-07-2021 om 09:33
Over lavendel . Ik wil ook weer lavendel in mijn tuin , maar wil wel de juiste kopen . Er zijn verschillende soorten . Welke is het beste/mooiste ?