Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

Moosey
31-07-2021 om 23:26
Gewoon direct oogsten, dan kun je ze nog prima eten hoor, de planten zijn nog maar minimaal aangetast.
Tuinfluiter
01-08-2021 om 07:53
Wat een leuke foto's zijn er gisteren gepost. We maken dit jaar allemaal uitstapjes in Nederland en ik heb kasteel Twickel aan de lijst toegevoegd. Ik heb deze maand landgoed de Wierse bezocht.

ToetieToover
01-08-2021 om 10:34
Aaaanne schreef op 31-07-2021 om 20:01:
Nouja en daarna zit je dus met een doos planten op schoot in de auto
Haha helemaal opgevouwen! Dat is mij ook weleens gebeurd, dan riep ik stop!!! ik zie een (hobby)kwekerij en dan kan het er niet meer bij maar je wil het toch hebben en dan eindig je met zoiets. Tegenwoordig niet meer want de kinderen gaan niet mee op vakantie of weekendtripjes, ruimte zat.
Ziet er mooi uit, Twickel, ga ik een keer bezoeken. De muren lijken een beetje op kwekerij Hof te Dieren, dat ligt ook zo knus ommuurd. Bij kwekerij Hessenhof in Ede hebben ze ‘moederbedden’ dan kun je even spieken inderdaad hoe de plant uitgroeit, heel handig.
ToetieToover
01-08-2021 om 10:45
Netherfield schreef op 31-07-2021 om 21:08:
Zijn mijn aardappels ziek? Wat denken jullie? En dan kun je ze niet meer eten neem ik aan? Het zijn Bintjes.
Ik zou ze direct oogsten ook al zijn ze nog (te) klein want anders gaat de oogst ook verloren. Bintje is heel gevoelig hiervoor.
Op de stadsmoestuin zijn we allemaal heel alert of we al wat zien. We zijn er maar druk mee, als vrijwilligers. Zodra er een verdacht plekje op het blad zit, knippen we dat weg en als we iets op de stengel zien, gaan we rooien, is de afspraak.
Je kunt de aardappels makkelijk nakijken of ze nog eetbaar zijn, het geeft namelijk ‘weke’ plekken die onaangenaam ruiken.
Aangetast blad niet op de composthoop/ groene bak, liever verbranden ehmmm, maar dat kan niet in een woonwijk denk ik, dus dan in de restafval kliko.
Aaaanne
01-08-2021 om 11:49
Tuinfluiter schreef op 01-08-2021 om 07:53:
Wat een leuke foto's zijn er gisteren gepost. We maken dit jaar allemaal uitstapjes in Nederland en ik heb kasteel Twickel aan de lijst toegevoegd. Ik heb deze maand landgoed de Wierse bezocht.
Oh da's ook mooi!
Als je gaat wel even van te voren goed de openingstijden checken, het bos is er altijd, de kwekerij heeft normale openingstijden maar de tuinen zijn weinig open.
Pimpom
01-08-2021 om 13:25
Ik ben al 1 tomaat verloren aan Phytophthora en probeer nu de tomaten (die al aardig groot waren) rood te krijgen in de vensterbank.
De andere tomaat die ernaast stond houd ik goed in de gaten, bij de eerste signalen gaat die er ook uit. Volgend jaar plant ik wat anders dan tomaten op die plek in de moestuinbak voor de zekerheid.
En Twickel, ziet er mooi uit! Ik schrijf 'm even op.
Meelezertjuh
01-08-2021 om 16:58
Pfff laatste tijd weinig gereageerd. De tuin stond er tot voor kort prachtig bij, maar de regen begint te veel te worden. Overal slakken, planten die doorbuigen en rotten... Het is ook altijd wat 😜
Nu een weekje kamperen, waar het ook top weer voor is. De tuin redt zichzelf wel deze week
wild-flower
01-08-2021 om 18:21
Friezinnetje schreef op 30-07-2021 om 15:09:
Is er ook iemand met een appelboom? Ik heb er eentje, veel appels er aan, maar nog helemaal niet groot. Ze beginnen wel rood te kleuren. Groeien ze nog?
Hangt van de soort af denk ik . Dit is mijn Alkmene appelboom . Oogst sept/okt .

Dit is mijn elstar appelboom . Oogst sept/okt.

Mama-Inge
01-08-2021 om 19:43
Ik ben wel klaar met die Japanse duizendknoop
Heb je het redelijk onder controle en een dag later, staat er weer een bende.
En de buren laten het staan,
.
En met die harde wind en regen was een deel over onze schutting gaan hangen.
Vanavond maar even weer wat weg gehaald.
DownrightChinchilla41
01-08-2021 om 19:48
wild-flower schreef op 01-08-2021 om 18:21:
[..]
Hangt van de soort af denk ik . Dit is mijn Alkmene appelboom . Oogst sept/okt .
Van dat ras heb ik nog nooit gehoord.. Is het een zoete appel?
Ik heb 2 appelbomen, 1 golden dilicious en een granny smith (groene appel) van de laatste wist ik niet eens dat die het hier zouden doen, maar doet het super en elk jaar heerlijke rijp geplukte appels.
FaithfulDuck87
01-08-2021 om 19:52
mijn appels zijn ong 10 cm in doorsnede, dus dat is echt nog niet groot. Meende dat ze anders al groter waren. Nou ja, nog maar even geduld dus.
Ik heb verder vandaag niet zo veel gedaan, gisteren een feestje gehad, dus vandaag wat op de bank gehangen met de OS ervoor en vanmiddag F1.
wild-flower
01-08-2021 om 20:04
Yolo schreef op 01-08-2021 om 19:48:
[..]
Van dat ras heb ik nog nooit gehoord.. Is het een zoete appel?
Zoetzuur en heel sappig .
Mama-Inge
01-08-2021 om 20:21
wild-flower schreef op 01-08-2021 om 20:04:
[..]
Zoetzuur en heel sappig .
Is het een zelfbestuiver?
Wij zijn ons ook wat aan het oriënteren op appelbomen voor in de tuin
FaithfulDuck87
01-08-2021 om 20:22
Ik heb volgens mij een elstar, was een patio-boompje, maar nu toch wel 3 meter hoog. Hele lekkere friszure appel
EnchantedDragonfly18
01-08-2021 om 20:23
Mama-Inge schreef op 01-08-2021 om 19:43:
Ik ben wel klaar met die Japanse duizendknoop
Heb je het redelijk onder controle en een dag later, staat er weer een bende.
En de buren laten het staan,
.
En met die harde wind en regen was een deel over onze schutting gaan hangen.
Vanavond maar even weer wat weg gehaald.
Het is veel werk, maar is een wortelbegrenzer langs de erfgrens ingraven misschien een optie?