Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

watertoren
08-08-2021 om 10:05
Ik heb zelf ook palmen in de volle grond en dat gaat prima. 5 jaar geleden besteld per post en dat is nu een enorme boom geworden en komt al een flink stuk boven de schutting uit. Ze kunnen tegen vorst tot ongeveer -18 en dat wordt het hier eigenlijk nooit.
DownrightChinchilla41
08-08-2021 om 10:08
watertoren schreef op 08-08-2021 om 10:05:
Ik heb zelf ook palmen in de volle grond en dat gaat prima. 5 jaar geleden besteld per post en dat is nu een enorme boom geworden en komt al een flink stuk boven de schutting uit. Ze kunnen tegen vorst tot ongeveer -18 en dat wordt het hier eigenlijk nooit.
Afgelopen winter hebben veel palmen toch een goede tik van de vorst gehad. Ik dacht dat ie van mij dood was, de punt was bruin en trok hem er zo uit.. Hij heeft toch weer nieuwe bladeren gegeven.
watertoren
08-08-2021 om 10:10
Yolo schreef op 08-08-2021 om 10:08:
[..]
Afgelopen winter hebben veel palmen toch een goede tik van de vorst gehad. Ik dacht dat ie van mij dood was, de punt was bruin en trok hem er zo uit.. Hij heeft toch weer nieuwe bladeren gegeven.
Bij 1 palm heb ik de parasol erbij gezet toen het zo sneeuwde. Dat gaat volgend jaar niet meer lukken want hij is te hoog geworden.
DownrightChinchilla41
08-08-2021 om 10:12
watertoren schreef op 08-08-2021 om 10:10:
[..]
Bij 1 palm heb ik de parasol erbij gezet toen het zo sneeuwde. Dat gaat volgend jaar niet meer lukken want hij is te hoog geworden.
Een schaduwdoek erover doen
Of een langere steel voor de parasol
Tuinfluiter
08-08-2021 om 10:24
watertoren schreef op 08-08-2021 om 10:10:
[..]
Haha ik zie het al helemaal voor me. Bij warm zonnig weer zet ik altijd een parasol boven mijn Hortensia's
Tover-Feetje
08-08-2021 om 10:53
Nieuwe dag, nieuw humeur 
Ik heb vanochtend zelfs mijn schouders op kunnen halen dat alle platgetrapte molshopen op mijn gazon voorzien zijn van nieuwe molshopen, ik vertrouw er gewoon op dat familie mol vanzelf weer emigreert 
Ik ga gewoon opnieuw beginnen in mijn tuin, zoals iemand al zei (volgens mij Friezin?) je tuin is nooit af.
Er zijn planten die echt te groot zijn geworden, planten die in mijn tuin niet tot zijn recht komen, planten die het niet goed doen en zelfs planten die ik lelijk niet mooi vind.
Vraag aan de experts;
Ik heb ook in de winter graag een groene tuin, wat zijn nu planten die zomers (bij voorkeur uitbundig) bloeien maar in de winter groen blijven?
Ik heb nu nogal wat verschillende sierconiferen die het goed doen, maar ik zou graag een wat fleurigere tuin hebben (net als het plaatje in de openingspost)
Een palm heb ik trouwens ook een aantal jaar geleden gekregen.
De eerste twee jaar heeft hij in een pot gestaan, vorig jaar heb ik hem in de volle grond gezet.
Hij is in hoogte niet echt gegroeid, na de sneeuwval ook veel bruin blad gekregen.
Ik heb in het voorjaar alle bruine bladeren eraf gehaal en hij heeft wel nieuwe bladeren gekregen.

Sophia_!
08-08-2021 om 11:20
Tover-Feetje, ik wilde ook wat meer groenblijvends met bloemen en heb dit jaar Hebe en een Amerikaanse sering gepoot. Die bloeien heel lang en veel in de zomer en blijven groen.
Maar ook bij mij mag er nog meer bij, liefst iets wat ook wat hoger wordt.
EnchantedDragonfly18
08-08-2021 om 11:46
In mijn voortuin komt "veel" wintergroen spul te staan. Ik heb de Choisya ternata 'White Dazzler' (100 cm), Loropetalum chinense 'Fire Dance' (110 cm, heksenstruik, maar ik heb hem op stam gekocht), Saxifraga urbium (steenbreek/schildersverdriet), dit is een bodembedekker die hogere stengels met bloemen krijgt. Leucothoe 'Zeblid' (40-60 cm, druifheide) en Choisya ternata 'Lich'/'Sundance' (150-200 cm)
EnchantedDragonfly18
08-08-2021 om 15:42
Ik heb 2 stukken met anemonen staan. De ene heeft de witte, de ander de roze. Zie ik net dat er een roze is uitgekomen

Dat is allemaal niet zo erg, maar in het witte stuk heb ik een paar stuks vervangen omdat ze dood ware gegaan (door de katten). Ik dacht alleen dat dáár de roze stonden.
Mijn vlinderstruik opgebonden en heeft iets meer kleur gekregen. Het is de Flower Power, ben benieuwd hoe het uiteindelijke resultaat zal zijn.

Myrdal
08-08-2021 om 15:51
Mooi Tickel! Ik heb ook anemonen staan, zitten wel in knop, maar nog geen bloemen. Ze staan samen met de Chelone die ook op het punt staat te bloeien, ik ben benieuwd hoe die combi uit pakt.
EnchantedDragonfly18
08-08-2021 om 16:23
Myrdal schreef op 08-08-2021 om 15:51:
Mooi Tickel! Ik heb ook anemonen staan, zitten wel in knop, maar nog geen bloemen. Ze staan samen met de Chelone die ook op het punt staat te bloeien, ik ben benieuwd hoe die combi uit pakt.
Voor de anemonen staat een penstemon red husker. Die bloeit veel eerder dan de anemone. Na de bloei knip ik de stengels weg en het blad blijft staan. Is ook wintergroen.

Mama-Inge
08-08-2021 om 16:47
Tickel schreef op 08-08-2021 om 13:53:
er is hoop!
https://ozld.nl/xhKe
Ik hoop het.
Het is echt rotzooi
Als ze in Drenthe willen experimenteren met dit spul, bied ik mijn tuin (en die van de buren) wel aan
duet
08-08-2021 om 19:13
Ik heb vandaag gedaan wat ik al jaren uitstel: een van mijn borders met grof geweld afgegraven en opgeschoond. Ik heb een paar vierkante meter met irissen en wederik afgegraven. Het was een grote woekerbende. De irissen wilden niet meer bloeien en waren duidelijk aan verjonging toe. Ik heb wel het wildleven daar aardig verstoord. Onder de irissen zaten naaktslakken die zo groot waren dat ik eerst dacht dat er een dode muis lag, maar dat was dus een slak! Ik heb er een stuk of 8 weggehaald. Volgens mij heb ik ook de muizensnelweg vernield. Een muis kwam van achter tussen mijn voeten door gerend en verstopte zich onder mijn schop die ik net in de aarde had gestoken. Toen ik die bewoog, schoot hij heel snel weer weg. Ik hoorde ook vaker boos gepiep tijdens het graven, ik zat hun duidelijk erg in de weg.
Verder nog een aantal andere planten opgeschoond (o.a. gras er tussen uit) en opnieuw uitgeplant in de hoop dat ze het beter gaan doen. Nu ziet mijn border er uit zoals ik deze niet graag zie: kaal, schoon met een paar bosjes planten. De painters palette die ik van CC heb gekregen heeft nu in ieder geval wel weer licht, lucht en ruimte. Waarschijnlijk ga ik volgend jaar zien of het nuttig is geweest wat ik vandaag heb gedaan.
Pimpom
08-08-2021 om 19:24
De vaste planten die ik maandag had gekocht staan eindelijk in de grond...ik helemaal gedoucht met koffie op de bank, zie ik uit mijn ooghoek dat ik de kamperfoelie vergeten ben te planten. Morgen maar!
Even wat foto's