Huis, tuin en keuken
Nick90
26-03-2026 om 17:43
Huisdier als verjaardagscadeau?
Mijn zoon wordt dit jaar 12 en hij wil graag een baardagame voor zijn verjaardag. Ik heb nooit een reptiel als huisdier gehad en weet er dus ook niks van. Iemand die er ervaring en verstand van heeft?
Nick90
29-03-2026 om 15:26
Lena55 schreef op 28-03-2026 om 12:17:
Als je kiest voor een huisdier, heb je natuurlijk de keuze om het zo goed mogelijk te doen. Je kunt kiezen voor een afstandsdier en een zeer ruim verblijf aanschaffen. Dus geen terrarium van 1 meter, maar van minimaal 3. Een konijn in een hokje is al lang achterhaalt, die hebben een hele achtertuin nodig. Als je je echt goed verdiept in het dier wat je in huis haalt, heb je de kans om het dier een zo goed mogelijk leven te geven. Even los van de discussie of je uberhaupt een huisdier in huis moet halen of niet. Het aanschaffen van een huisdier is in de basis een egocentrische keuze ter vermaak van de mens. Zoals zoveel zaken. Toch overduidelijk dat to helemaal niet uit is/was op een dergelijke discussie.
Een familielid heeft een baardagame. Overgenomen van werkplek waar hij jaren stond en weg moest. Het zijn geen dieren waar je mee kunt knuffelen of contact mee kunt maken. Ze tonen in ieder geval geen affectie. Maar haar kinderen vinden hem zeer interessant en laten hem ook loslopen. Verzorging valt haar mee. Zorg er wel voor dat je een goede dierenarts weet voordat dit nodig is. Er zijn niet zoveel dierenartsen die goede kennis hebben van reptielen. En kies voor een zo ruim mogelijk terrarium. 1 meter slaat nergens op. Hoe groter hoe beter.
Ik heb contact opgenomen met een reptielenhuis in een stad nabij, heel goed geholpen qua overzien waar we aan beginnen mochten we besluiten om het wel te doen. Zoon heeft de afgelopen 3 jaar een hamster gehad, die woonde ook in een groot terrarium waar we een soort hamsterlandschap in hadden gemaakt, hij heeft goed voor het diertje gezorgd in de zin van dagelijks eten geven en zorgen dat er vers water was. Het geheel verschonen deden wij omdat we hem daar te klein voor vonden. Helaas worden dieren als hamsters en ratten gewoon niet zo oud. We hebben idd een hond en een peuter maar met die hamster ging dat ook prima. M'n vrouw heeft ook een dwergpapegaai die ze al 10 heeft en ook daarmee gaat het goed met hond en peuter.
Nick90
29-03-2026 om 15:28
MarvelousM schreef op 27-03-2026 om 14:18:
Met uitzondering van katten en honden vind ik alle huisdieren zielig. En een reactieve hond is ook al zielig, want die is dus niet goed opgevoed en zit altijd in de stress. De vissen zijn ook al zielig.
Maar ik gok dat de enige die niet zielig is, dat kind van TO wordt, want die zal zo te horen z'n zin toch wel krijgen.
Uh mijn hond is wel goed opgevoed maar in tegenstelling tot jou begrijp ik wel dat je niet alles eruit kunt opvoeden, raseigenschappen enzo.
Poezie
30-03-2026 om 21:17
Nick90 schreef op 29-03-2026 om 15:26:
[..]
Ik heb contact opgenomen met een reptielenhuis in een stad nabij, heel goed geholpen qua overzien waar we aan beginnen mochten we besluiten om het wel te doen. Zoon heeft de afgelopen 3 jaar een hamster gehad, die woonde ook in een groot terrarium waar we een soort hamsterlandschap in hadden gemaakt, hij heeft goed voor het diertje gezorgd in de zin van dagelijks eten geven en zorgen dat er vers water was. Het geheel verschonen deden wij omdat we hem daar te klein voor vonden. Helaas worden dieren als hamsters en ratten gewoon niet zo oud. We hebben idd een hond en een peuter maar met die hamster ging dat ook prima. M'n vrouw heeft ook een dwergpapegaai die ze al 10 heeft en ook daarmee gaat het goed met hond en peuter.
Jullie hebben 1 dwergpapagaai? Dat zijn kuddedieren: licg.nl - Dwergpapegaai https://share.google/QBGoly7bmtgnK5YUL Super zielig dit.
Poezie
30-03-2026 om 22:45
Lees punt 9 (gaat over combinatie met hond): fiche_20220915_pogona_nl_geillustreerd.pdf https://share.google/jSDskn6FbMarh4Zmo
Nick90
31-03-2026 om 19:31
Poezie schreef op 30-03-2026 om 21:17:
[..]
Jullie hebben 1 dwergpapagaai? Dat zijn kuddedieren: licg.nl - Dwergpapegaai https://share.google/QBGoly7bmtgnK5YUL Super zielig dit.
Stop maar met je druk maken om onze dieren hoor, maakt weinig indruk. Daarom heb ik je ook al tijden onder negeer staan.
Ysenda
31-03-2026 om 20:33
maar Nick dit is het zoveelste draadje waar je advies vraagt maar je besluit al lang vast staat. Waarom?
Poezie
31-03-2026 om 21:20
Nick90 schreef op 31-03-2026 om 19:31:
[..]
Stop maar met je druk maken om onze dieren hoor, maakt weinig indruk. Daarom heb ik je ook al tijden onder negeer staan.
Nee, stel je voor dat je het welzijn van die dieren voorop zou stellen zeg. Lees de linkjes die ik heb gepost nou maar, daar staat zeer waardevolle informatie in.
Nick90
31-03-2026 om 22:15
Ysenda schreef op 31-03-2026 om 20:33:
maar Nick dit is het zoveelste draadje waar je advies vraagt maar je besluit al lang vast staat. Waarom?
Ik vraag advies over een baardagame, niet of we er wel een huisdier bij moeten nemen of over de huisdieren die we al hebben.
Nick90
31-03-2026 om 22:17
Poezie schreef op 31-03-2026 om 21:20:
[..]
Nee, stel je voor dat je het welzijn van die dieren voorop zou stellen zeg. Lees de linkjes die ik heb gepost nou maar, daar staat zeer waardevolle informatie in.
Ik lees helemaal niks als het op een drammende toon word gebracht. Ga maar lekker tegen een ander drammen, bye.
Poezie
31-03-2026 om 22:23
Nick90 schreef op 31-03-2026 om 22:17:
[..]
Ik lees helemaal niks als het op een drammende toon word gebracht. Ga maar lekker tegen een ander drammen, bye.
Succes met je mislukking dan maar. Hopelijk is er iemand in je omgeving die je wat verstand kan bijbrengen zodat er nog meer dierenleed voorkomen kan worden.
kenfan
02-04-2026 om 17:18
Nick90 schreef op 31-03-2026 om 22:15:
[..]
Ik vraag advies over een baardagame, niet of we er wel een huisdier bij moeten nemen of over de huisdieren die we al hebben.
In dat geval had je, om misverstanden te voorkomen, je topic beter de titel " Hoe verzorg ik een baardagaam " kunnen geven. Nu kwam het over of je advies vroeg over een dier als verjaarskado.
Joanjett
03-04-2026 om 20:42
Tegenwoordig wordt er nooit meer nee gezegd tegen kinderen. Mijnouders zouden me keihard uitlachen en zeggen: dat doe je maar alsje zelf oud en wijs genoeg bent.