Huis, tuin en keuken
Mika2024
17-07-2026 om 13:34
In kleine stapjes duurzamer gaan leven
Al even zocht ik naar een duurzamer leven topic maar kan het niet vinden daarom open ik hem zelf maar.
Ik worstel best wel met de manier hoe ik en eigenlijk bijna iedereen met onze aarde omgaat. Ik ben geen milieuactivist, ik doe meer niet goed dan wel maar toch probeer ik in kleine stapjes duurzamer te leven, betere keuzes te maken. Dat is best moeilijk vind ik zelf.
Met dit topic hoop ik dat we elkaar op ideeën kunnen brengen voor duurzamere keuzes. Elkaar stimuleren. En vooral elkaar niet bekritiseren om de dingen die je niet doet maar vooral positief zijn over de veranderingen die je wel hebt gedaan.
haarklover
17-07-2026 om 19:42
Korter gaan werken.
Dan heb je minder geld voor verre vakanties en nieuwe spullen.
En meer vrije tijd om te genieten.
Ik schrijf dit half als grap, maar ik denk wel dat het helpt als je weet waarvan je echt gelukkig wordt.
En ik denk dat mensen meestal gelukkiger worden van dingen die ze doen, van contacten met andere mensen, dan van spullen die ze kopen.
(en nou weet ik ook wel dat "dingen doen" meer of minder kan vervuilen: een potje schaak vervuilt minder dan skiën op kunstsneeuw).
BeesAreCool
17-07-2026 om 19:44
Gebruik water opgevangen om te douchen om de wc door te spoelen.
Plastic zakjes kunnen echt wel nog een keer gebruikt worden.
Ook: geen tegeltuinen.
Neweve
17-07-2026 om 19:50
leuk topic!
- wij hebben geen auto, doen veel op de fiets en met de trein. In een enkel geval een deelauto (vooral in de avonden is dat met 2 kids echt handiger). Je went er ook steeds meer aan, ja reizen duurt langer maar ik heb ook meer quality tijd met de kids (bv. lezen en spelletje spelen in de trein) en het is gezonder want we wandelen ook wat meer. De oudste wandelt nu regelmatig zelf naar het station (20min).
- vakantie op de fiets of met de trein. Dit jaar op een geweldige camping "om de hoek" (25km).
- minder kleding kopen, ik doe mee aan een clothing loop. Voor de kids hoef ik nu alleen nog maar jassen, schoenen en onderbroeken te kopen. De rest komt uit de tas.
- vegetarisch eten, mijn man is volledig vegetarisch en de rest eet mee. Ikzelf eet soms nog wel vlees maar in een restaurant ga ik nu ook eigenlijk vaak voor de vega optie.
- groene tuin, tegels eruit, in de voortuin waterdoorlatende tegels. Inheemse planten (die het best redelijk doen bij deze droogte).
- regenton
- zonnepanelen
@riony, deels ben ik het met je eens maar tegelijkertijd kan je beter een klein stapje zetten (bv 1 dag minder vlees) dan de grote stap (vegetarisch) niet doen. Dus het is telkens kijken wat past voor jou, je gezin en je huidige leven.
Ik ben ook super trots op vrienden die bijvoorbeeld nadat de auto druk ging een tijd autoloos hebben geleefd. Vriend 1 heeft uiteindelijk toch een auto gekocht want hij had wel vaak een deelauto nodig en dat werd duur. Vriend 2 kocht toch ook een auto want de deelauto was ver weg en dan ben je iedere keer een uur extra kwijt, vriend 3 is nog steeds autoloos.
Ambra
17-07-2026 om 21:02
zie nu weer wat leuks op Zepig: een afwasmiddel - blok.
Het afwasmiddel wat ik zelf maak van groene zeep, soda en bakings soda krijgt soms de vette koekenpannen niet schoon.
Misschien dat ik deze ga proberen.
BlairW
18-07-2026 om 07:15
Ik ben er niet heel erg mee bezig, maar we hebben wel aan aantal dingen :
-zonnepanelen
- airco om mee te verwarmen/koelen (ik wil absoluut geen warmtepomp ivm herrie)
- gevels laten isoleren
- groene tuin, haal ook weinig onkruid weg
- ik gebruik veel schoonmaakmiddelen van Marcel’s green soap, niet echt bewust vanwege het milieu maar het ruikt zo lekker! En dat het beter is vind ik een fijne bijkomstigheid. Wel wat duurder inderdaad, maar vaak 1+1 gratis.
- ik sproei de tuin heel weinig
- ga vaker lopend of met de fiets
- laatste keer vliegen was in 2019 en dit jaar weer. Zeker niet elk jaar. Meestal gewoon met de auto op vakantie en niet zo heel ver.
Man is nu ook aan het kijken voor thuisbatterijen voor komend jaar om de energie van de zonnepanelen op te slaan zelf.
Herfstappeltaart
18-07-2026 om 07:48
Herfstappeltaart schreef op 17-07-2026 om 18:46:
Ik doe meer fout dan goed denk ik. Wat we wel doen/hebben:
- zonnepanelen
- hybride auto
- ik douche 3x in de week, verder wassen aan de wastafel
- we eten weinig vlees, niet vaker dan twee keer per week en uitsluitend biologisch
- vliegen doen we nooit (met de auto op vakantie in Europa)
- ik ben erg zuinig op mijn kleding en schoenen.
Aanvulling: we hebben twee regentonnen, een voor en een achter. Sproeien doen we niet.
Rockstar
18-07-2026 om 11:15
Ik neem mijn boterhammen mee in een bakje in plaats van in een zakje en neem mijn eigen thermosbeker of fles mee in plaats van dat ik wegwerp flessen of bekers haal ergens. Glas en kleding gooi ik in de glas-of-textiel/kleding bak in plaats van in de afvalbak of het gaat naar de kringloop, evenals ongebruikte spullen. En ik douche maximaal 20 minuten per keer, want meer dan dat vind ik wel echt zonde van het water.
Ik denk dat dat alles is wat ik doe speciaal voor het milieu. Mijn huis is gasloos, maar dat doe ik niet voor het milieu. Dat was gewoon toevallig zo toen ik er kwam wonen. Ik was er ook gaan wonen als er gas was geweest. En ik gebruik menstruatieonderbroeken, maar dat is niet voor het milieu maar omdat die fijner zijn dan maandverband.
Verder heb ik een benzine auto, een droger, koop ik het goedkoopste vlees, eet ik zelden vleesloos, vlieg ik meerdere keren per jaar als ik daar zin in heb, heb ik geen zonnepanelen, geef ik gewoon mijn balkonplanten water bij droogte...
Mensen noemen hier wat zaken die ze doen voor het milieu, zoals een gasloos huis of zonnepanelen. Maar ik vraag me af hoeveel van die mensen het écht doen voor het milieu, of vooral voor hun portemonee/comfort. Zonnepanelen lonen bijna niet meer, en heel vreemd, ineens in de markt ingestort. Niemand wil ze meer. Ineens hoor je iedereen over thuisbatterijen, want oh jee terugleverboetes. So much voor "ik doe het voor het milieu".
Zeespiegel
18-07-2026 om 11:28
Rockstar schreef op 18-07-2026 om 11:15:
Ik neem mijn boterhammen mee in een bakje in plaats van in een zakje en neem mijn eigen thermosbeker of fles mee in plaats van dat ik wegwerp flessen of bekers haal ergens. Glas en kleding gooi ik in de glas-of-textiel/kleding bak in plaats van in de afvalbak of het gaat naar de kringloop, evenals ongebruikte spullen. En ik douche maximaal 20 minuten per keer, want meer dan dat vind ik wel echt zonde van het water.
Ik denk dat dat alles is wat ik doe speciaal voor het milieu. Mijn huis is gasloos, maar dat doe ik niet voor het milieu. Dat was gewoon toevallig zo toen ik er kwam wonen. Ik was er ook gaan wonen als er gas was geweest. En ik gebruik menstruatieonderbroeken, maar dat is niet voor het milieu maar omdat die fijner zijn dan maandverband.
Verder heb ik een benzine auto, een droger, koop ik het goedkoopste vlees, eet ik zelden vleesloos, vlieg ik meerdere keren per jaar als ik daar zin in heb, heb ik geen zonnepanelen, geef ik gewoon mijn balkonplanten water bij droogte...
Mensen noemen hier wat zaken die ze doen voor het milieu, zoals een gasloos huis of zonnepanelen. Maar ik vraag me af hoeveel van die mensen het écht doen voor het milieu, of vooral voor hun portemonee/comfort. Zonnepanelen lonen bijna niet meer, en heel vreemd, ineens in de markt ingestort. Niemand wil ze meer. Ineens hoor je iedereen over thuisbatterijen, want oh jee terugleverboetes. So much voor "ik doe het voor het milieu".
Er zijn ook echt wel mensen die het in de eerste plaats voor het milieu doen. Maar het is ook omstreden dat het goed voor het milieu zou zijn, vanwege het productieproces. Dat niet zou opwegen tegen de levensduur. (Nooit bewijs van die bewering gezien.)
De markt van zonnepanelen was inmiddels ook ver verzadigd. Mensen die er zelfs niet aan begonnen zijn na de gas crisis, hadden daar een reden voor wat met financiële compensatie nog niet verholpen was. En als de thuisbatterijen meteen ook gesubsidieerd waren, was nu het netwerk niet te vol geweest. Maar ook van thuisbatterijen bestaat een millieu vriendelijke zout water variant. Dus voor iemand die dat wil en het zich financieel en qua ruimte kan veroorloven, kan ook dat milieubewust.
Dorestad
18-07-2026 om 11:38
Mijn eigen portemonnee stond voorop toen wij zonnepanelen aanschaften en onze muren en vloeren optimaal lieten isoleren. Ook het verwarmen middels airco, het korter douchen, de hybride auto was de eerste gedachte aan de besparing en de tweede gedachte aan het milieu.
Wat we doen vanwege milieu/dierenleed/gezondheid is minder vlees eten. Het vlees dat we eten komt hoofdzakelijk van de geslachte koe van kennissen van ons die 7 km verderop wonen en van de kippenboer. We koken zoveel mogelijk met de seizoenen mee, proberen lokaal te kopen. Gooien nooit eten weg.
Verder zoveel mogelijk lopen en fietsen alhoewel hoofdreden onze gezondheid is. Vakantie binnen Nederland. En ik vlieg hooguit 1x per 3 jaar voor vakantie (man niet).
Ruim 20 jaar geleden hebben we een bron in onze tuin laten spuiten. We gebruiken regen- en grondwater voor de ruim 30 wasketels en teilen die we vol planten, groente en kruiden hebben. We hebben 4 grote regenvaten. De tuin en al het (biodiverse)groen wordt niet besproeid. Snoeiafval doen we door de hakselaar en vervolgens geven we dat terug aan de tuin: blijft de tuin in de zomer vochtiger door, in de winter warmer, schuilplaats voor dieren en voedselbron voor planten bomen en dieren. En waar ik eenjarig bloemenspul prachtig vind weet ik ook dat het over het algemeen niets doet voor de beestjes. Daarom ben ik een paar geleden er grotendeels mee gestopt en heb ik vaste biologische planten en struiken aangeschaft in de teilen. Ook mooi maar ik vind het wel minder mooi. Potgrond opnieuw zeven en hergebruiken ipv steeds opnieuw kopen. Dit omdat er veengebieden voor worden afgegraven. En ik gebruik geen kunstmest. En uiteraard geen vergif/gewasbestrijdingsmiddelen. Snijbloemen helaas ook niet meer.
Verder uiteraard gescheiden afval inzamelen. Kleding afdragen.
Bakblik
18-07-2026 om 12:03
Rockstar schreef op 18-07-2026 om 11:15:
Nou dat kan echt een heel stuk duurzamer. 5 minuten is voldoende voor de meesten van ons. Dochter neemt soms iets meer tijd om haar lange haar te wassen. Maar die is ook binnen 10 minuten wel klaar. Wat doe je in 20 minuten onder de douche?
Ik fiets veel koop lokaal, verwarming niet te hoog, ik heb geen droger maar hang de was buiten.
BlairW
18-07-2026 om 12:10
Ik douche alleen 20 minuten als ik mijn haar moet wassen en me moet scheren. Maar als het alleen even wassen is, dan ben ik met 5 minuten inderdaad wel klaar ja.
Rockstar
18-07-2026 om 13:02
Zeespiegel schreef op 18-07-2026 om 11:28:
[..]
Er zijn ook echt wel mensen die het in de eerste plaats voor het milieu doen. Maar het is ook omstreden dat het goed voor het milieu zou zijn, vanwege het productieproces. Dat niet zou opwegen tegen de levensduur. (Nooit bewijs van die bewering gezien.)
De markt van zonnepanelen was inmiddels ook ver verzadigd. Mensen die er zelfs niet aan begonnen zijn na de gas crisis, hadden daar een reden voor wat met financiële compensatie nog niet verholpen was. En als de thuisbatterijen meteen ook gesubsidieerd waren, was nu het netwerk niet te vol geweest. Maar ook van thuisbatterijen bestaat een millieu vriendelijke zout water variant. Dus voor iemand die dat wil en het zich financieel en qua ruimte kan veroorloven, kan ook dat milieubewust.
Ik lees monetaire redenen. Thuisbatterijen leveren geen geld op dus weinig mensen doen het. Ergo: De meeste mensen doen het als er wat te verdienen valt, en niet voor het milieu.
Rockstar
18-07-2026 om 13:04
Bakblik schreef op 18-07-2026 om 12:03:
[..]
Nou dat kan echt een heel stuk duurzamer. 5 minuten is voldoende voor de meesten van ons. Dochter neemt soms iets meer tijd om haar lange haar te wassen. Maar die is ook binnen 10 minuten wel klaar. Wat doe je in 20 minuten onder de douche?
Ik fiets veel koop lokaal, verwarming niet te hoog, ik heb geen droger maar hang de was buiten.
Mijn lange haar wassen en scheren. Met 5 minuten is net mijn haar nat.
Neweve
18-07-2026 om 13:59
Rockstar schreef op 18-07-2026 om 13:02:
[..]
Ik lees monetaire redenen. Thuisbatterijen leveren geen geld op dus weinig mensen doen het. Ergo: De meeste mensen doen het als er wat te verdienen valt, en niet voor het milieu.
Ik denk dat geld zeker een motivator is. Het is ook he totaalplaatje, ik probeer graag duurzaam/duurzamer te leven maar ik heb er niet 2x zoveel voor over (tenzij het nog iets anders oplevert).
De biologische courgette vind ik te duur toch normale. Maar ik kom wel weer vaak biologische melk of melk-alter natieven.
Tripple ipv dubbelglas geeft naast dat het iets duurzamer is ook veel comfort (geluid&tocht), maar verdienen we echt niet terug met wat we besparen.
Zonnepanelen leveren vooral ook een lagere rekening op. Zonder dat had ik inderdaad niet de stap gezet want qua comfort of "smaak" merk je het niet.
Ted68
18-07-2026 om 14:55
Ons huis is 20 jaar oud. En ik denk dat ik toen meer met duurzamer leven bezig was. Mijn blik is denk ik veranderd. Ik ben me bewust wat ik eet en waar het vandaan komt...ik koop nooit avocado`s want die komen van ver en hebben te veel water nodig. Ik weiger ook om vleesvervangers te eten...dan kan ik net zo goed alleen tomatensaus maken. En geen nep bolognaise....
Maar ons volgende huis heeft weer zonnepanelen, een wallbox, waterreservaar voor de was en de toiletten. Maar ook een vriezer voor het vlees van mijn bioboer.