Huis, tuin en keuken
Knutselkei
28-12-2024 om 19:02
Kastje,laatje,plankje of plekje per dag.
Een topic over een klein klusje in het huishouden per dag, wat je huis langzamer steeds schoner en opgeruimder maakt. Ik heb m nu vast gestart om te oefenen
Ik heb vandaag nog geen laatje gedaan. Gisteren al wel. De keukenlade met kruiden etc. Die ziet er weer spik en span uit. Vandaag maak ik me er makkelijk af met de halkast bovenkant weer leegmaken. Netjes voor het oog.
ToetieToover
12-05-2026 om 07:31
Knutselkei schreef op 11-05-2026 om 21:08:
Pindakaas hebben we in alle vormen al geprobeerd. Alle vallen en gif ook. Zoveel mogelijk alles in bakken al jaren. Maar sinds we plastic afval in zakken moeten bewaren ipv een container is het weer veel meer raak. Van de week hoorden we m steeds in die zak. Buiten zetten kan niet ivm met eksters en katten.
We vangen er 1 en de volgende week zien we dr weer 1. Geen idee waar ze binnen komen maar ja ze hebben maar een minigaatje nodig.
Wij hebben wekenlang dagelijks een muis gevangen in onze berging. De vakantieoppas had een vogelvoerbal onder een kast laten rollen, en sindsdien vierden de muizen wekenlang feest. Totdat wij thuiskwamen. En inderdaad vang je pas alle muizen als ze geen andere voedselbron meer hebben. Heb je die container nog? Dan zou ik daar de zakken in bewaren. Of de gemeente aanschrijven dat ze een muizenprobleem aan het creëren zijn. Je zal niet de enige zijn. De buren zullen hetzelfde moeten doen: alle voedselbronnen afschermen.
GroenTuintje
12-05-2026 om 10:33
Knutselkei schreef op 12-05-2026 om 07:30:
Heb er serieus heel even over gedacht,maar toch maar niet hahah. Er lopen er genoeg rond buiten,dat wel, wie weet vluchten de muizen daarom naar binnen
Ze ruiken katten en dat schikt af 
lientje69
12-05-2026 om 14:31
GroenTuintje schreef op 12-05-2026 om 07:03:
neem een kat
Ik had ooit een kat. Die zat op zijn kont rustig naar de muizeninvasie te kijken. Dom zitten, mooi kijken maar vangen ho maar. Wij wonen ook op het platteland. Vallen, niks hielp. Uiteindelijk het ouderwetse gif vanuit de tuinbouw gebruikt om de plaag onder controle te krijgen. Daarna nooit last meer gehad ( even afkloppen )
lientje69
12-05-2026 om 14:31
GroenTuintje schreef op 12-05-2026 om 10:33:
[..]
Ze ruiken katten en dat schikt af
Nee hoor....
rionyriony
12-05-2026 om 17:34
@lientje69 en @RavivaR; het ligt eraan of het om een keten gaat of om een zelfstandige onderneming. Dit was een keten.
Bij grote ketens hebben ze geen voeling meer met de kringloop zelf en dan volgen ze regels die de minste kosten geven en die de winst maximaliseren, en de opgehaalde meuk verkopen ze dan door aan een andere afdeling die selecteert. En zo worden de onkosten geminimaliseerd en de opbrengst gemaximaliseerd volgens hun berekeningen.
Maar op deze manier heeft het niets meer met liefdadigheid te maken. Je gunt het ze ook niet meer als het zó moet.
Ik heb de spullen die te kostbaar waren om weg te gooien apart gelegd en die inmiddels verkocht naar een soort kringloop die de waarde getaxeerd heeft en daar heb ik er nog enkele tientjes voor gekregen. Maar uiteraard een schijntje van wat ze gekost hebben want zij moeten er ook winst op maken, maar het gaf wel meer genoegdoening. Omdat het duidelijk was dat dit niet om liefdadigheid ging. En zo hoort het ook.
Ik moet binnenkort weer beginnen met elke la ontruimen en schoonmaken, want alleen dan zal ik bepaalde spullen terugvinden die ik kwijt ben geraakt.
Knutselkei
12-05-2026 om 19:34
ToetieToover schreef op 12-05-2026 om 07:31:
[..]
Wij hebben wekenlang dagelijks een muis gevangen in onze berging. De vakantieoppas had een vogelvoerbal onder een kast laten rollen, en sindsdien vierden de muizen wekenlang feest. Totdat wij thuiskwamen. En inderdaad vang je pas alle muizen als ze geen andere voedselbron meer hebben. Heb je die container nog? Dan zou ik daar de zakken in bewaren. Of de gemeente aanschrijven dat ze een muizenprobleem aan het creëren zijn. Je zal niet de enige zijn. De buren zullen hetzelfde moeten doen: alle voedselbronnen afschermen.
Helaas, die container daar moet nu het oud papier in. Ik had liever dat ze dat los op kwamen halen. Verder zit alle hondenkoekjes etc in containers en bakken. Overal vallen staan waar ze gewoon langs lopen. Eerst kwam er 1 steeds in de vuilnisbak in de keuken. Die is met gif dood gegaan. Mag niet,weet ik, maar pfffff...... We hebben alleen gif waar de hond niet bij kan maar blijf dat eng vinden. Dus liever toch alleen vallen.."Gelukkig" hebben wij alleen muizen, verderop in onze hele lange straat stikt het van de ratten...brrrrr.
Ninoea
15-05-2026 om 14:38
Ik zou die zak ook in een afsluitbare bak doen en tevens veel vallen zetten of als dat echt niet helpt contact opnemen met bestrijding.
Vandaag heb ik heel veel zooi weggebracht naar de rataplan. Meerdere zaken met speelgoed dat niet meer gebruikt wordt: houten treintjes en spoorbanen, bblocks, dino’s, cd’s met kinderliedjes, zitstoelverhogers, campingstoelen voor kleine kinderen, een bureaustoeltje en nog meer wat ik alweer vergeten ben. Flinke auto vol. Verder druk geweest in de tuin en een aantal kuipplantjes gepoot. Staat gezellig.
RavIvaR
17-05-2026 om 22:26
Gisteren samen kledingkast van partner uitgezocht. Bezig met afvallen waardoor er veel oude kleding niet meer past en weg kan en er nu nog niet veel hoeft te worden aangevuld. 2 grote tassen gevuld voor de textielbak.
Vandaag me verdiept in een nieuwe telefoon via tweakers, maar er zijn zoveel keuzes dat ik er nog niet uit ben en betwijfel of dat moment ooit gaat komen
Ies
17-05-2026 om 23:49
Hier een wat saai weekend maar wel redelijk productief op dit vlak.
We hebben oa de dakgoot gereinigd, daar kwam wrs onze lekkage ook door. 🫣
Verder veel losse troep en troepjes her en der opgeruimd, ik hou zo van leeg en rustig! (Maar of dat ooit gaat lukken hier..)
In een impuls begonnen aan onze 2 spelletjeskasten. En tsja, dan moet het ook af… (drukke week voor de boeg)
Zoveel spelletjes niet te geloven. En dat terwijl we praktisch nooit meer spelen. In één kast lag ook een hoop ander spul, de kast was al jaren niet gedaan. Erg lang mee bezig geweest maar in ieder geval weer schoon en geordend nu. En alles nu in één kast en een hele stapel voor weg.
Moosey
18-05-2026 om 13:51
Ik haak ook weer aan. Deel 1 van project verhuizing is klaar, het huis is verkocht (althans, als de koper ophoudt met miepen over bepalingen in het koopcontract en tekent) en nu komt deel 2: toewerken naar de verhuizing.
In deel 1 heb ik me vooral op zichtbare spullen gericht, nu is de inhoud van kasten en van nog een paar dozen die tot nu toe de dans zijn ontsprongen aan de beurt. Ik twijfel of ik vandaag begin met de kledingkast of wat non-descripte dozen..
RavIvaR
20-05-2026 om 21:19
Wat fijn dat je huis (hopelijk) verkocht is!
Verhuizen is ook wel hét moment om te ontspullen.
Dat scheelt zoveel inpakken, sjouwen, verplaatsen en uiteindelijk ruimte.
Ik ben blij met een vlotte marktplaats verkoop vanmiddag.
Koper bood de vraagprijs, betaalde snel en ik heb het pakketje vanmiddag meteen kunnen verzenden.
Ninoea
21-05-2026 om 21:41
Vandaag wat opgeruimd in de keuken. Paar plastic bewaarbakjes waarvan het deksel kwijt is weggedaan en ook een paar losse deksels die nergens op pasten. Een paar plastic bekers, een koektrommel, een paar mokken, oude coronatesten, etc.
Knutselkei
21-05-2026 om 21:59
Na lange werkdag even 2 plankjes in badkamer gedaan. Toch iets gedaan
RavIvaR
22-05-2026 om 00:20
Vandaag ook even mijn eigen kledingkast doorgenomen wat betreft zomerkleding. En een stapeltje oude kleding weggedaan. 6 stuks totaal, niet zo veel dus, maar die kleding is oud, past me niet meer en is ook mijn smaak niet meer. dat leken me bij elkaar toch 3 goede redenen om ze weg te doen.