Huis, tuin en keuken
Anouk1234
29-06-2026 om 13:24
Maatregelen tegen volgende superhittegolf
Wat gaan jullie aanschaffen op korte termijn dan wel voor volgende zomer om een superhittegolf wat dragelijker te maken in huis? Wij hebben nu alleen een mobiele airco op zolder, maar de afgelopen week alleen twee keer 1 a 2 uur gebruikt om thuis te werken. We hebben afgezien van de zolder een relatief koel huis. Veel bomen en groen rondom het huis en geen grote ramen op het zuiden. Ik hoeft dan ook geen vaste airco, wel zou ik wat raambekleding op de dakramen op zolder willen hebben aan de buitenkant. En nog een extra ventilator, zodat er op alle slaapkamers 1 beschikbaar is. Maar dit ga ik pas in de winter kopen.
BlairW
29-06-2026 om 23:23
Ik wil nog een zonnescherm aan de voorkant. Laat nu het rolgordijn omlaag, maar dan is het zo donker. Wil het liefst een markies, maar die zijn erg duur.
Airco’s hangen er al op onze en dochter haar slaapkamer en in de woonkamer. We hadden gedacht dat we die niet nodig zouden hebben om te koelen, maar gebruiken ze nu toch regelmatig. In de winter verwarmen we er mee. Niemand heeft er last van overigens. Hoekhuis en ze hangen tegen de gevel in onze zijtuin. Daarnaast zit stoep, parkeerplaats, straat, parkeerplaats, stoep, Voortuinen en dan pas huizen. Daar hoor je ze al lang niet meer, ook niet ‘s nachts (ja, getest toen ik afgelopen week de hond uit liet om half 3 ‘s nachts en de airco voor de slaapkamers vol stond te draaien).
Verder hebben we een paar jaar geleden de gevel laten isoleren, dat helpt ook goed.
Koettie
30-06-2026 om 06:28
In dit huis niet zoveel meer aan te doen, al overweeg ik nu ook een gordijn voor de balkondeur in de keuken. Mijn andere gordijnen hebben zo'n isolatielaag aan de raamkant, dat scheelt best veel.
Rond een volgend huis hopelijk veel groen.
Emel
30-06-2026 om 07:16
Ik wil graag een plafondventilator, in ieder geval in de slaapkamer en misschien ook eentje in de woonkamer.
Verder ga ik nog wat meer tegels uit mijn kleine tuintje halen. We hebben nu al verreweg de groenste tuin in de straat, en dat scheelt echt heel veel bij hitte. Als postbezorger merk je in de hitte een enorm verschil tussen een tegelvoortuin en een groene voortuin. Dit is een van de simpelste dingen als je een tuin hebt en toch zie ik meestal de omgekeerde beweging (alle groen eruit op 1 of twee bakken na) 
Airco twijfel ik over. Op t moment zelf is het heerlijk, maar het voorkomt dat je lichaam acclimatiseert. De hitteklap als je even buiten komt is dan vele malen groter. Of je moet hooguit een paar graden koelen. (Ik realiseer me dat ik makkelijk praten heb - met groene tuin en alles potdicht bleef de bimnentemperatuur hier max 26 graden, in een slecht geisoleerd appartement wordt het een heel ander verhaal.)
Auwereel
30-06-2026 om 07:27
Mijm buren zitten niet met hun 100% tegeltuin, ze hebben een overkapping en airco, veel beter dan groen, vinden ze.
Overigens hoop ik wel op rustige, gestage regen binnenkort want mijn mooie groene tuin krijgt het moeilijk.
ToetieToover
30-06-2026 om 08:03
Het was hier zo intens warm, dat wij een airco gaan kopen. Daarnaast hebben we al voor elk raam screens of rolluiken, koelt de vloerverwarming en nóg was het op een gegeven moment onaangenaam. Vooral boven, waar we slapen. We waren druk bezig met ramen open om 5 uur in de ochtend, ventilatoren neerzetten, pffff. Ik overweeg ook nog een sedumdak (plat dak) en HR triple glas (met subsidie) en extra groen op de oprit. We hebben al gevelbegroeiing en een groene tuin met veel schaduw, alleen de voortuin kan nog groener. Op de oprit is plek voor twee auto’s en dat is wel fijn als er bezoek is. Ik ga even puzzelen hoe ik dat zo kan inrichten dat er meer schaduw komt. Ik heb wel een idee.
Lali
30-06-2026 om 08:11
Hebben jullie tips voor mooie bomen in de voortuin die het huis koeler houden? Wij hebben daar op de eerste etage geen ramen, het gaat vooral om de begane grond. En dan hebben we een tuin van 8 meter breed.
rionyriony
30-06-2026 om 08:23
Niks; er blijven kratten spullen op de airco in de opslag staan. Dat is best een handig tafeltje, met wieltjes nog wel. Hij staat eigenlijk ingebouwd tussen spullen en kasten. Dus moeilijk te pakken. In de praktijk kan ik me altijd nog met water koelen, voeten in een teiltje en met een ventilator (elke werkt zelfs een computerfannetje draagt bij) als je die maar dicht genoeg bij je gezicht houdt. Of twee, of drie. Ik kan een heleboel kleren uittrekken en me heeeel rustig houden. Ik heb twee ingebouwde horren die in de seizoenen ingeschakeld worden.
En ik kan ook nog gewoon zeggen tegen mezelf: ik heb het warm. Er is zelfs een topic daarvoor hier!
MissBobby
30-06-2026 om 08:24
TineWinkel schreef op 29-06-2026 om 22:52:
[..]
Krijg je dan niet heel veel last van 'plak' onder die lindes, met mooi weer? Of heb je n luisresistente versie?
Hier erg blij met n giga treurwilg in de tuin waar wij een vlonder onder hebben aangelegd: met n licht briesje zit je daar heerlijk in de schaduw tot 35graden
Ik heb nog geen luis gezien gelukkig. De boom hangt niet boven de tegels maar staat in een border
ToetieToover
30-06-2026 om 08:30
Lali schreef op 30-06-2026 om 08:11:
Hebben jullie tips voor mooie bomen in de voortuin die het huis koeler houden? Wij hebben daar op de eerste etage geen ramen, het gaat vooral om de begane grond. En dan hebben we een tuin van 8 meter breed.
Dat ligt er een beetje aan of je bereid bent veel te snoeien. Ik heb een dakboom in de achtertuin die veel schaduw en koelte geeft. Deze heeft groot blad en een dicht bladerdek, komt laat in blad (de eerste lentezon wil je doorgaans nog wel in je huis) en is bestand tegen warmte en droogte. Het is de (fruitless) dakmoerbei. Een dakplataan is het alternatief, ook zeer goed bestand tegen hittestresss, maar die moet je nog meer snoeien. Voordeel is dat die snel volgroeid is. Maar dat voordeel wordt al snel een nadeel in mijn beleving. Koop altijd stamhoogte van minimaal 2.20 m omdat takken doorhangen, dan kun je er onderdoor blijven lopen.
wild-flower
30-06-2026 om 08:57
MissBobby schreef op 29-06-2026 om 22:34:
[..]
Wil je delen welke? Ik zoek nog een goede voor op de slaapkamers van m’n kinderen
PHILIPS CX2050/00 Tafelventilator Wit
BlairW
30-06-2026 om 09:12
Emel schreef op 30-06-2026 om 07:16:
Airco twijfel ik over. Op t moment zelf is het heerlijk, maar het voorkomt dat je lichaam acclimatiseert. De hitteklap als je even buiten komt is dan vele malen groter. Of je moet hooguit een paar graden koelen. (Ik realiseer me dat ik makkelijk praten heb - met groene tuin en alles potdicht bleef de bimnentemperatuur hier max 26 graden, in een slecht geisoleerd appartement wordt het een heel ander verhaal.)
Hier staat hij op 24 graden, dan valt het mee qua klap. In de slaapkamer staat hij daar ook op en dat voelt echt wel lekker koel. Hij draait de hele nacht op slaapstand en laat het tussen 5-7 nog 2 graden opwarmen ook. Je hoeft een airco natuurlijk niet meteen tot vrieskou te laten koelen 😁
BlairW
30-06-2026 om 09:16
Dakplataan hadden wij bij ons vorige huis in de tuin. Die heb ik heel snel omgezaagd. Wat een vreselijk ding om te snoeien! Van die bladeren komt een stof af wat op je longen slaat. Heb het 2 jaar volgehouden en hem daarna omgezaagd. Was echt niet te doen.
ToetieToover
30-06-2026 om 09:49
BlairW schreef op 30-06-2026 om 09:16:
Dakplataan hadden wij bij ons vorige huis in de tuin. Die heb ik heel snel omgezaagd. Wat een vreselijk ding om te snoeien! Van die bladeren komt een stof af wat op je longen slaat. Heb het 2 jaar volgehouden en hem daarna omgezaagd. Was echt niet te doen.
Daar heeft de moerbei geen last van, nog een voordeel in mijn beleving.
Alice12
30-06-2026 om 10:55
Emel schreef op 30-06-2026 om 07:16:
Ik wil graag een plafondventilator, in ieder geval in de slaapkamer en misschien ook eentje in de woonkamer.
Verder ga ik nog wat meer tegels uit mijn kleine tuintje halen. We hebben nu al verreweg de groenste tuin in de straat, en dat scheelt echt heel veel bij hitte. Als postbezorger merk je in de hitte een enorm verschil tussen een tegelvoortuin en een groene voortuin. Dit is een van de simpelste dingen als je een tuin hebt en toch zie ik meestal de omgekeerde beweging (alle groen eruit op 1 of twee bakken na)
Het voorkomt ook dat je slecht slaapt. Ik zie toch wel een verschil met 2 collega’s die uit principe geen airco hebben. Ze slapen slecht en worden , naarmate de hete nachten vorderen, steeds kribbiger. 1 collega vertelde dat ze met die hittegolf moest proberen te slapen met een slaapkamertemperatuur van 29 graden.
RaSa
30-06-2026 om 11:05
Wij hadden al isolatie, alle ramen rolluiken, grote bomen aan de voorkant, groene tuin en brede druif tegen de achtergevel. Hielp allemaal niet. Dus wij hebben sinds twee jaar airco's door het hele huis. Echt een verademing. Je hoort ze absoluut niet (en die van de buren hoor ik ook niet) en door ze in de winter ook te laten verwarmen is ons gasverbruik gehalveerd.