Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Maatregelen tegen volgende superhittegolf

Ik denk dat we eind dit jaar ook voor een airco gaan. We houden alles dicht, hebben ventilators maar t was op de slaapkamers 33 graden. Was eigenlijk niet te doen en ik maakte me zorgen om de kinderen. 
We hebben een mobiele airco maar wat een gezeik met die slang zeg. 
En ik wil betere (dikkere ) gordijnen in de woonkamer. 

Ik heb een offerte aangevraagd voor screens, ik las dat dat tussen de 3 en 10 graden kan schelen. Levertijd: 8 weken exclusief bouwvak. Dus daar hebben we dan volgend jaar pas wat aan. 

Net als elk jaar na een paar warme dagen weer twijfel of we toch niet ook een airco beneden moeten doen.
We hebben airco op de bovenverdieping, maar niet beneden. Nu weer twijfel. Het is niet warmer geweest dan 26,5 graden beneden en wij zijn nauwelijks binnen met mooi weer. Dus ik vind het niet erg nodig. Aan de andere kant; we hebben een multisplit, er kunnen nog 2-3 binnenunits aan. Kleine moeite dus eigenlijk om het wel te doen.  

Netherfield schreef op 01-07-2026 om 09:06:

Ik heb een offerte aangevraagd voor screens, ik las dat dat tussen de 3 en 10 graden kan schelen. Levertijd: 8 weken exclusief bouwvak. Dus daar hebben we dan volgend jaar pas wat aan.

Ik ga mijn licht ook opsteken bij een zaak bij wie de aanvragen over de schoenen loopt. Dus ik reken niet op dit jaar idd

Ik hoop wel dat andere buren niet het voorbeeld van mijn nieuwe buren gaan volgen, tuin eruit, tegels erin en airco in huis, want dan wordt de buurt alleen nog maar heter.

Want ja, als men ziet dat je gerust zonder consequenties je groene gemeentetuin kan omvormen tot een tegeltuin, wat let je? 

Ik heb ook net nieuwe buren, vingers gekruist dat de tuin groen blijft!

Duufje schreef op 01-07-2026 om 10:12:

Net als elk jaar na een paar warme dagen weer twijfel of we toch niet ook een airco beneden moeten doen.
We hebben airco op de bovenverdieping, maar niet beneden. Nu weer twijfel. Het is niet warmer geweest dan 26,5 graden beneden en wij zijn nauwelijks binnen met mooi weer. Dus ik vind het niet erg nodig. Aan de andere kant; we hebben een multisplit, er kunnen nog 2-3 binnenunits aan. Kleine moeite dus eigenlijk om het wel te doen.

Wij hadden het ook eerst alleen boven en 2 jaar later ook beneden laten aanleggen. Had niet gedacht dat we vaak de koelstand zouden gebruiken, maar met dit weer is het toch echt wel prettig. En voor het verwarmen ook, dat gebruiken we echt heel vaak. Dus ik zou het wel doen, helemaal als het zo weinig moeite kost.

We wachten tot najaar winter maar dan willen we gaan informeren voor rolluiken screens.

Dan is het rustiger en hebben we ook even kunnen reflecteren op de zomer.

Ik kijk liever stervend van de hitte door onbedekte ramen naar buiten dan een graadje koeler binnen maar opgesloten en bedompt naar je schermpje te staren.

Zoals ik zei: ik heb screens maar ze boden geen voordeel. Ik had mooie gebroken witte van stof. Het is een geweven kunststof-stof in een bepaald fantasievisgraatpatroontje. Dat vrij snel vuil werd overigens.

Behalve dat ik me opgesloten ging voelen en ze mijn huis saai maakten qua beleving waren er ook andere nadelen:  de lastige schoonmaak, véél lastiger dan alleen de ramen spoelen, de geur (kunststof geur; misschien is dat verbeterd), het feit dat ze elk moment obstructie tegenkwamen bij het naar beneden laten (takken van struiken die vlak bij  het raam stonden stopten het neerlaten en dan ging de motor gewoon verder met ontrollen terwijl hij gedeeltelijk tegengehouden werd. En dan kwamen ze scheef te hangen. En dan moest je weer naar buiten stormen om de boel te corrigeren. Qua temp vond ik het geen verschil maken. Niet iets wat ik merkte.

Het materiaal kan ook zelf warm worden. Ik zou dus de ouderwetse luiken nemen van hout wat veel dikker en koeler is mocht je toch iets willen. In zuidelijke landen altijd veel gebruikt.

Overigens helpt het - niet alleen voor gezondheid maar ook tegen de warmte - om een correct gewicht te hebben. Er is best wat wetenschappelijke ondersteuning daarvoor.

Dunnere mensen hebben:
- Betere warmteafgifte (naar ratio meer lichaamsoppervlak)
- Minder isolerend vetweefsel (spreekt voor zich)
- Over het algemeen een sneller metabolisme (zijn actiever; hoeven minder moeite daarvoor te doen)

Duufje schreef op 01-07-2026 om 10:12:

Met mooi weer ben ik ook graag buiten. Het weer van vorige week vind ik alles behalve mooi, dat dan weer wel. 

Allerlei sites gaven dat weer ook gewoon een 9. Best raar toch? Code rood, maar wel een 9?

Kampeerder schreef op 02-07-2026 om 06:51:

[..]

Met mooi weer ben ik ook graag buiten. Het weer van vorige week vind ik alles behalve mooi, dat dan weer wel.

Allerlei sites gaven dat weer ook gewoon een 9. Best raar toch? Code rood, maar wel een 9?

Het was inderdaad geen mooi weer. Wij hadden bedacht om bij vrienden op de camping op bezoek te gaan (met onze eigen daktent) maar hebben dat afgezegd. Zij kwamen zelf ook maar naar huis op een gegeven moment. Niet te doen, zo heet. Niks moois aan!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.