Huis, tuin en keuken
Vf_Watervrouw
24-06-2026 om 00:25
Maatregelen tegen zon/warmte
Niet het goede moment om (relatief) goedkoop en of snel iets structureels te regelen nu iedereen wel koelte wil, maar misschien kunnen we wat quick wins en suggesties voor langere termijn delen
Yumi
25-06-2026 om 11:35
Tuinfluiter schreef op 25-06-2026 om 11:11:
[..]
Vreselijk van die zeur buren en wat kun je nu eigenlijk stuk maken in zo'n tegelparadijs.
Om ons heen zijn gelukkig nog veel tuinen groen. Wij hebben zelf drie bomen in de tuin en ook grote vaste planten en dat maakt het aangenaam om er in te zitten.
Ik woon gelukkig in een groene wijk met veel bomen. Maar ik baal van de woningstichting, die vorig jaar rond het appartementencomplex waar ik woon, bomen heeft weggehaald ivm een lekkage en weigert nieuwe aan te planten. We betalen best veel servicekosten voor het groenonderhoud, terwijl de klimop de borders heeft overwoekerd en er nauwelijks nog andere planten staan. En ja, daar heb ik en andere bewoners over geklaagd maar het antwoord blijft nee, we gaan ze niet vervangen.
Mick87
25-06-2026 om 11:58
Yumi schreef op 25-06-2026 om 11:25:
[..]
Die aandelen Climson van jou stijgen hard met al die reclame
Ik heb het ook doorgegeven aan een vriendin met een snikheet 30er jaren woning.
Haha ik zou eigenlijk gewoon een percentage van de extra verkopen moeten krijgen 😉
Goed dat jullie anderen tippen. Maar zeg er absoluut bij extra slangen te bestellen zodat de unit in een andere kamer geplaatst kan worden. Dat scheelt geluid.
Yumi
25-06-2026 om 12:03
Mick87 schreef op 25-06-2026 om 11:58:
[..]
Haha ik zou eigenlijk gewoon een percentage van de extra verkopen moeten krijgen 😉
Goed dat jullie anderen tippen. Maar zeg er absoluut bij extra slangen te bestellen zodat de unit in een andere kamer geplaatst kan worden. Dat scheelt geluid.
Misschien kunnen we ze rechtstreeks bij jou bestellen?
Moxxie
25-06-2026 om 12:17
Yumi schreef op 25-06-2026 om 12:03:
[..]
Misschien kunnen we ze rechtstreeks bij jou bestellen?
![]()
Ik ben eersie! Ze zijn uitverkocht bij Zorgmatras en dat is het enige verkooppunt in Nederland dat ik kan vinden 😢.
rionyriony
25-06-2026 om 14:24
Ik heb nog een behord raam dat ik open kan zetten. Dat heb ik tot nu toe niet gedaan. In de zijkamer.
Maar zondag zal het de laatste warme dag zijn; eigenlijk een overgangsdag naar nog steeds zomers weer, maar niet zo heel erg warm als de laatste tijd.
En dan heb je kans dat het 's avonds te koel is.
Luttjetrut
25-06-2026 om 14:41
Dit is een tip waar je weinig aan gaat hebben, maar:
ik ben járen geleden ooit in juni op vakantie geweest naar Marokko, tijdens de ramadan. Daar was het aan het zwembad al 47/49 graden, maar wij zijn overdag door de woestijn gaan rijden op een kameel/dromedaris. Uiteraard met lange kleding aan. Sindsdien heb ik het nooit meer warm gehad. Alsof mijn lichaam daar een grote reset heeft gemaakt.
ToetieToover
25-06-2026 om 15:43
Luttjetrut schreef op 25-06-2026 om 14:41:
ik ben járen geleden ooit in juni op vakantie geweest naar Marokko, tijdens de ramadan. Daar was het aan het zwembad al 47/49 graden, maar wij zijn overdag door de woestijn gaan rijden op een kameel/dromedaris. Uiteraard met lange kleding aan. Sindsdien heb ik het nooit meer warm gehad. Alsof mijn lichaam daar een grote reset heeft gemaakt.
gat in de markt. Investeer niet in een airco (en zonnepanelen), investeer in reisbureau Luttjetrut. Nooit meer heet en bezweet! Ik zie de reclamecampagne al voor me hoor.
Vrijevlinder
25-06-2026 om 17:40
Lollypopje schreef op 25-06-2026 om 09:43:
[..]
'S nachts heb ik oordoppen in en dan valt het reuze mee. Overdag vind ik het vervelender, maar als ik mijn noise cancelling koptelefoon op zou kunnen houden, dan had ik daar geen last van.
Het hangt ook wel van de temperatuur af, hoe harder die moet werken om af te koelen hoe meer geluid Hij maakt.
In de winter gebruik ik hem trouwens voor verwarmen, geeft een hele fijne warmte. Daarbij maakt hij vrij wel geen geluid en ook fijn dat ik de temperatuur elk moment kan aanpassen als mijn behoefte verandert
Bedankt voor jullie tips en reacties. Het is dus eigenlijk een elektrisch deken en koelmatras ineen.
Vrijevlinder
25-06-2026 om 17:41
Luttjetrut schreef op 25-06-2026 om 14:41:
Mooi voor jou, maar je had ook dood kunnen gaan van de hitte. Denk dat het voor de meeste mensen niet zo werkt.
Lollypopje
25-06-2026 om 18:19
Vrijevlinder schreef op 25-06-2026 om 17:40:
[..]
Bedankt voor jullie tips en reacties. Het is dus eigenlijk een elektrisch deken en koelmatras ineen.
Jep, ik kon niet op dat woord komen😜. Ik vind het dus echt ideaal. Vooral omdat mijn temperatuur behoefte door de nacht nogal kan wisselen. En zo is mijn bed altijd precies zoals ik het fijn vind 😊
Yumi
25-06-2026 om 18:21
Vrijevlinder schreef op 25-06-2026 om 17:41:
[..]
Mooi voor jou, maar je had ook dood kunnen gaan van de hitte. Denk dat het voor de meeste mensen niet zo werkt.
Zelf ben ik met 48 graden door de Sinaï woestijn gereisd was bloedverziekend heet. Niets aan overgehouden, maar ook niet meer of minder bestand tegen de hitte.
Thuis op de bank kan je ook dood gaan van de hitte, ik weet wel wat ik liever doe 
CharlieB
25-06-2026 om 18:37
Moxxie schreef op 25-06-2026 om 12:17:
[..]
Ik ben eersie! Ze zijn uitverkocht bij Zorgmatras en dat is het enige verkooppunt in Nederland dat ik kan vinden 😢.
Ik had me net aangemeld voor een melding als ze weer beschikbaar zijn en toen zag ik heel iets later een mail binnenkomen 'zorgmatras - Weer op voorraad'. Ik blij, bleek het een mail te zijn om dubbel te bevestigen dat ik op de wachtlijst wilde komen.
Op de website van climsom zijn ze nog wel beschikbaar overigens
Vrijevlinder
25-06-2026 om 19:53
Lollypopje schreef op 25-06-2026 om 18:19:
[..]
Jep, ik kon niet op dat woord komen😜. Ik vind het dus echt ideaal. Vooral omdat mijn temperatuur behoefte door de nacht nogal kan wisselen. En zo is mijn bed altijd precies zoals ik het fijn vind 😊
Dan is het echt ideaal. Het is maar goed dat er forums bestaan, om er achter te komen dat zoiets bestaat.
Vrijevlinder
25-06-2026 om 19:54
Yumi schreef op 25-06-2026 om 18:21:
[..]
Zelf ben ik met 48 graden door de Sinaï woestijn gereisd was bloedverziekend heet. Niets aan overgehouden, maar ook niet meer of minder bestand tegen de hitte.
Thuis op de bank kan je ook dood gaan van de hitte, ik weet wel wat ik liever doe
Ik moet er niet aan denken. Ik ga liever thuis dood van de hitte, dan zoiets te ondernemen in die verschrikkelijke hitte.
rionyriony
25-06-2026 om 19:58
Zandhaas schreef op 24-06-2026 om 12:20:
gisteren las ik de tip als je buiten geen zonwering hebt of mag monteren om een gordijn op te hangen met behulp van een douchegordijnstang. Die kun je zonder boren tussen de kozijnen klemmen. Als je er dan een gordijn of lap oid aan hangt houd je de zon van het glas. En dat scheelt echt heel veel. En als je een plat dak hebt er witte lakens op leggen. Dat wordt minder heet dan zwart.
Maar dan moet je de zoom toch vastzetten? Anders waait elk zuchtje wind het gordijn omhoog.