Huis, tuin en keuken
Vf_Watervrouw
24-06-2026 om 00:25
Maatregelen tegen zon/warmte
Niet het goede moment om (relatief) goedkoop en of snel iets structureels te regelen nu iedereen wel koelte wil, maar misschien kunnen we wat quick wins en suggesties voor langere termijn delen
Yumi
26-06-2026 om 11:41
rionyriony schreef op 25-06-2026 om 19:58:
[..]
Maar dan moet je de zoom toch vastzetten? Anders waait elk zuchtje wind het gordijn omhoog.
Van die douchestang heb ik van de week ergens op het forum geplaats. Ik schreef er ook bij dat op een plek met veel wind je het beste aan de onderkant ook een douchestang kunt plaatsten.
SuperCow
26-06-2026 om 18:02
Wilgenkatje- schreef op 25-06-2026 om 10:58:
[..]
Goeie actie SuperCow! Zouden veel mensen mogen navolgen!
Dat gezanik over blaadjes, komt zo vaak terug in burengedoe. Gewoon even vegen, scheelt een momentje sportschool.
Bomen en struiken zijn écht effectief in hittebeperking en in het vasthouden van water! Jammer dat zoveel mensen kennelijk nog steeds vinden dat bomen uitsluitend in bos/park zouden moeten staan. Terwijl ze in woonwijken veel comfort kunnen bieden.
Bij ons zijn bij reorganisatie van de buitenruimte door de gemeente enkele grote bomen verwijderd. Daar hebben we 'szomers qua hitte echt last van!!
Zijn zeker geen vervelende buren hoor. En ik wil de boom zelf ook een beetje in toom houden. Zo groot is de tuin niet dus het moet ook wel een beetje in proportie blijven. Maar de schaduw en koelte is nu heerlijk.
Ik heb dat zelf ook eens onderschat toen ik een grotere boom naast m'n vorige huis moest laten kappen. De volgende zomer was het zomaar 7 graden warmer binnen terwijl hij maar beperkt schaduw op het huis leek te werpen.
Ik ben verder erg blij met mijn plafondventilator. Ook erg effectief tegen muggen die me anders ook af en toe een slapeloze nacht bezorgen.
CharlieB
28-06-2026 om 12:01
Ik kan echt niet wachten tot mijn Climsom wordt bezorgd
Dan kan ik hopelijk gewoon bij nachten zoals gisteren mijn ramen dichtdoen wanneer ik zin heb en verder slapen op een lekkere koele mat in plaats van 2 uur lang wakker zijn van hitte binnen en ellende buiten.
Mick87
28-06-2026 om 12:13
CharlieB schreef op 28-06-2026 om 12:01:
Ik kan echt niet wachten tot mijn Climsom wordt bezorgd
Dan kan ik hopelijk gewoon bij nachten zoals gisteren mijn ramen dichtdoen wanneer ik zin heb en verder slapen op een lekkere koele mat in plaats van 2 uur lang wakker zijn van hitte binnen en ellende buiten.
Het gaat echt heel veel schelen. De lucht in je slaapkamer is dan nog wel warm. Maar je lichaam kan beter afkoelen. Wanneer wordt ie bezorgd?
CharlieB
28-06-2026 om 12:46
Mick87 schreef op 28-06-2026 om 12:13:
[..]
Het gaat echt heel veel schelen. De lucht in je slaapkamer is dan nog wel warm. Maar je lichaam kan beter afkoelen. Wanneer wordt ie bezorgd?
Is nog niet bekend. Ik hoop eind deze week wel. Stond volgens mij 4-5 dagen voor
SuperCow
29-06-2026 om 08:13
CharlieB schreef op 28-06-2026 om 12:46:
[..]
Is nog niet bekend. Ik hoop eind deze week wel. Stond volgens mij 4-5 dagen voor
Precies op tijd voor de volgende hittegolf! Wat fijn!
Schemerlampje
29-06-2026 om 19:26
CharlieB schreef op 25-06-2026 om 22:36:
[..]
Haha hoeft niet hoor! Ik lig nu op een koelmatje van de kat en dat is best lekker maar die is natuurlijk gauw uitgewerkt. Dus als ik een apparaat hebt die hetzelfde doet maar dan langer, kan ik me niet voorstellen dat ik spijt krijg. Zeker bij nachten dat er ook onweer en veel regen is, dan heb ik toch liever de ramen dicht en de mobiele airco uit. Als ik dan gewoon kan doorslapen door zo'n matje, lijkt me dat wel ideaal.
Hoe lang duurt het voor zo'n koelmatje is uitgewerkt? Ik dacht eraan dat dat misschien iets voor onze oudste is. De studentenkamer wordt erg heet, bij deze temperaturen. Met 2 zou er dan afgewisseld kunnen worden.
Die Climson zou voor haar ideaal zijn, want 's winters heeft die het altijd koud. Maar is wel erg prijzig.
Mick87
29-06-2026 om 22:25
SuperCow schreef op 29-06-2026 om 08:13:
[..]
Precies op tijd voor de volgende hittegolf! Wat fijn!
OMG ik moet er echt nog even niet aan denken. Wéér een hittegolf
Mick87
29-06-2026 om 22:25
CharlieB schreef op 29-06-2026 om 19:10:
Hij wordt morgen bezorgd
Oké. Ik hoor graag wat je er van vindt.
Auwereel
30-06-2026 om 12:03
Tuinfluiter schreef op 25-06-2026 om 11:11:
[..]
Vreselijk van die zeur buren en wat kun je nu eigenlijk stuk maken in zo'n tegelparadijs.
Om ons heen zijn gelukkig nog veel tuinen groen. Wij hebben zelf drie bomen in de tuin en ook grote vaste planten en dat maakt het aangenaam om er in te zitten.
Nou, volgens mijn tegelliefhebbende buurman: blaadjes en afvallende knoppen die vlekken geven op je tegels die lastig te verwijderen zijn.
Martje80
30-06-2026 om 23:43
Auwereel schreef op 30-06-2026 om 12:03:
[..]
Nou, volgens mijn tegelliefhebbende buurman: blaadjes en afvallende knoppen die vlekken geven op je tegels die lastig te verwijderen zijn.
Haha, ik ken ook zo'n buurman. Als je die z'n gang liet gaan zou die drie keer per dag met een bladblazer (!) de blaadjes wegblazen. Gelukkig valt er afspraken mee te maken.
Ik heb een screen op mijn raam van 2,5 x 2,5 meter. Het blijft binnen echt enkele graden koeler en maakt daarmee het verschil tussen nog net te doen en ondraaglijk.
Aangezien ik volgende week op vakantie ga naar een plek met voorspelde temperatuur > 30 graden, heb ik een koelvest aangeschaft. Je kunt cold packs bij bestellen die tot 15, 21 of 29 graden koelen voor vier tot acht uur lang.
In mijn zoektocht kwam ik ook een simpeler alternatief tegen, een koelvest dat je natmaakt en dan doormiddel van evaporatie koelt. Bij deze laatste methode mag de luchtvochtigheid niet te hoog zijn, dus zoals afgelopen dagen minder effectief.
Netherfield
01-07-2026 om 00:02
Offerte aangevraagd voor screens voor dochters slaapkamer. €1450 incl montage. Best veel geld nog.
Yumi
01-07-2026 om 08:11
Netherfield schreef op 01-07-2026 om 00:02:
Offerte aangevraagd voor screens voor dochters slaapkamer. €1450 incl montage. Best veel geld nog.
Mogelijk dat de prijs nu ook hoger is, doordat er veel vraag naar is? Maar evengoed blijft het veel geld. Als je zelf bij het raam kan komen dan zou je ook voor een alternatief kunnen gaan, zoals een zonwerende doek met tourniquets?
SuperCow
01-07-2026 om 09:01
Ik vraag me af of kalkwit / kassenwit een idee is om op het raam te gebruiken. Dit wordt normaal op kassen gebruikt om het licht te temperen en regent er in één seizoen langzaam weer af. Je kunt het dus ook makkelijk met water een een spons weer verwijderen. Geen idee hoe donker het daarmee binnen wordt?
Auwereel schreef op 30-06-2026 om 12:03:
[..]
Vergeet de vogelpoep niet!
Martje80 schreef op 30-06-2026 om 23:43:...
Aangezien ik volgende week op vakantie ga naar een plek met voorspelde temperatuur > 30 graden, heb ik een koelvest aangeschaft. Je kunt cold packs bij bestellen die tot 15, 21 of 29 graden koelen voor vier tot acht uur lang.
....
Wil je laten weten hoe deze bevalt? Ik heb er ook naar gekeken omdat ik fysiek vrijwilligerswerk doe (buiten) en dat is met deze temperaturen ook best pittig soms.