Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Miauw - Onze katten

Ook nog een topic voor hier over onze geweldige katten. 

Pieter boekt nog steeds vooruitgang. Hij komt af en toe naar mij toe maar nog op 10cm afstand. Sinds twee dagen geeft hij de kast kopjes... haha, dat heb ik hem nog niet eerder zien doen. 

Pieter is grappig. Ken je dat spelletje uit je kinderjaren nog? Een kindje staat met zijn rug naar een groepje kinderen die verderop staan. Die kinderen nemen steeds een stapje vooruit en als het kind voor de groep zich omdraait dan moeten de andere kinderen stilstaan. Als het kind vooraan jou nog ziet bewegen ben je "af".

Pieter doet dat ook. Hij stond gisteravond vlakbij en nam steeds een stapje vooruit. Als ik naar hem keek stond hij doodstil. Soms nog met een pootje in de lucht. Toen hij vlakbij was rende hij weg 

Ik ben opzoek naar tips. Ik moet van kat (15j) een potje pies inleveren omdat er een vermoeden is dat hij blaasontsteking heeft.

Ik heb hem al een paar keer opgesloten met een bak. Alleen meneer maakt deuren open. Dus als hij klaar is met zijn tukkie beukt en springt ie net zo vaak totdat de deur open is (hij maakt zijn leven lang al alle deuren open. Hebben daarom de buitendeuren ook altijd op slot).

Hebben nog een andere kat rondlopen dus gewoon rustig afwachten is geen optie. Moet natuurlijk wel zeker weten dat ik de juiste plas inlever.

Ik wil hem liever niet opsluiten in een bench omdat hij dan in paniek raakt
 En ik bang ben dat hij zich zeer doet. Hij is van geest immers nog een jonge god maar van lichaam niet meer. 

Wil vanacht met hem in de woonkamer gaan liggen. Hopelijk piest ie dan op de bak en beukt hij niet de hele nacht tegen de deur. Hebben beneden een schuifdeur dus dat duurt wat langer voordat hij deze open krijgt.

Maar misschien hebben jullie ook nog goede tips.

Kan je de andere kat niet een tijdje opsluiten?

In het asiel gebruikten ze in zo'n geval plastic kattenbak korrels.  De kat werd apart gezet met zijn kattenbak.  Als hij geplast had werd de plas in een flesje gegoten, de korrels gewassen voor een volgende keer...

Mijn katten gaan graag tegelijk met mij naar de wc. Ik houd er regelmatig een pollepel onder om te oefenen, meestal lukt het daarmee. Ze zijn wel altijd heel erg beledigd. In de pollepel leg ik steentjes omdat het anders teveel spettert en dan vinden ze niks. Maar goed je hebt geen oefentijd meer. Ik zou hem veel drinken geven, hier zijn ze dol op ‘soep’ van kattenvoer uit blik en mijn ene kat is visliefhebber, die krijgt dan het kookwater van een visje. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat de dierenarts een naald gebruikte om urine uit de blaas te trekken. Maar geen idee meer waarom dat zo ging toen. 

Vf_Watervrouw schreef op 13-07-2026 om 21:07:

Tips gezocht voor verhuizen van een poezebeest. Ik ga hier eind van de maand bij helpen.

Poezebeest is een buitenkat, jaar of zeven terug als zwerver gevonden en jaar of zes geleden terechtgekomen bij huidig personeel. Een echtpaar dat nu gaat scheiden.

Indertijd ging het prima, dag of wat poging tot binnenhouden. Geen afgescheiden tuin geen kattenriempje gebruikt maar nooit verdwaald ofzo.

Nu gaat ze van dorp naar stad, achtertuin heeft schutting geloof ik maar voortuin niet.
Grote spullen zijn verhuisd, maar voor kleinere spullen + poezebeest zijn waarschijnlijk meerdere ritjes nodig.

Bij de hoeveelste rit kan poezebeest het beste vervoerd worden? Tot/na die tijd op oude of nieuwe adres insluiten tot alle ritjes geweest zijn?

Ze is enorm dominant naar buurtkatten in haar huidige tuin. Voor zover ik weet geen gesproei en ook geen feliway ofzo in gebruik. (In nieuwe buurt zitten buurtkatten dichter op r territorium denk ik) Supermarktdoos met dekentje zeer aantrekkelijk maar kattenvervoermand uiteraard niet.

Ik weet het, mosterd na de maaltijd. Maar bij ons hebben we de kat 2 dagen naar de vaste opvang gebracht, zodat we onze handen vrij en de deuren open konden hebben. Daarna kat opgehaald en in het nieuwe huis gehaald - die liep daar gelijk rond alsof het hele koninkrijk van hem was...

Bailey26 schreef op 11-08-2026 om 12:39:

Ik ben opzoek naar tips. Ik moet van kat (15j) een potje pies inleveren omdat er een vermoeden is dat hij blaasontsteking heeft.

Ik heb hem al een paar keer opgesloten met een bak. Alleen meneer maakt deuren open. Dus als hij klaar is met zijn tukkie beukt en springt ie net zo vaak totdat de deur open is (hij maakt zijn leven lang al alle deuren open. Hebben daarom de buitendeuren ook altijd op slot).

Hebben nog een andere kat rondlopen dus gewoon rustig afwachten is geen optie. Moet natuurlijk wel zeker weten dat ik de juiste plas inlever.

Ik wil hem liever niet opsluiten in een bench omdat hij dan in paniek raakt
En ik bang ben dat hij zich zeer doet. Hij is van geest immers nog een jonge god maar van lichaam niet meer.

Wil vanacht met hem in de woonkamer gaan liggen. Hopelijk piest ie dan op de bak en beukt hij niet de hele nacht tegen de deur. Hebben beneden een schuifdeur dus dat duurt wat langer voordat hij deze open krijgt.

Maar misschien hebben jullie ook nog goede tips.

wat bijzonder dat je dat moet inleveren. Ik heb dat vroeger ook wel moeten doen, maar tegenwoordig doet een dierenarts dat met een naald, prikken en opzuigen... Kat gaf geen krimp. Moet de blaas wel goed gevuld zijn.

Maar goed, opvangen, dat deed ik destijds door de kat in een vrij kleine ruimte op te sluiten met een lege schone kattenbak. Hij kon alle deuren open springen, dus die moesten echt op slot om te voorkomen dat hij zou ontsnappen. Ik geloof dat hij ongeveer de hele nacht, 6x per minuut, tegen die deur op heeft gesprongen... maar wel netjes op de bak geplast

Wat ben ik toch blij dat onze veearts makkelijk is; naar aanleiding van de Symptomen krijgt Kat een Antibiotika spuit. Maar als hij of zij Dan een blaasontskeing heeft is het ook echt duidelijk; Bij Kater zit er bloed in en  poes miauwt heel erg bij het plassen op de bak. Gelukkig is het nog maar 1 keer voor gekomen.

Na amper een week wist verhuiskat door de voordeur te ontkomen. Baasje was auto aan het uitladen en bleef nog even in de buurt buiten, na enige tijd naar binnen en voordeur opengelaten. Kat kwam vanzelf weer bij het juiste huis.

Opzich is het plas opvangen ansich denk ik niet het probleem. Ik heb van die speciale korrels meegekregen, denk dezelfde als die jij bedoelt Beterlaat.

Probleem is om kat lang genoeg ergens op te sluiten zodat hij ook daadwerkelijk op die bak gaat plassen. Hij opent steeds de deur en gaat er dan (in huis) van door. 

Andere kat opsluiten is dus ook niet echt een optie. Want dan heb ik nog een dichte deur die open gaat (door de andere kat dus).

Als t morgen nog niet is gelukt dan bel ik maar weet even met de dierenarts om te overleggen.
Ben al lang blij dat de pijnstilling werkt en hij geen pijn meer lijkt te hebben. 

Ted68 schreef op 11-08-2026 om 17:42:

Wat ben ik toch blij dat onze veearts makkelijk is; naar aanleiding van de Symptomen krijgt Kat een Antibiotika spuit. Maar als hij of zij Dan een blaasontskeing heeft is het ook echt duidelijk; Bij Kater zit er bloed in en poes miauwt heel erg bij het plassen op de bak. Gelukkig is het nog maar 1 keer voor gekomen.

Hier ook geen moeilijke dierenarts. Maar het is dus niet helemaal duidelijk of het een blaasontsteking is. Kat heeft daar wel een spuit met pijnstilling gekregen en ik heb voor thuis meegekregen.

Bailey26 schreef op 11-08-2026 om 19:42:

Opzich is het plas opvangen ansich denk ik niet het probleem. Ik heb van die speciale korrels meegekregen, denk dezelfde als die jij bedoelt Beterlaat.

Probleem is om kat lang genoeg ergens op te sluiten zodat hij ook daadwerkelijk op die bak gaat plassen. Hij opent steeds de deur en gaat er dan (in huis) van door.

Andere kat opsluiten is dus ook niet echt een optie. Want dan heb ik nog een dichte deur die open gaat (door de andere kat dus).

Als t morgen nog niet is gelukt dan bel ik maar weet even met de dierenarts om te overleggen.
Ben al lang blij dat de pijnstilling werkt en hij geen pijn meer lijkt te hebben.

Hier zetten we de deurklink naar beneden als poes er niet in of uit mag. Is wel even een klus. Maar dan hebben ze geen grip meer, glijden vd klink af zeg maar.

Voor alle forummers met zieke katten, veel sterkte en ik zal voor jullie duimen. Het is zo jammer dat zij zelf niet kunnen zeggen wat er aan de hand is. 
Ik ben zo blij dat Pieter gezond is. Ik zou ook niet weten hoe ik hem in het transportmandje moet krijgen als ik met hem naar de dierenarts moet. Niet aan denken dan maar.

Vandaag voor het eerst Pieter aangeraakt. Ik ga voor hem op mijn hurken zitten en steek mijn hand uit. Dan komt hij heel even snuffelen aan mijn hand. Echt maar heel even maar het begin is er. 
Hij is nu ook het grootste deel van de dag in de huiskamer en dat is ook al een hele vooruitgang. 

oudmaarnognietkoud schreef op 13-08-2026 om 10:21:

Voor alle forummers met zieke katten, veel sterkte en ik zal voor jullie duimen. Het is zo jammer dat zij zelf niet kunnen zeggen wat er aan de hand is.
Ik ben zo blij dat Pieter gezond is. Ik zou ook niet weten hoe ik hem in het transportmandje moet krijgen als ik met hem naar de dierenarts moet. Niet aan denken dan maar.

Vandaag voor het eerst Pieter aangeraakt. Ik ga voor hem op mijn hurken zitten en steek mijn hand uit. Dan komt hij heel even snuffelen aan mijn hand. Echt maar heel even maar het begin is er.
Hij is nu ook het grootste deel van de dag in de huiskamer en dat is ook al een hele vooruitgang.

Wat kun je blij zijn met die kleine stapjes, hè? Zo leuk, en ook leuk om mee te lezen.

Pieter heeft mij een kopje gegeven! Eigenlijk was het meer een kopstootje. Ik ben helemaal blij!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.