Huis, tuin en keuken
thinkso
11-02-2026 om 20:09
Mijn vriend wil dichterbij familie wonen
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie vinden. Mijn vriend is opgegroeid in het zuiden van het land. Hij (en wij) hebben daar nog vrienden en familie wonen (ouders van vriend, broer). Dit is op ongeveer twee uur rijden van de plaats waar we nu wonen, mijn geboorteplaats. Mijn familie woont hier of tot op een max van 30 minuten rijden. Ik woon hier fijn maar wil wel graag een koopwoning en iets voor onszelf.
Nu het volgende:
-We willen een huis kopen maar dat lukt in deze omgeving niet (alles is te duur voor ons helaas).
-We moeten mogelijk onze huidige woning verlaten (is huur).
-Vriend heeft de wens dichterbij ouders en familie te wonen.
-Ik ben momenteel zwanger van ons tweede kind.
-Beiden vaste baan in onze huidige omgeving.
Onze kansen op een woning zijn dus het grootst in oude woonplaats van vriend, een grote stad waar alle faciliteiten zijn en we een goede toekomst kunnen opbouwen met ons gezin en schoonfamilie. Nadelen: ver weg van mijn familie, allebei een nieuwe baan moeten zoeken.
Ik weet niet goed waar we goed aan doen. Ik snap zijn wens heel goed maar tegelijkertijd ben ik ook bang voor zo'n grote onzekere stap (ga ik een baan kunnen vinden, ik laat mijn ouders "achter" enz.).
Meesje
17-02-2026 om 16:34
Geen antwoord op je vraag, maar wel een compliment over hoe je forumt. Ik ken dit soort topics als; mijn vriend is een eikel, toch? Al dan niet met de toevoeging dat degene zelf een lieverd is en nu zo zielig. En dan moet iedereen het daarmee eens zijn en ah en oh roepen en ga toch weg bij die man. Een kritische noot wordt dan door to met boosheid of gehuil beantwoord. Maar jij beantwoord vragen. Reageert op meningen. Bent kritisch op jezelf, zonder dan maar voorbij te gaan aan jezelf. Heel fijn
Promethium
17-02-2026 om 16:37
Als je niet weet waar je wil wonen (behalve dan waar je nu woont) en je kunt de plek waar je nu woont niet betalen, dan zou ik me toch focussen op een huis vinden in het gebied van waar je mans familie woont.
Ik zou wellicht wel van tevoren al met je man praten over: wat als jij daar niet kan aarden?
Mijn man en ik praten ook over naar de andere kant van het land verhuizen. We denken dat hij daar sowieso wel kan aarden, voor mij is dat nog een twijfel. Wij hebben afgesproken dat het niet definitief is als we daarheen verhuizen. Als ik toch niet kan aarden, is het een optie om terug te gaan.
En als je eenmaal op de woningmarkt gestart bent, heb je best kans dat je over 5 jaar, 10 jaar, 20 jaar wél een huis kunt kopen op de plek waar jullie nu wonen. Waarbij je natuurlijk wel als je daarheen gaat je er vol in moet gooien om te proberen daar te aarden. Als je daar al heen gaat met het idee: ik mag over 5 jaar terug, dan gaat het natuurlijk sowieso niet lukken.
Tuinfluiter
17-02-2026 om 16:53
Mijn zoon en schoondochter werken beide in en bij Utrecht en hadden in die omgeving ook een huurappartementje.
Ze wilde graag een eengezinswoning met tuin maar vonden de prijzen dicht bij hun werk veel te hoog.
Beide gaan meestal maar twee dagen per week naar kantoor en ze hebben hun zoek gebied flink uitgebreid. Ze hebben uiteindelijk een huis gekocht in Apeldoorn en hebben beide ongeveer een uur reistijd naar hun werk.
Ik snap je vriend wel maar jullie moeten dan wel erg veel tegelijkertijd regelen.
Als ik in jullie schoenen stond zou ik kijken wat mogelijk is binnen een uur reizen naar jullie werk. Ik denk dat je niet vast moet houden aan dicht bij jouw familie wonen want dat is helaas in de huidige woningmarkt niet realistisch.
Ted68
17-02-2026 om 17:02
Wat ik zou doen? Heb meegelezen; ik woon 900km van mijn ouders, en ook van mijn schoonfamilie; dus oppas of zo heb ik nooit gehad.
Ik zou het gesprek aan gaan met je vriend. En van hem verlangen dat hij je niet onder druk zet. En Dan samen een lijst maken , met waar een nieuwe woonplaats aan moet voldoen. En wat jullie echt niet willen. En dan eens gaan kijken waar jullie het samen over eens zijn, en waar niet. En waar water bij de wijn gedaan kan worden.
Van te voren duidelijk afspreken, dat er geen welles, nietes is….
En dan eens uitkijken wat er uit voort komt…
Er zijn wel bijna 2 kinderen in het spel…..
Dees!
17-02-2026 om 17:17
thinkso schreef op 17-02-2026 om 16:15:
Hoe zouden jullie dit doen? Stel dat jullie in mijn schoenen zouden staan.
Ik zou denk ik een aankoopmakelaar inschakelen.
Laat die maar bepalen wat voor jullie haalbaar is.
Miepjecody
17-02-2026 om 18:03
thinkso schreef op 17-02-2026 om 16:15:
[..]
Dat weet ik dus zelf ook niet goed. Ik loop hierin vast eigenlijk. En ik zit nu dus in de wachtstand "misschien wordt de markt nog beter en lukt het ons wel" maar in de jaren dat ik dat dacht, is het alleen maar krapper geworden.
Kun je goed overweg met je schoonfamilie?
En ik zou daar zeker eens in de buurt gaan rondkijken, sfeer proeven
En bekijk verschillende plekken
Hoe ver is het dan naar jouw ouders? Is bv een stukje ( 20 a 30 minuten vanaf je schoonouders) meer richting waar je nu woont een optie?
thinkso
18-02-2026 om 15:54
Meesje schreef op 17-02-2026 om 16:34:
Geen antwoord op je vraag, maar wel een compliment over hoe je forumt. Ik ken dit soort topics als; mijn vriend is een eikel, toch? Al dan niet met de toevoeging dat degene zelf een lieverd is en nu zo zielig. En dan moet iedereen het daarmee eens zijn en ah en oh roepen en ga toch weg bij die man. Een kritische noot wordt dan door to met boosheid of gehuil beantwoord. Maar jij beantwoord vragen. Reageert op meningen. Bent kritisch op jezelf, zonder dan maar voorbij te gaan aan jezelf. Heel fijn
Dank je wel voor het compliment. Ik lees zelf vooral mee normaal gesproken en dan vind ik het zelf ook fijn als mensen terugkomen op berichten. Maar ook kritisch naar zichzelf durven kijken. Ik ben door dit topic ook door andere inzichten gekomen. Waar ik eerst vooral toch een beetje mijn vriend de "schuld" gaf, zie ik ook mijn aandeel (niet bereid tot veranderen maar dat is wel nodig). Dus jullie bedankt!
thinkso
18-02-2026 om 15:56
Promethium schreef op 17-02-2026 om 16:37:
Als je niet weet waar je wil wonen (behalve dan waar je nu woont) en je kunt de plek waar je nu woont niet betalen, dan zou ik me toch focussen op een huis vinden in het gebied van waar je mans familie woont.
Ik zou wellicht wel van tevoren al met je man praten over: wat als jij daar niet kan aarden?
Mijn man en ik praten ook over naar de andere kant van het land verhuizen. We denken dat hij daar sowieso wel kan aarden, voor mij is dat nog een twijfel. Wij hebben afgesproken dat het niet definitief is als we daarheen verhuizen. Als ik toch niet kan aarden, is het een optie om terug te gaan.
En als je eenmaal op de woningmarkt gestart bent, heb je best kans dat je over 5 jaar, 10 jaar, 20 jaar wél een huis kunt kopen op de plek waar jullie nu wonen. Waarbij je natuurlijk wel als je daarheen gaat je er vol in moet gooien om te proberen daar te aarden. Als je daar al heen gaat met het idee: ik mag over 5 jaar terug, dan gaat het natuurlijk sowieso niet lukken.
Oh, jullie hebben dus ook gesprekken over verhuizen. Hoe gaat dat bij jullie? Wel een goede insteek om het niet als definitief te zien (in eerste instantie wel natuurlijk) maar dat het ook weer anders mag zijn over x-periode.
thinkso
18-02-2026 om 15:57
Dees! schreef op 17-02-2026 om 17:17:
[..]
Ik zou denk ik een aankoopmakelaar inschakelen.
Laat die maar bepalen wat voor jullie haalbaar is.
Ja, dit is een goed idee. We hebben nu een afspraak staan om te kijken of er überhaupt zoveel kansen lijken te liggen of dat het ook daar lastig wordt. Ik ben benieuwd wat het brengt.
thinkso
18-02-2026 om 15:59
Miepjecody schreef op 17-02-2026 om 18:03:
[..]
Kun je goed overweg met je schoonfamilie?
En ik zou daar zeker eens in de buurt gaan rondkijken, sfeer proeven
En bekijk verschillende plekken
Hoe ver is het dan naar jouw ouders? Is bv een stukje ( 20 a 30 minuten vanaf je schoonouders) meer richting waar je nu woont een optie?
Ja, ik kan goed met mijn schoonfamilie en heb daarnaast nog enkele kennissen in de woonplaats in het zuiden. Sfeer proeven is een goed idee. Geen buurt is hetzelfde natuurlijk. Naar mijn ouders zou het van 30 minuten naar 2 uur reizen gaan. Iets dichterbij zou kunnen maar daar liggen niet de grotere plaatsen die we dan toch wel graag zouden willen (meer dorpen).
Milala
18-02-2026 om 16:13
madee schreef op 17-02-2026 om 12:09:
[..]
Ik ken het daar totaal niet…wat is daar aan de hand?
Historisch gezien een regio met lagere inkomens en dat zie je. Veel bedrijven in handen van veroordeelde drugscriminelen, dus veel georganiseerde misdaad en ondermijning.
Het onveiligheidsgevoel is daar hoger dan in Rotterdam, in verhouding veel vergrijzing, veel oude woningen (daar moet nog veel geld tegenaan).
En vergeet niet.. als je werkt zoekt in nl dan valt vanuit bv kerkrade een groot deel van de regio in het buitenland. Trek maar eens in google maps denkbeeldig een cirkel van 20 km rondom kerkrade en kijk dan hoeveel van die zoek cirkel in het buitenland valt.
De taal.. ik woon op een paar honderd meter van de Duitse grens maar hier spreekt men gewoon Nederlands.. In kerkrade word je vaak in het Duits aangesproken.
Roos57
18-02-2026 om 20:21
thinkso schreef op 18-02-2026 om 15:54:
[..]
Dank je wel voor het compliment. Ik lees zelf vooral mee normaal gesproken en dan vind ik het zelf ook fijn als mensen terugkomen op berichten. Maar ook kritisch naar zichzelf durven kijken. Ik ben door dit topic ook door andere inzichten gekomen. Waar ik eerst vooral toch een beetje mijn vriend de "schuld" gaf, zie ik ook mijn aandeel (niet bereid tot veranderen maar dat is wel nodig). Dus jullie bedankt!
Mooi en goed van je
Ik hoop dat jullie eruit komen.
Bellebelle
18-02-2026 om 20:30
Milala schreef op 18-02-2026 om 16:13:
[..]
Historisch gezien een regio met lagere inkomens en dat zie je. Veel bedrijven in handen van veroordeelde drugscriminelen, dus veel georganiseerde misdaad en ondermijning.
Het onveiligheidsgevoel is daar hoger dan in Rotterdam, in verhouding veel vergrijzing, veel oude woningen (daar moet nog veel geld tegenaan).
En vergeet niet.. als je werkt zoekt in nl dan valt vanuit bv kerkrade een groot deel van de regio in het buitenland. Trek maar eens in google maps denkbeeldig een cirkel van 20 km rondom kerkrade en kijk dan hoeveel van die zoek cirkel in het buitenland valt.
De taal.. ik woon op een paar honderd meter van de Duitse grens maar hier spreekt men gewoon Nederlands.. In kerkrade word je vaak in het Duits aangesproken.
Dat is sowieso iets om rekening mee te houden als je naar het uiterste zuiden van NL gaat. Je moet altijd noordelijker gaan voor werk, maar denk ook aan congressen etc. Alles is ver reizen. Familie bezoeken dus ook. En je ouders zijn nu misschien nog fit en gezond, maar als ze straks wat ouder zijn, kunnen ze misschien iets minder makkelijk jouw kant opkomen. Dan komt het reizen bij jou terecht.
masatu
18-02-2026 om 20:51
thinkso schreef op 18-02-2026 om 15:59:
[..]
Ja, ik kan goed met mijn schoonfamilie en heb daarnaast nog enkele kennissen in de woonplaats in het zuiden. Sfeer proeven is een goed idee. Geen buurt is hetzelfde natuurlijk. Naar mijn ouders zou het van 30 minuten naar 2 uur reizen gaan. Iets dichterbij zou kunnen maar daar liggen niet de grotere plaatsen die we dan toch wel graag zouden willen (meer dorpen).
Hebben je ouders een logeerkamer? Mijn schoonouders wonen ook op zo'n afstand, en het helpt veel dat we daar gewoon met z'n allen kunnen slapen. Vaak blijven we meteen een weekend (2 nachten) bij hen (of zij bij ons), dat zorgt ook voor een andere band. Niet perse minder goed dan met mijn ouders (die om de hoek wonen en we dus vaker even tussendoor zien, maar altijd maar voor een paar uur).