Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

mut

mut

13-04-2026 om 21:08

Parkeren en pasfoto maken Breda

Donderdag gaan we naar Breda voor aanvraag van nieuwe paspoorten. Waar kunnen we het beste parkeren en waar kunnen we het beste pasfoto's laten maken in de buurt van het gemeentehuis? 

mut

mut

14-04-2026 om 09:53 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 14-04-2026 om 00:16:

Volgens mij woont Mut in België.

Daarnaast denk ik dat ze weet waar ze moet zijn een paspoort Maar als het een grensgemeente moet zijn is ze ook in mijn dorp welkom. Gratis parkeren voor de deur van het gemeentehuis.

Inderdaad. Ik woon in België. Vorige keer zijn we naar Sluis geweest, zou ook nu mijn eerste keus geweest zijn. Breda heeft te maken met tijd totdat je een afspraak hebt, mogelijkheid voor openbaar vervoer en dat er mogelijkheid is dat het naar je thuis opsturen. We zijn met 5 waarvan er 3 geen rijbewijs hebben en 4 vast werk en mogelijk vrij moeten vragen om aan te vragen/ op te halen. Het is gewoon een eind weg. Vroeger kon het in Antwerpen (en ik denk ook in Brussel), veel makkelijker (behalve de pasfoto dan want die heeft andere eisen dan een Belgische)

Herfstappeltaart schreef op 14-04-2026 om 07:37:

[..]

Wij hebben net 160 euro betaald voor twee ID-kaarten...en bijna 26 euro voor pasfoto's van ons beiden.

Vraagt jou Gemeente het dubbele voor een ID? 

Yumi schreef op 14-04-2026 om 09:53:

[..]

€ 43,20 en 5 jaar geldig, dat is in verhouding duurder dan een paspoort van € 80,10 die 10 jaar geldig is... en de pasfoto van € 16,95, die je 2 keer moet aanschaffen voor een ID.

Een ID (voor volwassenen) is ook 10 jaar geldig. 

Rosehip schreef op 14-04-2026 om 10:04:

[..]

Klopt. Voor volwassenen. Voor jeugd onder de 18 is een ID kaart 5 jaar geldig. Maar voor die leeftijdscategorie is de aanschaf ook goedkoper, volgens mij. 

Yumi schreef op 14-04-2026 om 09:54:

[..]

Vraagt jou Gemeente het dubbele voor een ID?

id is in mijn gemeente €8 goedkoper dan een paspoort €80/88 voor een 18+er.

voor 18- is het de helft ongeveer en in beide gevallen 5 jaar geldig. 

Maar met een id kun je bijvoorbeeld niet meer naar Londen, daar is een paspoort verplicht. 

Reizen naar het Verenigd Koninkrijk? Hier moet je aan denken | Ministeries | Rijksoverheid.nl

Het rijk heeft maximum tarieven vastgesteld voor paspoort en id kaarten. Ik denk dat de meeste gemeenten de maximale tarieven hanteren en soms een teruggave hebben voor minima.

Wat kost een paspoort of identiteitskaart? | Rijksoverheid.nl

Ysenda schreef op 14-04-2026 om 11:48:

[..]

id is in mijn gemeente €8 goedkoper dan een paspoort €80/88 voor een 18+er.

voor 18- is het de helft ongeveer en in beide gevallen 5 jaar geldig.

Maar met een id kun je bijvoorbeeld niet meer naar Londen, daar is een paspoort verplicht.

Reizen naar het Verenigd Koninkrijk? Hier moet je aan denken | Ministeries | Rijksoverheid.nl

Het rijk heeft maximum tarieven vastgesteld voor paspoort en id kaarten. Ik denk dat de meeste gemeenten de maximale tarieven hanteren en soms een teruggave hebben voor minima.

Wat kost een paspoort of identiteitskaart? | Rijksoverheid.nl

En je moet een ETA aanschaffen die digitaal aan je paspoort wordt gekoppeld. Kost ook nog 20 pond

Rosehip schreef op 14-04-2026 om 10:04:

[..]

Je hebt gelijk die 5 jaar is tot 18 jaar... 

Vraag me af hoeveel mensen er in deze tijd 10 jaar niet naar een land buiten de EU reizen. Alhoewel 2026 een jaar is waarin de meeste Nederlanders liever in Europa blijven.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-04-2026 om 15:39:

[..]

En je moet een ETA aanschaffen die digitaal aan je paspoort wordt gekoppeld. Kost ook nog 20 pond

Klopt, net deze week opgehoogd vanaf 16. Is dan wel max 2 jaar geldig, afhankelijk van de geldigheid van je paspoort.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-04-2026 om 15:39:

[..]

Allemaal voor onze veiligheid. Ik ken niemand bij wie het niet binnen een minuut was goedgekeurd. Dan kunnen ze net checken of je bestaat.

Yumi schreef op 14-04-2026 om 19:29:

[..]

Je hebt gelijk die 5 jaar is tot 18 jaar...

Vraag me af hoeveel mensen er in deze tijd 10 jaar niet naar een land buiten de EU reizen. Alhoewel 2026 een jaar is waarin de meeste Nederlanders liever in Europa blijven.

Nou ik ben nog nooit buiten Europa geweest. En heb ook geen plannen. (Wel buiten EU, nl Zwitserland, maar daar is ID geldig). 

Ik ben ook nog niet buiten Europa geweest en eerlijk gezegd, trekt het me ook niet zo. 

Caroline80 schreef op 15-04-2026 om 06:41:

[..]

Nou ik ben nog nooit buiten Europa geweest. En heb ook geen plannen. (Wel buiten EU, nl Zwitserland, maar daar is ID geldig).

Ahh oké, Europa is voor mij ook steeds aantrekkelijker geworden met alle onrust in de wereld. 

mut

mut

16-04-2026 om 16:09 Topicstarter

We waren keurig op tijd, wel 4 wachtenden voor ons bij de fotobus. Nog een tosti gegeten bij een tostibar en lekker op tijd weer thuis. Ophalen gaan we deels apart doen, ivm niet nog een dag vrij moeten vragen. Iedereen bedankt voor de info.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.