Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Schoonmaak huis bij verhuizing.

Wat doen jullie aan schoonmaak huis als jullie gaan verhuizen?
Vraagje uit nieuwsgierigheid en omdat mensen mij voor gek verklaren😊

Ik laat het huis bezemschoon achter, maar ik ga het echt niet helemaal poetsen. Alleen de wc's en koelkast zal ik ff schoonmaken. Verder mogen de nieuwe eigenaren het zelf doen. 

een leeg huis. Dat voelt zo treurig vind ik. 

Vorig jaar verhuisden twee van onze kinderen. Bij de ene heb ik geholpen met de eindschoonmaak - schoondochter deed het zeer grondig- bij de ander was de taak overgedragen aan hun hulp. Heb daar niet gezien hoe schoon het werd.

Zelf zijn we al erg lang niet verhuisd. Vorige verhuizing was gedeeltelijk, er bleven twee personen wonen. 

Hebben jullie al eens een woning moeten opleveren die donkerbruin geschilderd is én volledig doorrookt én vervuild als gevolg van hoarden?

Wat ik hier hoor als 'even een lapje erover' klinkt me als muziek in de oren...

Poezenmeisje schreef op 24-05-2026 om 22:47:

Hebben jullie al eens een woning moeten opleveren die donkerbruin geschilderd is én volledig doorrookt én vervuild als gevolg van hoarden?

Nee, zo'n flat was oa de reden van erfenis niet aanvaarden. Was het een koopflat geweest had ik het wel gedaan natuurlijk.

Tijgeroog schreef op 24-05-2026 om 10:49:

Stofzuigen, dweilen, doekje over de keuken (inclusief kastjes), deuren en badkamer. Spinrag weg. Geen vlekken weg schilderen, ook geen ramen zemen.

Verkoper bij de overdracht van ons nieuwe huis: "de schoonmaakster had gezegd dat ze het huis nog wel een keer schoon kon maken, maar dat heb ik lekker zelf gedaan, whahaha." Dat was jammer, veel stof en spinrag her en der, sanitair niet echt schoon, ovens waren heel vies (niet alleen aanslag, maar ook de kruimels die je er met een doekje zo uit veegt). Daar heb ik bij de oplevering van ons oude huis, 2 maanden later, dus wel specifiek op gelet.

Zo was ons koophuis een aantal jaren geleden ook achter gelaten. Zo vies. Ben eerst zelf nog flink aan de slag gegaan. Mijn eigen huis heb ik wel echt netjes achtergelaten.

Poezenmeisje schreef op 24-05-2026 om 22:47:

Wat ik hier hoor als 'even een lapje erover' klinkt me als muziek in de oren...

Als het koopflat kun je een bedrijf in huren die dit voor je doet. Je betaald ervoor maat het geeft een hoop rust. Frisse kater is zo een bedrijf met ook nog eens een hele integere man die het bedrijf gestart is. Bij een huurwoning zou ik zo min mogelijk moeite erin steken aangezien de woningbouw toch nog wel wat moet doen om hem te kunnen door verhuren. Dan maar een boete of geen borg terug. 

De woning die mijn zoon heeft gekocht was ook helemaal doorrookt. Dit was voorheen een huurwoning. Bij hem in de straat worden de huizen verkocht als de huurder er uit gaat. St. Marc deed wonderen.

Eerlijk gezegd vind ik een huis enigszins netjes achterlaten voldoende. Helemaal uitboenen vind ik eigenlijk onnodig. Sowieso bij een koophuis. Keukens en badkamers gaan er vaak uit dus zonde van de moeite. Daarbij weet de nieuwe bewoner niet of dat nou echt hygiënisch gedaan is, dus gaat zelf ook aan de slag.

Ons vorige huis hebben we 'gewoon' netjes opgeleverd. Inderdaad bezem- en keukenschoon.

Toen we het overnamen lag er bruine katoenen vloerbedekking en was het plafond donkergroen. Dat kregen we gelukkig wit met hele dure verf.

De oven poetsen was een flinke klus. Toen de kindertjes van de vorige bewoners langskwamen (we hadden goed contact) vroegen ze of we een nieuwe oven hadden gekregen. Nee, hoor. "Hebben jullie er dan een raampje ingezet?" vroeg de tienjarige.

Okee dan... 😄

Poezenmeisje schreef op 25-05-2026 om 12:15:

Ons vorige huis hebben we 'gewoon' netjes opgeleverd. Inderdaad bezem- en keukenschoon.

Toen we het overnamen lag er bruine katoenen vloerbedekking en was het plafond donkergroen. Dat kregen we gelukkig wit met hele dure verf.

De oven poetsen was een flinke klus. Toen de kindertjes van de vorige bewoners langskwamen (we hadden goed contact) vroegen ze of we een nieuwe oven hadden gekregen. Nee, hoor. "Hebben jullie er dan een raampje ingezet?" vroeg de tienjarige.

Okee dan... 😄

😂

bieb1963 schreef op 25-05-2026 om 11:21:

Eerlijk gezegd vind ik een huis enigszins netjes achterlaten voldoende. Helemaal uitboenen vind ik eigenlijk onnodig. Sowieso bij een koophuis. Keukens en badkamers gaan er vaak uit dus zonde van de moeite. Daarbij weet de nieuwe bewoner niet of dat nou echt hygiënisch gedaan is, dus gaat zelf ook aan de slag.

Nou precies,  degene die er ik komt gaat altijd zelf schoonmaken dat is nog altijd zo geweest.

De kopers van ons huis ginnen grootscheeps verbouwen de keuken bleef er wel in. Ik heb de binnenkant en de apparatuur goed schoongemaakt. Aan de rest van het huis heb ik dus niets gedaan alleen achter een grote hoekkast die er 30 jaar had gestaan heb ik wel even gezogen.

Bij het huis wat wij kochten was de vrij nieuwe badkamer echt spic en span. De keuken waarvan ze wisten dat die eruit ging niet. Ze mochten van ons de vrij nieuwe de apparatuur meenemen.

Fleurette

Fleurette

27-05-2026 om 08:54 Topicstarter

Miepjecody schreef op 27-05-2026 om 07:33:

[..]

Nou precies, degene die er ik komt gaat altijd zelf schoonmaken dat is nog altijd zo geweest.

Dat doe ik zelf ook als ik ga verhuizen alleen wil ik niet dat de nieuwe bewoners in het huis dat ik achter laat dat ik een smeerpoets ben. 

Tuinfluiter schreef op 27-05-2026 om 07:50:

De kopers van ons huis ginnen grootscheeps verbouwen de keuken bleef er wel in. Ik heb de binnenkant en de apparatuur goed schoongemaakt. Aan de rest van het huis heb ik dus niets gedaan alleen achter een grote hoekkast die er 30 jaar had gestaan heb ik wel even gezogen.

Bij het huis wat wij kochten was de vrij nieuwe badkamer echt spic en span. De keuken waarvan ze wisten dat die eruit ging niet. Ze mochten van ons de vrij nieuwe de apparatuur meenemen.

Heel lief hoor maar als het hele huis wordt verbouwd dan is de kans groot dat er ontzettend veel stof en andere resten ook in de keuken komen. Dat ze de keuken hoogstens gebruiken voor koffie en wat kouds te drinken in de koelkast. Ze zullen hem na de verbouwing toch helemaal moeten poetsen. Ik zou hem netjes achterlaten maar zeker niet alles kastjes in en uit poetsen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.