Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Stadsverwarming, is het echt zo duur?

Vf_Watervrouw schreef op 09-02-2026 om 18:35:

Geen idee of stadsverwarming kan in een flat die dat nu niet heeft. Heb indertijd bij huizenjacht de stadsverwarmde versies nog op de nee-stapel kunnen gooien.
Als switch naar stadsverwarming kan raken we dan ook de individuele bemetering kwijt?

Stadsverwarming heeft individuele meters. Waar je nog meer voor op moet passen is blokverwarming. Zeker als daarvan de kosten hoofdelijk omgeslagen worden. Dan is er geen enkele prikkel om zuinig te doen. 

Moosey

Moosey

09-02-2026 om 19:36 Topicstarter

MarvelousM schreef op 09-02-2026 om 14:12:

[..]

Die oude meter helpt je niet, hoor. Zodra de salderingsregeling vervalt komt je netbeheerder sowieso aan je deur om jou een digitale meter te geven. Heb je dan niks meer over te zeggen.

Die oude meter helpt mij nu zeker wel. En tegen de tijd dat ze eraan toekomen zijn om een slimme meter te plaatsen woon ik er niet meer. 

Goed om te weten dat ik nu echt weinig betaal (en dit betaal ik al jaren en we hoeven nooit bij te betalen) en dat het dus sowieso tegen gaat vallen in een volgend huis, ook al wordt t dan kleiner en wellicht beter geïsoleerd. Jammer wel, maar soit. 

@Daglichtlamp, wordt blokverwarming altijd niet-individueel afgerekend? Dat is dan ook wel een goeie om in de gaten te houden..

Ik geloof nog best dat 130 per maand in een half vrijstaande woning zou kunnen hoor. Als ik bij vrienden en vriendinnen op bezoek ga valt me altijd op hoeveel elektrische snufjes die hebben. Ik denk dat bij mijzelf, als ik alleen woon, ik alleen altijd de verwarming in de winter op minimaal 14 graden heb staan. En elektra tsja, de computer voor het thuiswerken, mijn mobiel, s avonds 5 minuten de fohn en natuurlijk het licht. Dingen als een televisie, speakers en Alexa gebruik ik niet eens.

Funda staat idd vol met appartementen van stadsverwarming van minstens 200 euro, vaak nog veel meer. Prima betaalbaar als je wegblijft van jouw maximale hypotheek, anders is het snel te duur. 

Even een kleine tegenhanger van alle "zo weinig betaal je nooit meer"-berichten. Wij betalen nu per maand €65 voor gas/elektra. Wel energielabel A en appartement, dus niet vergelijkbaar met jouw woonsituatie, maar als je dus in een beter geïsoleerd huis gaat wonen, zou je er ook nog wel op vooruit kunnen gaan.
Overigens is in mijn ervaring stadswarmte inderdaad heel duur, vooral door de vaste kosten. 

Ik betaal ongeveer €130 per maand voor stadsverwarming voor een label A appartement van 94m2 uit 2006. (en nog apart €39 voor electra). Daarvan is €50 de maandelijkse vaste kosten, dus €80 zijn de verbruikskosten. En ik krijg altijd iets van een tientje terug, dus dat klopt wel. Ik heb de verwarming op 20-22 graden staan overdag en 17 graden in de nacht.

Vf_Watervrouw schreef op 09-02-2026 om 18:35:

Geen idee of stadsverwarming kan in een flat die dat nu niet heeft.
Heb indertijd bij huizenjacht de stadsverwarmde versies nog op de
nee-stapel kunnen gooien.

Als switch naar stadsverwarming kan raken we dan ook de individuele bemetering kwijt?

Nee. Hele wijken worden aangelegd op stadsverwarming. De infrastructuur moet er al liggen zeg maar, inclusief de centrale waar de warmte opgewekt wordt. Maar je kan wel van stadsverwarming af als je hebt tegen een bepaalde afkoopsom, heb ik mij laten vertellen. Je hebt gewoon je eigen meter bij stadsverwarming trouwens.

Moosey schreef op 09-02-2026 om 19:36:

[..]

Die oude meter helpt mij nu zeker wel. En tegen de tijd dat ze eraan toekomen zijn om een slimme meter te plaatsen woon ik er niet meer.

Goed om te weten dat ik nu echt weinig betaal (en dit betaal ik al jaren en we hoeven nooit bij te betalen) en dat het dus sowieso tegen gaat vallen in een volgend huis, ook al wordt t dan kleiner en wellicht beter geïsoleerd. Jammer wel, maar soit.

@Daglichtlamp, wordt blokverwarming altijd niet-individueel afgerekend? Dat is dan ook wel een goeie om in de gaten te houden..

Je gaat dit jaar verhuizen? Je mag niet meer weigeren, als het goed is worden alle meters dit jaar vervangen door digitale slimme of domme meters.

Blokverwarming is soms met metertje op de radiators, soms niet. Een meetsysteem is bij blokverwarming vaak erg duur. Toen ik het nog had wel 1/3 van de jaarlijkse kosten. 

Moosey schreef op 09-02-2026 om 19:36:

[..]

Nou. Leg eens uit hoe die meter jou precies helpt? Wat gaat er bij jou anders dan bij iemand met een digitale of een slimme meter die nog mag salderen? Er is echt geen verschil. 

MarvelousM schreef op 10-02-2026 om 10:33:

[..]

Nou. Leg eens uit hoe die meter jou precies helpt? Wat gaat er bij jou anders dan bij iemand met een digitale of een slimme meter die nog mag salderen? Er is echt geen verschil.

1 woord: Terugleverkosten. 

Peaches schreef op 10-02-2026 om 10:47:

[..]

1 woord: Terugleverkosten.

Nee, doe maar meer woorden. Hoe verschilt het precies volgens jou? 

Daglichtlamp schreef op 10-02-2026 om 11:33:

[..]

https://weblog.independer.nl/energie/je-oude-draaischijfmeter-gaat-eruit-dit-verandert-er-voor-jou/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Zucht. Dit gaat over het vervallen van de salderingsregeling. Dus dat geldt voor mensen met oude en nieuwe meters. 

Nogmaals, ik hoor graag het verschil (voordeel) dat mensen menen te hebben doordat ze op dit moment een oude draaischijfmeter hebben. 

Liefst in eigen woorden ipv een linkje waarin dan geen antwoord op mijn vraag gegeven wordt. 

MarvelousM schreef op 10-02-2026 om 12:25:

[..]

Zucht. Dit gaat over het vervallen van de salderingsregeling. Dus dat geldt voor mensen met oude en nieuwe meters.

Nogmaals, ik hoor graag het verschil (voordeel) dat mensen menen te hebben doordat ze op dit moment een oude draaischijfmeter hebben.

Liefst in eigen woorden ipv een linkje waarin dan geen antwoord op mijn vraag gegeven wordt.

Die oude meter draait gewoon terug en op vraag van je energie leverancier geef je 1 of 2 meterstanden door.

Ze kunnen 'm niet aflezen dus zien alleen je verbruik tov de vorige keer.

MarvelousM schreef op 10-02-2026 om 12:25:

[..]

Als je uit dit linkje het voordeel niet snapt dat mensen met een oude draaischijf eter nog hebben, snap je het denk ik ook niet als ik het in mijn eigen woorden uit leg. 

MarvelousM schreef op 10-02-2026 om 11:25:

[..]

Nee, doe maar meer woorden. Hoe verschilt het precies volgens jou?

OK, een paar woorden erbij dan. Maar zo moeilijk is het niet.. 

Met een draaischijfmeter betaal je geen terugleverkosten. Met een digitale meter wel. 

Ysenda schreef op 10-02-2026 om 12:32:

[..]

Die oude meter draait gewoon terug en op vraag van je energie leverancier geef je 1 of 2 meterstanden door.

Ze kunnen 'm niet aflezen dus zien alleen je verbruik tov de vorige keer.

Ja, dat is dus hetzelfde als met een digitale meter. Daar mag je ook je teruglevering (nu nog) van je verbruikte energie aftrekken. Dat is hetzelfde als teruglopen. 

Dus met oude meter: 

Meterstand begint op 1000
Je verbruikt 2000 en levert 700 terug, dus de meter loopt voor- en achteruit en eindigt op 2300. Je moet 1300 kwh betalen.

En met nieuwe digitale meter:

Meterstand begint op 1000
Je verbruikt 2000, meter loopt op tot 3000.
Je levert 700 terug, die mag je van die 2000 aftellen, dus je betaalt 1300 kwh. 

Same Same. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.