Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Vaste telefoon

Ik heb nog een vaste telefoon en kwam er laatst achter dat die aansluiting me 4 euro per maand kost. Sinds mijn moeder overleden is, word ik er hooguit nog vier keer per jaar op gebeld door mensen die iets willen verkopen. Verder gebruiken we hem niet. Die kan dus wel worden opgezegd (ja, binnenkort).
Hebben jullie nog een vaste telefoon en belt daar wel eens iemand heen?

Ja. En ik wil ook wel aanhouden, al wordt er zelden mee gebeld. Al was het alleen  maar omdat  ooit aan die aansluiting een weeksalaris minimumjeugdloon uitgegeven heb, van mijn vakantiebaantje bij de PTT nb.
 Ik bel er zelf nooit mee, maar ik word er wel opgebeld door de kinderen als ik mijn mobiel niet snel genoeg opneem,daar ben  ik erg onhandig  in. En ik vind het erg handig om mijn vaste telefoonnummer op te geven aan bedrijven waardoor ik niet op mijn mobiel  gebeld wil worden.

Ik heb hem nog maar volgens mij is ie stuk. Of hij staat uit. Ik bel er in ieder geval nooit mee. Maar ik vind het wel superhandig om dit nummer overal in te vullen.

Vaste telefoon hier. Ik geef m’n 06 nummer bij voorkeur niet aan bedrijven en instanties, en word sowieso graag thuis gebeld en niet ergens onderweg. Moet ik m wegdrukken enzo, of ik pak te laat op omdat mobiel in m’n tas zit, dat soort dingen. vind ik niet prettig.
Met m’n mobiel app ik vooral.

Bellen doe ik met de vaste lijn die bekostigd wordt in het internetabonnement.

Ik vind het jammer dat de meeste gezinnen geen vaste telefoon meer hebben. Als je naar een huisaansluiting belt, krijg je x, y of z aan de telefoon - ook de kinderen. Je praat met diegene en vraagt daarna zonodig naar een ander in het gezin.
In mijn geval sprak ik dan bv kleinkinderen onder de mobiel-leeftijd.
Nu iedereen mobiel belt, bel ik (en velen met mij, denk ik) alleen degene die je moet/wilt spreken. Je zegt niet ‘ en mag ik nou die en die nog even’ - het is een ander soort telefooncontact.  
Tja, boomer he. 

Ginevra schreef op 25-03-2026 om 13:53:

Ik bel altijd met oortjes in of headset op, ik wil met twee oren kunnen horen en mijn handen vrij houden om ondertussen de was op te hangen of thee te pakken. Dat gaat met de mobiel wel zo makkelijk.

Dit, ik begrijp ook niet dat mensen een mobiel minder fijn vinden vasthouden, dat is het mooie, die hoef je niet vast te houden. En je kan terwijl je belt ook andere apps gebruiken om iets op te zoeken

MijnNaamIsHaas73 schreef op 26-03-2026 om 19:52:

[..]

Dit, ik begrijp ook niet dat mensen een mobiel minder fijn vinden vasthouden, dat is het mooie, die hoef je niet vast te houden. En je kan terwijl je belt ook andere apps gebruiken om iets op te zoeken

Met oortjes is het ideaal. Of als ik thuis ben, dan zet ik 'm op de speaker. Maar soms heb je geen oortjes bij de hand en ben je ergens waar je 'm ook niet op de speaker kan zetten en dan vind ik een mobiel dus inderdaad niet fijn bellen. Ik check nu tegenwoordig driedubbel of ik mijn oortjes wel in mijn werktas heb zitten.

Dat je je handen vrij hebt om andere dingen te doen terwijl een collega een twee uur durende monoloog aan het houden is, dat is wel erg fijn inderdaad. 

mana_sutiyuq schreef op 25-03-2026 om 10:38:

[..]

Dan zul je ook verbaasd zijn hoeveel mensen er überhaupt geen mobiele telefoon hebben.

In mijn omgeving heeft iedereen een mobiel. (Ik heb geen 80-plussers in mijn omgeving). 

Maar er zullen er ongetwijfeld ook zijn die jonger zijn en er geen hebben.

Ik ken wel veel mensen die naast het bellen niet al te goed met de smartphone om kunnen (leren) gaan.

RavIvaR schreef op 26-03-2026 om 21:52:

[..]

In mijn omgeving heeft iedereen een mobiel. (Ik heb geen 80-plussers in mijn omgeving).

Maar er zullen er ongetwijfeld ook zijn die jonger zijn en er geen hebben.

Ik ken wel veel mensen die naast het bellen niet al te goed met de smartphone om kunnen (leren) gaan.

Dat verklaart wel iets.

Mijn schoonmoeder heeft geen mobiel. Mijn schoonbroer zit intussen aan mobiel 3 die hij haar wil leren, maar het lukt niet. Wij gaven het al op na mobiel 1 12 jaar geleden . (De oude mobiel van schoonvader. Maar ze vergeet élke keer de code, vergeet het ding op te laden, kan niet bellen, wil niet bellen, vindt het doodeng, ...)

En ik ben al lang blij dat we zo ook een stuk minder moeten opletten voor dingen als phishing.

Mijn vader - van 74 - heeft dan weer wél een mobiel ... die hij nagenoeg nooit gebruikt, die hij 3 kwart van de tijd niet mee heeft als hij het huis uit is en / of waarop hij niet bereikbaar is omdat het ding permanent leeg is. Wil je hem bereiken moet je mijn moeder of een huis-vriendin waar hij vaak zit bellen. Die énkele keer dat er wel wordt opgenomen blijkt standaard dat ik mijn moeder aan de lijn heb . Die het ding weer eens hoorde rinkelen voor niets want hij neemt toch nooit op, is te laat, ... en als ze dus ziet dat ik het ben neemt ze zelf wel op.

Oortjes verafschuw ik zelf. Die blijven gewoon nooit zitten en het laatste paar is ergens tussen mijn fietswielen gestrand. Ik bel toch echt bij voorkeur thuis en bij voorkeur op speaker (enkel thuis of als ik alleen in mijn kantoor op mijn werk zit). Of zo kort mogelijk onderweg. Desnoods om te melden dat ik over een half uur / vanavond thuis wel zal terugbellen  .

Tjilp schreef op 26-03-2026 om 18:54:

Vaste telefoon hier. Ik geef m’n 06 nummer bij voorkeur niet aan bedrijven en instanties, en word sowieso graag thuis gebeld en niet ergens onderweg. Moet ik m wegdrukken enzo, of ik pak te laat op omdat mobiel in m’n tas zit, dat soort dingen. vind ik niet prettig.
Met m’n mobiel app ik vooral.

Bellen doe ik met de vaste lijn die bekostigd wordt in het internetabonnement.

Ik vind het jammer dat de meeste gezinnen geen vaste telefoon meer hebben. Als je naar een huisaansluiting belt, krijg je x, y of z aan de telefoon - ook de kinderen. Je praat met diegene en vraagt daarna zonodig naar een ander in het gezin.
In mijn geval sprak ik dan bv kleinkinderen onder de mobiel-leeftijd.

Nu iedereen mobiel belt, bel ik (en velen met mij, denk ik) alleen degene die je moet/wilt spreken. Je zegt niet ‘ en mag ik nou die en die nog even’ - het is een ander soort telefooncontact.
Tja, boomer he.

Mijn kinderen namen de vaste lijn zelden nog op toen ze eenmaal een mobiel hadden. Als de vaste lijn rinkelt is het niet voor mij, dus een ander neemt maar op, was hun gedachte. 

Marty1984 schreef op 26-03-2026 om 22:03:

Oortjes verafschuw ik zelf. Die blijven gewoon nooit zitten en het laatste paar is ergens tussen mijn fietswielen gestrand. 

Ik heb ouderwetse oortjes met snoer, en anders een headset op. Want draadloze oortjes zou ik inderdaad binnen een dag kwijt zijn, ze blijven niet zitten. (en haken om mijn oren etc is niet handig met een bril). 

Ginevra schreef op 28-03-2026 om 12:59:

[..]

Ik heb ouderwetse oortjes met snoer, en anders een headset op. Want draadloze oortjes zou ik inderdaad binnen een dag kwijt zijn, ze blijven niet zitten. (en haken om mijn oren etc is niet handig met een bril).

Headset vind ik vreselijk, het drukt zo op je oor. Oortjes met haak heb ik geen last van maar ik heb oortjes die  het haakje in je oor hebben, dat is wel beter. Ze zijn wel met een draadje aan elkaar verbonden, dat vind ik wel fijn. Als er dan 1 toch uitvalt ben je 'm niet gelijk kwijt.

MMcGonagall

MMcGonagall

28-03-2026 om 13:44 Topicstarter

Oortjes gaan bij mij altijd pijn doen. Het ‘gat’ achter dat puntje kraakbeen bij je oor is bij mij diep en smal. Daar past dus zo’n oortje niet achter. Ik heb altijd van die oortjes aan een draadje van Apple.

Kampeerder schreef op 27-03-2026 om 06:37:

[..]

Mijn kinderen namen de vaste lijn zelden nog op toen ze eenmaal een mobiel hadden. Als de vaste lijn rinkelt is het niet voor mij, dus een ander neemt maar op, was hun gedachte.

Snap ik. Het gaat me om jongere kinderen, die nog geen mobiel hebben. Onze kinderen namen vanaf een jaar of vijf de telefoon op. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.