Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Waarom rijden mensen in grote auto's

Het valt me op dat steeds meer mensen in grote, vaak elektrische, auto's rijden. En dan niet alleen gezinnen maar ook oudere mensen die er vaak ook niet mee kunnen parkeren etc.
Zelf rijd ik een Renault Twingo, zou niet anders willen dan een kleine auto. Maar ben dus benieuwd waarom mensen er wel voor kiezen. 

Omdat ze al 50 jaar met grote robuuste auto's rijden.
En zo'n Twingo zo omver gereden wordt als je niet uitkijkt.
En je er ook nog eens nauwelijks iets mee vervoert krijgt.

En voor heel sommigen is het gewoon een status-symbool.

Marty1984 schreef op 10-04-2026 om 18:52:

Omdat ze al 50 jaar met grote robuuste auto's rijden.
En zo'n Twingo zo omver gereden wordt als je niet uitkijkt.
En je er ook nog eens nauwelijks iets mee vervoert krijgt.

En voor heel sommigen is het gewoon een status-symbool.

Nou, onmogelijk dat ze met z'n allen al 50 jaar in deze afmetingen van auto rijden. Auto-afmetingen rn -gewicht nemen enorm toe de afgelopen jaren:

https://www.carblogger.nl/cbs-autos-in-nederland-steeds-groter-en-zwaarder/

En heel veilig voor de inzittenden, maar niet meer als je uitstapt.

https://www.rtl.nl/nieuws/onderzoek/artikel/5485405/aanrijding-fietser-voetganger-suv-gewond-ongeluk-ongeval

Omdat ze iets te compenseren hebben🤭

Als je elektrisch wil gaan rijden en nog ongeveer de laadruimte overhouden die je oude auto had dan wordt je nieuwe auto groter. Er is namelijk enorm veel ruimte nodig voor het pakket batterrijen in je nieuwe auto. 
En van de redenen dat we (nog) niet elektrisch willen gaan rijden. Voor onze vakanties met een hoop kampeerspullen is dat niet zo gunstig. 

Ik wil geen kleine auto meer omdat ik me er niet veilig in voel op de snelweg. Als de rest 3x zo zwaar is als jij, delf je het onderspit. Dat is dus ook nog een factor. 

Omdat man (en ik) anders met ons hoofd tegen het dak zitten én de tieners achterin onvoldoende beenruimte hebben. 

Overigens zou de breedte van de auto wel wat minder mogen van mij

MijnNaamIsHaas73 schreef op 10-04-2026 om 19:11:

Omdat man (en ik) anders met ons hoofd tegen het dak zitten én de tieners achterin onvoldoende beenruimte hebben.

Dat ook ja. Onze huidige grote auto is er gekomen voor de tieners. Nu ze zelf kunnen rijden en ik niet zit ik vaak op de achterbank 😭met dochter. 

Ik ben de kleinste daarna dochter en de mannen zijn het grootst. 

Tijdens de vorige vakantie moesten we steeds wisselen van kant. Ik achter zoon een dochter achter man. Dat paste het beste. Als dochter reed zat zoon achter dochter om genoeg beenruimte te hebben. 

omdat ze veiliger zjjn,  mensen honden hebben,  een familielid die hoge instap nodig heeft etc
Spullen nodig voor werk, hobby, geeft muziekles, ehbo les

Wij hebben net een hybride gekocht en die zijn groter. Daarbij hebben we graag een hoge zit en instap, vervoeren elke week twee dagen 2 steeds groter wordende kleinkinderen en een hond. En de veiligheid van een grotere auto vinden we ook belangrijk. Statussymbool: absoluut niet, dat soort dingen kunnen me gestolen worden.

Er zijn ook best kleinere auto's met een hogere instap. 

Daglichtlamp schreef op 10-04-2026 om 19:43:

Er zijn ook best kleinere auto's met een hogere instap.

Ja dat ontken ik toch niet? Maar hybrides niet. De hoge instap was niet mijn enige reden. Het is geen enorme bak trouwens hoor. Gewoon iets groter dan we altijd hadden.

Omdat ik mijn rolstoel erin kan zwiepen zonder de wielen eraf te moeten gaan halen. Nauwelijks keuze in auto's trouwens, alles met schuin aflopende kont valt af. En dat zijn de meesten.

Voor ouderen is het vaak de hoge instap. En misschien moeten ze wat geld kwijt. Kan ook. 

Wat voorheen normaal was qua grootte, is nu klein geworden. Hier ook een kleine auto met wel normale instap en je voelt je steeds kleiner worden. 

Arjan Lubach heeft er een tijd geleden een item aan gewijd. 

https://www.youtube.com/watch?v=-R7JnttcQ8g

Vooral voor de bagageruimte. Vakanties en regelmatig weekendjes weg, dan moet er voor 4 personen veel mee. We kamperen en zijn erg actief in de bergen, daarvoor hebben we een flink volume aan materialen nodig. Dus grote kofferbak en grote dakkoffer.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.