Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Waarom rijden mensen in grote auto's

Het valt me op dat steeds meer mensen in grote, vaak elektrische, auto's rijden. En dan niet alleen gezinnen maar ook oudere mensen die er vaak ook niet mee kunnen parkeren etc.
Zelf rijd ik een Renault Twingo, zou niet anders willen dan een kleine auto. Maar ben dus benieuwd waarom mensen er wel voor kiezen. 

Neweve schreef op 11-04-2026 om 09:47:

[..]

Als het alleen om de vakantie gaat kan je ook voor die 1-5 weken een grote auto (of aanhangwagen) huren.

Ik snap nooit zo goed waarom mensen een duurdere grote auto aanschaffen voor situaties die maar een enkele keren per jaar zich voordoen.

Zorg dat je auto past bij wat je er dagelijks/wekelijks mee wilt doen. Niet bij de uitzonderingen.

Dat is van een kant helemaal waar, en is ook vaak goedkoper. Toch is het ook lastig. Je moet dan iets gaan regelen voor de vakantie en dat kost dan ook nog extra. 

En hoewel het misschien niet duurder is op jaarbasis voelt het als duur voor de vakantie.

Onze auto is groot genoeg voor alles, inclusief onze manier van kamperen. Dagelijks gebruik woon/werk voor man zou natuurlijk kleiner kunnen, maar verder zijn we er regelmatig toch heel blij. Niet alleen de maat, maar ook de mate van comfort, wegligging, wat je bij een kleiner model toch anders zou ervaren. Verre stukken kunnen best in mijn Celerio, maar dat is dan gelijk ook heel vermoeiend. Zitcomfort, geluid, etc. 

yette schreef op 11-04-2026 om 08:52:

[..]

Maar nu omschrijf je toch precies wat ik stel? Wie half op de weg gaat staan terwijl er nog een meter achteruit gereden kan worden, die kan of wil gewoon niet fatsoenlijk parkeren. Dat heeft weinig met het formaat van de auto te maken.

En tsja, sommige ouderen in het verkeer ... die kunnen maar beter onhandig geparkeerd staan dan dat je ze rijdend tegenkomt

Sommige jongeren ook....

Chiquita schreef op 11-04-2026 om 08:37:

[..]

Ik zie anders regelmatig de grotere autos op parkeerterrein bij winkels bijna half op de weg staan, dan denk ik metertje achteruit stuk prettiger voor degenen die daar rijden, is vgm toch slecht parkeren. Enne ook wel bedenk ik regelmatig, waar betalen ze t van? Ouder, niet meer werkend, krijg je dan nog een lening voor 25/40 k?

Sparen? (net als wij hebben gedaan)

yette schreef op 11-04-2026 om 08:18:

Gewoon, omdat het praktisch is. En ik voel me er lekkerder in. Ik had vroeger grotere auto's dan nu, maar inmiddels zijn 3 van de kinderen de deur uit en kon het iets kleiner. Sommigen zullen mijn auto nog steeds wel groot vinden, het is in principe een 7-zitter, maar de 3e rij is geen vaste bank zoals bij mijn vorige auto's en er past ook geen fiets meer overdwars in. Ikzelf vind dat qua volume soms best behelpen

En over het onvermogen om te kunnen inparkeren, waar TO het over heeft: of iemand dat kan heeft volgens mij weinig met het formaat van de auto te maken. Er zijn gewoon heel veel mensen die niet of niet vlot kunnen inparkeren, ongeacht het formaat van hun auto. Maar als je techniek goed is en het vak groot genoeg, dan is inparkeren met een grote auto niet anders dan met een kleine.

Toch wel hoor,  de parkeerplaatsen die vroeger nog voldeden zijn soms echt te smal.

Of langs een weg, dat de strook net te smal is.

Ik heb laatst een Toyota Aygo gehuurd. Sodeknetter, wat een fantastisch beeld met de achteruitrijdcamera! Zelfs met zonnebril kon ik alles goed zien.

Bij mijn Dacia is het beeld veel vager, zelfs zonder zonnebril. Met zonnebril zie ik helemaal niets op dat schermpje.

Wel irritant: Álles lijkt geprogrammeerd en geautomatiseerd te zijn, behalve de klok die nog op wintertijd stond... 

Kampeerder schreef op 11-04-2026 om 09:08:

Met het groter worden van ons gezin kwam er steeds een grotere auto. Toen de kinderen zelf ook nog eens groter werden zijn we nog twee keer groter gaan rijden.
En toen kregen de kinderen zelf rijbewijzen en auto's en gingen wij plotseling nog maar samen op vakantie met de allerlaatste grote auto. We zijn direct weer kleiner gaan rijden het jaar daarna. De auto is nog steeds wel een middenklasser want kampeerders dus ook samen best veel spullen mee.

Sinds jongste drie was hebben we ook altijd een tweede auto gehad in de categorie oud, klein, goedkoop. En die is ook elke paar jaar een beetje gegroeid. En nu ook weer wat kleiner. Suzuki Alto, Swift, Splash, en nu Celerio.

Hier ook een tweede auto. Mijn man rijdt iig zo'n 150 km per dag. Zijn auto is altijd kleiner dan de mijne en aanzienlijk goedkoper in de brandstof. 

Nu ikzelf een kleinere auto heb en de kinderen allemaal minstens 175cm lang zijn, moeten we de keren dat we met z'n allen weg gaan, wel met twee auto's rijden. 

De norm is al jaren aan het verschuiven waardoor auto’s steeds groter worden en wij ze als kleiner ervaren.
Wij rijden nu een Volkswagen Polo, die is net zo groot als een Golf van jaren geleden.
Als je een even grote auto wilt blijven rijden, moet je dus bij je volgende aankoop een model ‘kleiner’.
De norm verandert door alle luxe die te krijgen is.
Wat vroeger gewoon was, ervaren we nu als behelpen.

Neweve schreef op 11-04-2026 om 09:47:

[..]

Als het alleen om de vakantie gaat kan je ook voor die 1-5 weken een grote auto (of aanhangwagen) huren.

Ik snap nooit zo goed waarom mensen een duurdere grote auto aanschaffen voor situaties die maar een enkele keren per jaar zich voordoen.

Zorg dat je auto past bij wat je er dagelijks/wekelijks mee wilt doen. Niet bij de uitzonderingen.

Wij hadden altijd een golf, wel met een iets zwaardere motor om de aanhanger te trekken. We kopen altijd een jonge degelijke tweedehands die we dan helemaal op rijden. Meestal, als de auto nog ongeveer een jaar mee kan, zoekt man naar een geschikt exemplaar en als we dat gevonden hebben dan ruilen we de auto in. 

De laatste keer dat we een nieuwe auto moesten kwam dat heel onverwacht (grote storm boom op de auto) en is er geen geschikte golf gevonden maar een iets grotere. Het is een volkswagen maar ik heb geen idee van het type zo weinig interesseert het mij. Die hebben we nu 8 jaar. 

Ik vind een golf nou niet een auto die niet past bij wat we er wekelijks mee doen. 

Volgende auto wordt gewoon weer een golf. Ik had dat stukje waar je op reageert meer algemeen geschreven dan afgestemd op mijn eigen situatie. 

Edit: het scheelt dat wij vrij minimalistische kampeerders zijn en alleen meenemen wat we echt nodig hebben in/bij de vouwwagen. 

Voor iedereen 1 stoel, 1 tafel en geen onzin als camping magnetron of airfryer.

Zakdoek schreef op 11-04-2026 om 10:32:

De norm is al jaren aan het verschuiven waardoor auto’s steeds groter worden en wij ze als kleiner ervaren.
Wij rijden nu een Volkswagen Polo, die is net zo groot als een Golf van jaren geleden.
Als je een even grote auto wilt blijven rijden, moet je dus bij je volgende aankoop een model ‘kleiner’.
De norm verandert door alle luxe die te krijgen is.
Wat vroeger gewoon was, ervaren we nu als behelpen.

Inderdaad de laatste golf die we hadden was groter dan de eerste. 

Ik heb een kleine auto. Vind ik zelf fijn rijden én parkeren. Nadeel is dat je er niet met 5 man in past, maar dat is misschien slechts een paar keer per jaar wenselijk voor mij en goed op te lossen. Ik kan me goed voorstellen dat er genoeg praktische redenen zijn om een grotere auto te nemen, maar je hebt groter en je hebt groter. Ik zie hier de laatste tijd steeds meer auto's die te breed zijn voor een normaal parkeervak. Dat is soms best vervelend in een buurt waar parkeerruimte al schaars is. En Tesla's zijn sowieso raar breed en raar hoog. Die vind ik wel irritant om voor me te hebben rijden op de weg. 

mut

mut

11-04-2026 om 13:00

Kampeerder schreef op 11-04-2026 om 09:08:

Met het groter worden van ons gezin kwam er steeds een grotere auto. Toen de kinderen zelf ook nog eens groter werden zijn we nog twee keer groter gaan rijden.
En toen kregen de kinderen zelf rijbewijzen en auto's en gingen wij plotseling nog maar samen op vakantie met de allerlaatste grote auto. We zijn direct weer kleiner gaan rijden het jaar daarna. De auto is nog steeds wel een middenklasser want kampeerders dus ook samen best veel spullen mee.

Sinds jongste drie was hebben we ook altijd een tweede auto gehad in de categorie oud, klein, goedkoop. En die is ook elke paar jaar een beetje gegroeid. En nu ook weer wat kleiner. Suzuki Alto, Swift, Splash, en nu Celerio.

Heel herkenbaar. Wij kwamen uiteindelijk uit op een personenbusje die nu inmiddels  naar een Honda Jazz veranderd is (wel nog steeds met een tweede auto, VW Up die ook door de kinderen gebruikt word)

Kampeerder schreef op 11-04-2026 om 09:54:

[..]

Dat is van een kant helemaal waar, en is ook vaak goedkoper. Toch is het ook lastig. Je moet dan iets gaan regelen voor de vakantie en dat kost dan ook nog extra.

En hoewel het misschien niet duurder is op jaarbasis voelt het als duur voor de vakantie.

Onze auto is groot genoeg voor alles, inclusief onze manier van kamperen. Dagelijks gebruik woon/werk voor man zou natuurlijk kleiner kunnen, maar verder zijn we er regelmatig toch heel blij. Niet alleen de maat, maar ook de mate van comfort, wegligging, wat je bij een kleiner model toch anders zou ervaren. Verre stukken kunnen best in mijn Celerio, maar dat is dan gelijk ook heel vermoeiend. Zitcomfort, geluid, etc.

Daar heb je ook gelijk in. Je kiest een auto niet alleen voor het formaat maar ook voor andere factoren. 

Over die factoren gesproken: ik vind laadruimte in sommige grote autos enorm tegen vallen. We hebben geen auto dus rijden in veel verschillende geleende/gehuurde autos. In de Greenwheels Volkswagen up past de wagen met weinig moeite in de laadruimte (die is dan wel vol). In de veel grotere elektrische (Hyundai?), past hij met moeite door de achterklep en idealiter wil je ook nog een stoel platleggen zodat hij niet schuin over de hele achterbank staat. 

Overigens zie ik de "ouderwetse" station niet als groot. Ze hebben veel laadruimte en zitruimte maar voelen als je ze tegenkomt op de weg niet zo groot (zoals een Tesla of suv wel heeft). Hetzelfde voor een Hyundai trajet, 3 rijen stoelen met laadruimte maar ook niet asociaal groot aan de buitenkant. 

Het groot voelen/zijn zit volgens mij in de breedte en hoge voorkant. 

MMcGonagall schreef op 10-04-2026 om 20:27:

Ik moet altijd lachen om mensen met Tesla’s. Die hebben geen auto, maar rijden een Tesla. Let maar eens op 9/10 zegt ‘ik ben met de Tesla’ of iets in die trant. 

Ik heb geen tesla, maar doe dit ook. Ik zeg vaak “ik kom met de Mazda”. Dan weten mensen meteen dat ik de grote auto mee heb.

Hier dus een grote auto, Mazda cx5, omdat we een caravan hebben. De caravan is 1500kg en hiervoor hadden we een Citroën c4 (gewoon model) en die mocht 1550kg trekken. Dat rijdt toch niet zo heel prettig als je daar die caravan achter hebt. Hij trekt dan op zijn max en in de bergen is dat al helemaal niet fijn. Dus een grotere auto aangeschaft die 2000kg mag trekken. Als wij geen caravan hadden gehad, hadden we die grote auto ook niet gehad hoor. We hebben maar 1 kind, dus het is qua ruimte ook helemaal niet nodig om een grote auto te hebben. Voor vakanties zonder caravan is het wel fijn, hij zit lekker, je hebt wat meer ruimte enz. Maar het zou ook prima in mijn Peugeot 208 passen allemaal die hebben we dus ook, een kleinere auto. Pakken we vaak mee, omdat die een stuk zuiniger rijdt. Ik ben overigens wel eigenlijk wat te lang voor die 208. Ik had zelf geen proefrit gemaakt, man wel. En hoewel we even lang zijn, heeft man kortere benen blijkbaar. Ik stapte dus de eerste keer in en zat met mijn knieën tegen het stuur 🤣 van alles verzet, alleen nu zit mijn stuur dus precies voor het dashboard. Gelukkig kon ik dat dashboard enigszins aanpassen en de snelheid verplaatsen naar rechts ipv in het midden. Ik zag dus niet hoe hard ik reed, want dat stuur zat ervoor. Nu het rechts staat kan ik het wel redelijk zien. Nog niet helemaal perfect, maar goed genoeg 😁

Als je een auto ‘moet’ rijden die bij je afmetingen past, zou ik in een Aygo moeten rijden. Ons gezin is nooit groter geweest dan drie personen < 1,70 m.
Grotere auto’s dwingen meer fatsoen af in het verkeer. Dat merk ik het best als ik in de grootste auto van mijn werk rijd, liefst een met lichtbak. Dat rijd ook beter dan mijn eigen koekblik dat bij storm nog wel eens mee wil waaien. Ook toen ik tijdelijk een Passat station had, had ik niet zoveel last van zigzaggende aso’s en bumperklevers.

Ik ken mensen met een "Dafje".
Die komen vervolgens met een vrachtwagen aanzetten.
😄

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.