Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

In het AD zag ik een artikel met in de kop (niet gelezen want premium) de vraag waarom mensen altijd op vrijdag en zaterdag op vakantie gaan. Is onhandig vanwege zwarte zaterdag enzo. Is blijkbaar zelfs een uitlegvideo bij. Mijn antwoord: Omdat bijna alle huisjes e.d. alleen te boeken zijn van zaterdag tot zaterdag! Is dat nou zo moeilijk… Raar dat er zelfs een video bij nodig is. Komkommertijd gok ik.  

Netherfield schreef op 22-07-2026 om 09:27:

In het AD zag ik een artikel met in de kop (niet gelezen want premium) de vraag waarom mensen altijd op vrijdag en zaterdag op vakantie gaan. Is onhandig vanwege zwarte zaterdag enzo. Is blijkbaar zelfs een uitlegvideo bij. Mijn antwoord: Omdat bijna alle huisjes e.d. alleen te boeken zijn van zaterdag tot zaterdag! Is dat nou zo moeilijk… Raar dat er zelfs een video bij nodig is. Komkommertijd gok ik.

En vrijdag is de laatste werk/schooldag

Sommige mensen gaan gelijk, anderen de volgende dag, je hebt niet zolang vakantie en wilt er zo snel mogelijk van genieten.

Dit zou ik als reden bedenken 

Ben nu wel benieuwd wat t AD als reden geeft

Yumi schreef op 21-07-2026 om 09:21:

[..]

Eens

En we waren beide vroeg wakker

Haha, ja, op werkdagen ben ik om kwart over vijf al op. 

Maar ik snap de hekel aan zonnebrand wel hoor. Dat heb ik ook altijd al gehad. Plakkerige rotzooi. Dik en ellendig. Ik kreeg er puistjes van. Ik moest er niks van hebben. Nu heb ik elke dag zin om mijn gezicht in te smeren. Het is gewoon een moisturizer. Die ook nog beschermt. s Avonds haal ik het er wel af met een dubbele reiniging. Sindsdien krijg ik er geen acne meer van. 

Smeren jullie dan je hele lichaam in met zonnebrand, of althans de ‘blote’ delen? Ik heb op doorsnee dagen alleen mijn dagcrème op en alleen als ik echt een hele dag in de zon wil gaan zitten (nagenoeg nooit dus), smeer ik mijn armen en benen in. Ik verbrand ook niet van een uurtje wandelen omdat je zelden echt in de volle zon loopt. Mijn oudste is bleek met sproeten. Die smeerde vroeger al voor het fietsen naar school, maar dat is omdat haar huid in een kwartiertje al rood wordt.

Groentetuin schreef op 22-07-2026 om 09:34:

[..]

En vrijdag is de laatste werk/schooldag

Sommige mensen gaan gelijk, anderen de volgende dag, je hebt niet zolang vakantie en wilt er zo snel mogelijk van genieten.

Dit zou ik als reden bedenken

Ben nu wel benieuwd wat t AD als reden geeft

Ik heb het stuk gelezen.  De anwb geeft als reden dat mensen zo lang mogelijk van hun vakantie willen genieten en daarom direct als ze vrij zijn weg gaan. 
Volgens hun kun je ook anders dan van zaterdag tot zaterdag boeken maar ik heb dat in het hoogseizoen nog niet veel gezien. Zij zien het ook als oplossing om wel te boeken maar een dag later aan te komen, doet natuurlijk niemand als je in het hoogseizoen voor een klein vermogen een huisje boekt.

MMcGonagall schreef op 22-07-2026 om 09:47:

Smeren jullie dan je hele lichaam in met zonnebrand, of althans de ‘blote’ delen? Ik heb op doorsnee dagen alleen mijn dagcrème op en alleen als ik echt een hele dag in de zon wil gaan zitten (nagenoeg nooit dus), smeer ik mijn armen en benen in. Ik verbrand ook niet van een uurtje wandelen omdat je zelden echt in de volle zon loopt. Mijn oudste is bleek met sproeten. Die smeerde vroeger al voor het fietsen naar school, maar dat is omdat haar huid in een kwartiertje al rood wordt.

Als ik met blote benen en armen wandel of golf smeer ik altijd zelfs als de zon op dat moment niet schijnt want je weet maar nooit als je meer dan twee uur buiten bent. Heb ook altijd zonnebrandcrème in mijn golftas want daar loop je in de volle zon als die schijnt.

Mijn gezicht en nek smeer ik jaarrond.

Marty1984 schreef op 21-07-2026 om 20:47:

[..]

Bwah, wat is bij het eerste het verschil met een string? Die steekt er de helft van de tijd ook bovenuit.

En ik zou zo'n niet-gesloten broek niet doen, maar blijkbaar is het dus de nieuwste mode en heurt het zo? Ooit komt de persoon die het draagt wel tot de jaren van verstand . Of niet.

Het gaat niet om dat bikinibroekje dat vermelde ik alleen, om duidelijk te maken dat ze alleen een spijkerbroek over haar bikini aan had. Dus alleen touwtjes met een 3 hoekig lapje.

Ik alleen de blote delen. Kleding beschermt de rest van je lijf tegen de zon. Maar ook altijd mijn nek ( en de achterkant van mijn nek ) als ik mijn haar vast heb. En ook mijn oren en ik gebruik een lippenbalsem met spf25. Ook al loop je een uurtje in de zon en verbrand je niet, dan nog kan je zonschade oplopen. Je hoeft daar dus niet voor te verbranden. Ik ben van mezelf ook heel wit, maar ik verbrand niet snel. Ik heb laatst mijn gezicht gezien onder een huidscan die de zonschade meet en ik schrok ervan. Maar ja, had ik maar meer moeten smeren vroeger. Pigmentvlekken heb ik eigenlijk niet maar dat is alleen maar omdat ik de zon altijd als de pest vermijd. Al mijn hele leven lang. Goddank dat ik een binnenkind ben, haha. 

Ik smeer geen dagcrème maar spf, dat is zo goed als dagcrème maar dan meteen beschermend. Dagcreme met spf bevat zelden genoeg bescherming omdat je daar veel te weinig van opsmeert. Niemand smeert twee vingerlengtes aan dagcrème op zijn gezicht. Ik raad trouwens ook altijd spf aan zonder parfum of essentiële olie. Ook daar kan je namelijk pigmentvlekken van krijgen, van parfum en essentiële olie. Dat zit ook bijna overal in. Zelfs verstopt onder namen als linalool, geraniol, etc. Allemaal slecht voor de huid. 

Tuinfluiter schreef op 22-07-2026 om 09:49:

[..]

Ik heb het stuk gelezen. De anwb geeft als reden dat mensen zo lang mogelijk van hun vakantie willen genieten en daarom direct als ze vrij zijn weg gaan.
Volgens hun kun je ook anders dan van zaterdag tot zaterdag boeken maar ik heb dat in het hoogseizoen nog niet veel gezien. Zij zien het ook als oplossing om wel te boeken maar een dag later aan te komen, doet natuurlijk niemand als je in het hoogseizoen voor een klein vermogen een huisje boekt.

Dank !

Voor parken is een vaste wisseldag natuurlijk het handigst. Dan plannen ze voor die dagen hun complete schoonmaakploeg in. Wij huren meestal huizen van particulieren of wat duurdere resorts. Daar kun je wel op elke dag aankomen en blijven zo lang of kort als je wilt.

Tuinfluiter schreef op 22-07-2026 om 09:49:

[..]

Ik heb het stuk gelezen. De anwb geeft als reden dat mensen zo lang mogelijk van hun vakantie willen genieten en daarom direct als ze vrij zijn weg gaan.

Wij doen dat regelmatig wel. Op de officiële aankomstdag kun je meestal pas na 15:00 of 16:00 terecht. Door een dag later te komen en om 11:00 uur in te checken verlies je eigenlijk helemaal niet zo veel. 

Ook wel eens een weekend geboekt en dan op zondagavond om 20:00 uur met slapende kinderen naar huis gereden. Zo veel gezelliger dan om 10:00 uur moeten uitchecken en dan eerst nog vroeg moeten opstaan, ontbijten en inpakken. 

Kampeerder schreef op 22-07-2026 om 10:37:

[..]

Wij doen dat regelmatig wel. Op de officiële aankomstdag kun je meestal pas na 15:00 of 16:00 terecht. Door een dag later te komen en om 11:00 uur in te checken verlies je eigenlijk helemaal niet zo veel.

Ook wel eens een weekend geboekt en dan op zondagavond om 20:00 uur met slapende kinderen naar huis gereden. Zo veel gezelliger dan om 10:00 uur moeten uitchecken en dan eerst nog vroeg moeten opstaan, ontbijten en inpakken.

Dat laatste doe ik ook regelmatig. Zonder slapende kinderen dan

Bij sommige acomodaties kun je ook voor iets van 25,00 uitslaaptijd boeken. Je kan dan om 14.00 ofzo uitchecken. Dat is best wel lekker en de centen waard. 

Ja, ik smeer me elke dag in, ga niet in de zon zitten, hooguit onder mijn parasol die 97% uv stalen tegenhoud. Maar dan smeer ik me ook in, en ben ik langer dan 2 uur biten, dan smeer ik me opnieuw in. Hoezo wandel jij zelden in de volle zon? Als ik de afgelopen weken de deur uitliep kon ik die niet ontwijken, ook al was het maar 10 minuten lopen naar de bakker.

Huidkanker komt door blootstelling aan de zon, daarvoor hoef je niet te verbranden.
Al zou je de hele dag in de schaduw zitten, ook dan kan je verbranden en/of schade oplopen.
Naast huidkanker kan je er pigmentvlekken, rimpels en een slappe huid van krijgen.

In de winter gebruik ik alleen een getinte dagcrème met spf 30 van Eborian en smeer mijn handen in.

Mijn kleinkind van 3 is het gewend, pakt zelf de zonnebrandcrème, en smeert zich in, voor ze in de tuin gaat spelen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.