Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Due-scimmie
06-08-2026 om 08:57
Deze week weer aan het tellen en invoeren en tot nu toe gaat het lekker. Nu is het begin natuurlijk ook gedeelte vocht maar voelt toch lekker dat die weegschaal zakt. Ik noteer vooral mijn ontbijt, lunch en snack en dan gaat avondeten op gevoel.
Ninoea
06-08-2026 om 10:10
Due-scimmie, fijn dat je er grip op krijgt. Bijhouden kan heel helpend zijn.
@dolfje je schrijft hier al een tijdje niet meer mee, lees je nog wel? Ben benieuwd hoe het met je gaat.
En Ysenda hoe is het met jou?
Ninoea
06-08-2026 om 14:05
Intervaltraining gedaan op de loopband. Vlot gelopen voor mijn doen.
Eten ging gisterenavond goed. Gewone portie opgeschept, geen toetje en ook niet gesnaaid.
Ik was gisterenavond erg emotioneel vanwege gedoe met oudste pleegkind. Een mens kan zo maar eens moe worden van al het gelieg en gedram.
Ik voelde me heel erg alleen staan.
Dat was en is een klote gevoel. Het positieve is dat ik het niet heb aangegrepen om te gaan snaaien of snoepen. Gevoel gaat wel weer over.
Ninoea
06-08-2026 om 20:29
We zijn naar het heerderstrand Gegaan. De kinderen hebben er lekker gezwommen en gelezen en man en ik hebben er gewandeld. Heide en bos zijn daar ook mooi.
Trail
06-08-2026 om 23:41
Vanochtend naar de tandarts geweest, die gelukkig met redelijk positief ipv negatief nieuws kwam. En vanmiddag gaan fietsen. Flinke wind maar echt genoten. IJsje gehaald onderweg en mooie luchten voorbij zien komen. Vanavond afgesloten in het filmhuis, een trieste film.
Ninoea
07-08-2026 om 09:58
Fijn dat het Positief was bij de tandarts. Ik heb er altijd zo’n stress van. Heb er echt een hekel aan.
Het was een goede actie van mijn man om voor te stellen naar het heerderstrand te gaan, ik voelde me steeds zo verdrietig en het heeft me echt even geholpen om mijn zinnen te verzetten en samen het fijn te hebben. Het is soms zo ontzettend ingewikkeld met oudste pleegkind. Het voelt als een rupsje nooit genoeg …
Met eten en bewegen gaat het goed momenteel. Het inzicht dat ik, ook al ren ik zulke einden, eigenlijk helemaal niet zo gek veel stappen meer maak als dat ik deed voordat ik rende maakte dat ik een “klik” had van “aah ik ben dus helemaal niet zo veel actiever, alleen op een andere manier”.
En dat hardlopen brengt natuurlijk heel veel. Ik kan nu veel langere stukken lopen, ben energieker, etc. Maar qua op gewicht blijven is het niet gek dat dat soms zoeken is. Want soms krijg je van hardlopen ook echt zo’n hongerklop. Dat laatste gebeurt me al best heel lang niet meer (fingers crossed dat ik het niet jinx). Ik wandel nu weer wat vaker een uurtje. En dat in combinatie met wat strakker in het eten maakt dat het weer lekkerder gaat. Sowieso helpt het ook om dagelijks te focussen op die stappen want dat helpt me om meer in de mood te blijven om bezig te blijven met het geheel.
Gelukkig vind ik wandelen geen straf. Ik wandel graag in de natuur en die is hier voldoende aanwezig.
Ysenda
07-08-2026 om 15:30
ja, hoe gaat het, bedankt voor de vraag Ninoea, niet zo goed.
Ik eet slecht, als in te veel (veel te veel) en ongezond, ik beweeg nauwelijks en het resultaat is te zien in de spiegel en op de weegschaal, ik ben zwaarder dan ooit.
Ik ben wel aan het werk met een therapeut om lichaamssignalen te leren herkennen. Ik kan je vertellen dat dat verdraaid lastig is. Ik heb geen idee hoe 'trek' of 'honger' zou moeten voelen. Ik heb geen idee wat ik voel als ik dan toch mijn hand uitstrek naar chips, chocola of koek. Of wat ik voel wat mij naar de kast met snaai trekt.
Dus moet ik nu steeds 'voelen' maar ik heb geen woorden voor wat ik dan voel, dat woordenboek is leeg. Nooit geleerd thuis.
Wel een positief ding, ik heb de laatste 48 uur geen pijnstillers gehad, wel wat pijn in mijn arm maar ik heb goede hoop dat de pijnlijke fase aan zijn eind begint te raken en dat is fijn als je op reis gaat. Al kan ik helaas niet mijn eigen kussen meenemen wat zo fijn onder mijn arm past bij het slapen. Ik ga interrailen, en heb 2 rugzakken mee.
Ninoea
07-08-2026 om 19:23
Wat kut dat het niet goed gaat Ysenda. Dat leren voelen en er woorden voor vinden klinkt heel ingewikkeld. Heb je het idee dat je (kleine)stappen zet erin?
Hopelijk blijft de pijn steeds meer weg en gaat het goed met interrailen, heel veel plezier gewenst!
Ninoea
07-08-2026 om 19:24
Vandaag ben ik met mijn man en kinderen bij de zandsculpturen geweest. Echt een leuk uitje was het. Daarna heb ik alleen een route gewandeld door het paleispark en ben ik tot twee keer toe een hert met jong tegengekomen. ❤️ Ik heb genoten!
Trail
08-08-2026 om 08:13
Ik ben gister naar de paarden geweest, maar ik zat niet lekker in mijn vel en het gaf mij niet echt energie. Daarna te werk en dat ging prima
ToetieToover
08-08-2026 om 08:29
Mijn beweging is vooral sporten en (helaas) niet wandelen. Ik heb een zittend beroep en wat ik heel bewust doe, is elk half uur opstaan. Soms geïrriteerd dat mijn timer alwéér afgaat en dan zet ik mijn bureau naar ‘sta-stand’ en blijf lezen terwijl ik wat gewrichten beweeg. Vaak piep ik er wel braaf even tussenuit en loop ik de trap op en af (thuis met een sandbag), ga beneden thee zetten, beneden naar de wc, een propje papier helemaal beneden buiten in de papierbak brengen, een bloemetje plukken etc. Anyway ik dwaal af; mijn punt is dat dit enorm helpt als je niet kunt wandelen. Ik heb een speciale timer want die op de telefoon vind ik niet handig. Te koop als ‘pomodoro timer’.

ToetieToover
08-08-2026 om 08:32
Ninoea schreef op 07-08-2026 om 19:24:
Vandaag ben ik met mijn man en kinderen bij de zandsculpturen geweest. Echt een leuk uitje was het. Daarna heb ik alleen een route gewandeld door het paleispark en ben ik tot twee keer toe een hert met jong tegengekomen. ❤️ Ik heb genoten!
Leuk, ik ben daar in de buurt vroeger vaak geweest voor werkbijeenkomsten; daar was/is een hotel met een kleine wellness ruimte. We namen altijd 2 uur lunchpauze, dan maar later klaar, omdat iedereen graag wilde wandelen in de prachtige omgeving. En echt niet dat ik de laatste dag in de file terugreed, dan lag ik nog in de wellness.
Ninoea
08-08-2026 om 15:04
Dat klinkt heerlijk Toetietoover!!
Vanochtend heb ik, zonder overdrijven, echt fantastisch fijn gelopen met de loopgroep. Het leek vanzelf te gaan. Ik liep ook iets vlotter dan normaal, had ruimte over en het was een heel mooie route. Veel kleine paadjes die ik nog niet kende, aardig wat hoogtemeters, echt leuk!
Ysenda
08-08-2026 om 15:29
klinkt goed ninoea.
Ik ga nu voor film 2 vandaag. Deze duurt 269 minuten. En het is niet Odyssey.
Netherfield
08-08-2026 om 15:50
Ik ben weer terug van vakantie. Dus vanaf morgen ga ik weer netjes eten, met veel vezels en eiwitten.