Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Dolfje schreef op 02-01-2026 om 10:43:

[..]

Ik heb dat nog steeds en man ook en wij gaan vaak inderdaad wel lopen daardoor.

Vandaag wordt het niks want man heeft koorts en ik heb nog steeds vreselijke koppijn van de verkoudheid.

Vervelend, beterschap voor jullie.

Ik ben sinds begin december al vreselijk aan het hoesten, het gaat ook maar niet over. Soms gewoon spierpijn in buik en rug ervan.
helpt ook niet dat ik astma heb😕

Net wel gewandeld, 45 min en net op tijd voor de hagel weer binnen.

Ik heb geen stappenteller, dus ik hou niet mijn stappen bij, wel een poos gehad, maar ik raakte dan altijd erg gedemotiveerd als ik mijn stappen niet haalde, dus dat werkte averechts. En eigenlijk weet ik prima wanneer ik te weinig heb bewogen of juist goed heb bewogen. 
Een boek van Scherder komt ook op mijn lijstje om te lezen. Nu ben ik bezig met Gevaarlijk Lekker, lezen helpt mij vaak om wel goede keuzes te maken. In dit geval gezonde keuzes mbt voedsel.

Vanmorgen op de weegschaal gestaan, dat viel mij niet tegen, hetzelfde gewicht als begin december, dus niet aangekomen tijdens de feestdagen. Een fijn begin!

de laatste 2 weken van december heb ik alles gegeten wat los en vast zat en heel veel bankgehangen. Vandaag het laatste beetje chocola dat in huis was opgegeten en me voorgenomen geen "zooi" meer te kopen voorlopig.
Meer bewegen is echt niet makkelijk met dit winterweer want ik haal dat voornamelijk uit wandelen. Sportschool vind ik echt vreselijk, heb niet de discipline om dat vol te houden. Oefeningen thuis doen is laagdrempeliger maar helaas weinig ruimte voor kn ons huis en het is nu best koud om op de vloer te liggen.

Maar goed, eerst maar eens wat minder en beter gaan eten.

Ik ben een beetje jaloers op jullie wandelverhalen, want mijn hooikoortsklachten zijn gestart en dat betekent binnen blijven en medicatie opstarten. Daarvan word ik altijd heel erg moe. Ik heb rare tintelingen en vrees een migraine-aanval of het is een bijwerking van de medicatie.   getver en dat zijn dan mijn laatste vakantiedagen, grrrr. Nou ja, ik kan in ieder geval handwerken. Ik heb stroopwafels gebakken uitkijkend op de vallende sneeuw-regen-hagel (het weer kon geen besluit nemen kennelijk). Niet zo gezond 

JanaDana schreef op 02-01-2026 om 15:52:

Meer bewegen is echt niet makkelijk met dit winterweer want ik haal dat voornamelijk uit wandelen. 

Wandelen met dit winterweer is heerlijk..
Net ook zo'n bui op mijn kop gehad.
Thuis, droge broek aan, kopje thee en lekker opwarmen.
Echt koud is het niet. 

Ysenda schreef op 02-01-2026 om 16:10:

[..]

Echt koud is het niet.

De kou viel me ook mee inderdaad. Heb er een kleine 5 km opzitten.

Toetie,sterkte. Hoop dat je geen migraine hebt. Ik ben ook migraine patiënt, is echt vreselijk. 
Zelf stroopwafels bakken klinkt heerlijk trouwens 😀

Ysenda schreef op 02-01-2026 om 16:10:

[..]

Echt koud is het niet.

Nou hier is alles glad en  blubber en sneeuwbuien, doet niet veel goeds voor mijn motivatie

Ninoea

Ninoea

02-01-2026 om 17:15 Topicstarter

Ik heb gisteren eigenlijk teveel van mijn lijf gevraagd gezien de verkoudheid waar ik last van heb. Ik heb het idee dat het wat op de longen geslagen is. Wat pijn op de borst en echt zo’n diepe hoest en moe en soms ook koortsig. Vandaag heb ik niet zo veel bewogen. Ik heb me tot nu toe wel netjes aan het eetplan gehouden. 

JanaDana schreef op 02-01-2026 om 16:33:

[..]

Nou hier is alles glad en blubber en sneeuwbuien, doet niet veel goeds voor mijn motivatie

Ik zit al 2 dagen in mijn joggingpak en niet buiten geweest. Ga morgen een poging wagen 

Heb afgelopen jaar gemiddeld 12,500 stappen per dag gezet wil dat eigenlijk wel zo volhouden dus loop nu al achter. Maar over 4 weken gaan we op vakantie en dan gaan we weer heel veel wandelen.

Ninoea schreef op 02-01-2026 om 17:15:

Ik heb gisteren eigenlijk teveel van mijn lijf gevraagd gezien de verkoudheid waar ik last van heb. Ik heb het idee dat het wat op de longen geslagen is. Wat pijn op de borst en echt zo’n diepe hoest en moe en soms ook koortsig. Vandaag heb ik niet zo veel bewogen. Ik heb me tot nu toe wel netjes aan het eetplan gehouden.

Oei! Als het kon, zou ik mijn favoriete drankje voor je maken: heet water met munt, tijm, gember, citroenzest en honing. Zonder honing als dat beter past. Maar zeker de tijm vanwege de longen. Beterschap!

JanaDana schreef op 02-01-2026 om 16:33:

[..]

Nou hier is alles glad en blubber en sneeuwbuien, doet niet veel goeds voor mijn motivatie

Bij mij ook, stond bijna tot mijn enkels in de modder, cm sneeuw op mijn jas.

Maar na het wandelen lekker warme chocomel.

Terug van vakantie. Beetje gezeild, veel stilzitten was dat. Afentoe gewandeld om nog aan een paar stapjes te komen. En ongezond gegeten. Vanaf morgen weer aan de slag met mijn doelen

Ies

Ies

03-01-2026 om 01:40

Ik zou met dit weer juist heel graag heel veel wandelen, heerlijk! 
Maar erg weinig tijd, veel gewerkt. Buiten werk om veel in bed want ben ook wel wat ziek. (Hoofdpijn, keelpijn) Werken lukt net, ziekmelden is ook niet zo eenvoudig. Zorg, en er zijn al zoveel zieken. Werk was dan ook behoorlijk pittig. 
Eten gaat wel weer goed vanaf 1-1. Ben echt vastbesloten het gezonde eten weer op te pakken. Met hier en daar een kleine uitzondering, dat beviel vorig jaar erg goed. Zo loop ik sociaal tenminste niet al te zeer uit de pas en kan ik soms mee doen. Binnenkort hebben we bijv met familie gepland Chinees te gaan bestellen, familie is daar dol op. Dan eet ik wel gewoon wat mee al valt het bij niet helemaal onder gezond. (genoeg) 
Ninoea, beterschap! 

Ysenda schreef op 02-01-2026 om 17:52:

[..]

Bij mij ook, stond bijna tot mijn enkels in de modder, cm sneeuw op mijn jas.

Maar na het wandelen lekker warme chocomel.

Voor kou ben ik niet zo bang, ik bedoel eigenlijk dat ik nu niet normaal door kan lopen met alle sneeuwtroep en gladheid hier in de stad.

Ninoea

Ninoea

03-01-2026 om 16:38 Topicstarter

ToetieToover schreef op 02-01-2026 om 17:19:

[..]

Oei! Als het kon, zou ik mijn favoriete drankje voor je maken: heet water met munt, tijm, gember, citroenzest en honing. Zonder honing als dat beter past. Maar zeker de tijm vanwege de longen. Beterschap!

Goede tip, en lief!

Ik heb gisteren en eergisteren een paar glazen verse gemberthee gedronken en dat was erg fijn.

Het ergste is achter de rug. Ik heb vanochtend in de sneeuw gelopen met de loopgroep. Express een tandje lager gedaan en 10 km gelopen en ook regelmatig even gewandeld om te genieten van het mooie sneeuwlandschap. Het was echt prachtig. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.